Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Virke till högtalare.

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2007 - 11:48

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att knåpa ihop ett par Valutronic SQ-50 efter nyår så nu är det dags att se sig om efter virke.

Jag hade planerat att använda limträskiva i ek och sedan olja den. då passar den in med golv och övrigt trä i vardagsrummet. Vet någon var jag kan få tag på det till vettiga priser? Min lokala Woddys har inte mycket att erbjuda och hovleverantören Byggmax har inte skivor i trä.

Så tips på var jag kan köpa mitt virke skulle uppskattas.

Postad 16 December 2007 - 12:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag har tänkt att knåpa ihop ett par Valutronic SQ-50 efter nyår så nu är det dags att se sig om efter virke.

Jag hade planerat att använda limträskiva i ek och sedan olja den. då passar den in med golv och övrigt trä i vardagsrummet. Vet någon var jag kan få tag på det till vettiga priser? Min lokala Woddys har inte mycket att erbjuda och hovleverantören Byggmax har inte skivor i trä.

Så tips på var jag kan köpa mitt virke skulle uppskattas.

skulle inte rekomendera en limträskiva i ek då den kommer att arbeta med årstiderna en träskiva drar åt sig fukt och sväller .
då är det bättre med mdf och sen fanera den med ek faner

Postad 16 December 2007 - 20:13

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

skulle inte rekomendera en limträskiva i ek då den kommer att arbeta med årstiderna en träskiva drar åt sig fukt och sväller .

Jo, det har du iofs helt rätt i. Kan man få fina runda kanter med fanér? Blir det inte för snävt?

Jag får tyvärr göra vissa kompromisser både i tillverkningskostnad och materialval. Jag måste nämligen få hustru att acceptera så väl själva bygget som de nya vardagsrumsmöblerna. Då är oljad ek ett stort plus. Tyvärr Så ser det ut att bli för dyrt. Så jag undrar om det går att få gran att se bra ut... tveksamt.

Postad 16 December 2007 - 20:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jo, det har du iofs helt rätt i. Kan man få fina runda kanter med fanér? Blir det inte för snävt?

Jag får tyvärr göra vissa kompromisser både i tillverkningskostnad och materialval. Jag måste nämligen få hustru att acceptera så väl själva bygget som de nya vardagsrumsmöblerna. Då är oljad ek ett stort plus. Tyvärr Så ser det ut att bli för dyrt. Så jag undrar om det går att få gran att se bra ut... tveksamt.

gran nej då blir det ännu värre med kådsprickor när den blir varm sen rinner det kåda om den
då är nog din ide om ek bättre men kan du få tag i ek plank så är det bättre som du kan såga och hyvla till rätt dimension.

Postad 16 December 2007 - 20:56

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

gran nej då blir det ännu värre med kådsprickor när den blir varm sen rinner det kåda om den

Bra att du sa det, tack. Min virkeskunskap är skrämmande låg... <_<
Synd bara att ek är så attans dyrt.

Postad 16 December 2007 - 21:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Bra att du sa det, tack. Min virkeskunskap är skrämmande låg... <_<
Synd bara att ek är så attans dyrt.

känner du inte någon bonde dom brukar ha en del på lager och då blir det biligt
skall du ha ek plank så skall dom vara klara ca 1.5 tum tjocka för att minemera att dom slår sig

Postad 17 December 2007 - 05:55

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

skall du ha ek plank så skall dom vara klara ca 1.5 tum tjocka för att minemera att dom slår sig

Tanken med stavlimmat var just att det ofta är vältorkat kärnvirke. Limträ hos brodernaholm.se Jag har inte fått en prislista än.

Postad 17 December 2007 - 15:25

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Ok, efter mycket huvudbry så har jag tänkt om på materialfronten. Jag fick en prislista av bröderna Holm.
Det blir mdf trots allt. Ek i alla dess former är på tok för dyrt. Bara virket skulle gå på runt 4000:- ovanpå det tillkommer element, filter och småkrafs.

16mm mdf är bara en tiondel av priset :blush:

I och med att jag är nybörjare på detta, finns det nått att tänka på när det gäller mdf?

Postad 17 December 2007 - 20:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ok, efter mycket huvudbry så har jag tänkt om på materialfronten. Jag fick en prislista av bröderna Holm.
Det blir mdf trots allt. Ek i alla dess former är på tok för dyrt. Bara virket skulle gå på runt 4000:- ovanpå det tillkommer element, filter och småkrafs.

16mm mdf är bara en tiondel av priset :D

I och med att jag är nybörjare på detta, finns det nått att tänka på när det gäller mdf?

nej inget specielt att tämka på då det gäller mdf
men du måste staga lådan det är väl det enda.

Postad 17 December 2007 - 21:25

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
MDF är väl inte speciellt hälsosamt när man bearbeter det (sågar tex), så att ha ordentliga munskydd osv är nog bra. Vill minnas att MDF är förbjudet i vissa länder (iaf för gemene man).

Annars är det nog absolut bäst för högtalare, iaf bland dom vanliga materialen.

Postad 18 December 2007 - 18:27

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Varför inte bygga med spånskiva? Ett citat vad Magge tyckte när han byggde nya lådor i spån. "Jo det där med närvarokänsla!!! Jag måste säga att det är just precis vad jag har saknat lite i mina gamla MDF lådor. Jag hade ett par voigthorn förut och dom gav mig det. Jag har tyckt att det låtit bra, men har inte fått den där känslan som med hornen, förens nu..... nu fick jag den där speciella känslan tillbaka när jag bytte till spån lådor. En kompis till mig har byggt nya lådor i spån med. Han hade tidigare MDF, han ringde mig igår och jag trodde han drev med mig, han var så uppspelt över förändringen i ljudet. Hehe, detl låter nästan lite överdrivet nu när jag läser vad jag skrivit.....men det är så det känns nu. Jag kan inte säga att jag saknar något i ljudet nu."

Postad 19 December 2007 - 10:29

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Varför inte bygga med spånskiva?

Jag är tveksam om min övriga utrustning gör att det blir någon märkbar skillnad med spån eller mdf för mig. Så det blir nog en ren bekvämlighetsgrej. Lättare att jobba med mdf, fräsa i och finish. Angående finish så har du fått ett pm.

Postad 29 December 2007 - 16:19

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Det blev 16mm MDF från min lokala Woddys. Inte billigast men nära och god kvalitet på kapningen.

Postad 29 December 2007 - 16:38

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Smidigt med Mdf,ännu smidigare om man får den färdigkapad!
Jag köpte 16mm Mdf hos Byggmax igår,men när jag kom hem och började kapa så märkte jag att den bara var 15mm!?!
Billigt och bra är oftast två olika saker.....

Postad 30 December 2007 - 08:34

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Byggmax är billiga, jag har köpt mycket där. Men man får se upp och vända på tio reglar för att hitta en som är rak.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.