Vad ska man då tänka på om man vill köpa denna monitor?
Egentligen bara EN sak. Se till att du får en från revision 2. Dvs du får en monitor med panelerna som kom i juni 2007. De andre äldre panelerna har haft problem med backlight-bleeding, suddig text och annat.
Hur ser man då vilken version man fått? Det finns ett klistermärken baktill på monitorn som säger när den är tillverkad. Men hur gör man för att vara riktigt säker på panelen?
Jo. Du slår av skärmen. Håller inne knappen menu + knappen UPP och slår sedan igång monitorn igen.
När du sedan trycker på menu ser du följande bild i menyerna.

Som Ni ser ovan, så är min skärms firmware från månad 7, alltså Juni.
Jag har således rätt panel.
Andra intressanta fakta är att LG kör med zero-dead-pixel policy på just denna skärm.
Med andra ord får du byta ut skärmen om du har en död pixel. Rätt trevligt må jag säga.
Förhoppningsvis kan andra företag följa i LGs fotspår här.
Nedan följer en kort mini-recension som jag tagit mig tid att göra.
245WP - värd sitt pris?

Först av allt. Skärmen är stor, mycket stor. Sjukt stor. Man måste nästan sitta en bit från den när man ex surfar annars får man lätt huvudvärk.

Egentligen tror jag man måste se den för att förstå vilken pjäs vi snackar om här. Den väger för övrigt ca 9kg så.
Precis som skärmar som hp w2207 osv innebär storleken att den inte är precis lövtunn direkt. Själva "ramen" är relativt tunn, men sen kommer bihanget baktill. Lite som en tjock-tv. Detta är givetvis överdrivet, men man bör veta att som en tunn tavla, är den inte. Tror ingen 24-tummar är tunn som en tavla iofs.
På sidan av skärmen hittar man två stycken usb och en ljudutgång (grön analog). Dessa är ganska bra placerade. Knapparna för att ändra bilden osv finner man på vänster sidan, under skärmens framkant, medans on/off knappen sitter på samma sätt, fast framme till höger.

Baktill hittar du en vga-ingång, en hdmi-ingång, en komponentingång och ingång för strömmen. Värt att notera är att det inte är en stor klump på strömsladden som det är på vissa modeller, utan en vanlig atx-strömsladd.
........................................................................
Färger
Färgerna är mycket mycket bra. Bland de bästa jag sett out-of-the-box.
Svärta/Backlight-bleeding
När det gäller svärtan är denna riktigt riktigt bra.
Körde dead pixel buddy och svartlade skärmen helt. Och det blir verkligen svart. Inget snack om saken.
Backlight-bleedingen existerar inte alls. Inget man kan se med blotta ögat iaf. Och det är ju bra.

Skärpa/Kontrast
Den mycket omdiskuterade skärpan är mycket bättre än väntat. Inga problem med den för min del iaf. Den är dock inte så skarp som många tn-skärmar. Men å andra sidan slipper man ha en bild som "sticker" i ögonen. Bilden på LGn är lugn och harmonisk.
Text
När det gäller att läsa textfiler etc är det ju ganska smått på en såhär pass stor skärm med den upplösningen. Jag ökade dock textstorleken på ikonerna på skrivbordet (windows xp). I windows Vista är dessa stora by default. Gällande vanligt surf och textläsande är detta helt ok.
Förstår faktiskt inte vad folk som klagat på detta menar. Kanske blir den lilla texten ett problem om man har dålig syn, vilket jag lyckligvis inte har för tillfället. Ta i trä.
HD-Film
Jag har nu sett på matrix i 720p. Inte full 1080p alltså, men jag körde i fullscreen och bilden var helt magnifik. Även i de snabba actionscenerna såg jag inga tendenser till lagg eller ghosting.
Testade även lite schyssta hd-trailers på apple.com/movies, och det är nästan så man tappar hakan. Vilken bild!
Film blir helt klart en njutning med denna skärm.
DivX/Xvid
Körde även lite Xvid-filmer på skärmen. Som vilken idiot som helst kan förstå, så finns Xvid-filmer inte i några högre upplösningar. Det gör att om man kör fullscreen på skärmens native upplösning 1920x1200, får man världens fulaste bild. Eller bra nära iaf. Men jag körde testfilmerna i vanlig ruta istället. Såna ful-filmer får man se på annan skärm, eller inte fullscreen. Här är det ju hd som gäller.

Även hd-trailers är skoj att se på
Spel
Jag har spelat två spel på skärmen. CS Source och Pirates. Jag sitter på ett gammal ati x300 grafikkort, och att köra 1920x1200 med lite effekter på i CSS var helt kört. Dock sänkte jag effekterna och ändra upplösningen till 1440x900. Jag tycker skärmen skalade ner bilden mycket fint. Dock får man ändra bilden i menyerna på skärmen, då bilden hamnar lite till vänster at default. Nu är ju CSS inget snyggt grafiskt mästerverk, men ändå. Nu är iaf spelet fullt spelbart. Och ghosting? Inget jag sett hittills iaf. =) När det gäller spelet pirates har denna ingen 1920x1200 upplösning. Jag körde istället 1024x768 utan problem. Detta är heller inget jättetjusigt spel, men att köra i 1024x768 gjorde inte så jättemycket skillnad. Men visst. Det blev lite fulare, det ska erkännas. Bäst blir det klart om man kör native.
Men det ska tilläggas att bilden inte blir lika "blurry" som andra skärmar jag ägt blivit, när man väljer annat än native upplösning i spelen.
Pivot
Det finns många skärmar som kan sånt jox nu. Men istället för att enbart kunna höja, sänka skärmen, och luta den, kan man som på många nya skärmar vrida den 90 grader åt vardera hållet.
Man höjer skärmen till högsta höjden genom att dra ut en liten stålsprint och dra i skärmen uppåt, sedan åker sprinten i igen för att se till att den inte åker ner av misstag. Har du nu installerat pivot-programvaran som medföljer skärmen kan du högerklicka på skrivbordet och välja rotera bild, och hur många grader. Vi väljer 90 grader och tiltar skärmen åt sidan.
Nu står skärmen på högkant och du kan surfa på ett litet speciellt sätt. Dock blir bakgrundsbilden lite utdragen, men det är smällar man får ta helt enkelt. Kanske kan vara bra i något sammanhang, men det känns med som en kul, men onödig grej. Man har ju scroll på musen så.. =)

Allmänna intryck
Jag har haft en del tft-skärmar nu. Viewsonic (2st), Samsung (4st), Videoseven (1st), Hp (1st) och Dell (1st).
Majoriteten utav dessa har varit tn-skärmar. Förutom ena Viewsonicen och Dellen.
Men denna skärm har faktiskt den bästa bilden jag sett. Betraktningvinkeln är helt magnifik. inga tendenser till sämre bild eller svarta partier när man ser på bilden från sidorna.
Jag kör just nu med vga, men bilden är ändå riktigt vass. Skärmen väger runt 12kg. Skärmen ger ett kvalitetsintryck som stannar kvar, även efter skärmen är släckt. Jag gav 6500kr för skärmen med frakt, och ångrar mig inte det minsta. Den bästa skärm jag någonsin ägt hittills. Alla kategorier.
Denna snabba recension kommer fyllas på med ny fakta i takt med att jag hinner utforska skärmen lite mer. Kommer hooka upp mitt ps3, wii och dvd-spelare till skärmen. Ska se hur det blir med 1080p och ps3. Ngt som vissa säger inte funkar på xbox 360. Den som väntar på ngt gott..
Men än så länge så:
Fördelar:
Mycket bra bild
Fylliga färger
Snabb
Bra svärta
Ingen märkbar backlight bleeding
Superbra betraktingsvinkel
Jämn belysning
Nackdelar:
Ingen dvi-ingång
Tjockis plattskärm
Hd-ready klistermärke, när det skulle stått full-hd
Men hittills kan jag inte göra annat än rekommendera skärmen.
Skarpt.
Redigerat av twebbas, 31 January 2008 - 06:58.