Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vista version

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2007 - 19:03

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej alla! Detta är läget har nyligen fått hem en ny dator tänkt framförallt som spel dator men även media i allmänhet. Har precis lagt in Vista ultimate (32bit)som operativ system på denna, va det bra gjort eller skulle jag valt någon annan variant på vista?
tex i aktivitets hanteraren har jag just nu 62 processer igång och då gör jag inget märkvärdgt, är det normalt? har 2048 i ram minne o ligger konstant på ca 40% i upptaget minne! verka mycke på en dator som precis är uppstartad.
kan det hjälpa att byta version på vista är då min fråga?
tack på förhand

Postad 16 December 2007 - 19:06

Unregistered1032
  • Unregistered1032
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Skulle räcka med premium. Ultimate är premium och bussiness ihopslaget, och jag antar att du inte behöver alla de funktionerna.

/Ash

Postad 16 December 2007 - 20:27

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Hej alla! Detta är läget har nyligen fått hem en ny dator tänkt framförallt som spel dator men även media i allmänhet. Har precis lagt in Vista ultimate (32bit)som operativ system på denna, va det bra gjort eller skulle jag valt någon annan variant på vista?
tex i aktivitets hanteraren har jag just nu 62 processer igång och då gör jag inget märkvärdgt, är det normalt? har 2048 i ram minne o ligger konstant på ca 40% i upptaget minne! verka mycke på en dator som precis är uppstartad.
kan det hjälpa att byta version på vista är då min fråga?
tack på förhand

Det är en jäkla massa processer som är igång mest hela tiden. Jag har kört min nuvarande installation av vista i ungefär en månad och har cirka 60 processer jag med, minnesload på 33% med lite gadgets, msn samt internet explorer igång... Helt okej...

Vista skiljer sig en hel del från XP.
För hemma bruk duger Home Premium alldeles utmärkt, Ultimate är klart overkill... Det enda jag saknar i Home Premium är att Remote Desktop inte ingår, men det går ju såklart att åtgärda <_<

Billigare är det ju med, runt en tusing för en OEM licens för Home Premium gör ju att det inte är värt besväret att köra pirat :lol:

Media Center ingår ju i Home Premium, och Vista Aero... Allt som behövs B)

Redigerat av Unregistered64f1b668, 16 December 2007 - 20:27.

Postad 16 December 2007 - 21:40

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
tack för era svar, överväger starkt att byta "ner" mig till homepremium!! mest för att få ner minnesloaden!!
hoppas det hjälper <_<
mvh

Postad 17 December 2007 - 11:27

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

...

För hemma bruk duger Home Premium alldeles utmärkt, Ultimate är klart overkill... Det enda jag saknar i Home Premium är att Remote Desktop inte ingår, men det går ju såklart att åtgärda :blush:

...

Hur åtgärda det? Behöver verkligen Remote Desktop i htpc'n, så Home Premium kändes inte som ett alternativ för mej. Menar du ett alternativt program eller? Öppen för alla lösningar då det verkligen är nödvändigt här hemma.

//Johan

Postad 17 December 2007 - 11:33

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

...

För hemma bruk duger Home Premium alldeles utmärkt, Ultimate är klart overkill... Det enda jag saknar i Home Premium är att Remote Desktop inte ingår, men det går ju såklart att åtgärda :blush:

...

Hur åtgärda det? Behöver verkligen Remote Desktop i htpc'n, så Home Premium kändes inte som ett alternativ för mej. Menar du ett alternativt program eller? Öppen för alla lösningar då det verkligen är nödvändigt här hemma.

//Johan

http://www.missingre...cessfully saved

Läs där :)

Dock så måste .bat filen redigeras lite, men det är ingen stor sak. Leta rätt på texten administrators och ersätt det med ett kontonamn som finns på datorn med administrativa rättigheter så fungerar det :D Du kan ev. behöva sätta upp ett undantag i brandväggen ¨på port 3398, men jag tror .bat filen ska göra det.

Hojta till om du behöver hjälp så ska jag se vad jag kan göra...

Postad 22 December 2007 - 13:22

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har nu vista home basic och det funkar fint!
Mem jag är ändå sugen på att uppgradera till home premium, är det värt det?
Någon som har provat de bägge o kan ge någon insyn om vad som skiljer!!
tack på förhand

Postad 22 December 2007 - 16:18

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Har nu vista home basic och det funkar fint!
Mem jag är ändå sugen på att uppgradera till home premium, är det värt det?
Någon som har provat de bägge o kan ge någon insyn om vad som skiljer!!
tack på förhand

http://www.microsoft...ons/choose.mspx

Postad 23 December 2007 - 17:07

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

tack för era svar, överväger starkt att byta "ner" mig till homepremium!! mest för att få ner minnesloaden!!
hoppas det hjälper :lol:
mvh

Vad ska du med ett OS till som inte utnyttjar minnet? Alltså, varför ska du ha en massa minne 24/7 som inte går åt nånsin?

Jag har 4gb i min jobburk och ligger dagligen på 89-98% allokerat iom att jag kör VMWare tungt. Jag är glad om jag har 54% ledigt efter boot, men samtidigt swappas ju crap ut när jag kör tunga saker, det är ju lite meningslöst att INTE utnyttja tillgängligt minne och sen inte swappa mot disk då annan app behöver mer. Allt vi kör ju ligger ju trots allt på disk.. Om du inte hade behövt ha programmet igång i första hand så har du rätt, rensa din startup i sådana fall (se nedan)
Så stirra dig inte blind på siffrorna utan kolla Reliability and Performance Monitor -> Reports (-> User defined) om du tror du vet vad du pysslar med :(

Annars funkar hamla hederliga Autoruns ypperligt för att säkert och enkelt stänga av saker som laddas vid uppstart.

/m - Min hemdator (x32) tar just nu bara upp 46% av 2 Gb, jobbdatorn (x64) tar ~50% av 4 Gb efter "rensad" uppstart. Jag vore sur om den INTE utnyttjade minnet för de applikationer jag kör vid uppstart.

Postad 23 December 2007 - 19:01

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

hoppas det hjälper :)
mvh

Vad ska du med ett OS till som inte utnyttjar minnet? Alltså, varför ska du ha en massa minne 24/7 som inte går åt nånsin?

Jag har 4gb i min jobburk och ligger dagligen på 89-98% allokerat iom att jag kör VMWare tungt. Jag är glad om jag har 54% ledigt efter boot, men samtidigt swappas ju crap ut när jag kör tunga saker, det är ju lite meningslöst att INTE utnyttja tillgängligt minne och sen inte swappa mot disk då annan app behöver mer. Allt vi kör ju ligger ju trots allt på disk.. Om du inte hade behövt ha programmet igång i första hand så har du rätt, rensa din startup i sådana fall (se nedan)
Så stirra dig inte blind på siffrorna utan kolla Reliability and Performance Monitor -> Reports (-> User defined) om du tror du vet vad du pysslar med :)

Annars funkar hamla hederliga Autoruns ypperligt för att säkert och enkelt stänga av saker som laddas vid uppstart.

/m - Min hemdator (x32) tar just nu bara upp 46% av 2 Gb, jobbdatorn (x64) tar ~50% av 4 Gb efter "rensad" uppstart. Jag vore sur om den INTE utnyttjade minnet för de applikationer jag kör vid uppstart.

Vad är det för konstigt resonemang? Givetvis så vill man ju använda så lite resurser som möjligt...

Postad 23 December 2007 - 23:00

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Jag tror att det maxxess är ute efter är att OS + services använder minnet i första hand isället för att swappa mot disk. Windows har ju haft lite lustig swap-hantering jämnfört med ex. Linux, där swapen är en "sista-utväg" lösning precis som det ska vara.
Windows har haft någon skum blandning mellan minne och swap, vet dock inte om Vista ändrat på detta.

Postad 24 December 2007 - 06:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Vad jag menade var att ett OS med fet indexering/sökning och Superfetch som inte utnyttjar tillgängligt RAM vore ganska dumt. Det är inte alltid så givande att titta på mängden ledigt minne. (googla lite på superfetch)

Vad som är bättre som måttstock är att köra en rapport (under säg 10 minuter) när man använder datorn som intensivast. Utgå från template "System performance" när den nya data collectorn skapas i "Reliability and performance monitor". Om datorn swappar mkt syns detta klart i rapporten som "excessive swapping" med en varningssymbol bredvid.

Sen är det ju en annan femma att man inte skall starta upp en massa program och tjänster som man aldrig utnyttjar, det minskar såklart utrymmet för superfetch att leka med :-)

/m

Postad 30 December 2007 - 22:09

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Jag har i första hand mina 4 GB RAM till att köra spel och tunga program. Där har du ingen nytta av superfetch eller readyboost. Så det beror ju lite på vad man vill att burken ska köra.

Indexeringen har jag ändå avslagen precis som systemåterställningen.

Postad 31 December 2007 - 11:22

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Varför inte stänga av alla onödiga services i Vista och utnyttja minnet (och processortid) till program som man själv väljer att köra?

Black Viper har en bra guide på denna sidan ("Safe" är en bra början):
http://www.blackvipe.../servicecfg.htm

Välj det Windows du behöver och stäng istället av det du inte använder. Känns som du bara gör dig en otjänst av att välja Vista Basic om du nu behöver saker från Premium etc.

Redigerat av Walkir, 31 December 2007 - 11:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.