Hej Automan!
Ja alltså, kollar man på en Sharp LC42XD1EA t.ex. som var den TV jag först var intresserad av så står det att läsa i manualen på sidan 34-35 om hur man skickar kommandon, via serieporten (RS-232C) från datorn till TVn för att byta t.ex. ingång utan att behöva ta fram fjärren, trycka på "AV" och sen piltangent nedåt ett par gånger och sen "OK" knappen. ett litet kommando räcker för att välja rätt ingång t.ex. sen kan du även styra receivers och DVD spelare på samma vis. ta en titt på t.ex. LinuxMCE som har dessa interface inbyggda för ett gäng apparater från många olika tillverkare.
Detta är inget nytt egentligen. och jag ringde Samsung som sa att det är en RS232 port fast dom kör med en 3,5mm teleplugg. dock hade dom inga koder, men det kanske jag kan lösa på annat vis.
Det är nämligen så att jag håller på att programmera en egen fjärrkontroll i Visual Basic. Detta program kan jag designa hur fan jag vill, och så köra den på en liten pissig XP maskin. Därefter så kör jag min smartdisplay (en liten trådlös touch screen, som kör remote desktop mot den budget XP maskinen) där mitt program körs i fullscreen. Då kan jag, när jag programmerat in alla kommandon jag vill använda för TV, Receiver och DVD, trycka på en knapp, som heter t.ex. "Watch DVD" det som händer då är att datorn skickar ett kommando till TVn som slås på, vart efter den skickar till Receivern som slås på, och sedan DVD spelaren slås på, därefter programmet en kod till TVn som talar om vilken ingång som skall användas (HDMI 3 t.ex.) även receivern ställs in på rätt kanal och DVDsläden åker ut) jag stoppar i en skiva och trycker på play och allt hoppar igång.
Alltså TVÅ ynka knapptryckningar behövs för att sätta igång en film istället för typ 13st eller vad det nu kan tänkas bli.
Det enda som krävs är alltså att alla apparater har en RS232 ingång, och att man får tag på koderna för att styra apparaterna via den ingången.
PS. jag köpte en LE40M86BD idag, nu gäller det bara att hitta programkoderna. D.S