Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD-TV med RS-232 ingång? LE-40M86BDX?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2007 - 19:37

hyperion007
  • hyperion007
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag var o tittade på en Samsung LE-40M86BDX idag och var en hårsmån från att köpa den då jag verkligen gillade bilden och svärtan på den. MEN så kollade jag bakpå och såg att den inte hade någon rs-232 / rs-232c port. Den hade endast en 3,5mm ingång/utgång märkt med "service".

Jag kollade igenom hela manualen till denna tv när jag nu kom hem och hittar ingenting egenligen om denna serviceport. står endast att den är för auktoriserade tekniker typ.

Jag var tidigare sugen på en Sharp dx1e eller vad dom nu heter. dom har en rs-232c port så jag kan koppla den till datorn och styra allt på den med datorn. I manualen står det även alla koder för att kontrollera tvn. Detta var jätte bra tyckte jag.

Så nu söker jag en TV, som har en sådan port, som det finns kod protokoll till på nätet eller i deras manual, som har samma eller bättre prestanda som/än Samsung LE-40M86BDX. Kruxet är att den inte får kosta mer än 15000kr

Alla tips mottages gladeligen. men tänk på att svärtan MÅSTE vara så svart som den är på LE-40M86BDX.

Tacksam för svar.

Postad 17 December 2007 - 12:27

hyperion007
  • hyperion007
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
ingen som har något tips?

Postad 17 December 2007 - 12:53

Automan71
  • Automan71
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Varför inte bara köpa den där tv'n ? det är troligtvis inte ofta om någonsin man kör med datorn uppkopplad till tv'n ändå, och att styra tv'n via datorn är nåt jag inte förstår hur det skulle gå till... eller att styra tv'n genom den porten, det låter lite konstigt tycker jag... har faktiskt aldrig hört något om det förren du nämner det här och jag har varit på de flesta forum osv som tar upp allt om hemmabio, tv osv osv.

Har du kollat in philips aparater om du inte är nöjd med den du nästan skaffade först ?

Postad 18 December 2007 - 20:02

hyperion007
  • hyperion007
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej Automan!

Ja alltså, kollar man på en Sharp LC42XD1EA t.ex. som var den TV jag först var intresserad av så står det att läsa i manualen på sidan 34-35 om hur man skickar kommandon, via serieporten (RS-232C) från datorn till TVn för att byta t.ex. ingång utan att behöva ta fram fjärren, trycka på "AV" och sen piltangent nedåt ett par gånger och sen "OK" knappen. ett litet kommando räcker för att välja rätt ingång t.ex. sen kan du även styra receivers och DVD spelare på samma vis. ta en titt på t.ex. LinuxMCE som har dessa interface inbyggda för ett gäng apparater från många olika tillverkare.

Detta är inget nytt egentligen. och jag ringde Samsung som sa att det är en RS232 port fast dom kör med en 3,5mm teleplugg. dock hade dom inga koder, men det kanske jag kan lösa på annat vis.

Det är nämligen så att jag håller på att programmera en egen fjärrkontroll i Visual Basic. Detta program kan jag designa hur fan jag vill, och så köra den på en liten pissig XP maskin. Därefter så kör jag min smartdisplay (en liten trådlös touch screen, som kör remote desktop mot den budget XP maskinen) där mitt program körs i fullscreen. Då kan jag, när jag programmerat in alla kommandon jag vill använda för TV, Receiver och DVD, trycka på en knapp, som heter t.ex. "Watch DVD" det som händer då är att datorn skickar ett kommando till TVn som slås på, vart efter den skickar till Receivern som slås på, och sedan DVD spelaren slås på, därefter programmet en kod till TVn som talar om vilken ingång som skall användas (HDMI 3 t.ex.) även receivern ställs in på rätt kanal och DVDsläden åker ut) jag stoppar i en skiva och trycker på play och allt hoppar igång.

Alltså TVÅ ynka knapptryckningar behövs för att sätta igång en film istället för typ 13st eller vad det nu kan tänkas bli.

Det enda som krävs är alltså att alla apparater har en RS232 ingång, och att man får tag på koderna för att styra apparaterna via den ingången.

PS. jag köpte en LE40M86BD idag, nu gäller det bara att hitta programkoderna. D.S

Bifogad fil(er)

Postad 18 December 2007 - 22:33

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej Automan!

Ja alltså, kollar man på en Sharp LC42XD1EA t.ex. som var den TV jag först var intresserad av så står det att läsa i manualen på sidan 34-35 om hur man skickar kommandon, via serieporten (RS-232C) från datorn till TVn för att byta t.ex. ingång utan att behöva ta fram fjärren, trycka på "AV" och sen piltangent nedåt ett par gånger och sen "OK" knappen. ett litet kommando räcker för att välja rätt ingång t.ex. sen kan du även styra receivers och DVD spelare på samma vis. ta en titt på t.ex. LinuxMCE som har dessa interface inbyggda för ett gäng apparater från många olika tillverkare.

Detta är inget nytt egentligen. och jag ringde Samsung som sa att det är en RS232 port fast dom kör med en 3,5mm teleplugg. dock hade dom inga koder, men det kanske jag kan lösa på annat vis.

Det är nämligen så att jag håller på att programmera en egen fjärrkontroll i Visual Basic. Detta program kan jag designa hur fan jag vill, och så köra den på en liten pissig XP maskin. Därefter så kör jag min smartdisplay (en liten trådlös touch screen, som kör remote desktop mot den budget XP maskinen) där mitt program körs i fullscreen. Då kan jag, när jag programmerat in alla kommandon jag vill använda för TV, Receiver och DVD, trycka på en knapp, som heter t.ex. "Watch DVD" det som händer då är att datorn skickar ett kommando till TVn som slås på, vart efter den skickar till Receivern som slås på, och sedan DVD spelaren slås på, därefter programmet en kod till TVn som talar om vilken ingång som skall användas (HDMI 3 t.ex.) även receivern ställs in på rätt kanal och DVDsläden åker ut) jag stoppar i en skiva och trycker på play och allt hoppar igång.

Alltså TVÅ ynka knapptryckningar behövs för att sätta igång en film istället för typ 13st eller vad det nu kan tänkas bli.

Det enda som krävs är alltså att alla apparater har en RS232 ingång, och att man får tag på koderna för att styra apparaterna via den ingången.

PS. jag köpte en LE40M86BD idag, nu gäller det bara att hitta programkoderna. D.S

Kan du inte köra med IR istället - då behöver du inte bry dig om RS-232 och du borde kunna få till det oavsett vilka apparater du har.

Postad 19 December 2007 - 05:17

hyperion007
  • hyperion007
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Med Ir så får du inget svar från apparaterna som talar om att saker och ting är utförda, plus att det är ännu en felkälla då det inte finns någon garanti för att kommandona går fram.

Postad 21 January 2008 - 16:08

roralolfof
  • roralolfof
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ditt program låter underbart. Precis vad jag sökt efter länge. Är det något du vill delge dig av?

Postad 21 January 2008 - 18:48

hyperion007
  • hyperion007
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Mitt program är långt ifrån klart som det är idag. Jag har ännu inte testat funktionen mot någon apparat då jag ej har tillgång till apparater med RS232 port ännu. Förutom min Samsung LE40M86 men Samsung TVs verkar vara lite speciella. Sharp verkar ha en bra ide bakom sina tv apparater och rs232.

Så i dagsläget kan jag inte erbjuda något program. Är du själv sugen på att göra något liknande så är mitt tips att börja med visual basic studio o leka med mscomm.input och mscomm.output funktionerna.

När jag blir klar med min version, som kommer vara skräddarsydd för just min setup så kommer kanske nästa steg vara att göra en version som man kan konfigurera enkelt för sin egen setup. Jag känner väl att jag kanske inte klarar av allt detta själv så jag letar just nu efter någon eller några som är intresserade utav att hjälpa till. Jag är själv mer av en mjukvarudesigner, kommer på de olika funktionerna programmet ska ha, hur det ska se ut och bete sig, själva programmeringen är jag rätt usel på. Så är du duktig på programmering, spelar ingen större roll i vilket språk, bara det är relativt enkelt att ändra utseendet på programmet sen när det är klart, så hör av dig så kan vi snacka ihop oss. Jag har informationen som krävs för att börja programmera.

Postad 07 July 2008 - 18:59

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hur har det gått med detta program?

Jag sitter själm med en samsung M8 och vill styra den och min Marantz SR7002 via comporten..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.