Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förekommer inbränning på LCD?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2007 - 22:13

nex
  • nex
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har inhandlat en Philips 42PFL7662D (LCD), och den kommer främst användas (av ungarna) för TV-tittande (till film är det proj som gäller). Jag kommer väl att titta på TV en del på den också, och vill alltid ha original aspect ratio på det jag ser, så det blir en del 4:3 och 14:9.

I manualen till TVn ser jag till min förvåning att man ska undvika inbränningar på TVn och att de därför rekommenderar att man ser till att bilden fyller hela skärmen om man kollar på icke 16:9-material (!).

Wtf? Kan det verkligen ligga nåt i detta i och med att det är en LCD? Har någon lyckats bränna in nåt på en LCD?

Postad 16 December 2007 - 22:22

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Jag kan bekräfta att det är möjligt, har själv sett inbrända Excelark, skrivbordsikoner och inloggningsrutor på några datorskärmar. Skärmarna hade sannolikt blivit ganska hårt torterade, så det ska nog mycket till innan man råkar ut för det. Det gick inte att få bort inbränningarna genom att låta skärmarna vara avstängda under långa perioder.

Och innan någon messerschmidt börjar klaga på att de faktiskt inte heter inbränning när man talar om LCD, så nej, det är riktigt, det heter nånting annat och orsakas inte på samma sätt som inbränning på CRT och plasma.

Postad 16 December 2007 - 22:28

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har inhandlat en Philips 42PFL7662D (LCD), och den kommer främst användas (av ungarna) för TV-tittande (till film är det proj som gäller). Jag kommer väl att titta på TV en del på den också, och vill alltid ha original aspect ratio på det jag ser, så det blir en del 4:3 och 14:9.

I manualen till TVn ser jag till min förvåning att man ska undvika inbränningar på TVn och att de därför rekommenderar att man ser till att bilden fyller hela skärmen om man kollar på icke 16:9-material (!).

Wtf? Kan det verkligen ligga nåt i detta i och med att det är en LCD? Har någon lyckats bränna in nåt på en LCD?

Är det inte någon slags generisk manual som gäller för flera modeller - plasma och LCD?

Postad 16 December 2007 - 22:28

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Ja, och till skillnad från plasmans "inbränningar" är LCDns permanenta då det blir skador på matrisen.
Det har hänt ganska många gånger, och det är tydligt. Men det krävs hård tortyr som sagt innan det händer.
Jag har personligen aldrig sett det, men på flygplatser t.ex. där man 24/7 har samma meny liggande med t.ex. svart och gult i hög kontrast, ja där blir det ofta en permanent skada på panelen. Men om du inte tänkt använda panelen som så, ja då kan du nog skita i det.

Postad 16 December 2007 - 23:22

nex
  • nex
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Är det inte någon slags generisk manual som gäller för flera modeller - plasma och LCD?

Jo, det verkar så, fast på något annat ställe i manualen påpekas att en viss mening bara gäller plasma, och nåt sånt påpekande fanns inte i samband med "inbrännings"-varningen.

Men av övriga svar att döma verkar det alltså hyfsat safe att köra en del 4:3 och 14:9 med svarta kanter ibland. Och så får väl ungarna köra sina gamla 4:3-Barbapappa-VHSer i Superwide eller nåt sånt. De lär inte bry sig på samma sätt som jag om gubbarna är lite fetare. :blush:

Postad 16 December 2007 - 23:28

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
På LCD med en och samma backlight behöver du inte tänka på svarta kanter. Den slits bara när den visar t.ex. en neongrön skarp text dag ut och dag in i något år.

Postad 17 December 2007 - 08:40

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Det är kul att se att några av de störta förespråkarna för plasmatekniken och de som ivrigast brukar hävda att inbränningar på plasma inte är något problem längre, inte har några problem att påstå att de finns på LCD, ja t o m antyda att det är vanligt.

Det finns MASSOR med PERMANENT inbrända plasmor på flygplatser, de finns överallt! Betyder det att plasma kan få inbränningar eller gäller flygplats-jämförelsen bara LCD?

Hur är det i verkligheten? Det är absolut inget problem, en LCD-TV får inte inbränningar. Finns det ö h några rapporter om inbränningar på LCD-TV på detta forum? LCD-TV kan få något som liknar inbränningar, men som kallas "image retention" som försvinner efter att man har stängt av TV ett tag.

En av anledningarna till att jag valde LCD är för att slippa stretcha 4:3 till 16:9, jag vill se 4:3 med rätt förhållanden. Utan att oroa mig för inbränningar.

Redigerat av Tomas L, 17 December 2007 - 08:44.

Postad 17 December 2007 - 10:36

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det är extremt sällsynt med inbränningar på LCD. Själv har jag aldrig sett det men det ska tydligen vara möjligt. Vid vanligt användande är det stort sett omöjligt att få det.
Om inbränningar är sällsynt på plasma så är det ännu mer sällsynt på LCD.

Postad 17 December 2007 - 10:42

Eckebecke
  • Eckebecke
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kan bara bekräfta detta. På mitt jobb i manöverrummet står skärmar på 24/7 och alla skärmar(LCD) ha någon form av inbräning. så omöjligt är det icke.

Postad 17 December 2007 - 10:54

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Komiskt nog så finns det på min arbetsplats ett antal misshandlade LCD:er och ett antal msishandlade plasmor modell äldre. Plasmorna har inte drabbats av några inbränningar, men LCD:erna är det värre med. Även om jag så klart inte testat seriöst om det går att få bort med att stänga av dem under längre perioder (de står ju avstängda under natten).

Med det sagt så är det som så att CRT, plasma och LCD kan alla skadas av att visa en statisitk bild extrema perioder. Detta är ett problem främst för plasma men även för CRT och i mycket liten utsträckning för LCD:er på t.ex. flygplatser.

För hemmabruk och tv-tittande kan man nog snarare säga som så här att det är ett litet problem med plasma, närmast obefintligt med CRT och stört omöjligt med LCD för att generalisera lite :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.