Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 som mediacenter

209 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2007 - 16:59

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Hej!

Har hört att man kan streama filmer från datorn till TV:n via PS3 stämmer detta?

Isf. fungerar Divx och Xvid samt subtitles?

Några specilal ingrepp som måste göras som gör att garantin ryker?

Hört att om man installerar Yellow Dog Linux har man "mer stöd" för funktioner liknande mediacenter men hur får man tillbaka "orginalos" sedan, samt ryker garantin om man gör fel?

Kan man bara plugga in en extern hdd och tuta och köra (via USB)?

Om detta stämmer gör det ju en mediastreamer/center ganska onödig för de som har PS3 speciellt eftersom ev. framtida firmwareuppdateringar kanske ordnar mer och mer stöd?

Tacksam för svar - TheSwede86

Postad 17 December 2007 - 17:14

mill
  • mill
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
>> Har hört att man kan streama filmer från datorn till TV:n via PS3 stämmer detta?

Ja.

>> Isf. fungerar Divx och Xvid samt subtitles?

Inte just nu, men "ska komma". Eller så kan du använda TVersity för att transcoda, funkar hyffsat.

>> Några specilal ingrepp som måste göras som gör att garantin ryker?

Nej

>> Hört att om man installerar Yellow Dog Linux har man "mer stöd" för funktioner liknande mediacenter men hur får man tillbaka "orginalos" sedan, samt ryker garantin om man gör fel?

Du gör en ny partition och installerar på den, dvs det finns parallellt. Mer stöd vetikatten, det funkar skitkasst just nu, men kanske blir bättre. Det är inte lönt att lägga ner tiden på att installera det i dagsläget.

>> Kan man bara plugga in en extern hdd och tuta och köra (via USB)?

Jepp

>> Om detta stämmer gör det ju en mediastreamer/center ganska onödig för de som har PS3 speciellt eftersom ev. framtida firmwareuppdateringar kanske ordnar mer och mer stöd?

Jepp.

Postad 17 December 2007 - 17:34

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag gick från XBOX med XBMC till en PS3 och jag måste säga att XBMC är helt underbart!

Mitt tips är att köra TwonkyMedia om du många mp3 eller många kataloger eftersom TVersity av någon outgrundlig anledning sorterar katalogerna efter datum och inte alfabetiskt, vilket gör det hela minst sagt oöverskådligt.

Spontant tycker jag att XBOX lät bättre vid uppspelning av mp3or men det kan också vara så att PS3 har en bättre DAC som påvisar mp3ornas brister mer.

Det största problemet med att transcodningen av divx/xvid är att spolning i filerna fungerar ganska dåligt, likaså fungerar inte paus funktionen något vidare heller ibland. Detta sammantaget gör att man helst bör se en fil utan avbrott och utan spolningar.

Men men... TVersity är ju gratis så...

När stödet för divx kommer så hoppas jag att det fungerar bättre med spolning i en videofil, även när man hämtar filen från nätverket.

Jag kör media från en DNS-323 och sedan kör jag TVersity för videfiler och Twonkymedia för mp3or, mediaservrarna kör jag på en alu iMac som kör XP och PS3 kör jag med trådad uppkoppling.

Postad 17 December 2007 - 17:51

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Jag gick från XBOX med XBMC till en PS3 och jag måste säga att XBMC är helt underbart!

Mitt tips är att köra TwonkyMedia om du många mp3 eller många kataloger eftersom TVersity av någon outgrundlig anledning sorterar katalogerna efter datum och inte alfabetiskt, vilket gör det hela minst sagt oöverskådligt.

Spontant tycker jag att XBOX lät bättre vid uppspelning av mp3or men det kan också vara så att PS3 har en bättre DAC som påvisar mp3ornas brister mer.

Det största problemet med att transcodningen av divx/xvid är att spolning i filerna fungerar ganska dåligt, likaså fungerar inte paus funktionen något vidare heller ibland. Detta sammantaget gör att man helst bör se en fil utan avbrott och utan spolningar.

När stödet för divx kommer så hoppas jag att det fungerar bättre med spolning i en videofil, även när man hämtar filen från nätverket.

Jag kör media från en DNS-323 och sedan kör jag TVersity för videfiler och Twonkymedia för mp3or, mediaservrarna kör jag på en alu iMac som kör XP och PS3 kör jag med trådad uppkoppling.

Okej men Xvid stöd samt .srt och .sub stöd för subtitles är det planerat? Känns som allt material är i XviD nuförtiden ändå....

Postad 17 December 2007 - 18:18

Unregistered34b85454
  • Unregistered34b85454
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
jag kollade på en film igår av formatet xvid, streama den från datorn utan problem, fast jag fick starta om fimen en gång för den pausade av sig själv i början, men sen gick det bra

Postad 17 December 2007 - 18:55

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0

Okej men Xvid stöd samt .srt och .sub stöd för subtitles är det planerat? Känns som allt material är i XviD nuförtiden ändå....

Vet inte. 2.10 verkar ju komma imorgon men jag har inte läst någonstans om stöd för subs.

FFDShow för även över subs när man transcodar, det fungerar bra men man måste säga till FFDShow vilken sub-fil som skall användas eller så är det bara jag som inte lyckats få till att den hämtar den automatiskt.

Postad 17 December 2007 - 21:54

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Vet inte. 2.10 verkar ju komma imorgon men jag har inte läst någonstans om stöd för subs.

FFDShow för även över subs när man transcodar, det fungerar bra men man måste säga till FFDShow vilken sub-fil som skall användas eller så är det bara jag som inte lyckats få till att den hämtar den automatiskt.

Men ger den stöd för XviD? Jag har bara läst DivX och det är två olika codec's?

Postad 17 December 2007 - 22:05

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
dock om du har en ps3 vill du nog inte streama xvid utan kanske tex mkv för högupplöst och då bör du komma ihåg att ps3 inte klara annat än FAT32 om jag förstått rätt...dvs din externa hd kan inte ta särskilt stora filer. Då måste du nog streama från dator via nätvärket. Men är det endast xiv och andra småfiler så funkar det säkert bra med yellowodg. (har dock ingen ps3 utan detta är bara vad jag läst/hört. Är också inne på en som mediacenter men är lite tveksam.)

Postad 17 December 2007 - 22:23

larsf
  • larsf
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag streamar via min dlink dns-323 720p MKV filer som jag remuxat till en vob Remux Prog, det fungerar utmärkt. Med senaste firmwaren 1.04b61 till 323:an fungerar det utmärkt, får se i morgon om det fungerar lika bra med DIVX/XVID, men det låter som det borde fungera bra. Twonky borde fungera lika bra, men det är ju smidigare att köra den direkt på 323:an än via datorn så slipper man ha den igång.

Postad 13 January 2008 - 18:37

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
PS3 som MediaCenter för oss Macare är ju egentligen ganska lätt eftersom den numera även klarar divx...? Är ju bara filformatet som PS3 gnäller över ...?

Och för .mkv kan man ju använda denna workaround tills det släpps stöd för det .. extracta det och sedan om det är ljudfiler och videofiler får du kombinera dem i något paket (inte .mkv) ... borde väl gå?

http://mac.softpedia...kvExtract.shtml

I teorin iaf. Har själv inte testat men det borde gå.

Postad 13 January 2008 - 18:49

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Och om man vill strömma från sin Mac:

http://www.nullriver...ducts/medialink

Postad 14 January 2008 - 11:46

cye
  • cye
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
ps3 som media center.. ingen bra ide.

Jag gav upp igår efter att ha försökt att använda ps3:an som ett mediacenter sen den 27:dec.

Det finns ganska många brister som gör att den inte lämpar sig än för detta, bland dom större är nog avsaknade av någonsorts sambaklient så man slipper hela skiten med transcodning hit och dit.

Varför kan man bara inte få streama skiten direkt ifrån sin dator/server utan at tman måste gå via en 3:E parts programvara som skall transcoda?
Visst innan div-x stödet kom så fanns det ju en anledning till att man ville transcoda annars hade man inte kunnat spela upp många filmer på ps3:an. Men nu när div-x stöds så kunde la dom ha lagt in en nätverksklient så man kan använda den på ett vettigt sett.
Dessutom så blir man beroende av att mediaserver mjukvaran känner till filtyperna som den skall presentera för ps3:an, den tversity jag körde kände inte till mts/m2s filformatet, trots att ps3:an hanterar dessa fityper utan problem.
Dessutom skall du kopiera en film till ps3:an ifrån mediaservern så tar det lika lång tid som att titta på filmen. Hur korkat är inte det då?

Jag hade också problem med att få subbar att fungera och efter att ha läst vad TheSwede86 skrev:

Så förstår jag nu varför jag inte fick det att fungera, jag förväntade mig att den skulle ta subben automatiskt.

Jag har kört med Xbox Xbmc innan och jag får nog säga att den är fortfarande bäst som mediacenter, det som gör att den inte håller idag är att cpu'n/gpu'n inte klarar av högupplösta filmer.

Så har du tänkt att köpa en ps3 för att huvudsakligen ha den som mediacenter så tycker jag att du skall tänka om. Den är inte mogen för det än.

- Cye

Postad 14 January 2008 - 14:57

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0
En annan fråga....
jag såg att det finns nya bildvisningsalternativ för att visa foton, mycket snygga och smakfullt! nu till frågan, går det att spela upp musik SAMTIDIGT som jag vill se på ett gängbilder?? SKulle vilja göra ett bildspel med semesterbilder och lite soft musik i bakrunden till en fest...

Går det??

Postad 14 January 2008 - 15:16

robhol
  • robhol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Senaste veckan har jag hållit på en hel del med PS3an för att hitta vad som går och inte går.
Kör man via Tversity så behöver man inte transcodea Divx filer (det går att stänga av transcodeingen i Tversity)
Gällande externa hårddiskar tycker jag det känns rätt meningslöst då PS3an inte hittar NTFS diskar.
Sen detta med Linux, jag har installerat ubuntu.
Problemet ligger i att kör man Linux så är hårdvaran begränsad och den orkar helt enkelt inte spela upp .mkv det går att starta filmerna men bilden går väldigt segt och ljudet är inte alls syncat. Detta håller folk på att försöka fixa och det jag läst om känns det inte långt borta faktiskt.
Det som är fördelen med Linux är ju att man kan spela upp .iso och .img filer iallafall direkt över nätverket vilket inte verkar gå i game-os.
Sen varje firmwareuppdatering som kommer strular till det rejält hela tiden i Linux som att de lägger in fler och fler begränsningar och pratas även en del om de inte rent av kommer plocka bort stödet för Linux helt.

Hoppas jag löst några funderingar nu iallafall.

Postad 14 January 2008 - 15:27

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Ett alternativ som har diskuterats i andra trådar är att skaffa en NAS (extern disk med nätverksanslutning) och koppla den till routern. Flera av de NAS som finns på marknaden stödjer uPnP/DLNA Mediastreaming (t.ex. Qnap och D-link). Fördelen är då att du kan nå disken både från din PC samt även streama musik, bilder och film till din PS3 (utan att PCn är igång).

Postad 14 January 2008 - 15:48

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag hade en Xbox förut och var nöjd med den, men bytte till en PS3:a. Jag tycker den sköter sig utmärkt som mediacenter tillsammans med Tversity, så jag förstår inte riktigt all kritik i denna tråd! Det beror ju mycket på vad man planerar att göra mest...

Jag vill ha så få enheter som möjligt. PS3:an ersatte min DVD med bravur och sedan får man Blu-ray på köpet. Dessutom fungerar den bra som mediacenter för normal användning och inte minst kan man spela om man känner för det också. Jag anser inte att man kan få mer i en och samma enhet för pengarna iaf...

Använder man den till att spela mp3:or, kolla xvid/divx o.s.v. och inte bara kollar högupplöst material så ser jag inga problem. Sutbitles har jag fått att fungera tillfredställande också. Har även lyckats spela upp 720p material (.x264, mkv), men inte pillat så mkt mer med det. Det är dock mest beroende på hur stark dator du har bakom och bra bandbredd mellan PC och PS3.

Dessutom är det ju trevligt att ha en fjärrkontroll som kan slå på och av enheten vilket ju inte går med en gammal xbox. Förutom det så låter ju inte PS3:an (40gb) någonting alls i princip i jämförelse med en xbox som låter ganska högt.

Ett intressant opensourceprojekt för PS3 är på gång som heter MegaBox! Ser VÄLDIGT lovande ut, så man kan nog vänta sig att PS3:an kommer bli bättre och bättre som mediacenter framöver.

Inte att förglömma att den fick EISA utmärkelsen som bästa mediacenter 2007, så man kan ju inte säga den är dålig.

Ska man köpa något annat bara för att spela musik och film och vill strömma så hade jag köpt en Popcorn Hour.

Postad 14 January 2008 - 16:04

robhol
  • robhol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
blizzet

Att den fungerar utmärkt som Mediacenter det tycker jag verkligen inte.
Egentligen hur många ser Divx filmer? De flesta ser ju antingen .mkv eller dvd filmer i .iso eller .img format.
.mkv fungerar om man har en bra dator bakom. Men .iso eller .img streaming har inte ajg lyckats få till att fungera via Tversity?
Musiken tycker jag inte ens är en idé att streama över till PS3an.
Spolningen kan förbättras ibland pausar filmen så måste man spola tillbaka lite lite grann och sen starta igen.
MegaBox är det inte det som man ska kunna göra från game OS? Jag känner mig lite halvt skeptisk till det nästan då de verkar ha utnyttjat en svaghet i PS3an vilket kan hända att Sony åtgärdar denna med en firmware uppdatering.

Hur den kunnat få utmärkelsen bästa Mediacenter 2007 förstår jag inte ett dugg hur antingen har de kollat på framtiden eller så har Sony betalat en ###### massa pengar.
För PS3an har grymt bra förutsättningar och där skulle jag nog säga bästa förutsättningar till att vara bästa mediacenter men idag är den långt ifrån där!

Postad 14 January 2008 - 16:34

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Det är en definitionsfråga vad man lägger i in ordet "Mediacenter". Man får ju väga in även DVD och Blu-ray tycker iaf jag! Ska man bara strömma och bry sig om format som stöds nu så är det ju överlägset att bygga en HTPC såklart. Att den fick årets mediacenter beror ju säkerligen mycket på att du får så mycket i en och samma låda för det priset, samt som sagt bra framtidsmöjligheter.

Vad ser du för problem med musiken? Det har fungerat ypperligt på ett antal förfester för mig nu! :-)
Dessutom låter det betydligt bättre än det gjorde från xboxen som producerade överdrivet "ljust/klart" ljud digitalt.

Det har inte hänt mig att jag behövt spola tillbaka och att filmen pausat. Men ska vara ärlig och säga att jag inte hunnit se så många filmer på den än.

Håller med dig angående .ISO och .IMG. Har inte satt mig in i det då jag oftast bränner dem på en RW skiva, då jag tyckte att xboxen oftast gjorde ett dåligt jobb med att spela upp sådana direkt jämfört med dvdspelaren.

Något man saknar från xboxen är dock den fantastiska möjligheten att spela upp direkt ur .rar arkiv.
Samt att jag stör mig på att man måste uppdatera sitt medialibrary i Tversity för db:n. Hade varit schysst med en lösning där det dykt upp direkt som ett smb-share. Vet inte om det är någonting som hindrar det rent praktiskt?

Angående Mega Box så är det ju så nytt att jag inte vet så mycket mer än det som står här om det:
http://www.ps3hax.ne...read.php?t=2339

Jag är iaf nöjd över att ha blivit av Xboxen och rationaliserat bort DVD-spelaren och ändå ha möjlighet spela det mesta. Dessutom ville jag ha en spelmaskin också. Sedan att det finns saker som behöver åtgärdas är ett faktum ur mediasynpunkt, men det kommer säkerligen bli bättre och bättre och har man tålamod och kan leva med att det inte är perfekt än så tycker jag det är ett bra köp.

Postad 14 January 2008 - 19:43

cye
  • cye
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
blizz...

Försök att spela upp en dvd från USA, Australien eller någon annan väl vald del på din ps3:a :D

Seriöst. Ps3an har alla förusättningar för att bli ett ultimat mediacenter, men som det är idag är den inte där.Den har stannat någonstans halvägs dit. Nu är den snart ett år gammal också, hur gammal skall den bli innan dom är färdiga med den? lagom till att ps4 kommer ut?

Hatar företag som begränsar saker "bara för att dom kan". ge fan i det så får dom sållt mer saker.

- Cye

Redigerat av cye, 14 January 2008 - 19:44.

Postad 14 January 2008 - 19:44

kupus
  • kupus
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ett alternativ som har diskuterats i andra trådar är att skaffa en NAS (extern disk med nätverksanslutning) och koppla den till routern. Flera av de NAS som finns på marknaden stödjer uPnP/DLNA Mediastreaming (t.ex. Qnap och D-link). Fördelen är då att du kan nå disken både från din PC samt även streama musik, bilder och film till din PS3 (utan att PCn är igång).

Nix
D-link stöder INTE dlna Köp INTE DNS-3.. fr d-link

jag sitter med en som inte funkar

Postad 14 January 2008 - 20:00

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Hade PS3:an kunnat moddas inför förberedning av en app (så som XBMC för XBOX, är ju bara mjukvarustöd) ... så hade det definitivt vart den bästa MediaCentern nånsin, hittills (då exkluderar jag htpc för 10-15k).

Den har Blu-ray/DVD och systemkapacitet att spela upp vad som helst. Men än är det ingen som lyckats låsa upp eller skapa 100%-igt stöd för alla mediafiler som man vill förvara digitalt.

Kanske var det så lätt att knäcka Xboxen eftersom det var skapat av Microsoft :D .. men å andra sidan känns det inte som att utvecklare/hackare försöker så värst mycket med PS3:an.. eller?

Postad 14 January 2008 - 20:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hade PS3:an kunnat moddas inför förberedning av en app (så som XBMC för XBOX, är ju bara mjukvarustöd) ... så hade det definitivt vart den bästa MediaCentern nånsin, hittills (då exkluderar jag htpc för 10-15k).

Den har Blu-ray/DVD och systemkapacitet att spela upp vad som helst. Men än är det ingen som lyckats låsa upp eller skapa 100%-igt stöd för alla mediafiler som man vill förvara digitalt.

Kanske var det så lätt att knäcka Xboxen eftersom det var skapat av Microsoft :D .. men å andra sidan känns det inte som att utvecklare/hackare försöker så värst mycket med PS3:an.. eller?

PS3/Xbox360 har mycket högre säkerhet och kommer kanske aldrig bli helt knäckta hårdvarumässigt. Det man kan hoppas på är megabox och liknande projekt som lägger sig som ett eget OS med full access till hårdvaran (tills SOny stoppar det)

Postad 14 January 2008 - 20:44

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Nix

Ok. Men det verkar som om man kan installera TwonkyVision på egen hand på DNS-323 så ska det funka.
Qnap kör ju också TwonkyVision.

Postad 14 January 2008 - 20:56

robhol
  • robhol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Det försöks en hel del med att knäcka PS3 www.psubuntu.com finns det en kille som börjat komma en bit men problemet är cell processorerna om jag förstått det rätt.
Tydligen inte många som behärskar kodningen med Cell processorer.

Postad 14 January 2008 - 20:57

larsf
  • larsf
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nix

Det fungerar, jag har en DNS-323 som fungerar utan problem enda jag gjort är att uppdatera firmwaren till v104b61

Postad 14 January 2008 - 21:07

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Troligen är killarna bakom XMBC i full gång att skapa en Linuxbaserad Mediecenterlösning, de behöver inte direkt hacka för att det ska gå heller faktiskt. Man håller också på att skapa X.264 codecs för Cell BE som ska kunna användas i Linux.

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 14 January 2008 - 21:32.

Postad 14 January 2008 - 22:48

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

blizz...

Försök att spela upp en dvd från USA, Australien eller någon annan väl vald del på din ps3:a :)

Seriöst. Ps3an har alla förusättningar för att bli ett ultimat mediacenter, men som det är idag är den inte där.Den har stannat någonstans halvägs dit. Nu är den snart ett år gammal också, hur gammal skall den bli innan dom är färdiga med den? lagom till att ps4 kommer ut?

Hatar företag som begränsar saker "bara för att dom kan". ge fan i det så får dom sållt mer saker.

- Cye

Det går inte så bra, men jag personligen kommer aldrig någonsin att importera en film, så det lär inte påverka mig, och jag tror inte det påverkar majoriteten. Tror isf fler uppskattar att spelen är regionsfria.

Kan hålla me dig däremot om att företag inte borde begränsa, och man har svårt att förstå Sony som börjar med att ge möjlighet till att installera linux, men sedan stryper åtkomsten. Varför då ens ge stöd från början?

MS sålde garanterat fler Xbox än de skulle ha gjort om den inte gått att modda, men eftersom de fortsätter begränsa och skydda så får man ta det som självklart att de tjänar mer pengar på det sättet. Kan inte se logiken annars.

1 år är inte så värst lång tid, så jag tror nog att mycket kan hända än.
Allt handlar ju om vilka behov man har. Man kommer säkert alltid sakna något.
Själv saknar jag en Spotify klient att spela musik på i på PS3:an t.ex. Kungligt program!
;-)

Postad 14 January 2008 - 23:04

cye
  • cye
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

blizz...

Försök att spela upp en dvd från USA, Australien eller någon annan väl vald del på din ps3:a :)

- Cye

Det går inte så bra, men jag personligen kommer aldrig någonsin att importera en film, så det lär inte påverka mig, och jag tror inte det påverkar majoriteten. Tror isf fler uppskattar att spelen är regionsfria.

Kan hålla me dig däremot om att företag inte borde begränsa, och man har svårt att förstå Sony som börjar med att ge möjlighet till att installera linux, men sedan stryper åtkomsten. Varför då ens ge stöd från början?

MS sålde garanterat fler Xbox än de skulle ha gjort om den inte gått att modda, men eftersom de fortsätter begränsa och skydda så får man ta det som självklart att de tjänar mer pengar på det sättet. Kan inte se logiken annars.

Själv saknar jag en Spotify klient att spela musik på i på PS3:an t.ex. Kungligt program!
;-)

Hur fungerar spotify då?
står inte så värst mycket om det på deras site.

- Cye

Postad 14 January 2008 - 23:08

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0

En annan fråga....
jag såg att det finns nya bildvisningsalternativ för att visa foton, mycket snygga och smakfullt! nu till frågan, går det att spela upp musik SAMTIDIGT som jag vill se på ett gängbilder?? SKulle vilja göra ett bildspel med semesterbilder och lite soft musik i bakrunden till en fest...

Går det??

Det går bra. Välj musikkatalog och sätt igång musiken, tryck på psknappen så hamnar du i xmb igen och gå och starta bildspelet.

Postad 14 January 2008 - 23:47

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

blizz...

- Cye

;-)

Hur fungerar spotify då?
står inte så värst mycket om det på deras site.

- Cye

Detta blir ju lite off-topic, men...

Det är bara betatest än på det. Vet inte hur de tekniskt har löst det hela, men det är en klient som du söker i som verkligen är GRYMT SNABB! Alla resultat är spelbara direkt, du behöver alltså inte ladda ner nånting. Ljudet i CD-kvalitet och du kan hoppa fram i låten lika snabbt som du gör med en mp3:a i Winamp. Dessutom finns i princip all musik man kan komma på. Nåt av det mest imponerande jag sett, och den dagen det släpps lär det slå allt! Frågan är väl bara hur de ska lösa det med lagen upphovsrätt o.s.v.

Postad 15 January 2008 - 14:28

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

En annan fråga....

Går det??

Någon?

Postad 15 January 2008 - 16:05

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

En annan fråga....

Går det??

Någon?

Starta musiken, tryck på PS knappen och starta sedan ett bildspel så spelas musiken i samtidigt som bilderna visas.

Postad 15 January 2008 - 18:58

peteriso
  • peteriso
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej

Jag installerade Unbuntu 7.10 o la in Vlc media player i Ps3:an och nu e den grymm o använda som Mediacenter.

Redigerat av peteriso, 15 January 2008 - 19:00.

Postad 15 January 2008 - 20:08

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Hej

Jag installerade Unbuntu 7.10 o la in Vlc media player i Ps3:an och nu e den grymm o använda som Mediacenter.

Hur funkar 720p/1080p, i t.ex .mkv?

Strömmar du eller tar du från extern disk?

Postad 15 January 2008 - 22:49

robhol
  • robhol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hej

Tycker man den är grym som Mediacenter för att man har ubuntu + vlc så har man inte höga krav =)
Den ända fördelen är att man kan streama .iso och .img
.mkv fungerar piss detta jobbas dock på.
PS3an orkar inte ens upscalea fullscreen då man har 1080p upplösning från en DVDR film =) Man får använda 720p och då fungerar det smärtfritt men jag vill ha MKV stöd =D

Postad 16 January 2008 - 13:19

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Hej

Tycker man den är grym som Mediacenter för att man har ubuntu + vlc så har man inte höga krav =)
Den ända fördelen är att man kan streama .iso och .img
.mkv fungerar piss detta jobbas dock på.
PS3an orkar inte ens upscalea fullscreen då man har 1080p upplösning från en DVDR film =) Man får använda 720p och då fungerar det smärtfritt men jag vill ha MKV stöd =D

Men om man resonerar tvärtom så har man väldigt höga krav i ditt fall. Sen kan man undra hur många som har en tillräckligt stor skärm för att ens kunna se skillnaden på 1080p och 720p. Man såg ju resultatet nyligen i testet där proffsen försökte se skillnad...
Den stora massan tycker nog det är fullt dugligt om det går skala upp en vanlig DVD till 720p.
Personligen ser jag inte en enda anledning att dra ner en massa fullhd material såvida man inte displayar på EN VÄLDIGT stor skärm och sitter extremt nära. Det är lite mycket pixelprestige nuförtiden.

Var nyligen på Netonet, och det står en massa folk framför en FULL-HDTV och imponerades av bilden. Grejen var att de inte uppmärksammat att den matades med en vanlig DVD. :-)

Har själv inte installerat Linux än. Hoppas stöd för .mkv dock inte är så långt borta dock.

Postad 16 January 2008 - 14:17

Babyface
  • Babyface
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej, Har precis köpt mig en plasma efter att noga övervägt fördelar vs nackdelar med min plånbok och läst radmeter av tips och råd av er experter här på forumet bestämde jag mig för en Panasonic TH-42PV70 (Som jag är grymt nöjd med även om jag bara kört den på "vanlig" analog tv än så länge)

Nu tänkte jag köpa till ett "mediacenter" och eftersom jag är lite smått spelfreak ligger ps3an när till hands.

1. Så min fråga lyder är det något speciellt man skall tänka på när man köper ps3 som "mediacenter" och inte bara spelenhet eller är det bara att tuta och köra?

2. Behöver jag köpa några extra "prylar" för att få det att funka?

3. Skall man tex köpa kringutrustning som "hör till" ps3an tex HDMI kabel eller räcker det med vilken HDMI kabel som helst?

4. Kan jag ansluta en extern HD via usb med .avi filer (filmer) och bara låta ps3an spela upp dem på plasman?

5. Några tips eller tricks, och hur tycker ni er ps3 funkar som "mediaspelare"?

Postad 16 January 2008 - 14:45

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Hej, Har precis köpt mig en plasma efter att noga övervägt fördelar vs nackdelar med min plånbok och läst radmeter av tips och råd av er experter här på forumet bestämde jag mig för en Panasonic TH-42PV70 (Som jag är grymt nöjd med även om jag bara kört den på "vanlig" analog tv än så länge)

Nu tänkte jag köpa till ett "mediacenter" och eftersom jag är lite smått spelfreak ligger ps3an när till hands.

1. Så min fråga lyder är det något speciellt man skall tänka på när man köper ps3 som "mediacenter" och inte bara spelenhet eller är det bara att tuta och köra?
Tuta å köra.

Skulle va en dator om du vill streama film annars nej. Samt ljudsystem om du vill ha 5.1 såklart

3. Skall man tex köpa kringutrustning som "hör till" ps3an tex HDMI kabel eller räcker det med vilken HDMI kabel som helst?
Digital signal är digital, kan inte bli bättre eller sämre, men där om tvistar de lärda. Köp en kabel för 200 spänn, det räcker.

4. Kan jag ansluta en extern HD via usb med .avi filer (filmer) och bara låta ps3an spela upp dem på plasman?
Japp, så länge filerna är mindre än 4 Gb pga FAT32. Eller musik/bilder etc.

Funkar utmärkt, iaf för den normala användaren. Dessutom har du detta forum för att få hjälp med problem eller annat som du funderar över.

Postad 16 January 2008 - 15:03

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag har en PX70 tillsammans med min PS3:a och det fungerar bra.

1. Som tidigare sagts i denna tråd så är det olika vad folk tycker, och vilka krav man har och var man anser sig själv behöva använda som mest. Annars är det inget speciellt du behöver tänka på förut om att installera Tversity samt CCCP-codepack i din dator och dela ut mediafilerna (Finns guide för hur du bör sätta upp tversity). Sedan kan du smidigt nå dem från PS3:an.

2. Du behöver nätverksanslutning mellan din dator och PS3:a. Själv kör jag med kabel, vilkan jag kan rekommendera om man vill ha bästa överföringshastighet mellan dator och PS3. Men fungerar även med trådlöst.

3. Det går bra med vilken HDMI kabel som helst.

4. Ja, det går att ansluta, men streamar du inte via Tversity så stöds bara de format som PS3:an hanterar i dagsläget. Men man kan ju lika väl ansluta disken till sin dator de ggr man behöver funktionen att transcoda något i sådana fall.

5. För mina behov är jag nöjd! Jag tittar mest på DVD/xvid/divx samt lyssnar på MP3. När det gäller högupplöst material och t.ex. mkv så ska man veta att det krävs man har en kraftfull dator i bakgrunden för att kunna få det fungera bra. Jag har bara testat någon 720p film via tversity på min core2duo 2.1ghz och det fungerade OK! Men allt gör det säkert inte. Möjligheten att själv konvertera filer till ett format PS3:an stödjer finns ju dock också. Går att läsa mycket om detta i olika trådar.

Som jag sagt tidigare i denna tråd tycker jag att det är mycket man får i en och samma låda om man nu gillar spel också. Men man får leva med att allt inte är 100% än, men jag tror det kommer gå framåt, då det finns möjligheter med PS3:an.

Hoppas detta hjälper dig på traven!

Postad 16 January 2008 - 15:48

peteriso
  • peteriso
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej

Hur funkar 720p/1080p, i t.ex .mkv?

Strömmar du eller tar du från extern disk?

Mkv filer inget vidare men .img och iso funkar bra (DVDr).
Idag kör jag med usb-hd, installerade ubuntu i lördags så jag har ej hunnit bekanta mig med streaming
ännu.Vlc vill inte spela upp en film från en dator i nätverket men det kanske kan lösas!?

Postad 16 January 2008 - 16:03

Babyface
  • Babyface
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Tack för svaren, anledningen till att jag frågade om usb-hd och ps3an är att slippa streama från min dator (Har en hyffsad maskin dual core 4,6Ghz med 2 gig ram och ett tv-kort av förra gen "värstingvariant" men vill slippa dra kablar. Har inget trådlöst installerat då jag inte vill gå miste om mina 100mb fiber lina)

Följdfrågan blir då ....Jag kan alltså ansluta en extern HD och köra vissa filmer rakt av? Men vill jag köra divx osv räcker det med att installera vlc-media player eller måste jag installera ett OS på ps3an för det? ( Då lär det inte bli av eftersom jag är lat av naturen)

En annan fråga som väckts medan jag surfat runt på forumet är om Ps3an själv känner av om jag spelar en BR film och sänder ut materialet i 1080p eller 1080i eller måste man alltid manuellt gå in och ställa in detta om man vill få bästa möjliga upplevelse?

Om svaret på ovan fråga är ja man måste ställa in manuellt så vad skall man då ställa in den på om man spelar upp en "vanlig" DVD? Eller tex ett avsnitt av något TV-program som sparats i divx eller avi format?

Redigerat av Babyface, 16 January 2008 - 16:04.

Postad 16 January 2008 - 16:09

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Tack för svaren, anledningen till att jag frågade om usb-hd och ps3an är att slippa streama från min dator (Har en hyffsad maskin dual core 4,6Ghz med 2 gig ram och ett tv-kort av förra gen "värstingvariant" men vill slippa dra kablar. Har inget trådlöst installerat då jag inte vill gå miste om mina 100mb fiber lina)

Följdfrågan blir då ....Jag kan alltså ansluta en extern HD och köra vissa filmer rakt av? Men vill jag köra divx osv räcker det med att installera vlc-media player eller måste jag installera ett OS på ps3an för det? ( Då lär det inte bli av eftersom jag är lat av naturen)

En annan fråga som väckts medan jag surfat runt på forumet är om Ps3an själv känner av om jag spelar en BR film och sänder ut materialet i 1080p eller 1080i eller måste man alltid manuellt gå in och ställa in detta om man vill få bästa möjliga upplevelse?

Om svaret på ovan fråga är ja man måste ställa in manuellt så vad skall man då ställa in den på om man spelar upp en "vanlig" DVD? Eller tex ett avsnitt av något TV-program som sparats i divx eller avi format?

Du kan väll inte installera VLC om du inte har Linux som OS!?

Man ställer in upplösningen i menyn så är det alltid den upplösningen. Är det en film med låg upplösning blir bilden helt enkelt mindre på bilden. Du kan förstora upp den men med kvalité förluster.

Edit: Har inte PS3:an stöd för divx med senaste uppdateringen? då behöver du inte VLC!

Redigerat av Lille_skutt, 16 January 2008 - 16:11.

Postad 13 March 2008 - 14:50

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Hej! jag sitter och läser och läser, men hittar inget om att någon spelar upp vobfiler som är omgjorda från mkv?
är det ingen som vet att det ska gå eller går det inte?
ni som kör så, funkar 10gigs 1080p filmer?

Postad 13 March 2008 - 20:51

Unregistered50f5dbac
  • Unregistered50f5dbac
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hej! jag sitter och läser och läser, men hittar inget om att någon spelar upp vobfiler som är omgjorda från mkv?
är det ingen som vet att det ska gå eller går det inte?
ni som kör så, funkar 10gigs 1080p filmer?

Jag har provat o göra om MKV till vob. Tycker att filmerna blir lite ryckiga, vet inte vad det beror på riktigt, om det är min dator som är slö o det kan påverka eller om programet är knasigt. Maxstorlek är dock 4GB(om man spelar upp direkt på ps3'an), man får dela upp en film i 3-4 vob'ar. Konvereringsprogram som "mkv2vob" gör det automatiskt.

Redigerat av Unregistered50f5dbac, 14 March 2008 - 05:42.

Postad 13 March 2008 - 21:07

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
kör alltid mina hd filmer med mkv2vob när jag skall streama till ps3an.
använder mig av senaste versionen av Tversity...(var dock lite strul
med codecs innan det fungerade perfekt)
kikade på en 12gigs film i 1080p vob igår kväll...inga ryck eller frysningar...

kör trådlöst med en N-router.

Postad 14 March 2008 - 13:22

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

kör alltid mina hd filmer med mkv2vob när jag skall streama till ps3an.
använder mig av senaste versionen av Tversity...(var dock lite strul
med codecs innan det fungerade perfekt)
kikade på en 12gigs film i 1080p vob igår kväll...inga ryck eller frysningar...

kör trådlöst med en N-router.

WOW:D har du långt till ps3an? för att jag har typ 20 meter mellan dator och vardagsrum:s, kanske behövs en sladd imellan?, men nu tror jag att jag ska ta och köpa en ps3a:D kommer med frågor om jag inte får det att funka:D

Postad 14 March 2008 - 19:20

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Vill oxå streama mellan dator och ps3 men får inget att funka windows media center, tversity eller winamp remote.... vad är enklast? :blink:

Redigerat av Jerrie, 14 March 2008 - 19:23.

Postad 14 March 2008 - 20:01

Unregistered448540b7
  • Unregistered448540b7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Kopierar mig själv från en annan tråd:
--------

Alla mina DVD-skivor står kvar i hyllan. Finns ingen anledning att spara/konvertera det som går utmärkt att spela upp i PS/3:an. Den skalar ju upp till 720 eller 1080 själv.

Allt som jag laddar ned från nätet (TV-serier, amerikansk fotboll, mm) i HDTV-format gör jag så här med:

De enkla formaten (vanlig xvid/avi, vanlig ren mp4, etc) kör jag igenom Magic Video Converter till mp2-format med hög upplösning. Blir filerna för stora så delar jag dem med mpeg2cut2. Det tar ca 7 minuter per gigabyte.

De där konstiga mkv-filerna kör jag genom mkv2vob, det tar max fem minuter per gigabyte.

De svåra grejorna kör jag genom MeGUI enligt denna eminenta guide:
http://www.digital-d...uide_print.html
Det tar ungefär 4 timmar per gigabyte på min P4 3.6Ghz med 2Gb minne. Urk...

Sedan använder jag TVersity för att testa att filerna blev bra och tankar över dem till PS/3:an på natten. Ibland använder jag mitt 8Gb USB-minne för att bära över filerna. Jag har trådlöst nät i huset, så det är lite långsamt att kopiera över de stora filerna. Dessutom är nästan alltid datorn strängt upptagen nattetid, så PS/3:an brukar ledsna på svarstiderna och tappa förbindelsen med TVersity.

Att använda TVersity för att streama är inte alls aktuellt eftersom den drar ned kvaliteten för att passa överföringshastigheten, vilket i mitt fall blir kass. Har man nätverkskabel och 100Mbit/s så är det kanske en annan sak.

Hälsningar från en lycklig PS/3-ägare. PS/3 är en av de bästa investeringarna jag någonsin gjort!

Glömde säga att jag har K-lite Codec Pack. Det funkar lite bättre än CCCP just på min dator.

Postad 14 March 2008 - 20:32

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Tversity verkar vara lösningen...måste sätta mig in i det lite närmare. Tankade ner det och installerade det för någon timme sedan men fattade inget :blink: Stod något om någon server typ hela tiden vad jag än gjorde :blink:

Postad 14 March 2008 - 20:50

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
så jag kan ha mina vob filmer på en 500gigs extern hdd och spela filmer på 10 gig så lätt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.