Har samsung Q97 dålig svärta?
44 svar till detta ämne
Postad 17 December 2007 - 22:45
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej har ett problem, verkar som jag är väldigt kräsen med svärtan jämfört med vissa andra i detta forum eftersom denna Plasma enhälligt hyllas tillsammans med panasonic PX70 om hur bra svärta de har.
Jag har tittat runt på både LCD och plasma och tyckte samsung q97 50" såg bra ut i butik och slog till och köpte en.
Problemet är nu när jag sitter hemma i ett ganska mörkt vardagsrum, jag tycker faktiskt att svärtan är under all kritik.
Släcker man ner helt i rummet är TV:n gråblå som en LCD nästan!!
Tycker även att själva nyansen på panelen är lite gråblå jämfört med konkurrenterna när man tittar noga.
Tycker det som skrivs angående svärtan på denna plasma är överdriven och jag funderar på att lämna tillbaka den, vad finns det för alternativ med bättre svärta?
Är Panasonic lika dåliga på svärta, hade eventuellt tänkt byta till en PX70, PZ70 eller samsungs nya fullhd plasma men är de lika dåliga så är det kanske bara Pio som gäller eller rent av vänta tills dom lärt sig bygga TV apparater??
Finns det inga uppstickare på LCD-sidan(tex LED) som har bättre svärta?
Bättre TV än såhär borde man kunna bygga 2007 tycker jag, rent ut sagt dåligt!!!
Tror ni jag skulle bli nöjd med en Panasonic eller har ni några andra tips?
Postad 17 December 2007 - 23:02
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Inga kommentarer/tips?
Någon som haft både 50" och 42" hemma för hårdtestning, är det verkligen samma paneler, tänkte att de flesta som hyllar TV:n verkar ha 42" modellen.
/Fredrik
Postad 17 December 2007 - 23:13
-Erik-
-
-Erik-
-
Användare
-
-
158 inlägg
Min är hel svart, när den ska vara svart. Lite gröna färger ser man om man kollar nära men det har inget med svärtan att göra, är nog signalen som inte är perfekt. Så om det är mörkt så blir det lika svart som TV-kanten nästan.
Kan ju testa dra ner ljusstyrkan till något under 50, sen kan man ju ändra svärtan: låg-hög
Postad 17 December 2007 - 23:33
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Dålig signal tror jag inte, tittar på Pirates samt batman begins via PS3(hdmi).
Svärtan är då väldigt långt ifrån TV:ns kant iaf, spelar ingen roll om jag drar ner ljus till 0 och ändrar svärtan så är ändå TV:n betydligt ljusare än kanten, med betydligt menar jag grådassig!!
Är som att pixlarna ligger på en aning, typ som backlight bleeding på LCD, är en pixel avstängd bör den ju vara svart tycker man?
Kör filmläge, DNIE och dynamiskt avstängt, ingen brusreducering, ljus 45, kontrast 60(spelar ingen roll om jag sänker)
Tror inte mitt exempel är trasigt men man vet ju aldrig, verkar ju som alla andra har apparater med kanonsvärta. Dock undrar jag hur många som har 50" modellen.
Postad 17 December 2007 - 23:34
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Kanske kan det vara något speciellt med just ditt ex... Jag har själv inte sett den, men om alla hade så pass dålig svärta så undrar man ju vad recensenterna på hdtvorg.co.uk hade stoppat i pipan när de skrev det här: the first thing we notice about the Samsung PS50Q97HDX is the truly stunning black level performance. On a screen of this size, the results are truly breathtaking. Blacks never looked blacker
Postad 17 December 2007 - 23:39
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Har haft en q97 hemma men har nu en px700. själv tyckte jag att q97:an hade lite bättre svärta
än vad min nuvarande px700 har, men båda var långt ifrån lika svarta som ramen, även min q97:a.
om du vill ha det så svart som möjligt som går att få idag så är det bara Pio G8 som gäller, den e riktigt bra
Är faktiskt lite besviken på svärtan på min px700 samt att den inte var riktigt hundra på q97:an heller.
men men smakar det så kostar det oxå
Postad 17 December 2007 - 23:40
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Om mitt ex inte är trasigt så har de rökt på en hel del!
Skall åka och prata med affären imorgon, lämna igen den och vänta ut bättre modeller, ta hem ett annat ex av samsungen eller byta mot någon annan modell,
Frågan är bara vilkes isf?
Postad 17 December 2007 - 23:49
Rylander
-
Rylander
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ska testa imorrn då jag har både 50" och 42" Q97 hemma, 42an så är jag helt säker på att svart verkligen är svart 50" aren får jag kolla imorrn  orkar inte väcka alla i huset
Postad 17 December 2007 - 23:52
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Bara en sak: Kör filmläge, DNIE och dynamiskt avstängt, ingen brusreducering, ljus 45, kontrast 60(spelar ingen roll om jag sänker)
Du ska ju inte sänka kontrasten för att få mer svärta. Svärtan ökar med ökad kontrast. Jag har kontrasten på dryga 80 och ljus på 40. I övrigt vet jag inte vad som är problemet. Mycket svartare än på Q96 blir inte en plasma idag och Panasonic är som andra noterat inte riktigt lika bra.
Postad 17 December 2007 - 23:54
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Är faktiskt lite besviken på svärtan på min px700 samt att den inte var riktigt hundra på q97:an heller. men men smakar det så kostar det oxå wink.gif
Då känns det som mitt exempel är ok och att TV-apparaterna inte är bättre än såhär, lite trist då jag hade förhoppning att panasonic skulle vara bättre, då till en fråga. Vilka TV apparater har folk haft innan sin Q96/Q97, PX70/700 som tycker svärtan är så oootroligt bra, och om alla LCD är så mycket sämre än denna plasma kan jag inte förstå hur folk kan köpa en LCD överhuvud taget då det är gränsfall att man kan använda Q97 som skärm för filmtittande i dunkla miljöer. Själv skulle jag aldrig kunna mörklägga vardagsrummet helt med den här tv:n. Skärpning alla som skriver här inne, lite mer objektiva inlägg önskas, inte bara hylla den TV:n man köpt själv. Och gråblått är gråblått och inte svart! Får nog leva vidare med min 28" crt ett tag till, de borde ju lära sig hur man gör en TV snart kan man tycka. mvh Fredrik
Postad 17 December 2007 - 23:59
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Problemet är som du säger att när man har mörkt hemma ser man svagheten med svärtan på både lcd och plasma. Jag har sett Pioneer och blev imponerad av den. Hur imponerad man blir av den under kontrollerade former med mörkläggning är svårt att säga. Min Panasonic PV 60 har inte direkt imponerande svärta, som dessutom flämtar på grund av någon idiotisk "bildförbättring" som inte går att stänga av.
Att svärtan är gråblå beror på färgtemperaturen i svärtan. Med kalibreringsutrustning och tillgång till servicemenyn kan du justera svärtan. Jag har själv justerat svärtan på min Panasonic. Jag tycker inte sånt är svårt, men svärtan kunde bli bättre ifall jag hade utrustning som kunder kontrollera min svärta.
Jag vet faktiskt inte ifall din tv är en plasma eller en lcd. Det jag vet om lcd att svärtan brukar för det mesta skifta när man sitter och tittar från sidan. Man ser direkt ifall det är en lcd eller plasma. Ju mer från sidan man tittar ju mer avslöjar lcd:n sig. Plasma har jämn svärta från vilken vinkel man än tittar.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 December 2007 - 00:00.
Postad 18 December 2007 - 00:02
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ska testa imorrn då jag har både 50" och 42" Q97 hemma, 42an så är jag helt säker på att svart verkligen är svart 50" aren får jag kolla imorrn orkar inte väcka alla i huset 
Det där låter som ett alldeles utmärkt altruistiskt initiativ! Tack så mycket...  Ska bli skitskoj att läsa vad du tycker.
Postad 18 December 2007 - 00:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
"Svärtan ökar med ökad kontrast."
Det måste väl ändå vara fel? Subjektivt ökar svärtan.
Postad 18 December 2007 - 00:10
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hoppas ingen tar illa upp, lite irriterad bara att man lägger ut 16000:- på en TV som visar sig ha sådana allvarliga brister i bildkvalité, Att svärtan är gråblå beror på färgtemperaturen i svärtan. Med kalibreringsutrustning och tillgång till servicemenyn kan du justera svärtan. Jag har själv justerat svärtan på min Panasonic. Jag tycker inte sånt är svårt, men svärtan kunde bli bättre ifall jag hade utrustning som kunder kontrollera min svärta.
Ok jag får undersöka detta lite mera, frågan är hur man kommer in i servicemenyn och hur man navigerar samt vad man ej ska ändra på i denna, anser mig hyfsat teknisk så kan säkert lista ut vad diverse inställningar är bara man kommer in där.
Postad 18 December 2007 - 00:11
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ja, tekniken har fortfarande sina brister. Den främsta är ju fortfarande svärtan och inte ens en Pioneer G8 slår en pissbillig crt köpt på Ica Maxi. Dock så har svärtan börjat bli såpass bra att jag inte kan påstå att jag stör mig. Detaljerna i bilden överträffar ju vida allt i crt-väg, men man kan inte få allt här i världen. Tekniken utvecklas än.
Jag har sett rätt mkt av både Panasonic PV60/70, Pioneer G7, G8, LG PC55, samt den nämnda Q96 som jag också har. G8 och Q96 är de som har bäst svärta. De LCD-skärmar jag sett är klart sämre även om de senaste lär närma sig.
Postad 18 December 2007 - 00:13
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Svärtan upplevs väl bara som bättre pga att det ljusa blir ljusare inte att det svarta blir svartare eller har jag missförstått något? Om man väljer en helt svart bild upplever jag inte att kontrasten påverkar svärtan nämnvärt på min TV iaf.
Postad 18 December 2007 - 00:14
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Inte på min. De svarta kanterna blir klart grådassigare om jag sänker kontrasten. Ska det inte vara så? Haha.. Jag har ingen aning, men jag ser skillnad. Tar inte ljusinställningen över mer om kontrasten är svag eller nåt? Ljuset är ju svärtans största fiende.
Postad 18 December 2007 - 00:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Hoppas ingen tar illa upp, lite irriterad bara att man lägger ut 16000:- på en TV som visar sig ha sådana allvarliga brister i bildkvalité,
Att svärtan är gråblå beror på färgtemperaturen i svärtan. Med kalibreringsutrustning och tillgång till servicemenyn kan du justera svärtan. Jag har själv justerat svärtan på min Panasonic. Jag tycker inte sånt är svårt, men svärtan kunde bli bättre ifall jag hade utrustning som kunder kontrollera min svärta.
Ok jag får undersöka detta lite mera, frågan är hur man kommer in i servicemenyn och hur man navigerar samt vad man ej ska ändra på i denna, anser mig hyfsat teknisk så kan säkert lista ut vad diverse inställningar är bara man kommer in där.
Du behöver inte gå in i servicemenyn på en gång. Dra ner färgen helt på bilden, gå in i bildmenyn, välj mellan olika färginställningar, typ sport, naturlig, varm och sådana rubriker. Jag kan slå vad om att svärtan kommer bli olika varje gång du väljer. Förmodligen blir det "varm"(kan också kallas film ibland) som ger den mest korrekta svärtan.
Postad 18 December 2007 - 00:24
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Skall experimentera lite med olika inställningar mera imorgon innan den åker på retur.
Kör iaf Filmläge nu med normal ton, körde sval1 tidigare men upplevde bilden/svärtan aningen för blå. Tror dock de brister jag upplever blir svåra att kunna kalibrera bort.
Någon som vet om den nya FullHD polasman från samsung har bättre, lika bra eller sämre svärta än Q96/Q97?
Postad 18 December 2007 - 00:28
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Svärtan upplevs väl bara som bättre pga att det ljusa blir ljusare inte att det svarta blir svartare eller har jag missförstått något? Om man väljer en helt svart bild upplever jag inte att kontrasten påverkar svärtan nämnvärt på min TV iaf.
Precis. Svärtan "upplevs" bättre. Men den kan också bli djupare om det finns en funktion i tv:n som ser till att detta ska hända. Då har vi ett problem på halsen: dynamisk svärta. Skitfunktion som ingenjörer hittar på för att slippa arbeta fram en faktisk djupsvärta. Hm..jag kanske tog i lite, men det betyder inte att jag gillar funktionen....
Postad 18 December 2007 - 01:03
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
Hej har ett problem, verkar som jag är väldigt kräsen med svärtan jämfört med vissa andra i detta forum eftersom denna Plasma enhälligt hyllas tillsammans med panasonic PX70 om hur bra svärta de har.
Jag har tittat runt på både LCD och plasma och tyckte samsung q97 50" såg bra ut i butik och slog till och köpte en. Problemet är nu när jag sitter hemma i ett ganska mörkt vardagsrum, jag tycker faktiskt att svärtan är under all kritik. Släcker man ner helt i rummet är TV:n gråblå som en LCD nästan!! Tycker även att själva nyansen på panelen är lite gråblå jämfört med konkurrenterna när man tittar noga. Tycker det som skrivs angående svärtan på denna plasma är överdriven och jag funderar på att lämna tillbaka den, vad finns det för alternativ med bättre svärta?
Är Panasonic lika dåliga på svärta, hade eventuellt tänkt byta till en PX70, PZ70 eller samsungs nya fullhd plasma men är de lika dåliga så är det kanske bara Pio som gäller eller rent av vänta tills dom lärt sig bygga TV apparater??
Finns det inga uppstickare på LCD-sidan(tex LED) som har bättre svärta? Bättre TV än såhär borde man kunna bygga 2007 tycker jag, rent ut sagt dåligt!!!
Tror ni jag skulle bli nöjd med en Panasonic eller har ni några andra tips?
Jag tror nog att du har fel på din q97, för är det något q96/97 är bra på så är det svärtan, tyvär tar det nog slut där med det positiva. Har haft min q96 i ca 1 månad och kan inte påstå att jag är speciellt nöjd med den. Grön ton i mörka partier så som i hårfästena i ansikterna, tillfälliga inbränningar speciellt efter text-tv tittande. Det jag har att jämföra med är min gamla LG px11 och min panasonic px60 som jag har kvar, dock är den bara en 42" . Jag kommer nog att byta min q96 50" till en av panasonics nya 50" vet dock ej vilken modell och beroende på hur mycket jag ska ge i mellan.
Postad 18 December 2007 - 10:07
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Är faktiskt lite besviken på svärtan på min px700 samt att den inte var riktigt hundra på q97:an heller. men men smakar det så kostar det oxå wink.gif
Då känns det som mitt exempel är ok och att TV-apparaterna inte är bättre än såhär, lite trist då jag hade förhoppning att panasonic skulle vara bättre, då till en fråga. Vilka TV apparater har folk haft innan sin Q96/Q97, PX70/700 som tycker svärtan är så oootroligt bra, och om alla LCD är så mycket sämre än denna plasma kan jag inte förstå hur folk kan köpa en LCD överhuvud taget då det är gränsfall att man kan använda Q97 som skärm för filmtittande i dunkla miljöer. Själv skulle jag aldrig kunna mörklägga vardagsrummet helt med den här tv:n.
Skärpning alla som skriver här inne, lite mer objektiva inlägg önskas, inte bara hylla den TV:n man köpt själv. Och gråblått är gråblått och inte svart!
Får nog leva vidare med min 28" crt ett tag till, de borde ju lära sig hur man gör en TV snart kan man tycka.
mvh Fredrik
Problemet är att de flesta som pratar om fördelarna med plasma på detta forum avser G8 (med rätta), men det betyder inte att alla plasmor är lika bra. Svärtan på den senaste generationen LCD är mycket bra, bättre än de flesta plasmaägare tror, men helt svart blir det inte. Vill du ha total svärta så räcker det inte ens med Pioneer G8, då måste du gå på LED LCD. Tyvärr finns det bara en modell ännu, Samsung F96, och den har en del andra problem och är dessutom ganska dyr. Men om du väntar till nästa är så borde de flesta andra tillverkare ha lanserat sina LED-LCD (Vi borde få en förhandstitt på CES i januari) Vill du ha HELT svart bild, så svart att du inte ser skärmen när den släcker ned så är det tyvärr den enda vägen att gå....
Postad 18 December 2007 - 10:23
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
OK jag tror jag bestämt mig för att lämna igen TV:n och vänta på nästa generation platt TV, lägger hellre ut mer pengar till våren än sitter med en dyr Tv jag troligtvis aldrig kommer att bli nöjd med.
Lite trist bara då jag sett fram emot PS3 spelande.
Redigerat av Unregistered32da818b, 18 December 2007 - 10:23.
Postad 18 December 2007 - 11:37
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
På vilka test har du kalibrerat din tv? Har du kört DVE eller något simpelt test från George Lucas filmer (THX calibrator).
Vad skickar PS3 för rgb nivåer, är det videosvärta eller datorsvärta? Datorsvärta är ju i spannet 0-255 medans videosvärta är 16-235. SKillnaden 0-16 kallas i dagligt tal för (blacker than black) och har man felaktiga inställningar tappar man djupsvärtan och allting blir grådaskigt.
Enklaste sättet att kolla detta är om du kör vista media center, eller DVE kalibreringsdisk.
/Henrik
Postad 18 December 2007 - 12:08
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Om du inte har senaste firmware i din PS3 så ligger problemet nog där, för den var känd i början för att ge blaskig bild, alltså att den skickade fel nivåer. Detta fixades i senare firmware tillsammans med en hel del annat.
Postad 18 December 2007 - 12:44
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har senaste FW på brorsans PS3, även ställt in black levels på typ wide/extended någonting.
Har absolut inget med källan att göra utan grundnivån på panelen som jag upplever för ljus.
Om jag väljer en ingång på TV:n som ej används och visar "no signal" så är svärtan på den bilden på tok för dålig redan där.
Har försökt få till bilden mera men grundtonen verkar vara densamma oavsett vilka inställningar jag väljer.
Börjar mer och mer fundera på om projektor är det enda rätta för mig då jag gillar att mörklägga helt vid filmtittande, blir lite trixigt på sommaren och jag kan bara ha max70" ändå så därför jag ville försöka med en TV.
Postad 18 December 2007 - 16:31
Rylander
-
Rylander
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ska testa imorrn då jag har både 50" och 42" Q97 hemma, 42an så är jag helt säker på att svart verkligen är svart 50" aren får jag kolla imorrn orkar inte väcka alla i huset 
Det där låter som ett alldeles utmärkt altruistiskt initiativ! Tack så mycket... Ska bli skitskoj att läsa vad du tycker.
Har testat både 50" aren och 42"aren idag och får inge grådassigt som du beskriver, Det svarta upp och nedtill som finns ibland på vissa filmer osv, är nästintill lika svart som själva tv ramen. låter mer som du skulle ha fel på singnalen eller inställningar, jag har film läget påbåda tv apparaterna, rätt hög kontrast och dom andra inställningarna ligger runt 50 +- 5 sen har jag färgton varm 2, och ändrat vitbalansen lite inne på fininställningar så fick jag klockren bild och då kör jag ändå inte med hdmi anslutningarna utan telia digitalbox med scartkontakt, tog en bild i mörkret som ligger i mitt galleri så om du klagar på den bilden är du banne mig kräsen Du får gärna skriva om jag ska testa nått speciellt
Postad 18 December 2007 - 16:37
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Att du vill ha 100% mörklagt gör ju det hela väldigt känsligt. Är väl bara Samsungs LED och G8 som fixar det idag. Vänta och köp TV tills du har råd med någon av de modellerna helt enkelt.
Postad 18 December 2007 - 17:08
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Lite ljus runt omkring, t.ex. en julstjärna och lite belysning bakom Tvn är perfekt för att vi skall uppleva svärtan som mörkare. Naturligtvis förvandlar det inte grått till svart. Men det gör en viss skillnad.
Postad 18 December 2007 - 19:56
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har testat både 50" aren och 42"aren idag och får inge grådassigt som du beskriver, Det svarta upp och nedtill som finns ibland på vissa filmer osv, är nästintill lika svart som själva tv ramen. låter mer som du skulle ha fel på singnalen eller inställningar, jag har film läget påbåda tv apparaterna, rätt hög kontrast och dom andra inställningarna ligger runt 50 +- 5 sen har jag färgton varm 2, och ändrat vitbalansen lite inne på fininställningar så fick jag klockren bild och då kör jag ändå inte med hdmi anslutningarna utan telia digitalbox med scartkontakt, tog en bild i mörkret som ligger i mitt galleri så om du klagar på den bilden är du banne mig kräsen  Du får gärna skriva om jag ska testa nått speciellt 
Tackar för det! Det är förstås svårt att avgöra från ett foto, men jag tycker bilden ser kanon ut... Är det något alls med TVn du skulle kunna tänkas klaga på? Har du testat den med PS3 eller XBOX360, och hur tyckte du att det funkade i så fall?
Postad 18 December 2007 - 21:32
Lazerharp
-
Lazerharp
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Rylander, jag funderar på q97 42" eller 50". Kan du säga hur DVD och Digital-tv ser ut på 2,5-3 meter när du kör på 50" Funkar det eller blir det för grynigt/pixligt. Otroligt tacksam du kan ge svar.
Postad 18 December 2007 - 23:35
Rylander
-
Rylander
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har testat både 50" aren och 42"aren idag och får inge grådassigt som du beskriver, Det svarta upp och nedtill som finns ibland på vissa filmer osv, är nästintill lika svart som själva tv ramen. låter mer som du skulle ha fel på singnalen eller inställningar, jag har film läget påbåda tv apparaterna, rätt hög kontrast och dom andra inställningarna ligger runt 50 +- 5 sen har jag färgton varm 2, och ändrat vitbalansen lite inne på fininställningar så fick jag klockren bild och då kör jag ändå inte med hdmi anslutningarna utan telia digitalbox med scartkontakt, tog en bild i mörkret som ligger i mitt galleri så om du klagar på den bilden är du banne mig kräsen  Du får gärna skriva om jag ska testa nått speciellt 
Tackar för det! Det är förstås svårt att avgöra från ett foto, men jag tycker bilden ser kanon ut... Är det något alls med TVn du skulle kunna tänkas klaga på? Har du testat den med PS3 eller XBOX360, och hur tyckte du att det funkade i så fall?
Jadå alltid finns det väl nått att klaga på  Tycker det var lite jobbigt ibörjan att man var tvungen att ställa in bilden för varje källa, tex DVD, digitaltv, hmdi från dator men det är ju iofs bra då får man ju bäst bild för varje källa. sedan är det lite synd att det bara finns en knapp för att bläddra mellan källorna så ibland får man trycka fler ggr för att komma rätt, annars vet jag inte en så länge så mycket nackdelar, lite lätt o bränna in tv logga om man har samma kanal hela dagen  men de gick bort efter jag körde singnalmönster nån timma.  Ska beställa ett PS3 nu på fredag till löningen så nästa vecka kan jag svara på den frågan  om det fortfarande är aktuellt då?
Postad 18 December 2007 - 23:43
Rylander
-
Rylander
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Rylander, jag funderar på q97 42" eller 50". Kan du säga hur DVD och Digital-tv ser ut på 2,5-3 meter när du kör på 50" Funkar det eller blir det för grynigt/pixligt. Otroligt tacksam du kan ge svar.
har både 42" och 50" på 3m ungefär och med 42" funkar det fint med både dvd och Telia digital tv, 50"aren är ju känsligare för sånt pga av storleken dvd funkar fint men skulle gärna köra den via hdmi men de kmr  Boxer digital tv så märker man direkt vilka som har dåliga sändningar eller inte, vissa kanaler eller program har kanon medan vissa kan bli grynigt tyvärr. Har dock aldrig testat den inbyggda mottagaren! Nått mer speciellt jag kanske kan hjälpa med ?
Postad 19 December 2007 - 18:36
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Nått mer speciellt jag kanske kan hjälpa med ?
Jag var sugen på 42" ett tag men blev lite mer skeptisk när jag så att många klagar på mitt hatproblem, nämligen att skuggor och vissa mörka fält går över i en sån där grönaktig färg. Jag avskyr verkligen det! Är det något du har lagt märke till? Mycket trevligt att ha en så sammarbetsvillig testare att fråga...
Postad 19 December 2007 - 23:02
Rylander
-
Rylander
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nått mer speciellt jag kanske kan hjälpa med ?
Jag var sugen på 42" ett tag men blev lite mer skeptisk när jag så att många klagar på mitt hatproblem, nämligen att skuggor och vissa mörka fält går över i en sån där grönaktig färg. Jag avskyr verkligen det! Är det något du har lagt märke till?
Mycket trevligt att ha en så sammarbetsvillig testare att fråga... 
Hehe okok  jag la märke till det på 50" aren men då gick jag in och höjde kontrasten lite samt sänkte ljusstyrkan, sedan inne på fininställningar gick jag in på vitbalans där jag stallde ner G-Offset så vart jag av med det problemet  Men 42"aren har jag stallt in som jag vill ha den o har inte lagt märkte till nått grön alls, är nog en inställningsfråga  för finns rikligt med bildinställningar  Får hoppas det var till nån hjälp! Mvh
Postad 20 December 2007 - 01:01
jbr
-
jbr
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
...frågan är hur man kommer in i servicemenyn...
Det gör man så här: -TV'n i standby tryck på fjärrkontrollen: "info" "meny" "mute" "ON" (TV'n startas) /jbr
Postad 20 December 2007 - 01:58
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det gör man så här: -TV'n i standby
tryck på fjärrkontrollen: "info" "meny" "mute" "ON" (TV'n startas)
/jbr
Kan man förlora garantin om man går in där? Och kan man se hur många timmar man har kört TVn?
Postad 20 December 2007 - 02:40
Rylander
-
Rylander
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det gör man så här: -TV'n i standby
tryck på fjärrkontrollen: "info" "meny" "mute" "ON" (TV'n startas)
/jbr
Kan man förlora garantin om man går in där? Och kan man se hur många timmar man har kört TVn?
Om garantin vet jag inte, men man borde inte det om du nu inte ställer om någonting konstigt  Väldigt många som vart inne där och kollat som fått hjälp med garanti saker om du läser offeciella tråden om Q97. Och JA man kan se hur många timmar TVn är körd  Mvh
Postad 20 December 2007 - 08:29
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har trixat runt med inställningarna, skaffat lite ljus bakom TV:n och nästan accepterat att man inte kan få bättre svärta än såhär för pengarna(fastän jag inte är helt nöjd) och funderade på att behålla TV:n, då upptäckte jag självklart ett annat konstigt fenomen igår när jag spelade PS3, suck..
obs upplever inte detta vid filmuppspelande.
Hoppas någon har lösningen på detta, oavsett game mode on/off, hdmi level low/auto och alla brusreduceringsfunktioner avstängda så får jag både i heavenly sword och ratchet & clank en bild som verkar gå upp och ner i antingen kontrast eller ljusnivå, om jag står helt stilla i spelet så blinkar bilden med jämna mellanrum, typ var 5:e sekund. Märker det inte nämnvärt om man springer hela tiden men varje gång man stannar av eller står still en tid så blinkar det. Oerhört störande och jag gissar på att det är TV:n som gör detta för min brorsa var förbi och han har inte upplevt detta på sin LCD.
Även om jag tittar runt så går ljusnivån/kontrasten upp en aning och sedan när man stannar så sjunker nivån för att sedan blinka till med jämna mellanrum.
Några förslag, inget ytterligare i servicemenyn som man kan stänga av för man vill ju ha en stabil nivå på bilden inte blinkande?
Eller någon inställning i PS3 som kan stöka till det vid spel, typ supervit inställning eller extended blacklevel?
Redigerat av Unregistered32da818b, 20 December 2007 - 08:40.
Postad 20 December 2007 - 09:02
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Hej!
Verkar vara många tv apparater som har detta problem. Har det själv på min Pio 507:a. Kontrasten får för sig att blinka upp o ner ibland. Fast jag ser det mest vid vanligt tv tittande. Mkt störigt dock.
Inställningar som dynamisk kontrast och andra bildförbättringar kan bidra till ett sånt här problem. Pröva att stänga av alla bildförbättringsfunktioner och kolla om problemet kvarstår.
Mvh D
Postad 20 December 2007 - 09:19
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har redan stängt av alla bildförbättrare jag vet finns, frågan är om det finns någon ytterligare i servicemenyn eller om någon annan inställning spökar till det.
Ingen annan med PS3/Xbox som upplever samma sak?
Är ett väldigt tydligt fenomen som jag tycker folk borde upptäcka, om inte kanske min TV är defekt trots allt?
Postad 20 December 2007 - 11:28
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Hoppas någon har lösningen på detta, oavsett game mode on/off, hdmi level low/auto och alla brusreduceringsfunktioner avstängda så får jag både i heavenly sword och ratchet & clank en bild som verkar gå upp och ner i antingen kontrast eller ljusnivå, om jag står helt stilla i spelet så blinkar bilden med jämna mellanrum, typ var 5:e sekund. Märker det inte nämnvärt om man springer hela tiden men varje gång man stannar av eller står still en tid så blinkar det. Oerhört störande och jag gissar på att det är TV:n som gör detta för min brorsa var förbi och han har inte upplevt detta på sin LCD.
Är det bara PS3 som bilden hoppar i? Har du testat att koppla en pc? Eller XBox? Har du testat något annat PS3? Jag kör mkt spel med min htpc kopplad via HDMI och upplever inga såna problem. MVH Henrik
Postad 20 December 2007 - 16:41
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har tyvärr inte lyckats testa något annat än PS3, PC:n står en våning upp och har inte dragit kablar emellan ännu och äger ingen xbox.
Helt säker på att du inte ser detta fenomen, stanna upp i ett spel och titta på en yta och titta noga om inte ljus/ontrastnivåerna blinkar till.
Eller stå still och sedan börja röra dig, min TV ger helt klart olika nivåer beroende på om jag rör mig eller stannar upp, ändrar även när jag står still regelbundet, dock inte i alla ljusförhållanden vilket får mig att tro att vid viss nivå i bilden börjar TV:n processa bilden på något sätt.
Ser det inte i mörka partier i spelen.
Är som att dynamisk kontrast vore på eller något för mig iaf.
Ser det ej i guitar hero3 men plattform/äventyrsspel ser man det rätt så tydligt.
Kör du pixelmappat mellan pc-tv?
Kanske bypassar någon bildbehandling vid pixelmappat?
Vad kör du för inställningar i TV:n?
Skall hem och laborera med detta nu, man får då aldrig vara nöjd...
Postad 20 December 2007 - 19:09
Unregistered32da818b
-
Unregistered32da818b
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har nu identifierat problemet.
Verkar vara så att alla upplösningar förutom 576p orsakar detta fenomen, 576p hdmi från PS3 ger mycket stabil och bra bild, alla andra dvs 720p och 1080i ger en nervös och fladdrande kontrast.
Har även varit inne i servicemenyn och stängt av en del saker ytterligare men dessa hade ingen inverkan på kontrast/ljusfladdret.
Kan beskriva fenomenet lite mera, var och simmade i vattnet med ratchet, när jag var helt stilla hade vattnet klarblå färg, så fort jag började simma blev vattnet lite åt det gröna hållet.
Så är det alltså scalern/bildbehandlingen i TV:n som har så pass stora brister eller vad tror ni?
Mycket konstigtt att inte fler reagerat på detta tidigare isf?
Skall starta en ny tråd angående detta för att se om fler kan testa om de har detta problem på sina skärmar.
Postad 20 December 2007 - 19:18
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Har trixat runt med inställningarna, skaffat lite ljus bakom TV:n och nästan accepterat att man inte kan få bättre svärta än såhär för pengarna(fastän jag inte är helt nöjd) och funderade på att behålla TV:n, då upptäckte jag självklart ett annat konstigt fenomen igår när jag spelade PS3, suck.. obs upplever inte detta vid filmuppspelande.
Även om jag tittar runt så går ljusnivån/kontrasten upp en aning och sedan när man stannar så sjunker nivån för att sedan blinka till med jämna mellanrum.
Några förslag, inget ytterligare i servicemenyn som man kan stänga av för man vill ju ha en stabil nivå på bilden inte blinkande? Eller någon inställning i PS3 som kan stöka till det vid spel, typ supervit inställning eller extended blacklevel?
Har haft en del samsung tv apparater både lcd och denna q97, detta fenomen såg jag på dom sammy lcd jag hde hemma om man hade DNIe aktiverat. försvann om man stängde av det !
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|