Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bose Jewel och extern receiver

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2007 - 08:37

baseman
  • baseman
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ska köpa bose högtalare.
Var inne hos en Bose handlare, och han påstod att jag inte kunde koppla in Bose Jewels Cubes med en extern receiver. Det var någonting med att ohm talet var annorlunda än vanliga högtalare.
Bose Acoustimass högtalare fungerar bra men inte de högtalare som följer med deras Lifestyle system. (Jewel Cubes).

Någon som vet nånting om detta?

Jag ska köpa en Denon 3808 recevier och koppla ihop med dessa Jewel cubes.

Tacksam för svar.

#2

Postad 18 december 2007 - 20:58

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Jag har sålt Bose under 8 års tid, så jag vet... :lol:

Du kan INTE koppla deras Jewel-kuben till din vanliga stärkare... Därför att:

Du bör köra med deras sub också, i den subben sitter all förstärkning för samtliga högtalare i Bose systemet (5+1). Det är alltså ingen passiv sub och det är heller ingen traditionell aktiv sub.

Självklart kan du rent teoretiskt koppla dem till din vanliga receiver, men det ställler ganska höga krav på den sub du tänker använda till det hela. Den måste spela ovanligt högt i frekvens för att glappet mellan sub och sateliter inte ska bli så stort, jag har dock ingen aning exakt hur högt.

Vad det gäller ohmtalet på högtalarna så är inte de något problem. Jag vet inte hur många ohm de ligger på då Bose aldrig pratar om siffror och liknande för att kunderna inte ska stirra sig blinda på just siffror, utan de ska lyssna på högtalarna.

Om du gillar högtalarna och tror dig kunna lösa problemet med att subben måste kunna spela högt i frekvens så är det bara att köra!

Lycka till!

/Johan

#3

Postad 18 december 2007 - 21:19

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Vad det gäller ohmtalet på högtalarna så är inte de något problem. Jag vet inte hur många ohm de ligger på då Bose aldrig pratar om siffror och liknande för att kunderna inte ska stirra sig blinda på just siffror, utan de ska lyssna på högtalarna.


om man ändå skulle vilja veta lite tekniska prestanda på grejerna finns det möjligtvis något sätt att få reda på det? Jag har kollat på hemsidan och i några onlineinstruktionsböcker men där fanns inget intressant alls. Impedansen hos kuberna är ju mycket intressan för användarna om man nu vill använda en annan förstärkare än den inbyggda i basen. Sen skulle jag tycka att det vore lite intressant att få reda på effektsiffror och sånt av ren nyfikenhet :lol:. Det enda jag hittat är att strömförbrukningen hos högtalarsystemet (sub+satelitter) är 350 watt. Även elementtyp och storlek i basen och sånt vore ju väldigt kul att få reda på.

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 18 december 2007 - 21:20.


#4

Postad 18 december 2007 - 21:29

sebastianboos
  • sebastianboos
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
tjenare, jag var inne & kollade i min manual online på acustimass 15 om du vill veta vart ohm värdet står så kolla under kompabilitet... hittade inga jewel högtalare...

Kompatibilitet
Kompatibel med A/V-receivers och -förstärkare med en uteffekt på 10–200 watt per kanal, !
impedans från 4–8 ohm

#5

Postad 18 december 2007 - 23:13

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Under mina år som säljare av Bose så försökte jag många gånger ta reda på fakta om dem, svaret blev från Bose egna säljare att han inte visste, deras tekniska support gav inte ut sådana uppgifter just för att det inte ska stirras något på siffror utan man ska lyssna...

Ohmtalet är inget problem sa jag ju, det hänger på att jag har svårt att tro att de ligger på 2 ohm eller 16 ohm. Förmodligen 4 eller 8, men det är ju heller ingen fast siffra. Sen är det små element i kuberna och då inte så jobbigt för en förstärkare att hålla reda på dem.

"Tumregel" - Låter det dåligt, sänk!!!

Är inte helt hundra på att det sitter exakt samma element i alla deras subbor, men jag har för mig att det sitter 2 eller 3 5,25" element i dem beroende vilken sub det är. Små element i en komplex konstruktion för att "spela" bas i stället för att "mullra" bas.

/Johan

#6

Postad 19 december 2007 - 08:18

baseman
  • baseman
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Väldigt hjälpfullt!

Så Nad27....du rekommenderar endast en Bose sub till högtalarna?
Kan förstå att subben måste spela lite högre frekvenser eftersom kubelementen är så små.

Gäller även detta Acoustimass högtalarna? Ska man ha Bose sub där oxå, eller går det bra att använda en annan sub till dessa högtalare?

Redigerat av baseman, 19 december 2007 - 08:42.


#7

Postad 20 december 2007 - 20:29

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Tack för svaren! Väldigt hjälpfullt!

Så Nad27....du rekommenderar endast en Bose sub till högtalarna?
Kan förstå att subben måste spela lite högre frekvenser eftersom kubelementen är så små.

Gäller även detta Acoustimass högtalarna? Ska man ha Bose sub där oxå, eller går det bra att använda en annan sub till dessa högtalare?


Tja

Delningen för sateliterna sitter i subben. Har du stora inställningsmöjligheter på din receiver och på din sub så kan du köra med vilken sub som helst, men jag rekomenderar nog Bose sub ändå.

Har en kompis som kör en äldre variant av Acoustimass 10. Han har kompleterat med en aktiv Sony sub, för han tyckte inte det var tryck nog (den modellen av Acoustimass 10 hade passiv sub). Han har då delningen för högtalarna ordentlig + att han får extra knuff i basen från den andra subben.

/Johan

#8

Postad 12 februari 2008 - 11:22

Anders GP
  • Anders GP
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej innan jag köpte Lifestyle 18 så hade jag Bose Juvel cuber till min gammla Pioneer förstärkare, jag hade också en Paradigm sub. Jag spelade med Juwel cuberna direkt på min förstärkare och det spelade riktigt bra tycker jag men som sagt lite lamt i låga mellanregistret är det. Då köpte jag en Acoustimass 15 sub och kopplade högtalarna till men det lät sämre än att ha dom direkt på förstärkaren men det blev bättre mellanregister.

Min rekommendetion är att köpa Juwel cuber med adapter till vanlig högtalarkabel på E-bay + att använda en kompetent sub = Snyggt och väljudande system.

Ps. jag har 5 st Bose viritual invisible + Acoustimass 15 sub tillövers om någon är sugen.

Anders

#9

Postad 12 januari 2009 - 23:38

Unregistered0eb91fd0
  • Unregistered0eb91fd0
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej innan jag köpte Lifestyle 18 så hade jag Bose Juvel cuber till min gammla Pioneer förstärkare, jag hade också en Paradigm sub. Jag spelade med Juwel cuberna direkt på min förstärkare och det spelade riktigt bra tycker jag men som sagt lite lamt i låga mellanregistret är det. Då köpte jag en Acoustimass 15 sub och kopplade högtalarna till men det lät sämre än att ha dom direkt på förstärkaren men det blev bättre mellanregister.

Min rekommendetion är att köpa Juwel cuber med adapter till vanlig högtalarkabel på E-bay + att använda en kompetent sub = Snyggt och väljudande system.

Ps. jag har 5 st Bose viritual invisible + Acoustimass 15 sub tillövers om någon är sugen.

Anders

Vilket frekvensomfång bör Subbasen ha för att det skall spela bra till Bose Jewel Cubes, någon som vet? Är det någon som kan rekommendera en subbas som passar bra till ett rimligt pris? Andra tips för separata Bose Jewel Cubes tillsammans med receiver och kommande bas mottages tacksamt. Har en receiver Proson RV2300 DTS som jag tänkt börja med.

#10

Postad 13 januari 2009 - 01:54

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
SATELLITES
Frequency Response 280 Hz to 13.3k Hz at ±10.5 dB
Sensitivity (SPL at 1 meter)* 85.1 dB
Impedance (minimum/nominal) 5.3/8 ohms
Bass Limits (-3/-6 dB) 280/220 Hz

BASS MODULE
Frequency Response 46Hz to 202Hz at ±2.3 dB
Sensitivity (SPL at 1 meter)* N/A
Impedance (minimum/nominal) N/A
Bass Limits (-3/-6 dB) 280/220 Hz

källa: http://www.smartbuys....com/bose_blows

Jag är inte den som stirrar mig blint på frekvenskurvor, men herregud det finns gränser +-10.5 dB!!!

Plus att glappet på ca 80Hz hjälper nog inte.

Mitt råd, köp något annat

Redigerat av Tompasten, 13 januari 2009 - 01:57.


#11

Postad 11 september 2009 - 10:37

Unregisteredc20ff70a
  • Unregisteredc20ff70a
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej,
jag är, som trådskaparen, också intresserad av Bose högtalare till en vanlig förstärkare (Onkyo 805).
Dock hade jag tänk använda dem som bakhögtalare i mitt Dali Ikon system. Ikon on-wall är så jädra stora och dyra -.-

Vad tycker ni? Värt att satsa på dem och testa?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.