Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spisbränsle, bräsnle för skorstenslösa kaminer!?

87 svar i tråden

Skickat 08 november 2010 - 08:38

Visa inläggBias69 Oct 4 2010, 17:32 skrev:

Någon som vet vart man kan köpa billiga burkar som man kan begränsa öppningen på?

Testade precis de jag fick till min BLIDÖ spis och den slukade 50 cl på 10min :blink:

Jag har hittat på realflame men de ska ju ha 525kr/burk (tomburk)

Jag har sett att vissa av dessa "spisar" har en enkel "målarburk" (fast tom) som burk. (Innan jag fick min utbytt på garantin hade jag en sån!)
Där borde man juh kunna kapa upp olika storlekar av hål i ett vanlig lock till en sån för att få olika stor brännare, eller?

Såna burkar utgår jag ifrån att de finns på färghandeln/järnaffären eller liknande!

/Jocce

Skickat 08 november 2010 - 13:10

Hittade burkar för ändamålet på K-Rauta, ett tre-pack kostar 69 kr! (Vad jag har hört ska man dock byta dom efter 10-15 användningstillfällen eftersom dom inte är lika robusta som de dyra burkarna.)

Skickat 17 november 2010 - 23:46

För de som undrar om att bygga egen kamin och huruvida spolarvätska avger farliga gaser vid förbränning så tänkte jag jag skulle ge lite vägledning här.

När det gäller att bygga sin egen kamin behöver det inte göras särskilt avancerat. Som bränslebehållare kan man egentligen använda vilken metallburk som helst, säkrast är dock om den är gjord i ett stycke så färgburkar är inte att rekomendera. Själv använda jag mig av en gammal syltburk med tillhörande lock som införskaffades på myrorna (men en liten kastrull utan handtag skulle nog till ex fungera lika bra, hänger egentligen mest på hur stor låga man vill ha, denna kan ju dock begränsas med ett modifierat lock om man behöver det). Jag fyllde sedan en svart metallpapperskorg med jord, grävde ner metallbehållaren i mitten och dekorerade med vita stenar runt. Lätt som en plätt. Har eldat med den i ett år nu och har aldrig varit några som helst problem. Det enda jag saknar är en eldfast glascylinder att ha runt, är lurigt att få tag på en för rimligt pris, överväger nu att ändra design till en fyrkantig låda och istället köpa fyra separata eldfasta glasskivor, betydligt lättare att få tag på och dessutom billigt.

Vad gäller spolarvätskan så kan jag meddela att vid förbränning så bildas det vid förbränning H20 (vatten) CO (kolmonoxid) och CO2 (koldioxid). Kolmonoxiden ombildas relativt snabbt till koldioxid genom reaktion med syret i luften och koldioxid andas ni som kanske redan vet själva ut, samma sak med vatten. Att elda med spolarvätska inomhus är alltså ingen skillnad mot att tända några ljus eller bjuda in en extra person som andas.
För de som är skeptiska kan ni se ett produktblad här: http://www.uniolprodukter.se/shop/10783/ar...-mul-1b961f.pdf

Att ha sin egen etanolkamin behöver alltså inte kosta skjortan. Om man bara lägger lite tid på en säker konstruktion och undersöker vilka alternativa bränslen det finns så kan man spara en rejäl slant.
Själv har jag lagt 100:- på min lilla "kamin" kanske inte världens mest exklusiva men enormt mysig och dessutom liten och praktisk.

Ett tips till förresten är att lägga tvålfri stålull i botten på kannan. Det hjälper till att suga upp spolarvätskan i slutet så man får en fullständig förbränning. Råder inte helt bot på problemet med lukten men om man skulle glömma locket så handlar det bara om en liten lätt doft istället för den där fräna som iaf jag kunde få innan.

Hoppas det här kunde vara till lite hjälp för de som undrar.

Bifogade fil(er)

Det här inlägget har ändrats av stratoni 17 november 2010 - 23:49

Skickat 18 november 2010 - 03:00

Visa inläggstratoni Nov 17 2010, 23:46 skrev:

Vad gäller spolarvätskan så kan jag meddela att vid förbränning så bildas det vid förbränning H20 (vatten) CO (kolmonoxid) och CO2 (koldioxid). Kolmonoxiden ombildas relativt snabbt till koldioxid genom reaktion med syret i luften och koldioxid andas ni som kanske redan vet själva ut, samma sak med vatten. Att elda med spolarvätska inomhus är alltså ingen skillnad mot att tända några ljus eller bjuda in en extra person som andas.
För de som är skeptiska kan ni se ett produktblad här: http://www.uniolprodukter.se/shop/10783/ar...-mul-1b961f.pdf

En kompletterande kommentar gällande spolarvätska: den innehåller denatureringsmedel (dvs kräkmedel så att den inte används introvert). Om man uppnår en fullständig förbränning bör dessa förbrännas och det talar för att det är ok med spolarvätska...

Skickat 21 november 2010 - 18:59

Köpte precis en skorstenslös kamin från tyskland. har bara testat den lite genom att köpa nån gel man eldar med. Nu har jag bara testat lite, men den brinner i min brännare nästan uteslutande med lila låga, det känns ju inte så kul. tänkte testa bio etanol som är "rinningare", får se om det fungerar bättre. det där med spolarvätska verkar också intressant.
Luktar det inte parfymerad spolarvätska i hela huset då?
Det låg nån sorts vit ull i botten på varje brännare, vad, varför ska man ha det? ska man köra med, utan?
tänkte testa lite olika bränslesorter innan jag beställer en laddning från tyskland.

Skickat 26 november 2010 - 20:24

Unikeld.se har lösflytande spisbränsle för 39 kr/litern. Testade ikväll och är riktigt nöjd.

Skickat 26 november 2010 - 20:30

Visa inläggjlarsson1978 Nov 26 2010, 20:24 skrev:

Unikeld.se har lösflytande spisbränsle för 39 kr/litern. Testade ikväll och är riktigt nöjd.
Ska testa det jag med.
Gick tydligen inte och handla på deras sida ännu. Många snygga bordseldar hade dom vart sugen på en till.
/Mats

Det här inlägget har ändrats av MatsE 26 november 2010 - 20:38

Skickat 26 november 2010 - 20:57

Visa inläggBulldog76 Nov 21 2010, 18:59 skrev:

Det låg nån sorts vit ull i botten på varje brännare, vad, varför ska man ha det? ska man köra med, utan?

Kan det ha varit sån ull som beskrivs här? Verkar vara för att det inte ska rinna ut bränsle om behållaren välter.
http://www.modernael...se/sakerhet.asp

Skickat 27 november 2010 - 09:38

Fick hem leverans av bränsle från Vauni. verkade helt ok. brann med gul fin låga.
Köpt 2 kaminer på tyska ebay. ska se vilken jag behåller. betalade cirka 60 euro med frakt för dem per st.

Skickat 22 december 2010 - 20:05

Hej alla har själv skaffat mig en bordsspis som man eldar med bioetanol. Har testat med spolar vätska det ha jag märkt att efter eldat upp 2 liter är att det blir lite sot på glaset är det fler som har märkt det ?

Annars funkar det hur bra som helst man vill ju inte ha sot i taket efter några månaders eldning. Det blir mest sot längst ner på glaset och minst längre uppe.

Skickat 29 december 2010 - 08:22

Lånar tråden lite!....Blir det någon värme av dessa spisar, eller är det endast för "mysfaktor"?....

M VH tobbetiger

Skickat 29 december 2010 - 08:30

Visa inläggTobbetiger Dec 29 2010, 08:22 skrev:

Lånar tråden lite!....Blir det någon värme av dessa spisar, eller är det endast för "mysfaktor"?....

M VH tobbetiger

Man eldar juh bränsle, så ja, det blir värme :blink:

Inte lika effektivt som en vedkamin, men blir definitivt märkbart! :)

/Jocce

Skickat 29 december 2010 - 14:28

Visa inläggTobbetiger Dec 29 2010, 08:22 skrev:

M VH tobbetiger
Jag har en kamin med 2 breda brännare soms er ut som en tavla. Den ger rätt mycket värme. Som ovan stående skrev, det är ju ingen vedkamin, men varmt blir det. (lite skillnad i pris också :) )
( sen läste jag nånstans nån som påstod att gelkamin är bra pga att man inte förlorar effekt genom en skorsten.)
3 kw har vissa säljare skrivit att effekten är.

En annan fråga,
Hur upplever ni att det doftar? jag upplever en doft när man precis har tänt på och när det sen slocknar.
Är det farligt?

Skickat 29 december 2010 - 18:47

1liter etanol är ca 7kwh. Hur hög effekt det blir beror ju på hur lång tid det tar att bränna.
Jag har en kamin som ger ca 5kW, gött i kylan.
Köper man etanol på tyska ebay blir det ca 20:-per liter men tänk på att det inte är tillåtet att föra in stora behållare.
Jag köpte 30st 1l-förpackningar för 605:- inklusive frakt.

Skickat 03 januari 2011 - 00:17

Visa inläggjunkan Dec 29 2010, 18:47 skrev:

1liter etanol är ca 7kwh. Hur hög effekt det blir beror ju på hur lång tid det tar att bränna.
Jag har en kamin som ger ca 5kW, gött i kylan.
Köper man etanol på tyska ebay blir det ca 20:-per liter men tänk på att det inte är tillåtet att föra in stora behållare.
Jag köpte 30st 1l-förpackningar för 605:- inklusive frakt.
Har kollat på tyska ebay, och flera firmor ski´ckar inte till Sverige. Vilken firma köpte du från? Är du nöjd med bränslet?

Skickat 03 januari 2011 - 18:55

Visa inläggErikdenStore2 Jan 3 2011, 00:17 skrev:

Har kollat på tyska ebay, och flera firmor ski´ckar inte till Sverige. Vilken firma köpte du från? Är du nöjd med bränslet?
Det finns några som skickar till Sverige tänk bara på om du skall ha spisbränsle eller bio-ethanol de brinner väldigt olika.

Här köpte jag:
http://stores.ebay.d...mie-GmbH?_rdc=1

Lådan var ganska dåligt packat och halvtrasigt vid framkomst men det funkade.

Skickat 08 januari 2011 - 23:34

Tack för tipset med etanol från Tyskland. Ska prova att beställa. Har testat Karneval spisbränsle och Vaunis bioetanol. På bioetanolflaskan står det att den bara innehåller denatuerad etanol. Spisbränslet innehåller några fler tillsatser. Dessa två produkter tycker jag brinner ungefär lika bra. Karneval ska avge någon form av skogsdoft, men det lyckas inte jag känna.
Testade att bränna spolarvätska med gott resultat. Fin låga, men den rök som bilas på slutet är jag lite skeptisk till. Har läst på olika sidor om förbränning av spolarvätska, och på ett datablad stod det att det bilas restprodukter vid ofullständig förbränning, bla aldehyder och ketoner. Aldehyder verkar inte vara nyttigt att andas in. Jag är långt ifrån någon kemist, så rätta mig om jag har fel. Är det ingen som känner någon kunnig inom detta område som kan ge ett korrekt svar?

Skickat 23 januari 2011 - 11:50

Visa inläggErikdenStore2 Jan 8 2011, 23:34 skrev:

Testade att bränna spolarvätska med gott resultat. Fin låga, men den rök som bilas på slutet är jag lite skeptisk till. Har läst på olika sidor om förbränning av spolarvätska, och på ett datablad stod det att det bilas restprodukter vid ofullständig förbränning, bla aldehyder och ketoner. Aldehyder verkar inte vara nyttigt att andas in. Jag är långt ifrån någon kemist, så rätta mig om jag har fel. Är det ingen som känner någon kunnig inom detta område som kan ge ett korrekt svar?

Fick följande svar från ett företag som tillverkar både spolarvätska och spisbränsle:

"Spisbränslet är baserad på en finare etanol vilken håller kaminen rök och sotfri. Spolarvätska från [FÖRETAGET] innehåller tensider och färg som kommer att ligga kvar på botten av behållaren i kaminen om du eldar med den."

Med andra ord så är det inte samma sak att elda med spolarvätska. När det dessutom, som nämnts ovan, finns billiga alternativ för att köpa spisbränsle (20 kronor litern) så känns valet ganska lätt.

Skickat 31 januari 2011 - 20:49

Visa inläggjlarsson1978 Jan 23 2011, 11:50 skrev:

Fick följande svar från ett företag som tillverkar både spolarvätska och spisbränsle:

"Spisbränslet är baserad på en finare etanol vilken håller kaminen rök och sotfri. Spolarvätska från [FÖRETAGET] innehåller tensider och färg som kommer att ligga kvar på botten av behållaren i kaminen om du eldar med den."

Har köpt och använt 3 flaskor Kemetyl Karneval spisbränsle och även om jag gillade själva elden så fäller den också färg som lägger sig på botten.
Jag var först sugen på att testa med spolarvätska men vågade inte då det skulle lämna rester så köpte jag istället "riktigt" spisbränsle men istället för en blå? färg i botten så har jag nu orange efter spisbränslet.

Har bara haft den i två veckor så jag har inte hunnit beställa något från internet utan har köpt två flaskor från jula för 60 spänn styck och sen 4 flaskor Kemetyl Karneval från rusta för 40kr styck så det får väl bli en beställning från den där eBay sidan som rekomenderades. Men är det Ethanol 96,6 eller 100 man skall ha?

Skickat 31 januari 2011 - 21:15

Du skall inte använda etanol 96 eller 100 till en kamin som är gjord för spisbränsle, det finns spisbränsle på ebay också.

Kaminer som är gjorda för spisbränsle kan ha för dålig tillgång till syre vilket kan leda till att sot bildas, 96 eller 100 brinner nämligen betydligt snabbare.

Mina kaminer är gjorda för 96%.

Skickat 31 januari 2011 - 21:28

Använder jag rätt då?
Fick den i present och det var inga instruktioner med.

Så här ser den ut
Bifogad fil  Bild.JPG   89,55K   9 Antal nedladdningar
Den är rätt stor och drar en liter bränsle på typ en och en halv timme.

Skickat 01 februari 2011 - 19:38

Svårt att säga baserat på en bild.

Skickat 11 februari 2011 - 14:05

Jag jobbar på ett kemiföretag och blandar alla produkter vi säljer. (ca 40st).

Spisbränsle är vanlig köldbärarsprit för dom flesta tillverkare.

Etanol 89-91%
Isopropanol 7-9%
n-butanol 2%

Vi köpte en mindre bordsspis för att testa elda köldbärarsprit + tillsatte lite skogsdoft.
Den brann med fin gul låga och 180ml brann i 1 timma och 30min.
Helt klockrent fungerade det.

Skickat 24 februari 2011 - 10:42

Visa inläggAlphalima Apr 13 2010, 17:07 skrev:

Hej, jag är lite inne på samma tanke, någon som vet något mer?
Det bör ju vara något speciellt material iaf i brännardelen för att klara temperaturerna från bränslet

Hej!

Har kommit över en liten Husqvarna no17 järnspis som vi nu använder som skortstensfri spis.
Betydligt finare o mysigare än de moderna som finns att köpa :rolleyes:
Eldar med utspädd T-Röd och det funkar riktigt fint. Det går bra att elda med outspädd T-Röd, blir lite varmare då den brinner upp snabbare. Blanda 1 liter T-Röd med ca 1/2 dl vatten.
Behållaren till bränslet köpte vi på Plantagen, En rostfri kopp som rymmer 4-5 dl.

Bifogade fil(er)

Skickat 05 mars 2011 - 00:39

köpte denna dekorationseld på jula häromdagen http://www.jula.se/m.../411101-jpg.jpg http://www.jula.se/dekorationseld-bioetano...refriend-139926 köpte även till detta bränsle: http://www.jula.se/bio-ethanol-139861
köpte samtidigt koncentrerad spolarvätska (http://www.jula.se/s...=spolarv%E4tska) till bilen och blev nu sugen på att testa det då flera här gjort det utan problem.
upplever att lågan flammar ganska mkt och varierar i storlek allt från att knappt nå upp till glasets kant till att vara dubbelt så stor. stora problemet är att det knäpper/sprakar lite vilket gör att man sitter lite som på nålar. dom 2 gångerna jag eldat med riktiga bränslet var det stabil och fin låga som inte sprakade något.
Är det normalt att det sprakar med spolarvätska eller är det bara just detta märke?
hur är det med t-röd + lite vatten som någon t

mkt nöjd med mitt köp annars. snygg, lagom stor och billig. nackdelen är den korta brinntiden på ca 1timme med spisbränslet. brännaren rymmer knappt 25cl. brinntiden med spolarvätskan återstår att se.

kanske blir en beställning från tyskland om jag inte hittar något som funkar lika bra som riktiga bränslet och att bygga en egen kamin så man får lite längre brinntid, förmodligen en golvmodell.

jobbar inom hygientillverkning och där diskar vi maskindelar i något vi kallar disksprit vilket jag antar är ren sprit (etanol?) med kräkmedel. nått man kan elda med kanske?
Isopropanol 7-9%, n-butanol 2%.....något man kan köpa och blanda ihop själv?=)

Det här inlägget har ändrats av PiZZaMaN 05 mars 2011 - 12:16

Skickat 07 mars 2011 - 17:16

www.spisbränsle.se har bra pris på spisbränsle.

Skickat 12 mars 2011 - 00:44

Visa inläggMarc_G Mar 7 2011, 17:16 skrev:

www.spisbränsle.se har bra pris på spisbränsle.

Hej
Har köpt där själv, men så där billiga kan man väl inte säga.
499:- för 12 liter fraktfritt blir 42 kronor litern

Nu beställde jag från tidigare tips med länk i den här tråden till en firma i Tyskland (tack för tipset junkan)
30 x 1 L Bioethanol Alkohol 96,6% Bio Ethanol für Kamin för 66 euro inkl frakt (15 euro) blir 610 kronor/ ca 20 kronor litern.
minst halva priset mot att köpa i Sverige
Dom skickar inte större förpackningar utomlands
Postad bild

webbsida

Jag betalade direkt med PayPal, får se om det kommer något, dom lovar två dagars leverans !!

Se gärna mina två filmer på YouTube
Tre brännare

En brännare

Har lagt upp en mp3-fil med knaster mm
ljudfil

Kaminen köpte jag på Tradera
Länk

Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 12 mars 2011 - 01:23

Skickat 12 mars 2011 - 12:53

@Hawk har också beställt därifrån och ska hämta ut leveransen på måndag. Kan skriva vad jag tyckte om bränslet när jag har testat det.

En annan fråga som jag tänkte ta upp. När man eldar förbrukas ju en hel del syre i lägenheten. Har ni märkt något problem med det, typ att det blir lite sämre luft och att man kan få nästan lite huvudvärk efter ett tag? (Kanske är inbillning men jag tycker mig få lite såna symtom ibland när jag eldar rejält.)

Skickat 12 mars 2011 - 14:52

Visa inläggjlarsson1978 Mar 12 2011, 12:53 skrev:

@Hawk har också beställt därifrån och ska hämta ut leveransen på måndag. Kan skriva vad jag tyckte om bränslet när jag har testat det.

En annan fråga som jag tänkte ta upp. När man eldar förbrukas ju en hel del syre i lägenheten. Har ni märkt något problem med det, typ att det blir lite sämre luft och att man kan få nästan lite huvudvärk efter ett tag? (Kanske är inbillning men jag tycker mig få lite såna symtom ibland när jag eldar rejält.)

Jag har bra ventilation i lägenheten, men precis som de gånger jag tänder många värmeljus samtidigt, speciellt om man är flera i lägenheten, så märker man juh av att syret förbrukas när man kör en brasa.

Öppna ett fönster på glänt så är det inga som helst problem!

/Jocce

Skickat 12 mars 2011 - 20:38

Hej
Ha lite tvärdrag, så är det lugnt

Levererar dom inte HEM ?
30 kilo är ju lite att släpa på.....

Någon som testat ljudfilen?

Skickat 15 mars 2011 - 02:56

Hej
Har du fått bränslet?
Kom dom hem till dig?

Skickat 15 mars 2011 - 11:34

Det var ett bra pris med 20kr/l men samtidigt är det olagligt att sälja det bränslet till Sverige då det klassas som teknisk sprit. Att sälja den typen av alkohol i Sverige till konsument är ett brott med straffskala som börjar med fängelse. Kanske något att tänka på?

Skickat 16 mars 2011 - 14:03

Kanske inte riktigt rätt tråd att kasta in den här frågan, skit samma=)

Någon som har sett den här http://www.rusta.se/..._p62351128.html på riktigt? ser den billig ut? är sugen på nått liknade men vill inte punga ut massor:)

MVH kim

Skickat 16 mars 2011 - 22:49

Visa inläggMarc_G Mar 15 2011, 11:34 skrev:

Det var ett bra pris med 20kr/l men samtidigt är det olagligt att sälja det bränslet till Sverige då det klassas som teknisk sprit. Att sälja den typen av alkohol i Sverige till konsument är ett brott med straffskala som börjar med fängelse. Kanske något att tänka på?
Oops
Gå direkt till fängelse, utan att passera GÅ ;-)
Kanske därför jag fick mina pengar tillbaka från PayPal

Skall köpa en sådan här sats med fladdrande led, tillsammans med min mp3 spelare så blir det nästan lika bra, ljudet är viktigare än man tror
fladdrande led

Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 16 mars 2011 - 22:59

Skickat 19 mars 2011 - 23:53

Visa inläggMarc_G Mar 15 2011, 11:34 skrev:

Även om det skulle vara olagligt att sälja till Sverige så är ju frågan om det även är olagligt att köpa från Sverige? Ska undersöka detta och återkommer.

Kan hursomhelst rapportera att min leverans är hämtad och testad med gott resultat. Otroligt prisvärt med 19 spänn litern inklusive frakt! Brinner precis lika fint som mina tidigare spisbränslen.

(Att jag fick hämta själv berodde på Schenkers lite knepiga krav på att man måste vara hemma en hel timme mitt på dagen för att ta emot leveransen, vilket jag inte kunde pga jobbet. Fick därför åka och hämta på deras terminal.)

Skickat 25 mars 2011 - 21:04

Hej :)

Fick mitt hemkört, en jä**a tung låda :D
Men det fungerade bättre än vissa andra "Svensksålda"
Man var tvungen att pilla ut en plopp, annars så kom det bara en tunn stråle.
Brinner FETT bra ;)
Postad bild

Skickat 30 mars 2011 - 09:39

Jag minns på 70-talet att farsan brukade köra med en fotogenkamin som hade en jeepdunk kopplad till sig med slang. Borde det inte finnas liknande lösningar för dessa skorstenslösa spisar?

Förvisso är det ju bra att ha en begränsad mängd bränsle så att man inte råkar svimma av och bränner upp allt syre i lägenheten medans man ligger avsvimmad, men som det verkar på era kaminer så verkar dom bara brinna nån timme. oftast är ju en helkväl iallafall närmare 6 timmar eller mer. Inga som har någon 6-timmars spis, eller någon annan bra lösning?

Skickat 30 mars 2011 - 21:22

Visa inläggnovaland Mar 30 2011, 09:39 skrev:

som det verkar på era kaminer så verkar dom bara brinna nån timme. oftast är ju en helkväl iallafall närmare 6 timmar eller mer. Inga som har någon 6-timmars spis, eller någon annan bra lösning?

Jag kör med en brännare på cirka 1 liter med lucka som man kan skjuta igen lite när det har tagit sig. Det går då att få finfina lågor trots att det inte förbränns särskilt snabbt. Klarar att ha igång minst tre timmar utan problem på en liter. Hade tidigare tre 0,5-liters burkar men de brann upp rätt snabbt, även med strypringar.

Det här inlägget har ändrats av jlarsson1978 30 mars 2011 - 21:23

Skickat 31 mars 2011 - 18:18

Hej :blush:
Tog tiden i går
Hällde upp en liter fördelat på tre "muggar", det brann 1,5 timmar
Men jusses va varmt det blir i rummet, 30 grader !!!
Måste öppna fönstret på vid gavel.
Kommer nog bara att köra med en "mugg" till vardags...
En full mugg brinner ca 2 timmar utan någon strypning

Men utan ljudet från mp3-spelaren,så blir det rätt "tamt"
Ljudet gör otroligt mycket åt "mysfaktorn"
Man bör ha en separat högtalare med inbyggd förstärkare ansluten, för att få tillräckligt högt ljud
Det ska knastra och smälla så det blir naturtroget.
Själv har jag en gammal W810i och en docka till, som jag köpt billigt på nätet (under 300)

Postad bild

Postad bild

Samma ljudfil som tidigare
mp3-brasa

Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 03 april 2011 - 02:35

Skickat 25 april 2011 - 20:16

EDIT: Köpte en riktig glaskamin istället :D

Det här inlägget har ändrats av jlarsson1978 29 april 2011 - 17:55

Skickat 23 september 2011 - 21:54

Hej.
Tänkte bara tipsa om att biltema numera säljer spisbränsle för 30kr/l. http://biltema.se/sv...er/Spisbransle/ Antar att det är billigast i sverige och dom flesta har ju nära till biltema så man slipper porto. Nu vet jag inte om det från tyskland för 20kr/l var inkl porto men vill man inte lägga ut så mkt pengar på samma gång kan man ju köpa några liter i taget på biltema.
Har även testat några få olika spolarvätskor med blandat resultat. Lite ostabil låga som fladdar och speciellt biltemas som luktar sjukt mkt när den slocknar.
Har innan kört med Julas för 80kr för 2liter. blir lite dyrt om man ska elda hela vintern.

Då jag jobbar inom hygienprodukts tillverkning så diskar vi maskindelar med disksprit och har nu tagit hem lite och det funkar super bra att elda med. Antar att det är ren sprit med kräkmedel som enda tillsats. Har tyvärr inte tillgång till finspriten utan kräkmedel men den vill man nog inte elda upp utan dricka upp =P

Lite synd att man kommer på det nu så jag är uppsagd från jobbet och slutar om 5 dagar =/ Inte helt lätt att smyga hem ett fat på 220l =P men några liter hoppas jag på att få hem per dag =)

Antar att man som privatperson inte kan beställa hem ett fat =/ Hade ju varit perfekt att vara några stycken och dela på och sen elda järnet hela vintern =)

Skickat 08 oktober 2011 - 22:29

Hej
Någon som testat Biltemas spisbränsle?
29,90 är ju skapligt billigt.
Nu kan man inte köpa från Tyskland längre, så billig sprit för 20 spänn är bara att glömma :(
Postad bild

Skickat 09 oktober 2011 - 08:39

Varför kan man inte köpa från Tyskland?

Skickat 10 oktober 2011 - 00:41

Visa inläggjunkan 09 oktober 2011 - 08:39 skrev:

Varför kan man inte köpa från Tyskland?
Det är förbjudet antar jag och dom som sålde har kanske blivit anmälda, vem vet, gäller om man handlar på eBay.

Jag antar att det går att åka till Tyskland och handla med sprit hem, men det anses nog som smuggelsprit då !

Angående Biltemas sprit så hittade jag en sida med sprit, håll med om att flaskorna ser lika ut, men priset är stor skillnad på.
http://www.anlaggarn...products_id=205

Här är det ännu dyrare!!
http://www.tretti.se...or/ovrigt-24552

Postad bild

Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 10 oktober 2011 - 00:52

Skickat 10 oktober 2011 - 19:53

Hjälper ju inte så mycket med spisbränsle när man har en kamin som ska ha 96-99% etanol

Skickat 10 oktober 2011 - 23:30

Visa inläggjunkan 10 oktober 2011 - 19:53 skrev:

Hjälper ju inte så mycket med spisbränsle när man har en kamin som ska ha 96-99% etanol

?

Spisbränsle Fire Gel Karneval 3x1 liter

299,00Kr

Lägg till i varukorg:

Spisbränsle som ger en säker och rökfri låga. Kan användas såväl ute på terrassen som inomhus i bostadsutrymme. Anpassad för att användas i eldstäder och öppna spisar som inte är anslutna till någon skorsten. Avger ett varmt gult sken likt det som uppstår vid eldning i vanliga öppna spisar. Volym 1 liter.

http://www.anlaggarn...products_id=205

Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 10 oktober 2011 - 23:33

Skickat 11 oktober 2011 - 18:59

Vad menade du med det inlägget, jag har 4st kaminer, 2st ska eldas med spisbränsle och 2st ska ha bioetanol 96-99%.
Häller man spisbränsle i dem som ska ha bioetanol så blir de förstörda.

Skickat 11 oktober 2011 - 21:19

Visa inläggjunkan 11 oktober 2011 - 18:59 skrev:

Vad menade du med det inlägget, jag har 4st kaminer, 2st ska eldas med spisbränsle och 2st ska ha bioetanol 96-99%.
Häller man spisbränsle i dem som ska ha bioetanol så blir de förstörda.

Hej
Jag är vanlig glad amatör :huh: , jag har aldrig hört talas om att det finns två olika sorters skorstenslösa öppna spisar avsedda för "sprit (gel)...!

Själv har jag tre vanliga rostfria bunkar, som man häller "spriten" i, sedan fjuttar man på och det brinner finfint!

http://www.youtube.c...u/0/cctTwJQHoak

Hittade detta på ett annat forum:
Citat:
Nu ska jag berätta något som troligen inte tillverkarna av spisbränsle vill ska bli känt.
En kolega till mig var för några månader sedan på en kurs i ämnet hantering av farligt gods, kursledaren berättade att ett av dom mest brandfarliga ämnen som folk har hemma utan att tänka på det är koncentrerad spolarvätska.
Koncentratet består nästan av ren alkohol, bara lite färgämne och kräkmedel är tillsatt, själv använde kursledaren det till att elda i sin skorstensfria kamin med!!
Jag tänkte att att det kan vara värt att prova så jag slog i någon deciliter av Biltemas koncentrat och fyrade på, något överaskande visade sig det brinna lika fint som andra spisbränslen, helt luktfritt och med samma gula flamma.
Numera köper jag mitt spisbränsle på Biltema, 10 liter koncentrat kostar 169:- så nu kan man elda varje kväll utan att bli ruinerad.
Utan vetenskapliga bevis, bara en känsla, vill jag påstå att spolarvätskan till och med brinner långsammare än vanligt spisbränsle.
Den enda nackdelen som jag kunnat hitta är att när flamman slocknar är det en liten skvätt vätska kvar i botten på burken, eftersom kaminen är mycket varm så avdunstar den sista skvätten väldigt fort (ser ut som om den kokar bort) och sprider en ganska stark bränd doft i huset.
Detta kan dock avhjälpas om man är snabb med att lägga på locket på bränsle burken efter att lågan slocknat, så sammanfattningsvis kan jag inte göra annat än att rekommendera spolarvätska för 16.90 litern som bästa alternativet.

Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 11 oktober 2011 - 21:31

Skickat 21 oktober 2011 - 03:08

Hej :)
Jag har faktiskt lyckats köpa 30 liter från samma firma som tidigare.
Men priset är lite högre 23,40/liter inkl. frakt
Man sparar 6,50/liter ( jämfört med Biltema ), inte så mycket, men alltid något :ph34r:
Sen slipper man slösa bensin för att åka till Biltema...
Inte alla som bor nära en butik och dom skickar inte med paket.
Man får heller ingen rabatt om man så köper 10 lådor !!!...ganska gnidet :huh:

Det bästa är att man får lådan på 30 Kg hemkörd till dörren med DHL

Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 25 oktober 2011 - 20:21

Skickat 25 oktober 2011 - 17:09

Nu har jag eldat med biltemas bränsle och jag märker ingen skillnad mot karneval alls :)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Blader
    2014-10-22 23:44:35
  • Blader
    2014-10-22 23:39:44
  • Blader
    2014-10-22 23:38:18
  • Blader
    2014-10-22 23:36:27
  • Blader
    2014-10-22 23:33:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2014 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.