Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Codec-stöd på PS3, firmware 2.10 and beyond...

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2007 - 16:15

Unregistered5eb414a5
  • Unregistered5eb414a5
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Eftersom detta blev ett hett ämne i tråden om senaste firmwareuppdateringen, tänkte jag att jag skulle skapa en ny tråd i ämnet.

Läget för filmuppspelning på PS3 är i nuläget följande (såvitt jag vet):

* DivX fungerar, även xvid i de fall filen följer en viss standard. Filen får ej vara större än 2Gb och skall ha högre divX-version än 3.11.
* DivX-HD fungerar, har dock ej testat med 5.1-ljud.
* WMV (VC-1) fungerar såvida man har aktiverat det i systeminställningarna. Även HD-upplösning funkar. Dock verkar det inte fungera med 5.1-ljud?
* h.264-formatet stöds av PS3, dock ej i den populära MKV-containern. Ett tips är att "remuxa" filen i ex mkv2vob till en VOB-fil med AC3 5.1-ljud.
* Att streama DivX fungerar inte med Twonky Media Server än så länge, istället kan man föra över filen med hjälp av en filserver, ex Red Kawa. Eftersom jag kör Mac så har jag inte testat andra Media Server-program.

Såå... någon som vill tillägga något? Någon som fått 5.1-ljud att fungera i WMV-filer?

Postad 19 December 2007 - 16:50

mill
  • mill
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
En kollega sa att om filen inne i mkv-containern stöds så räcker det att döpa om filen till mp4. Har dock inte testat det själv, än.

Postad 19 December 2007 - 19:03

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
DIVX med 5.1 ljud funkar för mig.

EDIT: Laddade ned PureVideo 1080p WMVHD demo. 1080p OK. 2 kanals ljud OK.
Dock inte WMVHD som har 5.1 kanaler (demofilerna hos Microsoft är av de formaten). Verkar som att Sony har missat stödet för flerkanalsljud till WMV filer.

Redigerat av casv, 19 December 2007 - 19:57.

Postad 19 December 2007 - 20:32

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Något nytt om DTS HD MA?+

MVH
JOEKO

Postad 19 December 2007 - 23:25

Unregistered5eb414a5
  • Unregistered5eb414a5
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Någon som vet varför det inte fungerar att splitta VOB-filen i flera 4Gb-delar i programmet GotSent? Jag kryssar i det alternativet, men får ändå ut en enda 8Gb-fil...

mkv2vob verkar inte ens ha den funktionen, eller?

Jag behöver göra detta för att kunna lägga filerna på en FAT32-hårddisk...

Tacksam för hjälp!

Postad 20 December 2007 - 20:45

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Mina upplevelser med 2.10:

VC1/WMV:
Enkla filer nerladdade från nätet med ljud och bild i wmv/wma i låg bitrate och "enkel enkoding" funkar nästan alltid.
Recodes från HD DVD-filmer (som redan låg i VC men kodas om med lägre bitrate dvs) funkar men utan ljud.
Filmer kodade från HD OTA eller liknande funkar inte ("fel datatyp")
Filmer tagna med min polares kamera som fångar i wmv (ovanligt, jag vet) funkar inte alls ("fel datatyp").

DivX/XviD:
Enklare klipp med MP3-ljud fungerar för det mesta (typ TV-serieavsnitt).
Ganska många klipp säger den "skadad data" om eller "fel datatyp".
Några få började spela fast utan ljud.

H.264:
Den klarar av det mesta jag försöker med, även med AC3 ljud, så länge det är 720p med mina 1080p encodes blir det ofta bara svart bild dock.
När det är DTS-ljud skiter den antingen i att spela upp det (fel datatyp eller skadad data) eller så blir det bild utan ljud.

MPEG:
Den spelar bara upp vissa få MPEG1-klipp, verkar ganska random.
Den spelar upp majoriteten av MPEG2-klipp men fortfarande får jag "skadad data" eller fel datatyp" på ett par filmer som funkar bra på både datorn och på xbox 360.

Audio:
Det enda som jag stött på i min kollektion som den bråkar med är WMA Lossless.

Postad 22 December 2007 - 15:35

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

• 665 inlägg
  • 0
Går det att skicka filer (tänker på xvid) från pc:n till ps3:an genom nätverket?
Har en extern hdd till ps3:an som jag nu måste flytta från datorn till ps3:an och det är lite jobbigt. Så därför undra jag om det funkar att föra över filer genom nätverket?

Postad 22 December 2007 - 15:43

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jajamen det går bra det !

Postad 22 December 2007 - 16:11

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag förstår inte hur man överför filer från PC till PS3an.

Jag kan ju köra igång en streamserver på PCn och så syns den på PS3 och därifrån kopiera när jag kör PS3an.

Men finns det något sätt att överföra filer från PCn till PS3 då man startar från PCn?
Jag kan pinga PS3an från PCn, men jag kan inte slå in IP som nätverksadress (not found). Verkar inte som man kan "se" PS3 från PCn på något sätt
Brandväggen på PCn har jag tillfälligt stängt av..

Går det inte eller vad gör jag för fel?

Postad 22 December 2007 - 16:27

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur man överför filer från PC till PS3an.

Jag kan ju köra igång en streamserver på PCn och så syns den på PS3 och därifrån kopiera när jag kör PS3an.

Men finns det något sätt att överföra filer från PCn till PS3 då man startar från PCn?
Jag kan pinga PS3an från PCn, men jag kan inte slå in IP som nätverksadress (not found). Verkar inte som man kan "se" PS3 från PCn på något sätt
Brandväggen på PCn har jag tillfälligt stängt av..

Går det inte eller vad gör jag för fel?

Även jag är nyfiken på om detta går då jag försökt utan att lyckas. Kopiera filer på PS3'an är inga problem men jag skulle vilja kunna göra det direkt från PC'n, precis som e3henri nämner. Eller är PS3:an hela filstruktur skyddad från omvärlden och kan endast manipuleras från det egna gränssnittet?

Postad 22 December 2007 - 22:59

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

• 665 inlägg
  • 0

Jajamen det går bra det !

Hur gör man och vad behöver man? :(

Postad 23 December 2007 - 03:50

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Ett mycket bra verktyg för att kopiera filer från PC till PS3 är Red Kawa's Fileserver - http://www.redkawa.com/fileserver.

Den fungerar som en liten webbserver som du startar på PC'n och sedan accessar du den genom webbläsaren på din PS3'a. Där bläddrar du sedan fram till filen/filerna du vill kopiera till din PS3'a och vipps, det är klart! :(

Postad 23 December 2007 - 05:30

bisebusen
  • bisebusen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
hur fungerar det om man slänger in linux på ps3an? går det att installera codecs som vanligt då? verkar smidigare än att krångla med ps3ans OS?

Postad 23 December 2007 - 10:56

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

• 665 inlägg
  • 0

Ett mycket bra verktyg för att kopiera filer från PC till PS3 är Red Kawa's Fileserver - http://www.redkawa.com/fileserver.

Den fungerar som en liten webbserver som du startar på PC'n och sedan accessar du den genom webbläsaren på din PS3'a. Där bläddrar du sedan fram till filen/filerna du vill kopiera till din PS3'a och vipps, det är klart! :(

Har nu installerat och testat det.

Funkar kanon!

Tack :lol:

Redigerat av Chris Ya, 23 December 2007 - 12:20.

Postad 23 December 2007 - 16:27

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Fungerar fint väldigt lätt serverprogram bara att starta.

Men någon som vet...jag får ju internt ip på server och laddar ju över internet när jag för filer över från min pc till ps3 typ bara 5mbit segt som ********.

Hur gör man för att utnyttja mitt eget nätverk? Får ju mitt interna ip....hmmm

Postad 23 December 2007 - 17:37

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Kör du PS3an trådlöst i ditt hemnätverk?
I så fall är det inte så konstigt med 5 mbit/s...

Postad 25 December 2007 - 15:50

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Fungerar fint väldigt lätt serverprogram bara att starta.

Men någon som vet...jag får ju internt ip på server och laddar ju över internet när jag för filer över från min pc till ps3 typ bara 5mbit segt som ********.

Hur gör man för att utnyttja mitt eget nätverk? Får ju mitt interna ip....hmmm

Vad menar du nu? Din PC och din PS3'a sitter väl i samma nät, dvs ditt lokala nät därhemma? Om så är fallet så får ju både din PC och din PS3'a lokala ip'n och dessa likker då i samma nät, ditt lokala. Du går då inte alls utom internet vid filöverföring mellan dessa enheter.

Postad 25 December 2007 - 15:59

spoiled
  • spoiled
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hur fungerar det med TVersity? Måste man kopiera filerna till PS3:an för att kunna se? (tex XviD filer)

Undrar bara om man inte kan nyttja PC:ns hd och streama ner därifrån...

Postad 25 December 2007 - 16:10

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med TVersity? Måste man kopiera filerna till PS3:an för att kunna se? (tex XviD filer)

Jag försökte dela ut en xvid film med wmp11 men Ps3:an såg den inte :/ Synd att den inte klarar de flesta xvid formaten.

Postad 25 December 2007 - 17:30

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Jag försökte dela ut en xvid film med wmp11 men Ps3:an såg den inte :/ Synd att den inte klarar de flesta xvid formaten.

Då har du nog gjort fel. Jag har ännu inte stött på ngn xvid som inte fungerar.

Postad 25 December 2007 - 19:08

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

• 665 inlägg
  • 0

Samma här, alla xvid jag testat funkar.

Postad 02 January 2008 - 11:07

stellanb
  • stellanb
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Divx fungerar att spela upp direkt nu från usb-minne och det är bra.
Vad som är mindre bra är att den inte tar mina textfiler.
Tips? fungerar det över huvud taget? vilken filändelse måste textfilen ha?
Fungerar ej med .sub och .srt

Postad 02 January 2008 - 11:47

Frenetick
  • Frenetick
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
PS3 har inte stöd för subtitles. Miss av Sony det där... dvd-spelare med divx som kostar 500 spänn har stöd för srt liksom...
Vissa säger att subs funkar om man kör via tversity. Men jag får inte det att funka där heller.

Jag har stött på 3-4 divx som inte funkat. Dock är det 3-4 utav kanske 150 stycken som jag har på hårddisken.

Postad 02 January 2008 - 11:55

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0

PS3 har inte stöd för subtitles. Miss av Sony det där... dvd-spelare med divx som kostar 500 spänn har stöd för srt liksom...
Vissa säger att subs funkar om man kör via tversity. Men jag får inte det att funka där heller.

Jag har stött på 3-4 divx som inte funkat. Dock är det 3-4 utav kanske 150 stycken som jag har på hårddisken.

Subs funkar med TVersity men man måste ange vilka subfil som skall användas i ffdshow, det räcker tydligen inte med att subfilen ligger i samma katalog och har en annan ändelse.

Senaste versionen av tversity fungerar nu med ps3ans stöd för divx, det enda som fortfarande strular är att det sorterar efter datum och inte bokstavsordning vilket gör det minst sagt knepigt om man har många filer/kataloger.

Redigerat av Unregistered1014, 02 January 2008 - 11:56.

Postad 04 January 2008 - 13:09

stellanb
  • stellanb
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Subs funkar med TVersity men man måste ange vilka subfil som skall användas i ffdshow, det räcker tydligen inte med att subfilen ligger i samma katalog och har en annan ändelse.

Kan du utveckla tack.
Var i ffdshow anger man detta och måste man skriva något eller väljer man???

Postad 09 January 2008 - 17:06

Unregistered1e2043ea
  • Unregistered1e2043ea
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Också nyfiken på detta!

Postad 09 January 2008 - 17:55

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Sorry, glömt bort denna tråd ;)

Jo. Öppna upp FFDShow Video Decoder Configuration. Scrolla ner så hittar ni snart inställningarna för subtitles.

Där är det bara att browsa fram till filen och sedan fungerar det, i alla fall hos mig B)

Subtitles skall också vara förbockat men jag antar att det blir det automatiskt när man anger sub-fil.

Det kanske finns ett enklare sätt men det här är det enda sättet jag fått det att fungera på.

Underförstått är ju att man transcodar filen, att bara låta mediaservern streama filen fungerar ju inte!

Postad 09 January 2008 - 23:35

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Updaterade till senaste versionen och nu fungerar den jag har testat iaf.

Postad 17 April 2008 - 20:47

Unregisteredbea44720
  • Unregisteredbea44720
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Tjena, hara hittat detta program och försöker nu komma igång. Vilken adress skriver jag i adressfönstret för att hitta till mappen på min dator?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.