Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo 805, inget ljud från sub-bas (problemet löst)

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2007 - 20:40

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt en sådan förstärkare och är nöjd med det mesta förutom att jag inte får något ljud från min subwoofer, det låter ingenting trots att jag kontrollerat det mesta och varit inne i menyn flera gånger och provat olika inställningar.

Sub-bas är Yamaha YST-SW515 som fungerat felfritt tidigare med en Yamaha RX-V650. Jag har nyligen testat baslådan igen med Yamahan och det fungerar direkt, inga problem.

Men med Onkyon:n verkar det omöjligt. Det finns väl två alternativ, fel inställning/koppling av mig eller att det är något som är defekt. Det kan väl vara ett måndagsexemplar för en skruv satt lös på baksidan vid en av högtalaranslutningarna, den fick jag skruva åt själv (en stjärnskruv). Den glansiga folien bakom luckan på framsidan var lite bubblig på ett ställe men gick att trycka dit. Dåligt att det ska vara sådana skavanker på en förstärkare som kostar 11 000 kr.

Åter till problemet med baslådan som jag verkligen vill ha löst.

Jag har kopplat från uttaget där det står "subwoofer" under "pre out" på Onkyon med subwoofer- kabel av bra kvalitet (Profigold). Den är kopplad i uttag märkt "mono" på baslådan.

I menyn på Onkyon är det inställt "yes" för subwoofer. Övriga inställningar är "full band" för fronthögtalarna (har även provat att ställa olika frekvenser) och jag har provat "double bass" både on/off. Får inget basljud oberoende av inställning som jag provar.

Kan det vara så att det kommer så mycket bas ur mina fronthögtalare som är ganska stora golvhögtalare (Jamo E850) att det inte går något till baslådan oavsett inställning? Det verkar ju konstigt för man köper ju en baslåda för att kunna styra den låga basen till en enhet som är lämpad för basåtergivning. Visserligen är det bra bas utan baslåda men det lär väl bli ännu bättre, framförallt till film med sub-bas.

Jag har även provat att ställa in brytfrekvens (40- 140hz) och volym (ja även max) på baslådan men det händer ingenting. Det verkar inte som att det kommer fram signal.

Är det någon annan som haft liknande problem och har kunnat löst det? Jag vill inte gärna skicka tillbaka den och sen få till svar att det fungerar. Den väger 23 kilo och är otymplig att hantera och skicka med Posten.

Redigerat av Ritsch, 20 December 2007 - 15:08.

Postad 19 December 2007 - 21:44

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Det finns en till subwooferingång lite till vänster om den du använt på Onkyon. Prova den så borde det fungera.

Postad 20 December 2007 - 04:36

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Tack för svar!

Jag har nyss kontrollerat baksidan grundligt och jag ser att det mycket riktigt finns två ställen där det är märkt subwoofer, ska kolla upp och läsa i manualen. Återkommer sen om jag får det att fungera.

Postad 20 December 2007 - 09:06

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Jag hade motsvarnade problem med en Yamaha 1800 och en Dynavoice Defenition SW-10.
Men sedan jag kört en ny auto-setup började fönsterrutorna skallra.

Postad 20 December 2007 - 15:06

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag har nyss provat igen och nu funkar det! Som Sodnik skrev finns det mycket riktigt två subwooferutgångar. Jag hade hela tiden kopplat i fel utgång, den märkt med "Multi Ch". Det är den som är längst till vänster.

Den som jag trodde att jag använt hela tiden, "Pre out - subwoofer" (längst till höger) är den som är rätt och ska användas. Det står också i manualen och det var även så på min gamla Yamaha- receiver. Jag hade väl lite för bråttom med kopplandet i går kväll.

Tack till Sodnik som ledde in mig på rätt spår så att jag kunde lösa problemet. Nu kan jag njuta av min nya receiver utan att oroa mig för att det är något som är defekt. Ska sitta och testa och ställa in under hela eftermiddagen har jag tänkt.

På det stora hela känns Onkyo- recievern bra om jag bortser från de små fel jag hade med en lös skruv på baksidan och plastfolie som var lite bubblig bakom frontluckan. Det första som jag tänkte på när jag testade receivern var ljudtrycket och att det inte lät sämre när volymen drogs upp. Min gamla Yamaha storknade och lät illa vid hög volym och det gällde både film och musik.

rånad av bosse:
Jag funderade att köpa Yamaha 1800 men den var lite för dyr för mig. Hoppas att du är nöjd med din apparat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.