Sub-bas är Yamaha YST-SW515 som fungerat felfritt tidigare med en Yamaha RX-V650. Jag har nyligen testat baslådan igen med Yamahan och det fungerar direkt, inga problem.
Men med Onkyon:n verkar det omöjligt. Det finns väl två alternativ, fel inställning/koppling av mig eller att det är något som är defekt. Det kan väl vara ett måndagsexemplar för en skruv satt lös på baksidan vid en av högtalaranslutningarna, den fick jag skruva åt själv (en stjärnskruv). Den glansiga folien bakom luckan på framsidan var lite bubblig på ett ställe men gick att trycka dit. Dåligt att det ska vara sådana skavanker på en förstärkare som kostar 11 000 kr.
Åter till problemet med baslådan som jag verkligen vill ha löst.
Jag har kopplat från uttaget där det står "subwoofer" under "pre out" på Onkyon med subwoofer- kabel av bra kvalitet (Profigold). Den är kopplad i uttag märkt "mono" på baslådan.
I menyn på Onkyon är det inställt "yes" för subwoofer. Övriga inställningar är "full band" för fronthögtalarna (har även provat att ställa olika frekvenser) och jag har provat "double bass" både on/off. Får inget basljud oberoende av inställning som jag provar.
Kan det vara så att det kommer så mycket bas ur mina fronthögtalare som är ganska stora golvhögtalare (Jamo E850) att det inte går något till baslådan oavsett inställning? Det verkar ju konstigt för man köper ju en baslåda för att kunna styra den låga basen till en enhet som är lämpad för basåtergivning. Visserligen är det bra bas utan baslåda men det lär väl bli ännu bättre, framförallt till film med sub-bas.
Jag har även provat att ställa in brytfrekvens (40- 140hz) och volym (ja även max) på baslådan men det händer ingenting. Det verkar inte som att det kommer fram signal.
Är det någon annan som haft liknande problem och har kunnat löst det? Jag vill inte gärna skicka tillbaka den och sen få till svar att det fungerar. Den väger 23 kilo och är otymplig att hantera och skicka med Posten.
Redigerat av Ritsch, 20 December 2007 - 15:08.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?