Frågor om HTPC
44 svar till detta ämne
Postad 20 December 2007 - 12:27
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hej. Jag tänkte skaffa en HTPC och ett delvis trådlöst högtalarpaket att koppla ihop med min SONY KDL40W2000. Som HTPC undrar jag om denna fungerar för att spela upp HD filmer och serier utan problem: HTPCDenna som hemmabiosystem: HemmabiosystemJag har idag en dvd och receiver från NAD samt högtalare från Dali, se bilder i min profil, men tänkte använda dessa till att enbart spela musik då jag i min nya lägenhet har ett tvådelat vardagsrum. Är det något jag missat eller kommer det nya att fungera att spela upp hd material med samt att koppla ihop så att allt ljud, dvs htpc, analog tv, spelas upp i hemmabiosystemet? PS. Inte kunnigast i världen, därav vissa kanske "dumma" frågor  DS. Mvh
Redigerat av Shagrath, 20 December 2007 - 12:52.
Postad 20 December 2007 - 13:44
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Jag har inte full koll på om den klarar HD-material eller inte, men den var lite dyr?
Det borde inte vara något problem att koppla in HTPC, "analogbox" (TV'n?) och "digitalbox" till Logitech-högtalarna så vitt jag vet. Jag själv har ett liknande paket, Z-5500, och kör ipod, vhs och htpc via den. Men det beror ju på vad du har och vill använda för anslutningar på de prylar du vill koppla in. Bara kolla upp om Logitech-settet kan ta emot de signaler du vill mata den med.
Men, du har bara tänkt använda HTPC'n för att spela upp lagrad media eller? Övervägt att köpa en mediauppspelare istället? Om det är lämpligt eller inte beror lite på vad du vill att HTPC'n ska "vara". En del (t.ex. jag) som kör HTPC vill ju inte ha någon digitalbox, utan vill låta HTPC'n sköta allt som har med TV att göra.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 20 December 2007 - 13:45.
Postad 20 December 2007 - 14:00
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Jag vill att htpcn ska klara av att spela upp filmer och serier i hd material samt dvd filmer. (lagrat) Om det finns en bättre, och även billigare, lösning är jag "all ears" 
ComHem är det jag kommer ha i byggnaden, har redan en hd box som dock används till en annan tv i ett annat rum. Denna tv kommer användas endast till att se på analoga kanalerna samt lagrad media på htpc.
Redigerat av Shagrath, 20 December 2007 - 14:02.
Postad 20 December 2007 - 14:02
Creutz
-
Creutz
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag tycker den verkar dyr för det man får. Grafikkortet går ju bara på 400:- och cpu:n en 400-500:-. Man får väl med en massa annat krimskrams, en massa program dvs. Sen var väl burken inte så snygg heller (enligt mig). Kolla in en Antec Fusion V2 svart/silver, fått riktigt bra kritik. Sen som graffe kan du ju ta ett med hdmi på: https://www.prisjakt...kt.php?p=238637Sen kan du ju ta vilket moderkort som helst egentligen då du låter grafiken göra jobbet med hdmi. Sen köper du en fin Intel cpu, typ E6550 eller vad din plånbok tillåter. Där har du ju en grund o jobba på, tycker mitt alternativ är mer intressant än den du länkade till. Säkert andra som kan ge fler tips...
Redigerat av Creutz, 20 December 2007 - 14:06.
Postad 20 December 2007 - 14:03
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Jag har funderat på ett eget bygge men tyvärr kan jag inget om just själva byggandet så det faller ju mest på det tyvärr.
Postad 20 December 2007 - 14:14
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Jag har funderat på ett eget bygge men tyvärr kan jag inget om just själva byggandet så det faller ju mest på det tyvärr.
Jag skulle psåtå att själva byggandet är sjukt mycket enklare än att få till mjukvaruinstallationen. Räkna med att lägga ner asmånga timmar på att få burken att bete sig som du vill  edit: eller så köper du en färdig mediaspelare. vet inte hur många det finns som stödjer HD-material dock.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 20 December 2007 - 14:22.
Postad 21 December 2007 - 02:08
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Bygg ihop en burk på datorbutiken.com och låt dem bygga ihop den, kostar 900 kronor mer.. men det blir ändå mycket bättre än den burken du länkade till.
Postad 21 December 2007 - 11:52
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
bygg en egen dator istället, mycket lätt om man bara tänker logiskt, ser ju vart allt ska sitta "förutom frontpanel ingångarna" då man måsta kolla i moderkorts manualen, resten klurar man ut hur det ska vara.
Dessutom finns det en del manualer med bilder på nätet.
Om du inte vill detta finns det säkert en del ställen som kan sätta ihop datorn åt dig för 500hundring eller liknande.
Jämförde ex en komplett dator som kostade 6000 kr ihopbyggd, skulle man beställa delarna och bygga själv gick det på 4000 o_O
så då kan du ju betala dom där extra 500+kr så har du ändå tjänat på det
Eller så gör du som Surface sa =)
Postad 21 December 2007 - 14:30
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Försökte sätta ihop en på datorbutiken samt komplett men det går lätt över 7000:-, går det att knåpa ihop en bra htpc för 5-6k där och isf hur?
Postad 21 December 2007 - 14:39
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Försökte sätta ihop en på datorbutiken samt komplett men det går lätt över 7000:-, går det att knåpa ihop en bra htpc för 5-6k där och isf hur?
Valde du verkligen delar som motsvarade det paket du länkade till? Du valde inte ett fett grafikkort, separat ljudkort, större hårddisk osv? Min HTPC, som består av en AMD BE-2350, 500gig hårddisk, 1gig ram, Abit AN-M2HD, Antec NSK2480, Hauppauge PVR-150 och ett TechnoTrend C-1500 kostade cirka 5400kr inkl frakt från tre olika butiker (moderkort från komplett, C-1500 från dvbshop.net, resten från shg.biz). Observera att jag tror inte den lämpar sig för 1080p-material (men det ska jag inte ha den till heller). Då kan snabbare CPU eller ett bra grafikkort för ändamålet behövas.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 21 December 2007 - 14:40.
Postad 21 December 2007 - 14:46
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Om man har ett hyfsat grafikkort behöver man väl inte en jättestark processor, då grafikkortet hjälper till vid HD uppspelning ?
Redigerat av Unregistered9282241e, 21 December 2007 - 14:47.
Postad 21 December 2007 - 14:47
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
allt beror ju på vilken prestanda du vill ha / chassi mm. Dyrast e nog chassit helt enkelt, spenderat själv 2500kr på chassit + fläktar (och min budget va låg") Kan ge dig lite tips  från komplett.se http://img406.images...e=htpc6kpg9.pngkan bli billigare, men då blir ju prestandan sämre  Doc. utan TV-kort , kontroll osv.
Postad 21 December 2007 - 14:53
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Kanon paket. Dock kostar ju chassit lite mer på komplett.
Ska nog själv bygga en HTPC efter jul.
Jag ska köra med ett Antec Fusion v.2 chassi.
Sedan ska jag nog ha dessa :
Processor : AMD 5600+ x2
Moderkort : Asus M2N-VM DVI nForce 630
Minne : A-DATA 2048MB DDR2
Hårddisk : Seagate Barracuda ST3250410AS 250GB
Och någon DVD brännare.
Får köpa ett grafikkort senare
Postad 21 December 2007 - 14:57
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Jag valde komplett media center på komplett.se och det var inte ett billigt alternativ, samma gäller på datorbutiken.com om jag väljer att bygga en htpc från deras lista. Klart det går att få ihop ngt billigare, men som jag tidigare skrev så har jag inget kunnande att knåpa ihop allt hemma sen.......
Postad 21 December 2007 - 15:01
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Jag valde komplett media center på komplett.se och det var inte ett billigt alternativ, samma gäller på datorbutiken.com om jag väljer att bygga en htpc från deras lista. Klart det går att få ihop ngt billigare, men som jag tidigare skrev så har jag inget kunnande att knåpa ihop allt hemma sen.......
Förbered dig bara på att det kommer vara _mycket_ mer jobb att få ordning på mjukvaran än vad det är att skruva ihop hårdvaran. Skruva ihop hårdvaran gör en helt ovan person säkerligen på en kväll. Mjukvaran tar det flera veckor att få ordning på, om man inte nöjer sig med en default-installation av typ... MCE eller så rakt av. Men även med MCE tror jag att man vill installera tillägg och grejer som gör själva användandet av HTPC'n trevligare / roligare / smidigare, och då är man tillbaks i att det tar väldigt lång tid och är väldigt mycket jobb. HTPC är inget för den icke tålmodige.
Postad 21 December 2007 - 15:03
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Är det inte då bättre att köpa en stationär pc, gömma den i tv bänken och att använda min lcd som skärm då?
Postad 21 December 2007 - 15:09
Creutz
-
Creutz
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag satte ihop en rackare från min polares företag, byggd på amd och utan separat graffekort. Däremot har jag lagt mer kräm på cpu:n istället. Moderkortet har purevideostöd (ska lira HD direkt från hårddisk men inte lika bra från hd-dvd spelare eller bluerayspelare) och det ska gå att köra lättare spel på den också, dessutom har den hdmi. http://shop.compless...amp;artid=36630Annars kan du ju köpa en barebone, behöver du bara sätta i cpu, minne, hdd och nån dvd av valfri sort. Jag kommer nog slå till på en Asus P2 -m2a690g. Inget svårt att sätta i det som fattas och så får du ju lite övning på köpet;) Den har godkänd inbyggd grafik, hdmi och optisk utgång. Ska dock tilläggas att det inte går att köpa till separat grafikkort till den då den saknar pcie 16x slot.
Redigerat av Creutz, 21 December 2007 - 15:20.
Postad 21 December 2007 - 15:18
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Är det inte då bättre att köpa en stationär pc, gömma den i tv bänken och att använda min lcd som skärm då?
Du menar för att du slipper skruva ihop den själv? Du tjänar nog ungefär 4h jobb på det. Det är ingenting i jämförelse med vad du kommer lägga ner på mjukvarubiten tror jag. Jag har säkert lagt ner 60h vid det här laget på själva mjukvarubiten, känns som att jag fått typ 3/4 klart nu  . Såhär... om du vill ha något åt HTPC-hållet men inte är beredd att hålla och pula på fritiden i flera veckor för att få det som du vill, köp inte en HTPC. Tycker du om eller iaf inte ser något problem med att pula, go ahead. Men då borde inte hårdvaruihopsättandet avskräcka dig heller
Postad 21 December 2007 - 15:27
Creutz
-
Creutz
-
Användare
-
-
106 inlägg
Den där Popcornhour ska väl kunna lira HD också. Lite dålig kolla på den. Kanske nån som är lite mer insatt i mediespelare kan yttra sig om den saken. Den är ju inte dyr, finns för typ 2000:- sen kan du ju bara köpa till en hdd. Vet dock inte hur smidig den är på bilder/musik.
Redigerat av Creutz, 21 December 2007 - 15:27.
Postad 21 December 2007 - 15:27
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Om det är så krångligt så skiter jag i det helt och hållet isf
Jag ville ha något att spela upp dvdr, hd filmer och serier med samt surfa och ha tvn som skärm men om det är så krångligt och tidskrävande som flera skriver har jag inget intresse för det överhuvudtaget, finns roligare saker att göra på fritiden  .
Redigerat av Shagrath, 21 December 2007 - 15:29.
Postad 21 December 2007 - 15:31
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Äh, så krångligt är det ju inte, beror på vad man ska göra.
Jag kommer köra alla filmer från VLC, får hyfsat bra bild där.
Musik kör jag via WINAMP, mycket lätt..
Svårare än så är det inte.
Postad 21 December 2007 - 15:37
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Äh, så krångligt är det ju inte, beror på vad man ska göra.
Jag kommer köra alla filmer från VLC, får hyfsat bra bild där.
Musik kör jag via WINAMP, mycket lätt..
Svårare än så är det inte.
Ja vill man använda den som en dator, så att säga, då är det ju inga problem, då fixar man den ju på 1-2 kvällar. Bara att koppla in, installera allt och ha trådlöst tangentbord/mus så är man klar. Det är om man vill att den ska agera som ett kompetent men lättanvänt mediacenter med pvr-funktionalitet osv som det blir mycket jobb. För mig är det även viktigt att TV-biten har en server-/klientarkitektur. När vi använder den via projektorn så lämnar vi aldrig MediaPortal. Jag spelar musik på HTPC'n i Winamp ibland också, fast när projektorn inte är igång då. Via remote desktop
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 21 December 2007 - 15:38.
Postad 21 December 2007 - 18:09
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Ja, den ska i princip användas som en dator. Går det isf att beställa en för runt 5-6 tusen som klarar av att spela upp hd material osv utan problem samt att man har ett trådlöst tangentbord som ska klara av att vara minst 5m från TVn?
Postad 21 December 2007 - 18:18
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Ja, den ska i princip användas som en dator. Går det isf att beställa en för runt 5-6 tusen som klarar av att spela upp hd material osv utan problem samt att man har ett trådlöst tangentbord som ska klara av att vara minst 5m från TVn?
Det ska inte vara några problem. Det är en oerhörd skillnad, i nedlagt arbete och i syfte med hård- och mjukvara, på en fullfjädrad HTPC och att ha en dator ansluten till TV'n. Relaterat inlägg: https://www.minhembi...howtopic=180143Grejen med en HTPC är att den kan, om du får ordning på allting, automatiskt spela in all TV du är intresserad av, agera som TV-server så att du har tillgång till allt (live-TV, media-arkiv, inspelad TV, musik, bilder osv) även vid andra TV-apparater i hemmet. Den kan även automatiskt tanka ner de torrents du är intresserad av, ge dig 14 dagars (det gör min iaf) EPG för alla dina kanaler, vara åtkomlig över internet så att du kan se till att schemalägga en inspelning fast du inte är hemma osv. Men det är mycket jobb. Personligen tycker jag MediaPortal är hur coolt som helst, speciellt My TV Series-pluginnen. Som dessutom är väldigt populär hos min bättre hälft. Men vi styr HTPC'n helt från en fjärrkontroll. Som sagt, skillnaden på en väl uppsatt HTPC och en vanlig dator är stor.
Postad 21 December 2007 - 18:18
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Detta tagentbord hade jag tänkt mig i alla fall https://www.prisjakt...ukt.php?p=83040Jo, det är ju stor skillnad som stefancrs säger. Jag vill ha en dator i ett snyggt chassi som ska klara av att lira HD material och musik. Live tv och sådant behöver inte jag  Någon gång i framtiden man kanske får ge sig på sådant ;p
Redigerat av Unregistered9282241e, 21 December 2007 - 18:25.
Postad 21 December 2007 - 18:31
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Det ska inte vara några problem. Det är en oerhörd skillnad, i nedlagt arbete och i syfte med hård- och mjukvara, på en fullfjädrad HTPC och att ha en dator ansluten till TV'n.
Relaterat inlägg: https://www.minhembi...howtopic=180143
Grejen med en HTPC är att den kan, om du får ordning på allting, automatiskt spela in all TV du är intresserad av, agera som TV-server så att du har tillgång till allt (live-TV, media-arkiv, inspelad TV, musik, bilder osv) även vid andra TV-apparater i hemmet. Den kan även automatiskt tanka ner de torrents du är intresserad av, ge dig 14 dagars (det gör min iaf) EPG för alla dina kanaler, vara åtkomlig över internet så att du kan se till att schemalägga en inspelning fast du inte är hemma osv. Men det är mycket jobb. Personligen tycker jag MediaPortal är hur coolt som helst, speciellt My TV Series-pluginnen. Som dessutom är väldigt populär hos min bättre hälft. Men vi styr HTPC'n helt från en fjärrkontroll. Som sagt, skillnaden på en väl uppsatt HTPC och en vanlig dator är stor.
Ja, allt det där låter väldigt kul och det skulle vara hur coolt som helst att ha det men den tiden det tar att fixa allt är jag inte beredd att lägga ner tyvärr.
Postad 21 December 2007 - 18:45
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Ja, allt det där låter väldigt kul och det skulle vara hur coolt som helst att ha det men den tiden det tar att fixa allt är jag inte beredd att lägga ner tyvärr.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Många är jättenöjda med sina HTPC's och många ångrar det hela och tycker det är ett av de sämsta köpen de gjort i sitt liv. Det tog mig 8 månader av att läsa på, välja rätt hårdvara osv innan jag ens vågade lägga en beställning  Det är inte alls något för alla. Jag hade från början tänkt köra MythTV men upptäckte snart att jag hade ingen lust att lära mig linux _samtidigt_ som jag lärde mig att konfigurera upp en HTPC. Det blev helt enkelt för mycket meck, även för mig. Det är hemskt mycket meck nu med, men jag tycker det är ganska roligt. Vilket jag inte trodde jag skulle tycka, och skulle jag inte tycka det skulle jag nog gett upp för ett bra tag sen. Håll utkik på vad som händer på firmware-fronten med Popcorn Hour, det kan nog bli en hur bra produkt som helst, men tills dess kan du ju helt enkelt använda en helt normal och normal-konfiggad dator så blir det inget strul. Det enda du antagligen behöver tänka på är hur du ska mata signalen till din TV. FWIW, jag vill ha ett Logitech DiNovo Edge.... Men de är såååå dyra. Och sååååå snygga
Postad 21 December 2007 - 18:47
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
DatorBlev ganska dyrt det där, är det någon som vet hur jag kan dra ner priset med ett par tusen eller om någon rent av kan sätta ihop en på datorbutiken.com åt mig för 6k max? (exkl montering) Mvh
Redigerat av Shagrath, 21 December 2007 - 18:51.
Postad 21 December 2007 - 18:54
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Behöver du den extra CPU-kylaren, grafikkortet, ljudkortet och USB-hubben?
Postad 21 December 2007 - 19:01
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Okunnig som synes, vad skulle jag nöjt mig med för de behov jag har?
Postad 21 December 2007 - 19:12
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Okunnig som synes, vad skulle jag nöjt mig med för de behov jag har? 
Så vitt jag vet (du kan alltid dubbelkolla) så har moderkortet inbyggda grafik-, usb-, ljud- och ethernetkretsar. Jag har personligen inte kollat upp exakt vad som krävs för att kunna spela 1080p-materal, vilket du vill kunna? Men i övrigt borde det ju gå utgå t.ex. från det jag listade tidigare i tråden, ta bort de två tv-korten och du är nere på typ 4000kr och helt enkelt välja en fetare CPU (så fet som behövs för 1080p). Jag tror inte en fetare CPU innebär att konfiggen blir 5000kr dyrare  Jag hade dock redan XP liggandes och har inget intresse av Vista, så det var ju en kostnad jag slapp också. Sen beror det iofs på vad du har för behov på ljudnivå osv. Min låter inte mycket, men den hörs om det är tyst i rummet. Någon gång i framtiden kanske jag byter en chassifläkt (kör bara med ena) och sätter in en passiv CPU-kylare, men det blir inte så dyrt det heller.
Postad 21 December 2007 - 19:21
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Ja, 1080p är ett måste att datorn skall klara. Jag kommer skaffa https://www.prisjakt...ukt.php?p=62386 till datorn som ljudkälla så ett ljudkort som duger till det alltså. Den får gärna vara tyst, vill inte höra något som brummar eller så i rummet. Mvh
Redigerat av Shagrath, 21 December 2007 - 19:23.
Postad 21 December 2007 - 19:32
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
http://www.komplett....gSystemId=10276Kan denna vara något kanske? Designen på chassit skulle iaf inte sambon ha något emot...
Postad 21 December 2007 - 19:33
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Ja, 1080p är ett måste att datorn skall klara. Jag kommer skaffa https://www.prisjakt...ukt.php?p=62386 till datorn som ljudkälla så ett ljudkort som duger till det alltså. Den får gärna vara tyst, vill inte höra något som brummar eller så i rummet.
Mvh
De flesta ljudkort som är inbyggda på moderkort har digitala utgångar (optisk eller coax, oftast optisk). Menar du helt tyst? Dvs att det absolut inte går höra den? Har du några referenspunkter, typ "det är ok om den är lika tyst som en PS2 slim" eller "jag tycker min xbox360 är tyst nog" (om det senare så är nog alla datorer tysta nog...  ). Min är tystare både än en PS2 och en Xbox (ettan alltså), och definitivt den tystaste datorn jag haft, men den hörs ju om det i övrigt är helt tyst i rummet. Om någon eller något låter så hör man den inte. Vill man få den helt tyst så får man nog byta nätagg, köra passiv CPU-kylare och en riktigt tyst chassifläkt. Å andra sidan, kommer du ha datorn på hela tiden? Även när du inte använder den? Det är ju om den är på hela tiden som det är viktigt att den är tyst, imo. Men där kan nog folk ha olika åsikter. Med tyst menar jag alltså ohörbar. Haha cool låda!
Postad 21 December 2007 - 19:36
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Tystare än en PS2 iaf, det ljudet pallar jag inte. Kommer den datorn jag länkade till nu att klara av att spela 1080p med det grafikkort som finns i moderkortet eller bör man välja ett annat, samt duger ljudet som medföljer?
Postad 21 December 2007 - 20:14
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Tystare än en PS2 iaf, det ljudet pallar jag inte. Kommer den datorn jag länkade till nu att klara av att spela 1080p med det grafikkort som finns i moderkortet eller bör man välja ett annat, samt duger ljudet som medföljer?
Som sagt, har inte så bra koll på 1080p, men så vitt jag har förstått så finns det i princip inga integrerade grafikkretsar som klarar att accellerera HD-video fullt ut. Personligen tycker jag det verkar bättre att ta en tillräckligt kraftfull CPU istället för ett kraftfullt och varmt (hett) grafikkort. Men jag har inte så bra koll på 1080p-området som sagt. Har inte brytt mig då min projektor kör 720p.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 21 December 2007 - 20:14.
Postad 21 December 2007 - 21:55
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Är det någon som kan säga om den datorn duger för 1080p uppspelning eller om den behöver något tillägg?
mvh
Postad 21 December 2007 - 22:11
Creutz
-
Creutz
-
Användare
-
-
106 inlägg
Det är väl i korta slängar så här att om man inte kör på ett separat grafikkort så behövs det en riktigt snabb cpu då det är cpu:n som får göra jobbet då. Surt att steget vidare (i exemplet du tog fram) var en q6600 vilket jag anser är lite overkill kanske, visst är den prisvärd men en quad kanske är att ta i. Nån av E6xxx skulle jag tro är soft. Vad jag såg nu var Kompletts egna ihopknåpade lilla mediacenter, har du kollat in den? Jag skulle dock ändra i konfigurationen och sätta i en 5000+ iaf. http://www.komplett....gSystemId=10194
Postad 22 December 2007 - 00:04
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Ja, 4000+ x2 är nog lite för lite.
Min dator är absolut inte tyst, har pajat fläktkontrollen så den står på max
Den låter grymt illa, men det är bara att dra upp volymen
Postad 22 December 2007 - 00:26
Mikebikey
-
Mikebikey
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Det trode jag med, men det är jätte enkelt! Tror mig, du kommer få mkt mer för pengarna om du bygger själv! Kolla på min bygge om du vill, den går på 5500kr nu! Mvh, Mikey
Postad 22 December 2007 - 11:14
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Det är väl i korta slängar så här att om man inte kör på ett separat grafikkort så behövs det en riktigt snabb cpu då det är cpu:n som får göra jobbet då. Surt att steget vidare (i exemplet du tog fram) var en q6600 vilket jag anser är lite overkill kanske, visst är den prisvärd men en quad kanske är att ta i. Nån av E6xxx skulle jag tro är soft. Vad jag såg nu var Kompletts egna ihopknåpade lilla mediacenter, har du kollat in den? Jag skulle dock ändra i konfigurationen och sätta i en 5000+ iaf. http://www.komplett....gSystemId=10194
Så mediacentret med den processorn du nämnde klarar att spela upp 1080p utan problem? Jag ska som sagt använda den som en dator, så är det fortfarande en bra idé med mediacenter?
Postad 22 December 2007 - 17:36
Creutz
-
Creutz
-
Användare
-
-
106 inlägg
Så länge du inte sätter i en hd-dvdspelare eller en bluerayspelare så ska det nog vara lugnt. För du kommer köra all media direkt ifrån hårddisken eller? Såg att de inte hade en 5000+ men en 5600+ eller nåt. Tror det ska vara good to go sen, eller vad säger ni andra?
Postad 22 December 2007 - 18:19
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Japp, kör all media direkt från hårddisken isf. Men om en starkare processor behövs kanske jag ska välja ett bättre grasikkort istället med hdmi utgång? för då borde ju den klara av 1080p utan att ta så mkt hjälp från processorn?
Postad 24 December 2007 - 01:19
MGU
-
MGU
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Japp, kör all media direkt från hårddisken isf. Men om en starkare processor behövs kanske jag ska välja ett bättre grasikkort istället med hdmi utgång? för då borde ju den klara av 1080p utan att ta så mkt hjälp från processorn?
Grafikkortet klarar bara vissa format = skit Processorn klarar alla format = bra Alltså satsa på starkare processor och skippa grafikkortet. Kör du en hyfsat stark processor så kommer du inte vara begränsad till något format eller något speciellt program som du är med grafikkortet.
Postad 24 December 2007 - 11:41
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Enligt Komplett.se skulle den där datorn lätt kunna spela 1080p material i sitt "originalutförande". Sant eller falskt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|