Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på codecpack!

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 December 2007 - 10:50

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0
Tjo!

Har just pulat ihop en htpc, och har just fått den att fungera med all hårdvara. Problemet är bara att mjukvaran verkar inte riktigt är som den ska, ingen bild på någon form av film/video format.

Så jag skulle behöva tips på bra codecs och var jag kan finna dem. Jag föredrar givetvis gratis codecs, men finns det några riktigt bra kan jag tänka mig betala en slant för dem.

Har för övrigt ett Ati Radeon grafikkort!

Vh Gonucku

Postad 21 December 2007 - 11:01

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Första tipset är väl att inte använda codecpacks :)

Börja med FFDSHOW och ta det därifrån.
FFDSHOW innehåller det mesta.
Vill man inte använda den inbyggde decodern för ex. ljud/bild för DVD så finns ex. dscaler (kolla i deras forum) och ac3filter.
Sen får du kolla vad som ev. saknas, gspot brukar hjälpa till för att kolla om du kan decoda filerna.

Postad 21 December 2007 - 11:38

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
FFDshow är sådär , drar ganska mycket prestanda enligt mig , men funkar bra, film uppspelning med hd kvalite blev doc hackig.. (min dator som e knasig kanske?)

Kör nu coreAVC för HD filer. funkar galant ( dessvärre så kostar det, ca 15 dollar för pro version)
Haali Media splitter
AC3filter
TSfilter
DivX för divx filmer och liknande, men det funkar inte bra alls.. filmen blir lite hackiga och "sega" som om de går i slowmotion ibland..
Så det ska avinstalleras ... :)
Täntke ersätta det med FFDShow, fast ta bort att den inte ska köra HD filer

Enligt vissa ska ju inte codec packs användas. men skriver det ändå =) " för finns dom som tycker att det funkar bra"
Finns ju bland annat CCCP "codec pack" inte testat det..
K-Lite codec pack funkar bra om man vill att alla typer av filer ska funka..

kan även ladda hem Media player classic( ser nästan exakt ut som gamla windows media player), riktigt bra om du t ex vill kolla på HD klipp osv, levererar bra bild och drar inte så hög prestanda. som vissa andra spelare...

bara o testa =D, jag är själv ganska dålig inom detta område, men testa olika codecs, och se vilken som funkar bäst.

/Martin L

Redigerat av Unregistered8e0744e8, 21 December 2007 - 11:41.

Postad 21 December 2007 - 12:52

jnon
  • jnon
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag är ett stort fan av CCCP. Med en installation får man ett skräddarsytt paket med Media Player Classic, Zoom Player, FFDShow och några enstaka komponenter till som gör att man kan spela upp i stort sett alla videofiler man kan hitta. Inte alls bloatad och buggig som andra codec packs.

Redigerat av jnon, 21 December 2007 - 12:54.

Postad 21 December 2007 - 19:10

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
kör med cccp för divx/xvid och Haali Media splitter, AC3filter och coreavc till hd

Postad 22 December 2007 - 23:50

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

• 645 inlägg
  • 0

Jag är ett stort fan av CCCP. Med en installation får man ett skräddarsytt paket med Media Player Classic, Zoom Player, FFDShow och några enstaka komponenter till som gör att man kan spela upp i stort sett alla videofiler man kan hitta. Inte alls bloatad och buggig som andra codec packs.

instämmer

Postad 23 December 2007 - 00:01

robinahman
  • robinahman
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag kör med CCCP, det är det enda som behövs.

Postad 23 December 2007 - 11:23

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Instämmer, CCCP och CoreAVC för h.264. Ställa in alla filter rätt och byta ut Media PLayer Classic till Home Cinema varianten av den.

Upptäckte ganska nyligen i MPC HC att man kan tjäna många CPU-cykler genom att sätta renderare till EVR (Vista/.Net) i view->options->output. 1080p filmer gick inte att spela utan hack med min 3200+ före, ny flyter det sagolikt bra och jag inbillar mig att bilden blev lite bättre med (kanske beror på att datorn hinner med nu).
Kolla: http://tibrium.neuf.fr

Postad 23 December 2007 - 17:04

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
ffdshow (all bild utom HD)
coreAVC (HD material)
ac3 filter(för allt ljud)
vsfilter (för att få textning att funka till all bild) framförallt för att man med vsfilter måste "sätta på" text själv via mediaportal.
gillar den lösningen då man kan välja att se utan subs och man slipper problemet med att få dubbla textningar vilket jag får via vobsub i ffdshow)

det är väl vad man behöver :( vill man komplettera med real media samt quicktime filer så finns real och quicktime alternative att ladda ner.

Postad 23 December 2007 - 19:05

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
tjena på er

jag har lite frågor om detta med codecs.

1)
sen jag fick tipset om att använda CCCP tycker jag att det hela blev mycket rent o fint.
men jag måste ändå fråga varför vissa av er rekommenderar coreAVC (15 dollars är för övrigt inte mycket pengar, dollarn har gått ner nu :)), för just nu går allting bra med CCCP, även HD material. För säkerhets skull: Med HD material menar ni MKV i HD eller?

2)
haali: vad är denna till? jag frågar för att förstå CCCP paketet bättre.

3)
sen jag gick över till CCCP o zoomplayer så har textningen alltid körts som en overlay på filmen till skillnad från förr i tiden när textfilen laddades in separat i filmspelaren (tex bsplayer).
Men en sak jag saknar från bsplayer tiden är möjligheten att flytta texten under widescreen filmen. går det med tex vsfilter?
för övrigt someone2: detta med att man måste sätta på undertexten på egen hand kan ha en fördel (jag kör ju med vobsub och texten slås heller inte på automatiskt och det blir heller inga dubletter). Men jag undrar: kan man låta texten vara på som default?

tillägg: En sak till angående coreAVC. Hur specificerar man att coreAVC ska användas vid uppspelning? Alltså var gör man det nånstans?

Redigerat av Axxel, 23 December 2007 - 19:09.

Postad 23 December 2007 - 20:28

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
I CCCP är det enkelt att få CoreAVC att ta över H.264. Det är bara att avmarkera H.264 bocken i settings dialogen. I mitt fall sänder jag oxo ljudet digitalt till receivern så jag avmarkerde även AC3 och DTS där.
För att ljudet skall komma fram obehandlat har jag jag valt S/PDIF eller disabled i ffdshow audio decoder configuration programmet för AC3 och DTS (decoder kolumnen är klickbar).

Postad 23 December 2007 - 21:35

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
ebola66: Tack för ditt svar. Det kom med lite bonusar faktiskt.
Vi börjar med en av frågorna du besvarade, H264: Du menar, att genom att jag bockar av H264 så kommer CCCP att inte ta med H264 vid avkodningen. Och har man coreACC installerad så tar den över, är det så?
Bara som en parantesfråga: Om jag kryssar i H264: är det FFDShow som sköter avkodningen då eller är det nåt annat?

Bonustipset: Tack för detta angående ljudet: Men det förutsätter att man kör ut ljudet via koax eller optisk, inte sant? Om man kör "direkt" alltså de tre phonokablarna så funkar det inte?

tack igen ebola66.
Om någon kan svara på mina andra frågor så vore det kanon. jag försöker lära mig lite saker här :)

Postad 12 January 2008 - 01:47

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

ebola66: Tack för ditt svar. Det kom med lite bonusar faktiskt.
Vi börjar med en av frågorna du besvarade, H264: Du menar, att genom att jag bockar av H264 så kommer CCCP att inte ta med H264 vid avkodningen. Och har man coreACC installerad så tar den över, är det så?
Bara som en parantesfråga: Om jag kryssar i H264: är det FFDShow som sköter avkodningen då eller är det nåt annat?

Bonustipset: Tack för detta angående ljudet: Men det förutsätter att man kör ut ljudet via koax eller optisk, inte sant? Om man kör "direkt" alltså de tre phonokablarna så funkar det inte?

tack igen ebola66.
Om någon kan svara på mina andra frågor så vore det kanon. jag försöker lära mig lite saker här :)

Hej, jag är ingen expert så jag svarar utifrån det jag vet.
På din första fråga är svaret ja och parantesfrågan FFDShow. Det bildas tray ikoner (vid klockan) som talar om vilka FFDShow filter du använder (ej CoreAVC).
På bonustipset vet jag inte vad du menar med tre phono? Jag låter alltså ljudet från filmen gå obehandlat ifrån MPC. Sen kräver DD och DTS iaf. för min dator olika inställning i FFDShow av någon anledning, ljudet hackar annars. Inställningen är disabled för DTS och S/PDIF för DD.

Postad 04 February 2008 - 00:09

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Ebola: Tack igen. missade ditt inlägg.
Angående min sista fråga så menar jag att jag kör så kallad "direct" med tre 3,5mm phono utgångar (phono är kontakten man brukar ha på tex hörlurar osv).
I det här fallet kommer nog ljudet inte att gå vidare obehandlat.
Obehandlat ljud fungerar troligen bara på optisk eller koaxial utgången... jag har ingen sån ännu.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.