Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD eller Plasma?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 December 2007 - 15:21

jAWBREAKER
  • jAWBREAKER
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag tänkt inhandla mig en TV under mellandagsrean, frågan är då, vilken TV passar mig bäst?

Min budget ligger på runt 13.000.

Hade tänkt mig en TV på 42", har en lägenhet som är lätt att mörka ner så solljus och andra ljuskällor kommer inte vara ett problem.

Kommer förmodligen använda mig mycket av datorn för film/serier med hjälp av DVI-HDMI kabel, kommer i stort sett endast använda den för film och det från datorn. Har ej planer på att införskaffa mig någon spelkonsol.

Är heller inte i behov av FullHD eller inbygd digital-TV.

Vill få så bra bild som möjligt på det material jag tänkt spela upp från datorn.

Har hört folk säga att Plasma ger bättre bildkvalité men när det kommer till att spela upp material från datorn så är ej plasma att rekommendera på grund av den höga risken av inbränd bild. Dock har jag nu läst att inbränd bild ej längre är ett problem på de nya plasma, utan det inbrända försvinner lika snabbt som de dyker upp.

En TV som jag fastnade för om det nu blir LCD så vart det LG 42LC42. https://www.prisjakt...kt.php?e=184171
Den är snygg och har det jag behöver, men nu är inte jag så påläst vad gäller de olika bildteknikerna som används.
LG 42LC42 har t.ex XD Engine Full HD, DCDi, 3D Digitalt Kamfilter, vilket jag inte har en susning om vad det betyder förutom att det låter bra.

Jag kommer förmodligen använda mig av DVD också, men långt ifrån lika ofta som material från datorn så bildkvalié från högupplöst material från datorn har högsta prioritet.

Sammanfattning:

Med en budget på runt 13.000, vilken TV passar mig bäst när det kommer till att i stort sett endast spela upp material som film/serier från datorn?

Tacksam för svar.

Postad 21 December 2007 - 15:32

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
För att sammanfatta är LG inte speciellt bra även om det låter bra med DCDi, XD-engine etc. etc.

Köp en Panasonic plasma, bäst 42" tv för pengarna, case closed.

Postad 21 December 2007 - 15:39

Dwapo
  • Dwapo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

För att sammanfatta är LG inte speciellt bra även om det låter bra med DCDi, XD-engine etc. etc.

Köp en Panasonic plasma, bäst 42" tv för pengarna, case closed.

Håller helt å hållet med, köpte just en 42" panasonic plasma för nån månad sen å är ruskigt nöjd med den, funkar perfekt att titta på dvd, serier från min macbook och är helt underbar med ps3:an.

Kan helt klart rekomendera en px70 <3

Postad 21 December 2007 - 15:51

Cybrpnk
  • Cybrpnk
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
LCD-TV.

Postad 21 December 2007 - 15:51

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Kan hålla med om ovanstående, för 13000:- får man knappast en bra LCD i 42, även om det är bäst till PC. Kan nog tycka att man får upp lite i pris då.
Då är det nog bättre att gå på Panasonic Plasma och vara lite försiktig med statiska bilder, om man nu har tid, ork och lust med det.

Postad 21 December 2007 - 15:54

jAWBREAKER
  • jAWBREAKER
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Då kanske en Panasonic TH-42PX71E är att rekommendera?

https://www.prisjakt...kt.php?p=212851

Ett Eisa award för bästa HD Ready Plasma-TV 2007-2008 är väll aldrig fy skam, dessutom var den billig.

Dock finns ju Panasonic TH-42PV70 https://www.prisjakt...kt.php?p=160657

Enda skillnaden verkar vara digital-TV tuner som saknas vilket jag inte behöver.

Eller så sänker man sig till 40" och skaffar sig en skaplig LCD.

Redigerat av jAWBREAKER, 21 December 2007 - 16:45.

Postad 21 December 2007 - 17:11

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Hmm, undrar om vi inte blandar ihop äpplen och päron lite i denna tråd...

Plasma har/har haft risk för inbränning om den visar statiska bilder.

Men film via datorn är INTE statiska bilder, det är bilder som är lika rörliga som om du hade skickat dem från DVD-spelaren.

Ska du titta på Windows skrivbord är det LCD som gäller. Ska du titta på film är plasma ett mycket bra val, oavsett vad du har för källa.

Postad 21 December 2007 - 17:31

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Hmm, undrar om vi inte blandar ihop äpplen och päron lite i denna tråd...

Plasma har/har haft risk för inbränning om den visar statiska bilder.

Men film via datorn är INTE statiska bilder, det är bilder som är lika rörliga som om du hade skickat dem från DVD-spelaren.

Ska du titta på Windows skrivbord är det LCD som gäller. Ska du titta på film är plasma ett mycket bra val, oavsett vad du har för källa.

Det var ju presis vad jag menade, med en liten varning att inte lämna t.ex windows skrivbord på.

Tycker ändå det är på sin plats att säga för och nackdelar såsom det är.

Postad 21 December 2007 - 17:45

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
ffodil: Visst, jag talade mer till trådskaparen eftersom han/hon verkar tro att det är aja-baja att koppla ihop en dator med en plasma-tv men så är det ju inte. Kör du film/tv från datorn är det inga problem med plasma. Det är när det gäller statiska bilder som LCD har en fördel. Säger det bara ifall det skulle råda nåt missförstånd.

Postad 21 December 2007 - 18:14

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Vill man slippa inbränningar från datorn?
Jag kan lämna ett hett insidertips direkt från Bill Gates..
Redan de första Windows-systemen hade en häftig funktion som kallas skärmsläckare. Ja ni hörde rätt, lämnar du datorn utan att röra mus eller tangentbord på några minuter utan att ha aktivt program igång så stängs skärmen av! WOW!!!!

Naturligtvis är det inte mer problem att kolla på film från datorn på en plasma än från en dvd.
För en så liten budget som du har är LCD inte tillräckligt bra för film och jag rekommenderar en PX70 plasma.

Redigerat av Denethor, 21 December 2007 - 18:53.

Postad 21 December 2007 - 18:47

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Grattis! Denethor! Tyckert fakltiskt attt du börjar se vertklighetetn såsom den är. Alla mäniskor har sin syn att se på allt.

God Jul ! på er alla!

Postad 21 December 2007 - 18:53

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Grattis! Denethor! Tyckert fakltiskt attt du börjar se vertklighetetn såsom den är. Alla mäniskor har sin syn att se på allt.

God Jul ! på er alla!

God Hjul :)

Postad 21 December 2007 - 19:22

Cybrpnk
  • Cybrpnk
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

För en så liten budget som du har är LCD inte tillräckligt bra för film och jag rekommenderar en PX70 plasma.

Philips 42PFL7662D och Toshiba 42X3030D är två LCD-TV vars bild vida överträffar den hos PX70.

Postad 21 December 2007 - 22:32

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Bra test som du själv kan bilda dig en uppfattning om det Cybrpnk säger, dessutom försök om möjligt att besöka en handlare som har apparaterna i den miljön du själv skall använda den i och avgör med dina egna ögon vad du föredrar.
http://www.hdtvtest..../Conclusion.php

Sammanfattning Philipsen är ganska usel och Toshiba ganska ok men inte alls bäst i klassen.

PX70 testad på samma ställe:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.