Postad 22 December 2007 - 23:01
Tjena Jag undrar vad som är bäst för projektorn, takmonterad eller rättvänd typ på en hylla? Jag har hört att lampan håller längre rättvänd men jag vill höra om det stämmer.
Postad 23 December 2007 - 12:57
Spelar ingen roll! Vem säger att den håller kortare tid om den sitter i taket och varför? Skulle vara intressant att höra argumenten.
Postad 23 December 2007 - 15:05
Spelar ingen roll! Vem säger att den håller kortare tid om den sitter i taket och varför? Skulle vara intressant att höra argumenten.
Frågeställningen är om lampan håller längre beroende på om projektorn är rättvänd (står på ett hyllplan) eller uppochnedvänd (hänger i taket).
Inte om den "sitter i taket" eller inte... Läs frågan igen Peter10000.
Med vänliga hälsningar Lasse.
Redigerat av L a s s e, 23 December 2007 - 15:33.
Postad 24 December 2007 - 20:05
Jag tycker det låter helt osannolikt att livlängden på lampan skulle påverkas av att projektorn monteras på ett eller ett annat håll. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att lampan tar lite mer stryk om projjen är monterad i tak eftersom temperaturen är högre där. Det lär också variera mellan olika projektorer beroende på hur bra ventilerade dom är.
Postad 25 December 2007 - 10:12
Tror diskussionen kommer från det faktum att endel projektorer ventileras sämre när man hänger dem mot taket plus det faktum att varm luft åker uppåt i ett rum (vilket även skulle påverka en väggmonterad projektor som oftast sitter en bit uppåt ändå tycker man).
Det finns inga mig veterligen bevis för att en projektor som hänger upp och ned i ett tak skulle hålla sämre och skulle så vara fallet hade inte tillverkarna satt några monteringsfästen i botten på projektorer.
Min hänger glatt upp och ned i mitt tak och verkar må alldeles utmärkt av det.
Det finns inga mig veterligen bevis för att en projektor som hänger upp och ned i ett tak skulle hålla sämre och skulle så vara fallet hade inte tillverkarna satt några monteringsfästen i botten på projektorer.
Min hänger glatt upp och ned i mitt tak och verkar må alldeles utmärkt av det.
Postad 26 December 2007 - 01:08
Frågeställningen är om lampan håller längre beroende på om projektorn är rättvänd (står på ett hyllplan) eller uppochnedvänd (hänger i taket).
Inte om den "sitter i taket" eller inte... Läs frågan igen Peter10000.
Med vänliga hälsningar Lasse.
Jo, det var så jag läste det också även första gången:) och det spelar fortfarande ingen roll enligt mig.
Postad 26 December 2007 - 03:46
Vissa projektorer ökar automatiskt fläktläge om man ställer in att bilden skall vara upp och nedvänd.
Rent teoretiskt är det fullt möjligt att kylningen utnyttjar att värme stiger när projektorn är monterad på rätt håll. Det är även i teorin möjligt att värmekänsliga komponenter är monterade i botten av projektorn och därför kräver ytterligare kylning när värmen stiger i upp och nedvänt läge.
En tredje och vanligare teori är att de berörda tillverkarna gör en kvalificerad gissning om att upp och nedvända projektorer hänger i taket och behöver extra kylning pga det.
Personligen tror jag dock inte det har någon större betydelse för annat än ljudnivån om någon av ovanstående teorier skulle vara sanna då alla projektorer, mig veterligen, anpassar fläktstyrkan vid behov i vilket fall som helst.
Rent teoretiskt är det fullt möjligt att kylningen utnyttjar att värme stiger när projektorn är monterad på rätt håll. Det är även i teorin möjligt att värmekänsliga komponenter är monterade i botten av projektorn och därför kräver ytterligare kylning när värmen stiger i upp och nedvänt läge.
En tredje och vanligare teori är att de berörda tillverkarna gör en kvalificerad gissning om att upp och nedvända projektorer hänger i taket och behöver extra kylning pga det.
Personligen tror jag dock inte det har någon större betydelse för annat än ljudnivån om någon av ovanstående teorier skulle vara sanna då alla projektorer, mig veterligen, anpassar fläktstyrkan vid behov i vilket fall som helst.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?