Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med dator !

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 December 2007 - 23:05

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Jag har för tillfället "c" liggandes på en partition av en 320-gigare. Nu har jag köpt en 120-gigs som jag vill ha c på istället. Vill ha det på en ensam disk.
Jag har även tagit en backup med norton ghost av c nu. Det jag vill göra e att få över hela c till den nya disken.
Går det??
Nu ligger den på en maxtor-disk och den ska flyttas till en western digital.
Vill slippa installera om allt jag har .

Jag testade tidigare att lägga in ghosten på den men jag fick det inte att funka.

Tacksam för all hjälp.

Postad 22 December 2007 - 23:13

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
jag är ingen expert, men jag tror inte att det går att flytta den så bara. du måste börja om misstänker jag =/

Postad 22 December 2007 - 23:14

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Ok. Ja, de e ju det bästa egentligen men jag har ingen ork. :( Hehe

Tack.

Postad 22 December 2007 - 23:18

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
i know what you mean
avskyr det verkligen varje gång jag måste formatera om >.<

men jag har iallafall extrahdder så det är bara att slänga över allt det viktigaste dit så går det ganska snabbt sen =). jävligaste är bara windows ###### uppdateringar som kräver omstart var och varannan gång >.<

men iallafall, vänta med att göra nåt tills du fått fler svar. jag är som sagt inte hundra :(

Postad 23 December 2007 - 10:26

Pby11
  • Pby11
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag använder själv detta:
http://www.acronis.c...es-cloning.html
Tycker det är bra, med hänsyn till priset.

Postad 23 December 2007 - 15:09

S.Adv
  • S.Adv
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
http://www.pcstats.c...m?articleID=418 - hur man klonar OS från en disk till en annan under XP.

Postad 23 December 2007 - 16:39

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Jag har för tillfället "c" liggandes på en partition av en 320-gigare. Vill ha det på en ensam disk.

Det skall inte vara några problem, men det finns en del som kan strula. Windows aktiverar inaktiverade (i BIOS) diskar och laddar från två partitioner växelvis, datorer vägrar boota vanlig IDE om nya disken är slave, den återställda image:en (mha Ghost) är inte satt till aktiv/boot osv osv.

Du skall nog få kläm på det.. För att vara på säkra sidan så hade jag gjort följande (jag kör SATA, lätt att koppla bort en disk):

(0. Jag hade kört Acronis TrueImage, eftersom det är vad jag köpt)
1. Klonat c: till nätverk/DVD extern HDD
2. Kopplat ur gamla disken tillfälligt, stoppat in nya på den anslutningen den är tänkt att sitta på, dvs inte densamma som den gamla (problem här med ATA master/slave och mobo som bara bootar vissa diskar).
3. Klonat in c: på denna disk. Dubbelkollat att "boot", "active" är satt till denna disk. Testbootat. Om boot inte funkar på tom disk hade jag kört 4. från CD och dubbelkollat att partionen är bootbar (rätt vanligt fel)
4. Kopplat in gammal disk igen, bootat från CD, exvis SystemrescueCD, skrivit "startx" vid prompten och i gui startat GParted. Sedan hade jag raderat c: på gamla disken och dubbelkollat att flaggan "boot" bara finns på en disk.
5. Testboot. Sedan kan man som option resize paritionen på gamla disken till att utnyttja hela mha GParted, gamla c: är ju ledigt.

/m

Postad 23 December 2007 - 18:20

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
det blir alltså inga problem med registret eller nåt sånt som jag trodde?

Postad 25 December 2007 - 23:12

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Nej, du gör en exakt kopia (klon) av den ursprungliga disken, och registret är bara simpla filer precis som allt annat.

Postad 26 December 2007 - 07:36

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Nej, det som kan köra till det hela är om man bootar Windows från nya disken och har den gamla partitionen kvar som är satt som "active". Jag har själv varit ut för fenomenet: man bootar ny disk, den gamla är avstängd i BIOS. Lagom innan login-prompten så har Windows dragit igång den gamla disken och fortsätter booten från den. Det låter knasigt men så kan det gå :)

Om du är noggrann och kopplar bort gamla disken som jag skrev ovan så kommer du inte att få problem.

/m

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.