Jag har för tillfället "c" liggandes på en partition av en 320-gigare. Vill ha det på en ensam disk.
Det skall inte vara några problem, men det finns en del som kan strula. Windows aktiverar inaktiverade (i BIOS) diskar och laddar från två partitioner växelvis, datorer vägrar boota vanlig IDE om nya disken är slave, den återställda image:en (mha Ghost) är inte satt till aktiv/boot osv osv.
Du skall nog få kläm på det.. För att vara på säkra sidan så hade jag gjort följande (jag kör SATA, lätt att koppla bort en disk):
(0. Jag hade kört Acronis TrueImage, eftersom det är vad jag köpt)
1. Klonat c: till nätverk/DVD extern HDD
2. Kopplat ur gamla disken tillfälligt, stoppat in nya på den anslutningen den är tänkt att sitta på, dvs inte densamma som den gamla (problem här med ATA master/slave och mobo som bara bootar vissa diskar).
3. Klonat in c: på denna disk. Dubbelkollat att "boot", "active" är satt till denna disk. Testbootat. Om boot inte funkar på tom disk hade jag kört 4. från CD och dubbelkollat att partionen är bootbar (rätt vanligt fel)
4. Kopplat in gammal disk igen, bootat från CD, exvis
SystemrescueCD, skrivit "startx" vid prompten och i gui startat GParted. Sedan hade jag raderat c: på gamla disken och dubbelkollat att flaggan "boot" bara finns på en disk.
5. Testboot. Sedan kan man som option resize paritionen på gamla disken till att utnyttja hela mha GParted, gamla c: är ju ledigt.
/m