Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt högtalarpaket

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 December 2007 - 23:42

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag sitter i tankarna på att uppgradera mig lite i hemmabion. Bild delen är klar med projektor och duk. Nu återstår det bara att slänga ut den gamla Logitech Z-5500. (Kanske kan komma till nytta i något framtida sovrum)

Vad har ni för tips till mig att delge. Vart ska man börja? Ska jag köpa förstärkare först? Eller högtalare?

1. Budget : Svårt att säga...

2. Mitt nuvarande rum är ca: 20kvm. (Men systemet kommer följa med till min lägenhet som jag får innom snar framtid.

3. Referenser: Har lyssnat på Infinity Cascade (lilla modellen) och blev ruskigt imponerad av det fina ljudet i dessa. (Dock lite för dyra för min planering) Äger ett par JWS C81. Köpte dessa när man lyssnade mycket på dance/trance för dunkets skull. Även lyssnat på några studiomonitorer. Event TR8XL Men inget mer nämnvärt.

4. Vad jag har kollat på: Inget faktiskt. Tänkte höra med experterna här på forumet först :lol: Kollade bara in Infinity TSS-4000 lite snabbt och tyckte de såg smidiga ut. Men det kanske är lite väl i billiga laget?

Mer vet jag inte vad ni behöver veta :(

Systemet kommer att användas till både stereo lyssning för musik och sorround till filmerna.

Budgeten ligger väl ganska lågt vill jag säga, om man jämför med alla andra här på forumet. Alltså inga 100.000:- vi talar om. Så svårt att säga ett maxpris när man inte riktigt vet man kan få för olika saker o.s.v. Och sen kommer jag säkert bli nöjd med vilken uppgradering som helst. Eftersom det kommer göra ett stort lyft mot det jag lyssnar till idag.

Hjälp mig snälla någon.

Jag lyssnar på all sorts musik och gillar när det låter rent och snyggt. (Som vi alla gör antar jag :lol: )

Redigerat av Unregistered1ab12904, 23 December 2007 - 00:09.

Postad 23 December 2007 - 12:28

Flippe
  • Flippe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Eftersom att du kommer att bo i en lägenhet, så kommer du aldrig kunna uttnyttja ett par grymma högtalare tillmax. och eftersom din budget verkar vara lite restricted, och att bedömma utav din utrustning så vill du ha ett 5.1 system.

Bästa förstapaketet och mest ljud för pengarna runt 5-6 tusen kronors klassen borde väl vara ett Dynavoice m-65 paket med yamaha förstärkare från fynda.se ( http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2951 ), duger ej den basen så kan du köpa till en grym bas tex; http://www.fyndborse...w.aspx?Key=5522 .

mvh

Postad 23 December 2007 - 15:10

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Inte många svar här inte :(

(Flippe) Jag kollade in det systemet igår. Problemet med att jag köper ett såpass billigt system är att jag kommer i samma situation som jag är nu. Har en halv bra stereo. Jag kan tänka mig att lägga runt 8-10.000:- för högtalare och 3-7000:- för förstärkare och cd/blurayspelare.

Vill alltså som jag sa tidigare,med en enklare förklaring. Köpa ett medelklass system (inget budget). Något som man kanske har möjlighet att bygga ut senare. Och gärna något nytt så det inte blir gammalt så fort :lol:

Postad 23 December 2007 - 21:46

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Dynavoice definition serien ? :) relativt kompakta. Mycket bra klang-matchade. Ljudet har fått stor beröm. Basen är tillräklig för att grannen ska se dubbelt :) perfekt back-up till resten av paketet i dom lägre oktaverna.

Postad 24 December 2007 - 01:21

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Någon som kan komma med fler tips snälla... Och gärna lite smidigare högtalare med ren design...

Kom gärna med tips på förstärkare/reciever till dem också...

Och glömde även fråga om det finns någon sammanfattning på typ olika märken hur de låter. Ex. (Yamaha låter rent men med lite tydligare diskant o.s.v) (Inte för att just Yamaha gör detta nu,men tog bara ett exempel)

Kan bli lite lättare att sålla ut på detta vis när man vet vad man gillar. Kan man gå på rätt märke direkt kanske, med lite tur... :)

Redigerat av Unregistered1ab12904, 24 December 2007 - 02:02.

Postad 24 December 2007 - 11:59

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Och gärna lite smidigare högtalare med ren design...

Dynavoice definition är rätt så smidiga. fronten endast 17,5 cm bred. Vet inte vad du tycker dess design.
Om du nu Gillade nämnda förslag så passar Yamaha mycket bra med Dynavoice.
Yamaha har ett glatt analytiskt ljud. Ganska tama i karaktären, vilket kan ge ett lite tråkigt ljud med fel högtalare. Sätts helst ihop med fylliga högtalare. En neutral förstärkare. Yamaha är duktiga på djupbas, effekter och röståtergivning vilket har gett resultat i det mycket goda bioryktet. Kraftfulla förstärkare som tåll att spelas högt på.
mvh

Postad 24 December 2007 - 12:35

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Och glömde även fråga om det finns någon sammanfattning på typ olika märken hur de låter. Ex. (Yamaha låter rent men med lite tydligare diskant o.s.v) (Inte för att just Yamaha gör detta nu,men tog bara ett exempel)

Kan bli lite lättare att sålla ut på detta vis när man vet vad man gillar. Kan man gå på rätt märke direkt kanske, med lite tur... :)

Anser tvärtom att det är för mycket generaliseringar i omlopp. Gällande Marantz så brukar det heta att de låter varmt och kraftfullt och Yamaha brukar kategoriseras som ljus och svaga. Om man läser DETTA TEST i Bild&Ljud, som snarare påstår det motsatta, så undrar man ju verkligen om det är så enkelt. Är nog tyvärr så att det är endast den enskilde som i sitt rum med sina förutsättningar som har rätt eller fel i en sådan här fråga och att man imho skall passa sig noga för generaliseringar.

Postad 24 December 2007 - 12:42

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Det här låter nog riktigt bra:

Eller:

Till det, någon av:

Sen köper du en sub när ekonomin tillåter

Postad 24 December 2007 - 12:47

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
kolla in Onkyo ht-s 990thx, ska vara riktigt bra till film, strax under 10000 med receiver

Postad 25 December 2007 - 00:11

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

kolla in Onkyo ht-s 990thx, ska vara riktigt bra till film, strax under 10000 med receiver

Detta verkar ju väldigt intressant. Men hur är det dels med musiklyssningen? Och hur är det att uppgradera i framtiden med t.ex en 2-ch förstärkare m.m?

Tacksam för de tips som kommit hittills. Har hjälpt mycket i tankarna som rullar runt i huvudet :)

Postad 25 December 2007 - 01:00

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Kollade även lite på kontakterna på baksidan av förstärkaren till systemet. Den saknar hdmi. Är det ett stort minus? Eller klarar man sig med component?

Och sen en undran varför dessa kontakter finns på förstärkaren? Drar man in bilden i Förstärkaren nu mera?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.