I nederkanten av duken så är bilden sned men inte upptill. Lyckas inte få ordning på det, någon som har en idé vad det kan bero på?
Postad 24 December 2007 - 11:26
I nederkanten av duken så är bilden sned men inte upptill. Lyckas inte få ordning på det, någon som har en idé vad det kan bero på?
Postad 25 December 2007 - 17:52
Postad 25 December 2007 - 18:30
Har ett konstigt problem med min projektor (Sanyo Z4).
Projektorn sitter med all säkerhet inte helt rakt utan kastar bilden lite snett...
Postad 05 January 2008 - 01:51
z4.bmp 377.89K
88 Antal nerladdningarBetyder det också att något är snett?
Vad kan jag göra för att fixa det?
Tack för er hjälp!
/Jim
Postad 05 January 2008 - 10:06
Har också en z4 med följande problem:
z4.bmp 377.89K 88 Antal nerladdningar
Betyder det också att något är snett?
Vad kan jag göra för att fixa det?
Tack för er hjälp!
/Jim
Jag har en Z5 och jag upptäckte att min bild också var sned i ena kanten. Hämtade då tumstocken och mätte för att se så projjen stod helt vinkelrätt mot bakväggen(den står på en hylla), dvs samma mått till väggen på både höger och vänster sida. Det visade sig diffa på ca 1 cm och efter jag åtgärdat det så var höger bildkant inte sned längre. Samma sak gäller självklart för duken som påpekats tidigare, dvs den måste också vara vinkelrät i förhållande till projektorns placering annars blir det tok med bilden.
LCD är förvisso enklare än DLP att installera, men det kräver trots det ett visst mått av noggrannhet så fram med tumstock och vattenpass killar!
//P
Postad 05 January 2008 - 12:44
Själv har jag ett problem med att mitt fäste är lite för kort så projektorn hänger lite tiltad nedåt. Har iofs vertikal lens-shift vilken jag maxat men ändå blir bilden lätt trapetsoid-formad. Det är inte mer än max 0.5 cm det slår på men som sagt...
Postad 05 January 2008 - 13:42
Men min logik säger mig att om problemet är att projektorn och/eller duken som ej är vinkelräta mot varandra så borde väl det synas på båda sidor, dvs höger/vänster eller uppe/nere.
Låter så konstigt att det bara ska bli i ett hörn så att säga.
Får väl hyra ett laser-vattenpass nånstans då för att se om jag kan få det justerat.
Har använt vattenpass så gott det går vid installationen, men det är inte det enklaste att få till det när både duken och projjen hänger från taket och inte vid nån vägg.
Postad 05 January 2008 - 14:52
Nu är ju inte jag något matematisk geni...
Men min logik säger mig att om problemet är att projektorn och/eller duken som ej är vinkelräta mot varandra så borde väl det synas på båda sidor, dvs höger/vänster eller uppe/nere.
Låter så konstigt att det bara ska bli i ett hörn så att säga.
Får väl hyra ett laser-vattenpass nånstans då för att se om jag kan få det justerat.
Har använt vattenpass så gott det går vid installationen, men det är inte det enklaste att få till det när både duken och projjen hänger från taket och inte vid nån vägg.
Jo jag håller också med om den logiken, men i mitt fall var det iaf så att när projen kom vinkelrätt mot väggen så försvann den sneda högersidan. Duken behövde jag aldrig kolla eftersom den är fastdragen med en skruv i varje hörn i väggen vilket bör garantera att den sitter plant mot väggen...
För dig är det ju som sagt betydligt svårare då både proj och duk hänger från tak. Problemet är ju att projen måste vara vinkelrät mot duken i tre plan, höger - vänster, upp - ner och tilt höger - tilt vänster. Om den inte är det och man börjar lensshifta så misstänker jag att man kan få en del lustiga fel...
//P
Redigerat av peppelito, 05 January 2008 - 14:53.
Postad 05 January 2008 - 20:56
Men om man säger så här då: Förutsätt att duk och projektor är vinkelräta mot varann.
1. Finns det någon "standard" utgångspunkt då för inställningarna som man ska utgå ifrån.
2. Om problemet kvarstår, kan det vara något fel på projektorn? Hårdvara/mjukvara?
Postad 05 January 2008 - 23:00
Ok.
Men om man säger så här då: Förutsätt att duk och projektor är vinkelräta mot varann.
1. Finns det någon "standard" utgångspunkt då för inställningarna som man ska utgå ifrån.
2. Om problemet kvarstår, kan det vara något fel på projektorn? Hårdvara/mjukvara?
1. Förutom den fysiska installationen, dvs hur proj och duk sitter, så finns det också lensshift och keystone som alla påverkar, eller iaf kan påverka, bildläget samt bildgeometrin. Om du kan, utgå från ett läge med noll lensshift och keystone av för att kolla om bilden är korrekt i geomtrin då. Keystone ska för övrigt alltid vara avslagen om man inte måste använda det (har jag förstått...), men med den lensshift som Z4 har så bör det inte vara nödvändigt. Kolla alltså att keystone är avslagen under menyn "Inställningar" om du kör med svenskt menyspråk eller "Settings" om du kör med engelskt menyspråk.
2. Är för ny på detta med proj för att kunna utesluta något, men allt är möjligt antar jag. Dock hade jag samma problem själv, men löste det som sagt med tumstock och vattenpass.
//P
Redigerat av peppelito, 05 January 2008 - 23:36.
Postad 06 January 2008 - 04:47
1.Projektorn hänger inte horisontellt och behöver roteras i medsols eller motsols runt linsens genomgående axel. Blir detta fel kommer inte över- och underkant att var symetriska. Man skall kunna dela bilden på mitten och då skall det se likadant ut på under och översidan.
2.Linsens genomgånde axel är inte vinkelrät mot duken vågrät, projektorn behöver vridas höger eller vänster. Detta fel skapar en längre kortsida.
3.Linsens genomgånde axel är inte vinkelrät mot duken vertikalt, projektorn behöver tiltas upp eller ner.
Detta fel ger en längre över eller underkant.
Ofta har man en kombination av flera vinkelfel.
Ett sätt att komma till rätta med felet:
1.Börja med att försöka få kortsidorna parallella och vertikala. Detta görs genom att rotera projektorn runt linsens axel samt tilta den upp eller ned. Kortsidorna behöver inte vara lika långa när man är klar med detta. Målet är vertikala sidor(rotera) och parallella sidor(Tilt)
2. Vrid projektorn sedan åt den kortsida som är kortast tills kortsidorna är lika långa och du får en hyfsat fyrkantig bild.
3. Återupprepa detta tills du är nöjd, klart!
Redigerat av Unregisterede774acff, 06 January 2008 - 14:09.
Postad 07 January 2008 - 15:26
Jag har också detta fenomen. Men jag har konstaterat att det endast inträffar när jag kör 720P utan overscan( Panasonic PT-AE900) med DVD filmer. När jag kör Blu-ray och då oftast i 1080i 24fps så är bilden även rak nertill. Prova att sätta på overscan funktionen eller mata projjen med 576p signal. När jag matar min projje med denna signal så blir bilden rak nertill.
Prova vetja.....
P_tre
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?