Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Carlsson-prylar.

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 December 2007 - 16:08

TTOO
  • TTOO
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vi i familjen hade förmodligen en så god relation till Stig Carlsson som någon kunde ha, och efter att han dog plockade vi en del saker från hans dödsbo.

Det jag undrar är om dessa saker, förmodligen ombyggda från de vanliga Sonabprodukterna då det var hans personliga, håller måttet i jämförelse med hifi-utrustning idag?

Jag har möjlighet att få en vinylspelare samt förstärkare, även högtalare men jag tänkte använda mina Gradohörlurar främst, dock antar jag att högtalarna är de mest värda. Jag är dock nybörjare inom analogt ljud, men har fått ett brinnande intresse för vinylskivor, och jag är lite orolig över brus osv.

Har inga exakta modellnummer, men det borde vara de främsta produkterna han tog fram samt personligen modifierade.
Frågan är alltså; kan jag förvänta mig en analog utrustning som kan mäta sig med bra moderna saker?

Postad 25 December 2007 - 17:32

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Har inget svar till dig, men du kan ju höra dig för här också:

http://www.carlssonplanet.com/
http://www.faktiskt....o...wforum&f=17

Postad 26 December 2007 - 05:01

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har lyssnat på en högtalare som heter OA42 (eller är det OA40), och jag måste nog säga att jag gillar dom ganska mycket. Det är ett otroligt rent och öppet ljud, nästan lite kliniskt innan man vant sig. Känns nästan som att något saknas till en början...till dess att man lyssnat in sig lite på högtalarna, och börjar fundera på om det inte adderas saker i andra fall :)

Hur som helst, ljudbilden håller sig ganska långt bak, nära högtalarna. Tänk dig att högtalarnas placering är framkanten av ljudbilden - många högtalare brukar ju lägga upp en ljudbild där det känns som om artisten är mitt inne i rummet. I detta fall håller sig artisten en bit bakom högtalarna.

Vidare så är ju dessa högtalare anpassade för att spela i ett normalt rum, och det fungerar väl hyggligt, men ska man få något ljud att tala om så tyckte jag att dom skall stå ganska tätt ihop, och absolut inte inne i något hörn. Däremot får dom nog gärna stå emot bakväggen.

Nackdelen då. Jo, det är ju gamla konstruktioner, och basarna var helt slut i mina ex, varför en annan bas sitter där. På carlsonplanet står det vilka element som ersätter orginalen, men jag har tyvärr inte element efter deras rekommendationer. Dock tycker jag det fungerar ok med dom jag satt i.

Mina diskanter är dock orginal, och lever tyvärr inte upp till dagens modernare konstruktioner. Ersättningselement är på väg även där.

Hur som helst, högtalarna är således riktigt trevliga, men hur det är med elektroniken vet jag inte.

Men som sagt, kolla på länkarna du fick, där står en hel del!

Postad 30 December 2007 - 02:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Carlsson är mycket fina grejer som jag tycker står sig mycket fint mot "dagens" högtalare.
finns ingen anledning till att snegla på andra om man har ett par fina carlsson :)

känner en som jobbade med ett bygga Carlsson högtalare förut, han har ett stort antal olika modeller hemma som vi har lyssnat på mycket flitigt.
blandannat ett par OA 2212 som är moddade och låter helt sjukt bra :blush:
Av det jag har hört av Carlsson högtalare så tycker jag att dom håller otroligt hög klass, bara att lyssna på vara stålt ägare till Carlsson högtalare av fin kvalitet.

Vilka modeller är det du har ?
Det står väll på längst ner i hörnet ;)

Postad 30 December 2007 - 15:18

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Ja, och om det var Stig Carlssons egna grejor så finns ju extra anledning att ta hand om dem väl.

Du får helt enkelt prova dem och se om alla elementen är intakta. Om inte så hittar du säkert någon Carlssonentusiast som mer än gärna hjälper till med renovering.

Postad 30 December 2007 - 15:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Chris Lymme Postat Idag, 15:18
Ja, och om det var Stig Carlssons egna grejor så finns ju extra anledning att ta hand om dem väl.

Du får helt enkelt prova dem och se om alla elementen är intakta. Om inte så hittar du säkert någon Carlssonentusiast som mer än gärna hjälper till med renovering.

Jo, det är ju mycket specielt att ha tt par högtalare som Stig Carlssons har afft själv, det lär ju inte vara original grejor heller ;)

Men det vore mycket inressant om du kunde se vilka modeller det är :blush:
Så man fick veta vad Herr Carlsson själv föredrog att lyssna på :)

Postad 30 December 2007 - 16:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Japp, det är ju mycket intressant information som man gärna vill veta.

Postad 01 January 2008 - 21:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp ;)

Postad 03 January 2008 - 19:47

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Fota lite bilder på sakerna så är det lättare att påtala vad det är och även så kan viss bedömning av skick utförad via titt på bild.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.