Har lyssnat på en högtalare som heter OA42 (eller är det OA40), och jag måste nog säga att jag gillar dom ganska mycket. Det är ett otroligt rent och öppet ljud, nästan lite kliniskt innan man vant sig. Känns nästan som att något saknas till en början...till dess att man lyssnat in sig lite på högtalarna, och börjar fundera på om det inte adderas saker i andra fall
Hur som helst, ljudbilden håller sig ganska långt bak, nära högtalarna. Tänk dig att högtalarnas placering är framkanten av ljudbilden - många högtalare brukar ju lägga upp en ljudbild där det känns som om artisten är mitt inne i rummet. I detta fall håller sig artisten en bit bakom högtalarna.
Vidare så är ju dessa högtalare anpassade för att spela i ett normalt rum, och det fungerar väl hyggligt, men ska man få något ljud att tala om så tyckte jag att dom skall stå ganska tätt ihop, och absolut inte inne i något hörn. Däremot får dom nog gärna stå emot bakväggen.
Nackdelen då. Jo, det är ju gamla konstruktioner, och basarna var helt slut i mina ex, varför en annan bas sitter där. På carlsonplanet står det vilka element som ersätter orginalen, men jag har tyvärr inte element efter deras rekommendationer. Dock tycker jag det fungerar ok med dom jag satt i.
Mina diskanter är dock orginal, och lever tyvärr inte upp till dagens modernare konstruktioner. Ersättningselement är på väg även där.
Hur som helst, högtalarna är således riktigt trevliga, men hur det är med elektroniken vet jag inte.
Men som sagt, kolla på länkarna du fick, där står en hel del!