Vad kan man ha roligast med i spelväg? Vilket ger bäst grafikprestanda i spelen? Har 360 analoga 5.1-utgångar?
Vad hade du valt och varför? =)
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Nytt grafikkort eller tv-spel, vad hade du valt?
Startad av
KoktGrus
, Dec 25 2007 18:26
16 svar till detta ämne
Postad 25 December 2007 - 18:26
Funderar på om man ska köpa antingen nytt grafikkort till htpcn (core 2 duo 6750, 2 gb ram)... ett 8800GT eller ett HD3870, ELLER ett tvspel i samma prisklass ungefär (dvs ett xbox 360)...
Vad kan man ha roligast med i spelväg? Vilket ger bäst grafikprestanda i spelen? Har 360 analoga 5.1-utgångar? Vad hade du valt och varför? =) Postad 25 December 2007 - 18:34
Beror på vilket grafikkort du har i datorn nu, samt vilken typ av spel du gillar bäst. Är det FPS du föredrar ska du nog satsa på nytt grafikkort om det du har nu är skit, annars kanske ett tv-spel blir bäst. Finns många bra FPS till 360 också men då styr du ju med handkontroll..
Postad 25 December 2007 - 18:39
Ett nytt bra grafikkort ger bättre grafik än xbox360:en, sen beror det på vilka spel du vill spela & skall spela (vissa kommer bara till pc eller bara till 360). Har ingen koll på 5.1 stöd, jag kör med hörlurar. Vilka spel man gillar är nog viktigare kriterie än grafik (i mitt tycke).
Själv har jag redan gjort mitt val, efter 12(!) år av att köpa nya datorer/upgraderingar har jag köpt en 360 & planerar inte att köpa ny dator/uppgradera gamla. Orkar inte helt enkelt hålla på med datorer längre & grafiken på senaste generationen av konsoler är tillräckligt bra för mig. Gällande spel överlag är jag inte helt nöjd på någon sida, alldeles för mycket FPS-inriktning för tillfället. Utvecklingen & spelen ifrån 360:ens Live!-arcade varit/är en positiv överraskning, förhoppningsvis kommer det fler bra (ny-utvecklade) spel till det. Postad 25 December 2007 - 18:45
idag sitter ett HD2600Pro i, enbart för filmtittande... värdelöst till spel, passivt kylt dessutom...
Jag är mest för rally/racingspel! =) Lite tips på sådanna spel vore skoj också, har ett PS2 med GT4 som jag lirar som en tok =) Postad 25 December 2007 - 20:51
om du gillar arcing skulle jag nog rekomendera en 360 och ratt. Forza 2, PGR4, Dirt m.m
Postad 25 December 2007 - 20:53 Dåså, köp en 360 och Forza 2 och var nöjd och glad Postad 26 December 2007 - 12:27 Om du vill ha den ultimata simupplevelsen så finns det nog inte mycket idag som slår kombinationen Gtr2 och G25. Gtr2 är än så länge ett av om inte det bästa simspelet till pc och G25 är en ratt som har koppling och trovärdig växelspak (dock så är tydligen spelen emellan växlarna lite för små enligt vissa). Gillar du Gt4 så kommer ju Gt5 till Ps3 och som bilsimfantast så är jag riktigt sugen på detta även om det kanske blir som de övriga spelen i serien (alltså semirealistiskt). När det kommer till ett nytt grafikkort eller en konsol så beror detta på hur mycket du är beredd att lägga och även hur ofta du är beredd att uppgradera din dator. En dator som ständigt uppgraderas kommer nästan alltid vara bättre än en konsol men framför allt så kostar den inte lika mycket som en likvärdig dator (iaf inte när den lanseras). En stor fördel med en konsol är att man slipper uppgradera den, spelen ser oftast bättre ut och flyter på betydligt bättre (om man jämför med tidigare spel till konsolen) när utvecklarna börja kunna den. Tyvär så innebär detta också att spel som inte flyter på bra med rätt så stor säkerhet kommer fortsätta göra detta. Kan hända att de kommer ut med en nyutgåva eller lyckas lösa detta med en patch men jag tvivlar på detta. Ta Mass Effect till exempell, hade det kommit till pc så hade det bara varit att uppgradera sin hårdvara men som det är nu så kommer 360 versionen alltid vara drabbad av att spelet "laggar" på sina ställen (såvida dom inte kan lösa detta via en patch). Redigerat av Jack of all trades, 26 December 2007 - 12:29. Postad 27 December 2007 - 14:30
Okej, tack för alla svar!
Blev ett 3870 till datorn, fick tag på ett billigt igår på mediamarkt i jönköping =) Nu återstår att se hur det går med mina spel, en G25 vore ju drömmen till datorn, men den får bli ett senare inköp när ekonomin tillåter... Har lånat en gammal logitech-ratt av en polare, visserligen bara 2 pedaler och paddlar istället för växelspak, men det är ju bättre än inget... den har ju i alla fall force feedback Postad 04 January 2008 - 20:14
Är själv lite i samma situation...har en dator som är ett par år nu och de nyare spelen mäktar den inte med längre
och jag är lite trött på att uppdatera hårdvara kontinuerligt så en konsoll kanske inte är så himla fel... men jag spelar nästan bara FPS spel och det är där min fråga kommer: ni som spelar FPS på konsoll går det att "jämföra" med tangentbord och mus? Eller är det stor skillnad? Kanske konsollspel är bättre lämpade för andra typer av spel typ bilspel, mm? Jag har testat spela demot till Jericho i ca 5min, och lite vid något annat tillfälle Rs! Postad 04 January 2008 - 20:21 Stor skillnad. Kontrollen är ju helt annorlunda. Men man lär sig och till slut är det lika naturligt som mus + tgb. 5 minuter räcker givetvis inte, som med allt nytt så krävs träning för att bli bra FPS är en rätt dominant genre på konsol och många av de bästsäljande spelen är FPS. Konsol passar för det mesta, strategispel är förstås bättre på datorn men även detta börjar fungera ganska bra på 360. Du behöver inte oroa dig. Konsol är roligt, det tycker alla PC lirare som ger det en chans. Gå in och läs Call of Duty 4 tråden i 360 forumet och se hur kul de har med ett FPS Redigerat av Zoiler, 04 January 2008 - 20:21. Postad 04 January 2008 - 20:38 Stor skillnad. Kontrollen är ju helt annorlunda. Men man lär sig och till slut är det lika naturligt som mus + tgb. 5 minuter räcker givetvis inte, som med allt nytt så krävs träning för att bli bra Håller med, det tar ett bra tag att vänja sig vid att spela fps med handkontroll men efter ett tag så funkar det helt okej. Skulle däremot aldrig klara av att spela till exempell Ut 2004 (om det fanns till konsol) då det redan med mus och tangentbord är svårt nog att göra vissa combos, jag har iaf märkt att det är lättare att göra snabba exakta rörelser på pc än det är på konsol. Men som sagt det är helt spelbart när man väl vant sig vid det. Postad 04 January 2008 - 20:39
Tack så mycket!
Det var precis detta jag ville höra och kanske komplitera med en billig laptop som får ta hand om surfandet Tack! /Rs! Postad 04 January 2008 - 21:05 Eller Diablo 2..ryyys. Nä, spelen får såklart vara gjorda för konsol eller portade bra annars blir det svårt. Redigerat av Zoiler, 04 January 2008 - 21:06. Postad 05 January 2008 - 02:07
Jag satt själv och funderade ett tag på om jag skulle bygga en ny dator för ändamålet spelande. Men jag var iväg idag och köpte ett Xbox 360 Premium, och efter mycket spelande tidigare hemma hos kompisar så tycker jag att det är värt några tusenlappar för en rolig pryl, än att kontinuerligt lägga ut en massa pengar på en dator, som hela tiden blir mer och mer värdelös eftersom spelen kräver mer och mer.
Däremot, så har jag ingenting emot att spela på dator. Tvärtom så är det rätt så bekvämt att sitta och spela t.ex. Hellgate: London och Warcraft vid datorn. Synd bara att jag behöver läsa på spelens baksida varje gång. Postad 05 January 2008 - 14:07 Ja, det börjar bli rätt så irriterande att behöva uppgradera sitt gkort bara för att det saknar stöd för en ny typ av shader, där utklassar verkligen en konsol pc helt klart. Jag kommer nog skaffa alla Next Gen konsolerna förr eller senare då dessa alla har några spel jag är sugen på att spela. Dock kommer jag vänta tills priserna är nere på rimliga nivåer (iaf när det gäller Wii för den är lite för dyr med en kostnad på 2 500 kr enligt mig). När det gäller Ps3 så kommer jag nog vänta tills den kommer i 65 nm helt och samma gäller nog 360. Pc kommer jag nog garanterat uppgradera i framtiden för trots att den nya genrerationen konsoler är grymma så kan de inte tävla mot en relativt ny pc. Så länge konsolspelen inte påverkar pc spelen (då dessa än så länge är bättre än konsol grafiskt) på så sätt att jag går miste om något pågrund av det så spelar det mig inte någon roll om ett spel kommer till pc och konsol. Nu väntar jag bara på att konsolspel ska få stöd för mus och tbord så man slipper konverteringar som inte utnyttjar detta på pc till fullo=). Redigerat av Jack of all trades, 05 January 2008 - 14:10. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |