Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Laptop som htpc?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 December 2007 - 22:27

fredo_2
  • fredo_2
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har läst på o följt diverse (de flesta) trådar här i forumet en längre tid och hoppat mellan htpc konfigurations alternativ från vecka till vecka. Nu har jag kommit in på spåret att man kanske skall använda en laptop som htpc - jag vet, jag svär i kyrkan... :D. Fördelen är ju att man kan sitta i soffan med datorn iknät när man skall göra annat än att spela upp filmer etc isf att kisa mot sin tv (jo, även om det är en 42" på tre-fyra meters avstånd...)

Så... Nu undrar jag om det finns någon här som har några visa ord om vad man bör tänka på (t.e.x DVI utgång, ljudutgång, prestanda) och framförallt om det finns några vettiga alternativ prestanda o prismässigt. Jag skall inte använda den till spel överhuvudtaget utan endast att spela upp material i 720p (och såsmåningom 1080p).

Jag hade ev. tänkt kombinera denna med en box liknande Tvix som i sin tur hanterar uppskalning etc. Samt koppla den till min hemmabioanläggning.

Då så, då får vi se om det finns några som går i liknande tankar här i forumet - eller om jag kanske blir utkastad... :)

Fredrik

Postad 26 December 2007 - 01:52

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag kopplar upp min Macbook till min tv och strömmar alla filmer från en mediaserver genom ett trådlöst nätverk, fungerar jättebra, men det är bara en temporär lösning tills jag har skaffat mig en Tvix som ska göra i princip samma sak. Men visst det är en snabb lösning men om man vill ha kvalitet med HD och grejs ska man nog satsa på en tvix.

Postad 26 December 2007 - 02:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har läst på o följt diverse (de flesta) trådar här i forumet en längre tid och hoppat mellan htpc konfigurations alternativ från vecka till vecka. Nu har jag kommit in på spåret att man kanske skall använda en laptop som htpc - jag vet, jag svär i kyrkan... :D. Fördelen är ju att man kan sitta i soffan med datorn iknät när man skall göra annat än att spela upp filmer etc isf att kisa mot sin tv (jo, även om det är en 42" på tre-fyra meters avstånd...)

Så... Nu undrar jag om det finns någon här som har några visa ord om vad man bör tänka på (t.e.x DVI utgång, ljudutgång, prestanda) och framförallt om det finns några vettiga alternativ prestanda o prismässigt. Jag skall inte använda den till spel överhuvudtaget utan endast att spela upp material i 720p (och såsmåningom 1080p).

Jag hade ev. tänkt kombinera denna med en box liknande Tvix som i sin tur hanterar uppskalning etc. Samt koppla den till min hemmabioanläggning.

Då så, då får vi se om det finns några som går i liknande tankar här i forumet - eller om jag kanske blir utkastad... :)

Fredrik

Inte blir du utkastad iaf, många använder laptopen till att koppla till tvn, finns många fördelar med det, det främsta är väl att den redan från början har kylning som är relativt vettig, även om en del laptops låter som reaplan. Främsta nackdelen är väl om man vill kunna spela in tv, men blir låst till att använda ytre tillbehör även om det börjar komma nåra modeller med inbyggda tvkort har jag sett.

Postad 26 December 2007 - 19:53

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Är också i tankarna att köpa en laptop och använda den som HTPC och har hittat den här http://www.inet.se/d...remium/1967871/

Skulle den kunna funka och spela upp filmer i 720P utan "hack" och diverse andra tråkigheter :)?
Om inte, är det någon som har tips på en annan i ungefär samma prisklass? Har haft pekaren på "beställ" länge nu men tänkte fråga oraklen först!

Postad 27 December 2007 - 13:02

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Nåja, jag har inte blivit utkastad än iallfall och jag använder mig utav en bärbar som fungerar som en HTPC.. :D

Har en HP med HDMI och s/spdif utgång som är kopplad till en Samsung R87 och funkar galant till att kolla på 720/1080 filmer i mkv. format.. blir knappt ansträngd och fimerna flyter till och med på i VLC utan hack.. konstigt nog.. :D

Går även att använda ljudet genom HDMI porten ifrån datorn istället för s/pdif utgången som jag gör..

Postad 27 December 2007 - 17:38

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Sitter med en asus v2s med dockningsstation som jag kopplat upp mot tv:n via dvi.
Tycker det blev en smidig lösning då jag har allt inkopplat och enkelt kan flytta datorn om jag vill.
Börjar ju dyka upp blu-ray spelare i slim format för laptops med.
Annars kan man ju koppla till xbox hddvd till usb på dockan.
Kanske inte lika snyggt som ett flashigt htpc chassi men jag kan ju ta med mig datorn när jag vill göra annat :)
Samt att ska jag bara spela musik har man ju en ypperlig skärm på laptopen att navigera med ;)

Postad 28 December 2007 - 22:53

fredo_2
  • fredo_2
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Kul med svar på mitt lilla inlägg. Det verkar som att jag kanske inte blir utslängd trots allt... :)

Acern som rekommenderades ovan verkar intressant. Jag har även kikat på bla
HP Pavillion 6655 och Fujitsu Siemens Amilio pi2530c

Nått som är viktigt är ju att den har DVI-D eller HDMI samt 5/7.1 ljud ut vilket dessa verka ha.

Anthon - vilken HP är det du har? Den jag nämnde ovan kanske...?

Nu till några frågor... :)
1) Det som man verkar ha att välja mellan är (dual core i båda fallen) Intels T modeller samt AMD:s olika Turion modeller. En liten djungel bara det... Är någon av dessa att föredra från ett värmealstringsperspektiv - och därmed fläktljudsperspektiv?

2) Har någon en direkt erfarenhet från modellerna ovan?

3) Om man använder DVI-D, vilka fysiska ljudutgångar måste man i så fall se till att datorn har? SPDIF - hur kopplar man in denna till sin hembio, måste hembioanläggningen ha SPDIF ingång?

4) Om man använder sig av HDMI - hur får man ljudet separat till sin hembioanläggning och bilden direkt till tv:n? (som har hdmi ingång). Finns det fysiska splitters som delar upp ljudet och bilden så man kan köra dessa till förstärkare resp tv?

5) Om man främst (bara) skall kolla på filmer i 720/1080, vad är viktigast - processorhastighet eller grafikkort? En del laptops kommer ju med GeForce grafikkort - hjälper detta från ett fläkt/värmeperspektiv? Vill absolut inte ha en laptop som låter som en hårtork...

Ja, det var nog de frågor jag kan komma på nu... Hoppas att ni fortsätta hjälpa till med era insikter.

/Fredrik

Postad 29 December 2007 - 03:02

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Jag kör med en Fujitsu siemens pi1505, med en duo på 2x1,67. Fixar 720p .mkv med ca 50-60% load och även 1080p helt ok. Visst låter den efter ett tag, fast speciellt störande är det inte för högtalarna överröstar den ganska bra.

Om du ska koppla spdif så ska du kolla upp vilken sorts utgång du har på lappen. Jag har en 3,5 mm optisk. Köpte en kabel på clas olsson för 75 pix och satte in den i en optisk ingång på stärkaren (toslink standard). Ett h-vete att confa innan det funka men till slut så gick det bra.

Nackdelar med att ha en laptop som htpc:
*Surrar en aning, även om jag är kräsen så är det inte tal om nån damsugarnivå eller nåt sådant. Finns säkert htpc-chassis som väsnas mer.
*In- & urkoppling av sladdar blir riktigt jobbigt efter ett tag. Dessutom slits kontakterna, speciellt VGAn på lappen
*Utan trådlöst tgb/remote blir det jobbigt i längden att springa fram för att pausa och dyl.
*Ej speciellt frmtidssäkert, en slimmad BRD/HDDVD kostar och väsnas mer än en 5,25.

Även om jag för tillfället är hyffsat nöjd med min lap-htpc så står det en ordentlig en på inköpslistan

EDIT: ser att den lappen du länkade till saknar spdif, så det blir trist för dig. leta upp en annan!
källa

Redigerat av Dr. Troll, 29 December 2007 - 03:18.

Postad 29 December 2007 - 04:17

MGU
  • MGU
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ta dig samman och bygg en rejäl htpc istället. Sen köp en billigt monitor att ha nära soffan. Alternativt köp en ipod touch eller liknande om du bara ska surfa och lyssa på musik.

Postad 07 January 2008 - 11:07

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har läst på o följt diverse (de flesta) trådar här i forumet en längre tid och hoppat mellan htpc konfigurations alternativ från vecka till vecka. Nu har jag kommit in på spåret att man kanske skall använda en laptop som htpc - jag vet, jag svär i kyrkan... :rolleyes:. Fördelen är ju att man kan sitta i soffan med datorn iknät när man skall göra annat än att spela upp filmer etc isf att kisa mot sin tv (jo, även om det är en 42" på tre-fyra meters avstånd...)

Då så, då får vi se om det finns några som går i liknande tankar här i forumet - eller om jag kanske blir utkastad... :D

Fredrik

Inte blir du utkastad iaf, många använder laptopen till att koppla till tvn, finns många fördelar med det, det främsta är väl att den redan från början har kylning som är relativt vettig, även om en del laptops låter som reaplan. Främsta nackdelen är väl om man vill kunna spela in tv, men blir låst till att använda ytre tillbehör även om det börjar komma nåra modeller med inbyggda tvkort har jag sett.

FireDTV (bästa tv-kortet som finns?) kopplas ju via firewire, så spela in TV är ju inga problem om man har en sån. Sedan kan man ju använda den fjärren till att styra allt annat via ett mediacenter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.