Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med ljud ~6000kr

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2007 - 17:10

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är inte så kunnig så jag skulle önska lite hjälp från er experter.

Jag har tänkt lägga ~6000kr på ett komplett ljudsystem, jag har hört att det inte är någon ide att köpa surround om man inte är beredd att lägga mer pengar. Så det jag är intreserad av är ett par bra högtalare och en förstärkare gärna med möjlighet att köpa till fler högatalare senare. Jag har också hört att man kan få mer för pengarna om man köper begagnat men jag vet inte riktigt vad som är bra och vad som är dåligt. Det jag har tänkt att använda högtalare till är mest musik men även film från datorn. jag lyssnar mycket på akustiskmusik och vill gärna ha ett klart och fint ljud.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack!

Redigerat av Samp0, 08 January 2008 - 16:42.

Postad 28 December 2007 - 13:06

Unregistered1c2b924f
  • Unregistered1c2b924f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej

Att få ett klart och fint ljud är en fullregisterhögtalare ett bra alternativ. Om du vill ha en förstärkare som håller för framtiden och 7.1 ljud så finns det bra men billigare förstärkare från tex Denon. Det jag kan rekommendera är Denon 1707 som ligger på 2790:- på netonnet. Högtalare är lite svårare eftersom det inte går att läsa sig till ljudkvaliten men ett bra alternativ som också finns på netonnet är Sony SS-MF450H som ligger på 1990:-, lite kabel på de så är priset på detta en bit under 6000:-. Med ett bra ljud och möjlighet att utöka till fler högtalare. :)

Postad 28 December 2007 - 13:17

Unregisteredaa0cbc9b
  • Unregisteredaa0cbc9b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska kika lite på Dynavoice M-65 kanske tillsammans med en Harman Kardon HK 970.

Då skulle du får mkt ljud för pengarna, men ja rekomenderar dej ändå att åka och lyssna på grejjerna om du har chansen. Ljud är väldigt invidiuellt.

Mvh Daniel

Postad 29 December 2007 - 15:49

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Ok ok. jag ska titta runt lite. Annars såg jag att dom har stereopaket på fynda.se för 6000kr skulle jag ju ha råd med
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2869 kan inte det vara något?

Jag tror inte jag har någon möjlighet att provlyssna högtalare här jag bor så det känns mest som att jag köper beroende på pris därför får ni gärna komma med fler tips.

Tack tack!

Postad 29 December 2007 - 17:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Eller kanske Sherwood rx-772 + Qln artech 8 om du går upp en prisklass ? finns för 7500kr i paket på fynda.se

Postad 29 December 2007 - 20:42

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Eller kanske Sherwood rx-772 + Qln artech 8 om du går upp en prisklass ? finns för 7500kr i paket på fynda.se

Oja, jag ser dom också. Du får gärna motivera varför det vore ett bra köp. Tack!

Postad 30 December 2007 - 15:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Hur stort är ditt rum och vad ska du använda som ljudkälla?

Om ditt rum inte är alltför stort så kan du klara dig bra med ett par stativare till din musiksmak. Då får du bättre ljud och mer pengar över till annat jämfört med om du köper golvare i den prisklassen.

Man får inte heller glömma att ljudet aldrig blir bättre än det ljud som lämnar CD-spelaren eller motsvarande. Om man vill ha bra ljud måste man också satsa på en bra CD-spelare eller motsvarande.

Postad 30 December 2007 - 15:56

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Om planen är att bygga ut till hemmabio ska du INTE shoppa det paket du länkar till för 6000:-!
För det första är det en 2-kanalsförstärkare, för det andra är det inget billigt paket (högtalarna kan du t.ex. köpa på Hifihuset för 3k....).
Titta på något av de andra paketen - t.ex. det med Yamahan och Dynavoice högtalarna... (Vet inte exakt hur det lirar ihop...).
Precis som ovanstående skrev bör du fundera på vilken källa du använder och eventuellt budgetera för en bra cd-spelare också...
/Andreas

Postad 30 December 2007 - 21:19

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hur stort är ditt rum och vad ska du använda som ljudkälla?

Om ditt rum inte är alltför stort så kan du klara dig bra med ett par stativare till din musiksmak. Då får du bättre ljud och mer pengar över till annat jämfört med om du köper golvare i den prisklassen.

Man får inte heller glömma att ljudet aldrig blir bättre än det ljud som lämnar CD-spelaren eller motsvarande. Om man vill ha bra ljud måste man också satsa på en bra CD-spelare eller motsvarande.

Rummet är ca 20kvm och jag hade tänkt spela ifrån datorn så tips på något bra ljudkort kan nog också behövas. Gör inte så mycket om det går över budget lite. Cd-spelare är dock något som jag eventuellt får införskaffa senare då jag gillar bekvamilgheten av att spela från dator mer.

Tack!

Redigerat av Samp0, 31 December 2007 - 15:52.

Postad 01 January 2008 - 12:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Vad du egentligen menar är att den mesta musiken är nerladdad så att du inte har någon större behov av en CD-spelare? Ett ljudkort med bra DAC kostar i alla fall lika mycket som en hyfsad CD-spelare så vi får lämna det tillsvidare. Om du har digital utgång på ditt nuvarande ljudkort kan du i alla fall prova om DACen i surroundförstärkaren är bättre.

Eftersom du har ett relativt lite rum så kan det vara en fördel att börja med ett par bra stativare eftersom de kommer att kunna spela ut och fylla rummet. Då får du också bättre kvalitet på ljudet jämfört med om du köper golvare till samma pris. Med tiden kan du bygga ut med gölvhögtalarare i samma serie och då flytta stativarna bakåt som surroundhögtalare. Sedan tillkommer center och sub.

Således bör du välja stativare som ingår i en serie som också har prisvärda golvhögtalare, centerhögtalare och subbar. Du bör heller inte snåla på surroundförstärkaren för då kommer den inte att hänga med den dagen då du bygger ut.

Här är några förslag på grejor som du kan titta närmare på:

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 12:48.

Postad 01 January 2008 - 14:44

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Ett ljudkort med bra DAC kostar i alla fall lika mycket som en hyfsad CD-spelare så vi får lämna det tillsvidare.

Det går faktiskt att hitta billiga ljudkort med riktigt bra D/A-omvandlare om man bara är intresserad av ljudkvalité. T.ex. finns det fortfarande butiker som säljer Creative Audigy 4. Kostar runt 500kr och har 4 st CS4398 DAC:ar (samma som i många CD/DVD-spelare i 20000kr klassen, t.ex. Marantz DV9600 och Bryston BCD-1).

Sen finns det en massa andra kort för under 2000kr från t.ex. E-MU, ESI, M-Audio och Auzentech med D/A-omvandlare och andra komponenter som matchar high-end CD/DVD-spelare.

Postad 01 January 2008 - 14:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Förvisso men bara för att vissa av komponenterna är desamma som i en highendspelare så betyder det inte att implementeringen och ljudet blir likadant.

Postad 01 January 2008 - 15:01

MGU
  • MGU
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Nej men det räcker nog för en som vill lägga ner 6000kr på ljudet

Postad 01 January 2008 - 15:17

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
För all del. Då lägger vi väl till den här på Falloutboys rekommendation ;):

Postad 01 January 2008 - 23:13

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Ett ljudkort med bra DAC kostar i alla fall lika mycket som en hyfsad CD-spelare så vi får lämna det tillsvidare.

Det går faktiskt att hitta billiga ljudkort med riktigt bra D/A-omvandlare om man bara är intresserad av ljudkvalité. T.ex. finns det fortfarande butiker som säljer Creative Audigy 4. Kostar runt 500kr och har 4 st CS4398 DAC:ar (samma som i många CD/DVD-spelare i 20000kr klassen, t.ex. Marantz DV9600 och Bryston BCD-1).

Sen finns det en massa andra kort för under 2000kr från t.ex. E-MU, ESI, M-Audio och Auzentech med D/A-omvandlare och andra komponenter som matchar high-end CD/DVD-spelare.

Varför inte köpa ett Creative X-Fi istället? Vad jag vet ska de flesta i serien ha CS4398. Även ESI Juli@ finns som ska vara mycket bra för sitt pris.

ESI Juli@: https://www.prisjakt...ukt.php?p=46681

X-Fi XtremeMusic: https://www.prisjakt...ukt.php?p=61395

X-Fi XtremeGamer: https://www.prisjakt...kt.php?p=122203

Postad 02 January 2008 - 16:12

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Förvisso men bara för att vissa av komponenterna är desamma som i en highendspelare så betyder det inte att implementeringen och ljudet blir likadant.

Självklart inte, men det betyder ju inte att det blir sämre hellre :).

Varför inte köpa ett Creative X-Fi istället? Vad jag vet ska de flesta i serien ha CS4398.

Det är tyvärr bara den dyraste varianten X-Fi Elite Pro som har CS4398 DAC:ar. De övriga har den sämre varianten CS4382 (samma som Audigy 2 ZS).

Vill man ha ett kort med X-Fi krets så tycker jag man ska satsa på det nya X-Fi baserade kortet från Auzentech som har grymt bra komponenter (t.ex. Asahi Kasei AK4396 DAC) och specar:
http://www.auzentech...-fi_prelude.php

Även ESI Juli@ finns som ska vara mycket bra för sitt pris.

Det är ett helt OK kort, speciellt de digitala utgångarna håller hög klass. D/A-omvandlaren (AK4358) är dock inte mycket att skryta med.

Redigerat av Falloutboy, 02 January 2008 - 16:13.

Postad 03 January 2008 - 18:46

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack för er hjälp men det här är verkligen krångligt. Jag har själv tänkt lite och känner att musik och så bra ljud som möjligt går i första hand och att det kanske därför skulle vara bättre att satsa på ett stereopaket och när jag väl funderar på att bygga ut, köpa ny förstärkare då också, för det kan dröja... Golvhögtalare jag har tittat på är

Stereo förstärkare vet jag inte riktigt vad jag ska ha?

Om ni ändå tycker det kanske är smartare att satsa på stativare så tänkte jag att Audio Pro Level 03 kanske också kan vara ett bra allternativ?

För jag förmodar endå att man får bättre ljud från golvare än endast stativare och eftersom det kommer dröja innan jag ev bygger ut så vill jag ha så bra ljud nu som möjligt.

Tack och hoppas jag inte krånglar för mycket med er :unsure:

Postad 03 January 2008 - 20:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Nja, i de lägre prisklasserna får man oftast bättre ljud med stativare och mer ljud med golvare.

Om du är intresserad av Klipsch eller Qln så skulle jag nog föreslå att provlyssna dem innan du köper eftersom det inte är säkert att de tilltalar just dig.

Frågan är väl vilken slags musik du lyssnar på och hur du lyssnar.

Om du sitter avslappnat och lyssnar på en hel skiva med lugn musik i sweetspot så skulle jag föreslå ett par stativare med en detaljerad förstärkare, typ Cambridge.

Om du däremot gillar att spela metal eller hiphop på högsta volym medan polarna studsar runt i rummet så skulle jag rekommendera ett par golvare med en kraftig förstärkare, typ Harman/Kardon.

Redigerat av Unregistered1197, 03 January 2008 - 20:09.

Postad 04 January 2008 - 14:10

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack Chris Lymme du gör verkligen saker klart för mig ;)

Det får då helt enkelt bli ett par stativare men vilka? Jag har som sakt ingen möjlighet att lyssna på dem så vad bör jag gå efter. Jag har kollat på kommentarer och betyg på prisjakt på de som du tipsade om och tror mig bestämmt mig för någon av dessa:

Vad ska jag gå efter? Vad finns det för för- och nackdelar med dessa högtalare om man ställer dem brevid varandra.

Samma sak när det gäller förstärkare. Vad ska jag gå efter? Jag har nog bestämmt mig för att välja en surroundstärkare. Du nämnde Cambridge, kan den här vara något? Och hur står den sig mot de som du tipsade om tidigare?

Tack verkligen!

Postad 05 January 2008 - 15:26

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Jag undrar om du har funderat på MA BR2 eller Audio Pro Mondial?

Postad 05 January 2008 - 18:08

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nej det har jag inte. Är de något att ha och varför isåfall? Vad skulle vara en passande förstärkare, helst en surround?

Postad 05 January 2008 - 19:58

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Du bör nog fundera på om en surroundreceiver verkligen är nödvändig eller viktig i dagens läge.

Bra surroundreceivrar är nämligen mycket dyra på grund av att de måste innehålla många olika komponenter och delar. Ju lägre man går i pris desto mer urlakad och trist blir ljudkvalitén. Om man helhjärtat ska kunna rekommendera en surroundreceiver så måste man nog tyvärr höja budgeten över 6 000 kr enbart för receivern.

Exempelvis skulle jag kunna föreslå att du skaffar en tvåkanalsförstärkare med utgång för subbas, för då kan du köra 2.1 till film och få både tryck och skärpa. Ett annat alternativ är också att satsa på en bra tvåkanalsanläggning och senare skaffa ett enklare surroundpaket, som t.ex. Logitech Z-5500 som hanterar surroundljud väldigt väl för sitt ringa pris.

Ett förslag på ett paket som skulle ge dig ljud med mycket finess för pengarna är detta:

Redigerat av Unregistered1197, 05 January 2008 - 20:23.

Postad 05 January 2008 - 21:47

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
cambridgen fungerar till vilken som helst av högtalarna. Audio pro mondial väljer man nog lite mera för designen. Dalin i posten ovan eller MA BR2 är båda ok högtalare för pengarna, tror inte du blir missnöjd med någon av dom. Möjligen är BR2 lite trevligare i mina öron.

Minns inte om Azuren har pre out för sub? Här är ett alternativ till den vartfall :

Personligen tycker jag Yamahas receivers från 66x serien och uppåt är hyggliga i tvåkanal, men om du inte kommer att skaffa fler högtalare inom kort så är tvåkanals vägen att gå B) :

Lycka till !

Postad 06 January 2008 - 09:31

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Surroundreceiver är nog inte så nödvändigt idags läget trots allt, 2.1 låter perfekt. Men sub får jag nog vänta lite med. Yamaha RX-797 kan nog vara något då den var snygg och har pre out för sub. Finns det några andra alternativ?

Nu undrar jag också lite om kablar. Jag har hdmi på tv:n, stöder någon av förstärkarna det? Vad behöver jag för kablar till högtalarna och hur ska jag koppla till datorn? Jag köper nog också Creative Sound Blaster Audigy 4.

Tack!

Postad 06 January 2008 - 12:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Var lite försiktig med Yamaha om du inte känner till deras ljud. Det är ett älska/hata-märke. En del tycker väldigt bra om deras ljud. Andra tycker att de låter tunt och hårt.

Tanken med Cambridge/Dali-paketet är att du ska få lite hifiljud som är detaljerat och intressant att lyssna på. Det är det som håller i längden.

När det gäller kabeln ska du använda en 3,5 mm till 2 x RCA-kabel som är så kort som det bara går. 3,5 mm-pluggen går i ljudkortet och 2 x RCA i förstärkaren. Bifogar ett exempel på hur kabeln kan se ut:

Postad bild

Redigerat av Unregistered1197, 06 January 2008 - 13:02.

Postad 06 January 2008 - 14:04

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack Chris! Cambridgen har väll inte pre out för sub och sub kommer jag nog bli intresserad av senare för film. Kablen ser fin ut men om jag vill koppla till TVn också. Finns det möjlighet för HDMI eller blir det för dyrt?

Det här är kanske väldigt basic men kablar från högtalarna till stärkaren. Vad har man där, brukar dom ingå?

Postad 06 January 2008 - 14:16

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
För HDMI får du nog snegla på receivers och då får du gå upp ett gäng tursenlappar i pris för att få samma ljud i stereo. Nej inga kablar ingår, räkna med några tior per meter.

F.ö. är väl all märken älska/hata :)

Postad 07 January 2008 - 14:06

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kanske http://www.blocket.se/vi/14199377.htm + en surrstärk och komplettera med sub och surrar senare om man känner att man vill ha det.
Eller vad säger du om dem Chris? :D

Postad 07 January 2008 - 18:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
You know my feelings aboud dis :)

Postad 07 January 2008 - 23:14

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Surroundreceiver är nog inte så nödvändigt idags läget trots allt, 2.1 låter perfekt. Men sub får jag nog vänta lite med. Yamaha RX-797 kan nog vara något då den var snygg och har pre out för sub. Finns det några andra alternativ?

Nu undrar jag också lite om kablar. Jag har hdmi på tv:n, stöder någon av förstärkarna det? Vad behöver jag för kablar till högtalarna och hur ska jag koppla till datorn? Jag köper nog också Creative Sound Blaster Audigy 4.

Tack!

Kan hålla med om att RX-797 ser riktigt läcker ut IRL. Annars finns väl typ HK 970/3480 som alterntiv. Angående ljudkort så är jag mkt nöjd med mitt Creative X-Fi Xtreme Audio. Hur skön layout som helst på programvaran. mvh

Postad 08 January 2008 - 01:24

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Harman/Kardon är väl inte lika detaljerat som Cambridge? Finns det inget som Cambridge stärkaren fast med pre out för sub?

Postad 08 January 2008 - 20:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Där går jag nog bet tyvärr. Tanken med Cambridgeförstärkaren är just att den har en fin och detaljerad musikåtergivning till ett bra pris. Det tyckte jag kunde vara värt för din del eftersom du verkar ha en seriös inställning till ljudkvalitet. HK970 är en fantastiskt bra och stark förstärkare. Det enda man kan säga att den saknar är just musikaliska mikrodetaljer. Den är förmodlilgen inte en optimal matchning till Dalihögtalarna heller.

Redigerat av Unregistered1197, 08 January 2008 - 20:46.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.