Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Systemkamera + objektiv

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2007 - 18:18

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej.
Jag är sugen på att inhandla en systemkamera. Jag är en glad amatör och har bara haft kompaktkamera förut.

Jag har läst massa trådar här och recensioner på dpreview och kommit fram till att Sony A100 eller Nikon D80 nog är något för mig.
Jag var ganska inställd på en Sony A100 tills jag kollade vad ett fast ljusstarkt 50mm-objektiv skulle kosta... Har sökt på prisjakt och hittar bara det här:
Sonyobjektiv

Hittar inget fast 50mm med 1.8-bländare men nästan 4000:- för ett fast objektiv när ett Nikon 50mm 1.8 kostar typ 1200:- känns ju helt galet.
Nikonobjektiv
Då kan jag ju motivera den dyrare Nikonkameran med att det extra objektivet är nästan 3000:- billigare...
Resonerar jag rätt eller har ni avvikande åsikter ?

Hur gör jag förresten för att infoga produktbild med pris från prisjakt i inlägget?

mvh
/Tobbe

Postad 28 December 2007 - 02:27

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Det säljs ju ganska mycket Minolta-kameror med objektiv på blocket, men hur vet man vad som passar på Sony A100 ??

Tex denna annons:
Minoltakamera med objektiv

eller:
Mer Minoltagrejor

eller:
Ännu mer Minolta
Den här sista annonsen verkar ju grym, den innehåller ju bla ett 50mm 1,4 - objektiv.

Men som sagt, passar dessa objektiv på en Sony A100 ???

Postad 28 December 2007 - 02:53

Robinson Cruse
  • Robinson Cruse
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
kollade lite på Scandinavienfoto det ska nog passa till A100.

Sony A100
Sonys första digitala systemkamera som bygger på samma plattform som KonicaMinoltas kameror. Objektivfattning och blixtsko passar med både Sonys redan stora utbud av nya objektiv och blixtar men samtidigt med gamla KonicaMinolta objektiv och blixtar. Även Carl Zeiss kommer med nya objektiv till denna fattning. Så Sonys a -serie passar utmärkt både till dig som inte har någon systemutrustning sedan tidigare och till dig som under åren samlat på dig delar till Minoltas system

Redigerat av Robinson Cruse, 28 December 2007 - 09:12.

Postad 28 December 2007 - 11:58

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Ett beg. Minolta 50mm 1.7 kostar 900-1000 .

Givetvis passar Minolta objektiven till SONY, SONY köpte ju KM dSLR division och "A-mount".

Fast de riktigt riktigt gamla rokkor objektiven är inte något att satsa på.

För info om objektiv se www.dyxum.com

Jag surfade upp två versioner av 50mm 1.7 som du vill ha :

http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=18

http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=17

Annonser:

http://cgi.ebay.com/...2QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/...2QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/...0QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/...0QQcmdZViewItem

Redigerat av ekke, 28 December 2007 - 12:05.

Postad 30 December 2007 - 14:27

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jobbigt... Sony A100 är slut hos: Expert, Siba & OnOff här i Örebro... Den finns på Sony Center men då kostar den typ 7500:- och det har jag ingen lust att betala. Vet inte om jag vågar köpa online heller...
Det verkar som om kameran är utgående för jag fick inget bra svar på om eller när den skulle komma in igen...

Postad 30 December 2007 - 16:22

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hej.

Jag tycker varken A100 eller D80 är nått speciellt att sattsa på. Båda är bra kameror självklart. Men nu till motiveringen.

D80 ären utgående modell som kommer ersättas snart. Kostar rätt mycket också med tanke på vad konkurenternas kameror har att erbjuda.

Sony a100 då?. Mjo det är en härlig kamera. Jag är personligen inte ett fan av deras egna objektivutbud och inte även KM som har problem å mäta sig i dagens läge.

Vad ja skulle gjort är att leta på begagnatmarknaden. En välskött Canon eos 30D eller kanske en nikon D70s med ett par BRA objektiv.

Den kamera jag kan rekomendera mest är ju pentax K10D vilket är för mig den kamera som är bäst i ca 8 000 kronorsklassen. Att man kan använda gamla objektiv från 70 talet är ju helt guld då den skärpan knappt går att köpa för humana pengar idag. Ta en titt vettja.

Tänk på att tanken med "system" kamera är ju att man köper in sig i ett "system" dvs batterigrepp,optik,blixtar och tillbehör. Pentax är väll kanske inte störst på det idag.

I slutändan är det ju optikens kvalitet som verkligen gör skillnad. En ny sony A100 med "kit" optiken kanske inte är så roligt efter en månad eller 2. När man provat ett bra objektiv å ser skillnaden så förstår man hur stor skillnad det är.

Kolla igenom utbudet hos dom olika tillverkarna och tänk över lite hur pass mkt du vill sattsa på detta med "utbyggbarhet".

Mina tips. Hoppas det är till någon hjälp iaf. Ha en trevlig fortsättning.

Postad 31 December 2007 - 00:00

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hej.

Jag tycker varken A100 eller D80 är nått speciellt att sattsa på. Båda är bra kameror självklart. Men nu till motiveringen.

D80 ären utgående modell som kommer ersättas snart. Kostar rätt mycket också med tanke på vad konkurenternas kameror har att erbjuda.

Sony a100 då?. Mjo det är en härlig kamera. Jag är personligen inte ett fan av deras egna objektivutbud och inte även KM som har problem å mäta sig i dagens läge.

Vad ja skulle gjort är att leta på begagnatmarknaden. En välskött Canon eos 30D eller kanske en nikon D70s med ett par BRA objektiv.

Den kamera jag kan rekomendera mest är ju pentax K10D vilket är för mig den kamera som är bäst i ca 8 000 kronorsklassen. Att man kan använda gamla objektiv från 70 talet är ju helt guld då den skärpan knappt går att köpa för humana pengar idag. Ta en titt vettja.

Tänk på att tanken med "system" kamera är ju att man köper in sig i ett "system" dvs batterigrepp,optik,blixtar och tillbehör. Pentax är väll kanske inte störst på det idag.

I slutändan är det ju optikens kvalitet som verkligen gör skillnad. En ny sony A100 med "kit" optiken kanske inte är så roligt efter en månad eller 2. När man provat ett bra objektiv å ser skillnaden så förstår man hur stor skillnad det är.

Kolla igenom utbudet hos dom olika tillverkarna och tänk över lite hur pass mkt du vill sattsa på detta med "utbyggbarhet".

Mina tips. Hoppas det är till någon hjälp iaf. Ha en trevlig fortsättning.

Grejen med pentaxen är att jag har kollat på recensionerna på dpreview.com och jag tycker den har suddigare bild än sony A100... Den fick ju inte lika bra betyg där heller....

Hur avgör man om ett objektiv är bra eller dåligt? Jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter.

Det känns ju lite meningslöst att ha ett superskarpt objektiv till pentaxen när den tar så mycket suddigare bilder (enl bilderna i testet på dpreview.com) än konkurrenterna.

Gott nytt år!

/Tobbe

Postad 31 December 2007 - 00:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Den ska tydligen vara "suddigare" när man tarjpeg direkt i kameran. Kör man RAW är det tydligen skarpt :) "Suddigheten" är knappast nåt man stör sig på om man inte skriver ut A3+ och om man gör det nån gång så lär man ju välja RAW iaf... :) Borde inte vara ngt reellt problem alltså.

Postad 31 December 2007 - 01:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Alla systemkameror har för sitt JPEG-läge olika inställningar såsom färgton, kontrast och skärpa. Detta lägger kameran på JPEG-bilderna. Vissa tillverkare väljer att lägga på högre skärpa än andra, vilket inte nödvändigtvis behöver vara någon fördel. Då kan bildmaterialet vara överbehandlat från början att man får ett sämre material att arbeta med själv i diverse bildbehandlingsprogram.

Dessa inställningar kan man vid behov sänka, eller mer passande i fallet med K10D, höja för att få t.ex. ökad skärpa i bilderna från grunden. DPreview visar testbilderna med standardinställningarna. Pentax har valt att lägga på mindre skärpa för att ge en mer analog känsla över bilden. Uppskattas av några, avskys av andra. Gillar man det inte så kan man helt enkelt öka skärpan i inställningarna på kameran. Detta gör man 1 gång, sedan behöver man inte göra det fler gånger om man inte vill. I normalt utskriftsformat kommer detta dock inte göra så stor skillnad, precis som föregående författare skriver. Det är en sak att granska bilderna på en datorskärm i full upplösning, och en helt annan att se bilderna på ett riktigt foto.

Jag håller för övrigt med om att K10D känns som ett mycket bra val. Du får ett objektivutbud med bra nypriser jämfört med andra tillverkare, ett vädertätat hus som tillverkarna bara ha i sina modeller över 10tkr, och bildstabilisator som ger alla objektiv bildstabilisering. Bildkvaliteten står sig fortfarande bra och faktiskt har K10D mycket goda ISO-egenskaper vilket är en av de större frågorna som kretsar kring kameror och bildkvalitet idag.

Postad 31 December 2007 - 02:03

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Vad gäller priser på objektiv, som jag nämner lite kort om i föregående inlägg, så är det ganska intressant hur priserna skiljer. Här är priser på tillverkarnas bättre version av 50mm-objektivet:

Här ser man direkt hur bra pris Pentax har på sitt objektiv. Det är kanske inte lika stora skillander på hela utbudet, men man kan ändå säga att Pentax genomgående har väldigt prisvärda objektiv.

Olympus kör en egen linje vad gäller objektiven, så även om det är det objektiv från dem som bäst motsvarar övriga så bör man ha i åtanke att det är lite annorlunda konstruerat och tillhör dessutom deras Pro-serie som är en exklusivare serie och innebär hög optisk kvalitet och vädertätning. Canons motsvarighet är den kända L-serien.

Slutligen ser man också att Sony/Konica Minolta är dyrast bortsett från Olympus. Och det visar sig faktiskt genom hela deras utbud, de är väldigt dyra på optiken. Förhoppninvis sänker Sony priserna när efterfrågan ökas nu när de har kommit igång med att utöka deras utbud av hus. För närvarande anser jag att de tar ut överpriser.

En liten notering bara. Inledningvis jämför du "Sony/Konica Minolta AF 50/1,4" med "Nikon AF 50/1,8 D". Det är felaktigt då de inte riktigt motsvarar varandra. Nikons variant är en budgetmodell. Det ska istället jämföras, som här ovan, med Nikon AF 50/1,4 D".

Postad 31 December 2007 - 11:53

tops
  • tops
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Själv inhandlade jag en Nikon D40 under mellandagsrean (3995:- på Expert)
Har inte hunnit plåta så mycket men det är en prisvärd kamera.
6Mpix räcker långt, och jag lägger hellre pengarna på ett bra objektiv.
Var hos den lokala fotohandlaren och beställde ett Sigma 18-50 F2.8 för 3000.
Har haft lite mekk att hitta objektiv till Nikon, då de måste ha ibyggd focusmotor
eftersom huset saknar detta.

Postad 31 December 2007 - 13:28

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
På tal om pentax dåliga skärpa?
Ett bra bevis MOT detta är ju www.arvan.smugmug.com DVS mitt eget fotogalleri. Är bilderna inte skarpa nog? Då har du nog en suddig skärm. Kameran levererar end of story.

Pentax 50mm kostar iofs ca 1000 kr mer än canons. Men det är ju byggt 1000 ggr bättre. Canons är nog det plastigaste man kan ta i. Pentaxen är byggd helt i metall med en grymt skön fokusring på köpet.

Nu vet jag ju inte hur pass bra du är på att fota och vad du vet om fotopraktik. Många köper en systemkamerai hopp om bättre bilder. Men använder autoläget vilket gör det hela till en Point and shoot. Då rekomenderar jag helt enkelt en bra kompaktkamera.

Alla systemkameror levererar bra bild. OM du vet hur du skall bära dig åt. Nått jag däremot inte gillar på nikons D40 modeller är att det bara är ett hjul. Samt att få upp menyn på skärmen tar en tid vilket kan vara irriterande. Fördelen där med pentax är ju den över displayen som visar precis allt du vill se. Dessutom så är den där och är belyst. Alltså behöver man inte kolla bak på skärmen så fort man ändrar bländare eller så.
Pentaxen kan skräddarsys..Du kan ändra vad hjulen på kameran ska ändra. Tex iso - bländare / bländare - exponeringskompensering.

Detta är mycket frustrerande med nikon 40 modeller tycker jag. Då man för att ändra tex bländare måste man hålla in en knapp. Sedan dra på hjulet. Bländaren visas på skärmen. Just det att skärmen är tänd väldigt mycket och att man bara kan ha 1 batteri är ju lite B tycker jag. DOck är det en bra och potent kamera för dom som föredrar nikons layout.

Så frågan är hur pass duktig du är. Är man duktig så kommer man störa sig på dessa funktioner som tex pentax har. Har klämt lite på sony men tycker den är rätt knepig också faktiskt. Olumpus vet jag inte.

Jag kör min pentax med batterigrepp och det är en grymt bra investering. Inte bara 2 batterier. Du får ju vertikalavtryckare och 2 hjul till. DVS så kan man manövrera kameran likabra som om man höll den i vågrätt läge. Och den dä extra tyngden är guld.

Pentax är ingen liten och lätt kamera. Men dom som köper den är alla medvetna om det samt att dom är ute efter tungd.

Valet är svårt jag vet. Tog mig veckor inan ja köpte pentaxen. Vilket jag är grymt nöjd över nu.

Kom ihåg att man BÖR fota i raw och lära sig kamera raw 4 och photoshop för ett grymt digitalt resultat. Det är som ett digitalt mörkrum. Vissa kallar det fusk. Men att ändra kontrast etc går å göra i ett vanligt labb också.

så nu...Let the hunt begin :)

Postad 31 December 2007 - 23:06

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Pentax 50mm kostar iofs ca 1000 kr mer än canons. Men det är ju byggt 1000 ggr bättre. Canons är nog det plastigaste man kan ta i. Pentaxen är byggd helt i metall med en grymt skön fokusring på köpet.

Det är inkorrekt, det ska vara tvärtom. Canon kostar 1400kr mer än Pentax. Du jämför Pentax variant mot Canons budgetvariant med en mindre bländare och sämre kvalitet överhuvudtaget. Se min lista en liten bit ovanför ditt inlägg.

Postad 02 January 2008 - 01:35

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

På tal om pentax dåliga skärpa?
Ett bra bevis MOT detta är ju www.arvan.smugmug.com DVS mitt eget fotogalleri. Är bilderna inte skarpa nog? Då har du nog en suddig skärm. Kameran levererar end of story.

Kolla dpreviews recension av K10D så förstår du kanske varför folk säger att den inte levererar så skarpa bilder i jpeg som den borde göra. Det var detta samt deras svaga produktlinje som fick mig att välja bort Pentax när jag bytte från Canon.

Postad 02 January 2008 - 02:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Kolla dpreviews recension av K10D så förstår du kanske varför folk säger att den inte levererar så skarpa bilder i jpeg som den borde göra. Det var detta samt deras svaga produktlinje som fick mig att välja bort Pentax när jag bytte från Canon.

Skärpan är som sagt ett icke-problem för de som inte skriver ut A3+, tar jpeg direkt i kameran samt inte pillat på grundinställningen i kameran. Försvinnande få alltså. Så vi borde kunna släppa det nu.
En klenare produktlinje jämfört med de 2 stora däremot är mer motiverat som dealbreaker.

Postad 02 January 2008 - 13:02

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Skärpan är som sagt ett icke-problem för de som inte skriver ut A3+, tar jpeg direkt i kameran samt inte pillat på grundinställningen i kameran. Försvinnande få alltså. Så vi borde kunna släppa det nu.
En klenare produktlinje jämfört med de 2 stora däremot är mer motiverat som dealbreaker.

Visst kan vi släppa det, men mitt svar till dig blir att ett argument som "det är ok att bilderna inte är skarpa eftersom det inte syns på små utskrifter" inte gör det ok för en kamera att producera så oskarpa jpeg's som K10D faktiskt gör.
Jag tycker annars pentax K10D är en mycket kompetent kamera, och jag skulle även rekommendera K100D framför Nikon D40 till varje ny systemkameraköpare jag träffar på.

Postad 02 January 2008 - 15:07

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

...

...

...

Hur vet man vad som är bra optik? Är det F-värdet som ska vara så lågt som möjligt eller?
Du skriver att KM har problem att mäta sig i dagens läge, vad menar du med det? Hade dom lättare förr? Var optik överlag bättre/sämre förr?

Du skriver sen att en Sony A100 med kitoptiken inte är så rolig, är kitoptiken till Pentax K10D bättre?

Jag ser att det ser ut som om jag kritiserar dina argument men det är inte det som är meningen, jag försöker bara förstå det här med objektiv bättre för det har jag ingen koll på...

God fortsättning!
/Tobbe

Postad 02 January 2008 - 15:35

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
För objektivtester rekommenderas photozone. Lågt f-värde ger möjlighet till mer ljusinsläpp när det behövs. Inget som ger automatiskt skarpare objektiv men de brukar också vara "ett steg upp" i kvalitet. K10D säljs också med 16-45/4 vilket brukar få beröm av användarna.

Postad 03 January 2008 - 01:38

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

...

...

...

Hur vet man vad som är bra optik? Är det F-värdet som ska vara så lågt som möjligt eller?
Du skriver att KM har problem att mäta sig i dagens läge, vad menar du med det? Hade dom lättare förr? Var optik överlag bättre/sämre förr?

Du skriver sen att en Sony A100 med kitoptiken inte är så rolig, är kitoptiken till Pentax K10D bättre?

Jag ser att det ser ut som om jag kritiserar dina argument men det är inte det som är meningen, jag försöker bara förstå det här med objektiv bättre för det har jag ingen koll på...

God fortsättning!
/Tobbe

Kitoptiken till A100 råkar vara mycket bra! Sedan dess har canon skärpt sig och nu släppt en bra kitglugg, bara bikon som fattas.

Titta själv på resultaten på siten ovan, de talar för sig själv :)

Postad 03 January 2008 - 04:46

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Problemet med Sony/KM idag är nog främst priserna på deras objektiv som är över alla andra tillverkare, utan att de erbjuder något extra. Sedan kan man kanske tycka att utbudet av objektiv är lite dåligt. KM har plockat ur objektiv ur deras sortiment, men vissa gånger kanske aldrig riktigt fyllt igen luckorna med ersättare. Det håller nu Sony på att åtgärda; bortsett från att ta över KMs gamla objektiv så lanserar de även nya modeller. Förmodligen kommer ökad efterfrågan också ge lägre priser med tiden.

Postad 03 January 2008 - 17:47

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Problemet med Sony/KM idag är nog främst priserna på deras objektiv som är över alla andra tillverkare, utan att de erbjuder något extra. Sedan kan man kanske tycka att utbudet av objektiv är lite dåligt. KM har plockat ur objektiv ur deras sortiment, men vissa gånger kanske aldrig riktigt fyllt igen luckorna med ersättare. Det håller nu Sony på att åtgärda; bortsett från att ta över KMs gamla objektiv så lanserar de även nya modeller. Förmodligen kommer ökad efterfrågan också ge lägre priser med tiden.

Sony kommer med största sannolikhet släppa en hel del nya objektiv nu under 2008, speciellt eftersom de ska lansera 2 eller 3 nya DSLR:er. Dessutom ska man inte stirra sig blind på orginaloptik, även om det finns några godbitar som är självklara. Tamron och även Sigma gör en del optik som är lika bra och i vissa fall även optiskt bättre än optiken som tillverkas av kameratillverkarna. Jämför t.ex. Tamron 17-50/2,8 med Canons 17-40/4 L som dessutom kostar bra mycket mer. Canons är tyngre och bättre byggd med många anser att Tamronen faktiskt är ett snäpp vassare när det handlar om bildkvalité, och det finns fler fall där Tamron/Sigma/Tokina är bättre än Canons/Nikons motsvarigheter, och säkert även Sonys och Pentax motsvarighet. Speciellt intressant blir det när huset har inbyggd bildstabilisering då Sigma eller Tamron inte har så många objektiv med bildstabilisering.

Postad 03 January 2008 - 19:01

Unregistered966
  • Unregistered966
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

På tal om pentax dåliga skärpa? ...
så nu...Let the hunt begin :unsure:

Vinterbilderna var grymt bra gillar speciellt den med granen! http://www.arvan.smu...70733#224263879

Har en fråga också. Om man jämför de olika märkena, hur ser deras inställningar för iso, slutartid, bländare, vitbalans (något jag missat?) ut? Priklassen: ~ 6000 - 10000 KR.

Som jag har det nu på min KM Dimage Z3 måste jag gå i in menyer för vitbalans och iso. Det hade varit smidigt att kunna ställa i det via en ratt eller liknande.

Postad 04 January 2008 - 01:39

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ni som har Pentax 10D, vart har ni köpt den? Jag har varit runt i nästan alla butiker i örebroområdet och ingen har den. Dom som har pentax har bara 100D. Buhu...

Såg förresten på recensionen av Pentax 10D på photozone att den hittade på lite pixlar (aliasing?) på testmönstret dom hade fotograferat. Är detta något som har någon verklig inverkan på bildkvaliteten? För det verkar ju konstigt annars att dom har Pentax har tillverkat en kamera som gör suddiga jpeg-bilder och lägger in spökpixlar i raw-bilderna och ändå blir så lovordad här....

mvh
/Tobbe

Postad 04 January 2008 - 16:58

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Köpte min på cyberphoto...nej några lustiga pixlar etc har ja inte märkt av. Men som med allt man köper finns det väll alltid någon kasst exemplar som slinker igenom kontrollen och svärtar ner produkten nått fruktansvärt. Det händer ju med allt. Det har ju släppts 3 nya firmware uppgrades sedan releasen. Kanske nått som fixades till där.

Postad 04 January 2008 - 23:09

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Det blev en Pentax K10D med 18-55. Köpte den +ett sandisc 2GB extremekort på foto7:an idag. Det var tack vare era lovord + EISA + att den kändes jävligt bra som jag valde den.

Tack så mycket allihop!

Någon som har några råd till en nybörjare?

mvh
/Tobbe

Postad 04 January 2008 - 23:14

060317
  • 060317
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har en Canon EOS 400D och ett 18-55 och en 75-300 och ett Canon EF 50/1,8 II och 50 e mitt absoluta favis glugg bra ljus känslighet och kan ta bra bilder i dunkelt ljus... bra pris ca 1100:- i lådan..

Bifogad fil(er)

Postad 04 January 2008 - 23:18

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Detta är mycket frustrerande med nikon 40 modeller tycker jag. Då man för att ändra tex bländare måste man hålla in en knapp. Sedan dra på hjulet. Bländaren visas på skärmen. Just det att skärmen är tänd väldigt mycket och att man bara kan ha 1 batteri är ju lite B tycker jag. DOck är det en bra och potent kamera för dom som föredrar nikons layout.

Jag fotograferar mest i Aperture-läget (bländarprioritet) på min D40 och har aldrig saknat någon extra kontroll. Vill jag använda en annan slutare, så väljer jag denna via Shutter-läget (slutarprioritet) istället.

Infon på skärmen fungerar också otroligt bra, eftersom allt går smidigt att ändra dirket med styrkorset. Inga hopp i djupa menyer för att ändra ISO, blixtläge m.m.

Vill man däremot ha en seriösare kamera som kräver lite mer av användaren, så är Pentax K10D ett utmärkt val. Hade själv K10D på toppen av min lista tills jag slutligen valde Nikon D40. Jag ångrar inte alls mitt val av D40, men klämmer gärna på min kollegas K10D så fort jag får chansen (Nikon D80, Canon 400D är däremot helt ointressanta för mig). De enda kamerorna som når upp till samma klass som K10D är Canon 40D och Nikon D300 (för nära dubbla priset). Sedan köper man väl en systemkamera för att kunna bearbeta bilderna i RAW-format? Att vissa kameror (K10D) har sämre generering av JPEG borde kvitta.

Däremot måste jag erkänna att jag ofta använder mina JPEG från D40 för att publicera bilder på nätet. RAW-filerna hamnar oftast direkt på en extern hårddisk för arkivering.

Postad 04 January 2008 - 23:27

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Det blev en Pentax K10D med 18-55. Köpte den +ett sandisc 2GB extremekort på foto7:an idag. Det var tack vare era lovord + EISA + att den kändes jävligt bra som jag valde den.

Gratulerar till ett bra köp! Kul att du inte valde ett 4GB-kort (pga inkompabilitet med vissa läsare).

Mitt tips är att läsa manualen och att du lär dig att jobba snabbt med kameran. Du ska inte behöva tänka på funktioner när du väl fotograferar.

Här hittar du lite bra allmänna fototips:
http://www.fotosidan...rticles/learn2/

Själv har jag nyligen läst en gammal fotobok från 1952 (Fotolärobok i Bild - Gösta Skoglund) :unsure:

Postad 05 January 2008 - 14:08

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Sedär jag, det blev en pentax.

Mitt tips är väll som föregående talere. Lär dig praktiken samt alla funktioner så du snabbt kan manöverar din kamera. Sedan så rekomenderar jag att du tittar lite efter gamla fasta objektiv. ( även en del zoomar ) om du vill ha riktigt billiga gluggar med kvalitet som inte existerar idag. Kräver dock lite mer av användare. Hur man använder bländare och exponering i manuellt läge. Pentax har ju den omtalade "gröna knappen" som ger dig ett ypperligt förslag på exponering som man kan utgå ifrån. Gamla gluggar funkar även i AV läget.

Men en extern blixt är ju verkligen att rekomendera. Kanske även ett fast 50 mm objektiv ( 75 mm på digital ) beror lite på vad man är sugen på. Min röst ligger definitivt på extern blixt samt batterigrepp. Då har du en kamera som räcker väldigt långt. Även 18-55 optiken är grymt skarp om man bländar ner några steg.

Hoppas du blir nöjd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.