Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det kört att se fotboll på platt-tv?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2007 - 18:53

cronic
  • cronic
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Var inne en sväng på Elgiganten idag och dom visade fotboll engelska ligan på Canal+ Sport 1. Ingen TV gav en tillfredställande bild.

Vissa på forumet verkar tycka det är ok att sitta nära på en 50" men när det gäller fotboll är det bara att glömma - gubbarna ser ut som legobitar.

Jag stegade iväg 3-4 meter och bilden blev OK men inte mer - publiken ser lite onaturlig ut, det liksom blinkar från olika ställen i publiken ungefär som dom skulle sitta och fyra av kameror med blixten hela tiden. Man kan inte direkt se vilka spelare som är vilka - blir bara anonyma ansikten utan detaljer.

Jag kollade på ett antal olika modeller upp till en 25.000krs full hd-tv från samsung.

Är detta något som hd-sändningar under EM och VM kommer råda bot på? Blir ju rätt mycket fotboll då, med matcher varje dag i en månads tid. + Att man nog lär vilja se en del Champions League och Allsvenskan också (även om dessa två kanske inte kommer i HD?)

Postad 27 December 2007 - 18:58

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med dig om att fotboll på platttv oavsett om det är plasma eller LCD ser ut som skit. OM det inte är HD sändningar då är det en helt annan sak och ser rikitgt gött ut :)

Postad 27 December 2007 - 19:23

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Apparaterna i varuhusen är sällan rätt inställda. Oftast är bildförbättrings, läs bildförstörings, kretsarna i gång på full kraft. Dessa förstörande kretsar river sönder bilden och skapar konstiga effekter.
En skärm med allt vad bildförbättring heter avstängt och med personligt tycke lagom inställningar vad gäller färg, skärpa, ljus och kontrast fungerar oftast fint vid fotbollsmatcher.
Naturligtvis har produktionens tekniska kvalitet stor betydelse för hur bra bilden blir.
Som tidigare nämnts är fotboll i HD att föredra. Skärmarna är för bra för vår sunkiga sändningsstandard. SD borde enligt min mening varit förpassat till museum för flera decennier sedan.

/Mats K

Postad 27 December 2007 - 19:33

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
jag kör med analog kabeltv till min panna 50" px700 och det blir mest spanska ligan man kollar på, det skiftar mellan bra och dålig bild tex den tidiga machen på söndagen är pissbild medan den sena är så bra att man häpnar över bildkvaliteten. Detta tror jag har med viket produktionsbolsg i spanien som sänder bilden, har även märkt denna skillnad när championship matcherna går på tis onsdagar,kan vara stor skillnad mellan de olika arenorna.

demi//

Postad 27 December 2007 - 19:48

cronic
  • cronic
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Okej låter ju bra, då kanske det inte är helt kört trots allt!

Postad 27 December 2007 - 22:14

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Tittar just nu på Man city mot Blackburn på canal+ sport.

Skitbra bild. Ren njutning på min 50" . Naturligtvis utan "bildförbättrning, xd-engine" mm

Jag sitter lite drygt 3m ifrån. Det är dock väldigt stor skillnad på sändningarna. Svt, TV4 och Canal digital är bra, oftast.

Redigerat av waconda, 27 December 2007 - 22:16.

Postad 27 December 2007 - 22:23

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Det är ju oftast inte TV:n som avgör hur resultatet blir med fotboll (allt rörligt egentligen), allt hänger på komprimeringsgraden på utsändningen, det kan vara sändbolaget/satellitlänken/markbandbredd etc som avgör detta.
Generellt är ju satellit bättre, vid boxer så beror det oftast på vilken kanal som sänder, svt använder högre bandbredd än eurosport tex.

Att det ser skit ut kan ofta bero på en sak till och det är att lågupplöst material på en stor TV på nära avstånd självklart ser sämre ut eftersom du ser alla komprimeringsartefakter, backa så ser du att det kanske egentligen är bättre men att som sagt källan inte tål storleken.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.