Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC komponent funderingar

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2007 - 12:49

sailor73
  • sailor73
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har under den senaste tiden funderat över hur all musik, filmer mm skall hanteras och har bestämt mig för att bygga en HTPC, men är lite osäker på olika komponenter, tex. vilket moderkort, processor mm skall jag välja.

Jag vill ha en stor och rymlig låda och har tittat på :

Någon som har den? fördelar/nackdelar?

Kollade på detta moderkort som har HDMI inbyggt kan det vara något? Skickas både ljud och bild med denna kontakt då?

Budget totalt för HTPC är 8000:- till 10000:-
Den skall kopplas med HDMI till en Pioneer 42" plasma.
Jag har i dagsläget inte behov av TV-kort, det får vänta.

Postad 28 December 2007 - 14:13

MGU
  • MGU
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Det chassit du kollat på är rätt trångt. Om du ändå ska bygga en ny htpc, varför inte satsa på ett micro-ATX? Typ

Ett micro-ATX moderkort med inbyggt ljud och grafik:

Förslag på processor, snabb, sval och prisvärd:

Bra kylare (denna passar bäst i fusion, till h6 bör du välja nått annat):

Passande minne (billigt och vill du klocka så har du marginal):

Tyst hårddisk:

Vet inte om du ville ha bluray/hd-dvd-spelare i datorn. Det finns en komboläsare, för typ 2500:-. Annars kan du vänta på att priserna minskar och nöja dig med en bra dvd-brännare för 300kr sålänge.

Redigerat av MGU, 28 December 2007 - 19:55.

Postad 03 January 2008 - 08:41

sailor73
  • sailor73
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack för förslagen, jag har tittat runt lite och fastnat för Cooltek 3000 chassit

På moderkortet vill jag ha grafik och ljud integrerat (ska bara titta och lyssna, inget spel). Jag vill ha HDMI, samt möjlighet att ansluta två skärmar (1 behövs till 7" i chassit) Ljud ut via optisk borde vara enklast att ansluta till surroundsystemet och om jag förstår rätt så har detta kort det jag efterfrågar?

Nätagregat tänker jag ta
som visserligen har lite högre effekt än dagsbehovet, men det får så bra omdömen och har löstagbara kablar samt 5 års garanti.

Det jag fortfarande är osäker på är vilken processor som passar till moderkortet samt vilken sorts minne? Förslag på 2x1Gb samt 2x2Gb tas tacksamt emot. Även processorkylning är jag osäker på.

Kommer sedan att köra med en enkel DVD brännare samt troligtvis
Väntar med TV kort till lite senare.

Tacksam för all hjälp!

Postad 04 January 2008 - 01:36

Unregistered155de118
  • Unregistered155de118
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tänkte hänga på här eftersom jag också funderar kring liknande/samma komponenter. Jag vill sätta samman en HTPC som klarar digital TV (Boxer), DVD-skivor och HD-filmer, 1080p, från hårddisk (tills vidare, tänkte införskaffa en BluRay/HD-DVD komboläsare lite senare). Bild går till HD-projektor via DVI/HDMI och ljud digitalt (optiskt) till separat receiver.

Så här är planen just nu:

eller

med CA-modul

samt en rätt billig DVD-spelare tills
gått ner lite i priset.

Då jag är helt ny på hela hårdvaru-grejen tar jag väldigt gärna emot synpunkter och råd angående ovanstående. (Framför allt rörande Intel/AMD-frågeställningen samt minnena, där jag helt enkelt bara gissat.)

Postad 04 January 2008 - 12:17

pusst
  • pusst
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Då jag är helt ny på hela hårdvaru-grejen tar jag väldigt gärna emot synpunkter och råd angående ovanstående. (Framför allt rörande Intel/AMD-frågeställningen samt minnena, där jag helt enkelt bara gissat.)

Den där blir varm, jag skulle nog kunna tänka mig ditt övriga system fast med en

du tappar en heldel prestanda ja, men du kan istället bygga en tyst dator som borde klara blueray/hddvd

Postad 04 January 2008 - 17:05

Unregistered155de118
  • Unregistered155de118
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Den där blir varm, jag skulle nog kunna tänka mig ditt övriga system fast med en

du tappar en heldel prestanda ja, men du kan istället bygga en tyst dator som borde klara blueray/hddvd

Oj då, bra att veta. Det känns dock lite oroande med "borde klara bluray/hddvd". Vill ju gärna att det ska fungera. Hur osäkert är det? Är det någon som har någon erfarenhet av 5000+ (eller närliggande) i kombination med moderkortet ovan och kan dela med sig?

Vad är det som gör att den blir varm? Att den tar 125 Watt? (Såg att den du nämnt bara hade 65 Watt.) I så fall borde man kanske komma ytterligare några steg upp med
som också är 65 Watt?

Eller ska man gå en annan väg och komplettera med kylning, exempelvis
som tydligen också ska passa bra till Fusion-chassit (som jag nu mer eller mindre bestämt mig för)?

Ledsen att det blir lite många nybörjarfrågor. Stort tack för all hjälp.

Postad 05 January 2008 - 15:20

Unregistered155de118
  • Unregistered155de118
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Skulle verkligen uppskatta några svar/kommentarer kring ovanstående. Det kliar i beställningsfingret och de här frågorna är det som bromsar just nu...

Postad 05 January 2008 - 16:59

MGU
  • MGU
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag vet inte exakt vad som krävs för blu-ray och hd-dvd, men 5000+ ska klara det. Den ligger nog på gränsen, mindre ska du inte satsa på. Ta helst en lite kraftfullare t.ex. den du nämnde. 65w blir inte lika vam som en 125w, så satsa på en 65w.

CPU-kylaren (Scythe Ninja Mini) ska du ha i vilket fall som helst. Du får ett tystare system och den kyler bättre än orginal.

Vill du spara in pengar så kan du skippa ninjan och köra med orginalkylaren.

Postad 05 January 2008 - 21:07

Unregistered155de118
  • Unregistered155de118
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tack för detta. Har kikat lite till och det verkar som om det i så fall får bli 5200+ snarare än 5400+ eftersom den förstnämnda finns snabbt tillgänglig från pålitlig leverantör.

Å andra sidan så kanske man kan gå upp till 5600+, 89 Watt, och klara sig värmemässigt? Jag vill gärna vara ordentligt på rätt sida om gränsen för blu-ray, hd-dvd, x264 osv. Skulle det fungera med 5600+, i kombination med Ninjan? (Scythe Ninja Mini blir det i alla fall, oavsett processor.)

Tacksam för all hjälp.

Postad 05 January 2008 - 21:12

zOdi
  • zOdi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag har samma beslutsångest som ni andra har hängt över beställningsknappen i drygt en månad nu B)

AMD 6000+ ska tydligen föra ett himla oväsen i orginal så det är ju inte ett alternativ, men med Scythe Ninja Mini ser jag inte varför man inte skulle kunna köra på den. Eller klarar inte den heller av att kyla 6000+ ?

Jag skulle iaf vilja ha minst 3ghz prolle för att känna mig säker på 1080p material.
Har testat ett par 1080p filmer på min AMD 64 3500+ överklockad till 2,5ghz å den låg å tuggade på 100% då, och filmen gick inte smooth. 720p klarar den dock med ca 60-70% use. Men om man börjar Alttabba så går datorn ner sig även med 720p film.

Visst den är inte dual core men som jag förstått det är det inte självklart att få dualcorestöd att funka till filmer och då sitter man inte så bra till med en 2,6-2,8ghz prolle skulle jag tro.

Postad 05 January 2008 - 21:19

zOdi
  • zOdi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ett alternativ till det dyra Asus P5E-VM HDMI som kan matcha AMD altenitivet prismässigt är
http://www.komplett....aspx?sku=343412
+
http://www.komplett....aspx?sku=338082

Läste en resention på det moderkortet och testarna hade fått upp fsb:n till 450, då behöver man inte oroa sig över prestandan iaf 450*8 på länkad processor = 3,6ghz B)

Redigerat av zOdi, 05 January 2008 - 21:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.