Spela .mkv HDDVD/BueRay på PS3
80 svar till detta ämne
Postad 28 December 2007 - 18:00
PlasmaNoob
-
PlasmaNoob
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Har hållt på en massa timmar med att få igång TVErsity till min PS3 för att kunna se HD och DivX filmer, spela upp MP3or och kolla bilder från min dator till PS3an.
Blev ju möjligt sen dom släppte den nyaste uppdateringen "2.10" att streama DivX filmer samt HD film i *.MKV formatet.
Fick det bara att fungera med 1 av alla kanske 10 HD filmer som fanns på min burk, medans DivX fungerade utan problem.
Försökte då att kopiera filer till PS3an via TVErsity men det bara la av efter ett tag.
Min fråga är då finns det något bättre program man kan använda för att kopiera filer till PS3ans hårddisk? Kan ju mycket väl vara så att min dator inte riktigt klarar av att streama filerna ? Kan man bränna en *.MKV på en DVD och spela upp eller kanske kopiera från den till Hårddisken ?
MVH PlasmaNoob
Postad 28 December 2007 - 23:47
jonas3g
-
jonas3g
-
Användare
-
-
106 inlägg
Har hållt på en massa timmar med att få igång TVErsity till min PS3 för att kunna se HD och DivX filmer, spela upp MP3or och kolla bilder från min dator till PS3an.
Blev ju möjligt sen dom släppte den nyaste uppdateringen "2.10" att streama DivX filmer samt HD film i *.MKV formatet.
Fick det bara att fungera med 1 av alla kanske 10 HD filmer som fanns på min burk, medans DivX fungerade utan problem.
Försökte då att kopiera filer till PS3an via TVErsity men det bara la av efter ett tag.
Min fråga är då finns det något bättre program man kan använda för att kopiera filer till PS3ans hårddisk? Kan ju mycket väl vara så att min dator inte riktigt klarar av att streama filerna ? Kan man bränna en *.MKV på en DVD och spela upp eller kanske kopiera från den till Hårddisken ?
MVH PlasmaNoob 
DivX/XviD funkar bra på ps3, däremot stödjer ps3 inte mkv-format. Den kan avkoda h.264 men inte från .mkv-containers utan endast från bluray, avchd och mp4 tror jag. Spelar du en .mkv-fil från tversity så transkodas den till mpeg antar jag.
Redigerat av jonas3g, 28 December 2007 - 23:48.
Postad 29 December 2007 - 00:11
Dalla
-
Dalla
-
Användare
-
-
135 inlägg
MVH PlasmaNoob 
TVersity är ju såvitt jag förstår helt oberoende av vilka format PS3an stödjer. Därmed blir det onödigt att kopiera över filer direkt till PS3. "Problemet" är väl dock att det krävs bra hårdvara i datorn för att i realtid kunna transcoda en HD-film till ett format som PS3 kan hantera. Tyvärr framgår det inte mer på Tvsersitys supportsida vad som menas med bra hårdvara. Jag testade runt lite själv med detta tidigare i veckan, och det funkade bra för mig att streama och transcoda allt upp till 720p, där blev det mer än min burk pallade med. Jag sitter dock på en gammal burk, AMD 2500+ med 1 GB ram...
Postad 29 December 2007 - 01:15
PlasmaNoob
-
PlasmaNoob
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ok. Hmm skumt kör en av dom 10 filmerna i HD i TVersity i 720p och den fungerar utan problem, sen när jag kör dom andra filmerna som också är 720p fungerar det inte ? Har dock fått igång en film som var i 1080p men den var hälften så bra i kvaliteén + att den knappt gick att spela upp.
???
Postad 29 December 2007 - 02:14
Dalla
-
Dalla
-
Användare
-
-
135 inlägg
Ok. Hmm skumt kör en av dom 10 filmerna i HD i TVersity i 720p och den fungerar utan problem, sen när jag kör dom andra filmerna som också är 720p fungerar det inte ? Har dock fått igång en film som var i 1080p men den var hälften så bra i kvaliteén + att den knappt gick att spela upp.
???
Vad händer när du försöker spela upp de andra nio HD-filmerna från PS3an då? Får du något felmeddelande, eller kan du inte ens se dem?
Postad 29 December 2007 - 08:39
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Om jag inte minns fel så rekommenderar tversity en dualcore för att smärtfritt kunna streama högupplöst .mkv.
Men det går fint att kopiera över dem via tversity till ps3. Dock tar det typ lika lång tid som filmen är.
Postad 29 December 2007 - 11:22
jonas3g
-
jonas3g
-
Användare
-
-
106 inlägg
Om jag inte minns fel så rekommenderar tversity en dualcore för att smärtfritt kunna streama högupplöst .mkv. Men det går fint att kopiera över dem via tversity till ps3. Dock tar det typ lika lång tid som filmen är.
Kopierar du filmen via tversity så transkodas den väl till en mpeg i vilket fall, och den strömmen sparas på ps3:an.
Postad 29 December 2007 - 11:45
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Om jag inte minns fel så rekommenderar tversity en dualcore för att smärtfritt kunna streama högupplöst .mkv. Men det går fint att kopiera över dem via tversity till ps3. Dock tar det typ lika lång tid som filmen är.
Kopierar du filmen via tversity så transkodas den väl till en mpeg i vilket fall, och den strömmen sparas på ps3:an.
Då blir ju tyvärr filen mycket större. Men borde inte PS3an kunna streama en fil du bara har kodat av till ström? Utan att kunna encoda den "onthefly". I sånna fall borde ju processorbelastningen bli mycket lägre.
Postad 29 December 2007 - 12:40
PlasmaNoob
-
PlasmaNoob
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
När jag spelar upp dom andra filmerna så dyker det upp ett felmeddelande, "Media Server.exe har stött på ett problem och måste avslutas".
Fixat några nya filmer nu och 1 av dessa fungerar. På de filmer som fungerar är ena en "BlueRay" och den andra "HDDVD" båda har upplösningen 1280*528, har andra filmer i samma upplsning också men dom fungerar inte ?
På dom filmerna som fungerar så hoppar Matroska "haali splittern" igång som en liten ikon i högra hörnet + att det dyker upp en röd och en blå ikon också (en för ljud och en för bild) ?, och på dom som inte fungerar öppnas bara "haali splittern"s ikon och sen kommer felmeddelandet upp. ?
Tycker allt det här är väldigt skumt. Har en hyfsad dator med 512MB grafikkort Core2 och 2GB Ram.
Kollade info om filen på PS3an när jag spelade upp en av filerna som fugerade och den spelades upp i 11,8Mbit i sek.
Vad är det som fugerar att streama egentligen ?
/PlasmaNoob
Redigerat av PlasmaNoob, 29 December 2007 - 14:10.
Postad 29 December 2007 - 15:09
Dalla
-
Dalla
-
Användare
-
-
135 inlägg
Då blir ju tyvärr filen mycket större. Men borde inte PS3an kunna streama en fil du bara har kodat av till ström? Utan att kunna encoda den "onthefly". I sånna fall borde ju processorbelastningen bli mycket lägre.
Tror att just detta är en feature som är under utveckling. I nuläget går det bara att göra på ett enda sätt: Spela hela filmen på datorn, därefter streama till PS3. Då kommer den transcodade streamen ligga kvar i cache, och då blir det inga problem. Saxat från Tversity´s FAQ: "It seems like a very fast computer is needed to do a lot of the magic done by the TVersity Media Server in real-time, what about people with slower machines? Real-Time transcoding of high quality videos indeed requires fast machines, the higher the quality of the video, the faster the machine needs to be. However videos that do not require transcoding, i.e. they are encoded in formats supported by your target device, can be played even on very slow machines disregarding their resolution or bitrate, and so the discussion here is relevant only to content not supported natively by your target deviceb. It is currently impossible to watch that kind of content on machines that are not fast enough to transcode it in real-time due to the fact that it will constantly skip. Future releases will allow this kind of transcoding to be carried out prior to the playback, such that halfway through the transcoding process you will be able to successfully play the video. The speed of your computer will only determine how long you need to wait (if at all) prior to starting the playback and not whether the video can or cannot be played. Already now you can initiate playback of such a file and let it run to the end without watching and then play it from the start and watch it successfully since the second playback is using the cached transcoding result.
Redigerat av Dalla, 29 December 2007 - 15:10.
Postad 29 December 2007 - 15:27
PlasmaNoob
-
PlasmaNoob
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
När jag spelar upp dom andra filmerna så dyker det upp ett felmeddelande, "Media Server.exe har stött på ett problem och måste avslutas". Fixat några nya filmer nu och 1 av dessa fungerar. På de filmer som fungerar är ena en "BlueRay" och den andra "HDDVD" båda har upplösningen 1280*528, har andra filmer i samma upplsning också men dom fungerar inte ?
På dom filmerna som fungerar så hoppar Matroska "haali splittern" igång som en liten ikon i högra hörnet + att det dyker upp en röd och en blå ikon också (en för ljud och en för bild) ?, och på dom som inte fungerar öppnas bara "haali splittern"s ikon och sen kommer felmeddelandet upp. ?
Tycker allt det här är väldigt skumt. Har en hyfsad dator med 512MB grafikkort Core2 och 2GB Ram. Kollade info om filen på PS3an när jag spelade upp en av filerna som fugerade och den spelades upp i 11,8Mbit i sek.
Vad är det som går att streama egentligen ????
Postad 29 December 2007 - 19:39
c0ol
-
c0ol
-
Användare
-
-
144 inlägg
När jag spelar upp dom andra filmerna så dyker det upp ett felmeddelande, "Media Server.exe har stött på ett problem och måste avslutas". Fixat några nya filmer nu och 1 av dessa fungerar. På de filmer som fungerar är ena en "BlueRay" och den andra "HDDVD" båda har upplösningen 1280*528, har andra filmer i samma upplsning också men dom fungerar inte ?
Tycker allt det här är väldigt skumt. Har en hyfsad dator med 512MB grafikkort Core2 och 2GB Ram. Kollade info om filen på PS3an när jag spelade upp en av filerna som fugerade och den spelades upp i 11,8Mbit i sek.
Vad är det som går att streama egentligen ????
Du kan stream allt, bara din dator klarar att trancoda det on the fly till ett format som ps3 kan spela upp.
Postad 29 December 2007 - 19:48
Dalla
-
Dalla
-
Användare
-
-
135 inlägg
/PlasmaNoob 
Testa att kika på denna tråd
Postad 30 December 2007 - 13:39
PlasmaNoob
-
PlasmaNoob
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
/PlasmaNoob 
Testa att kika på denna tråd
Har kollat en del i tråden och testade lite olika grejjer men inget tycks fungera. Funderar nu på att konvertera filerna till PS3ans .AVC för att kunna streama dom direkt, men det tar sån tid. Men sen gick jag in och kollade info om codecs osv, som *.mkv filerna var codade i och upptäckte då att dom 2 filmer som GÅR att spela upp har INGA subtitles och dom resterande som INTE går HAR det, är det någon codec jag saknar eller plugin eller något ? Vore tacksam för hjälp, så slipper man konvertera filerna.... /PlasmaNoob
Postad 30 December 2007 - 19:44
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
TVersity är ju såvitt jag förstår helt oberoende av vilka format PS3an stödjer. Därmed blir det onödigt att kopiera över filer direkt till PS3. "Problemet" är väl dock att det krävs bra hårdvara i datorn för att i realtid kunna transcoda en HD-film till ett format som PS3 kan hantera. Tyvärr framgår det inte mer på Tvsersitys supportsida vad som menas med bra hårdvara.
Jag testade runt lite själv med detta tidigare i veckan, och det funkade bra för mig att streama och transcoda allt upp till 720p, där blev det mer än min burk pallade med. Jag sitter dock på en gammal burk, AMD 2500+ med 1 GB ram...
Nej, TVersity är i högst grad beroende av PS3 formaten. Om man sätter den till PS3-läge så vet den vilka format som kan streams direkt och vilka som måste transcodas. Tyvärr så klarar TVersity endast att trancoda MKV filer till MPEG2, men PS3 video konverteringsprogrammet klarar att göra MP4 filer utan att transcoda alls (mkv stereo by-pass), synd att den möjligheten inte finns i TVerity. Ett exempel på format kopplingen är att TVersity försöka transcode DivX filer trots att PS3 numera klarar det. Det krävs en uppdatering av Tversity för att den ska fatta det (vet inte om det släppts ännu) Då blir ju tyvärr filen mycket större. Men borde inte PS3an kunna streama en fil du bara har kodat av till ström? Utan att kunna encoda den "onthefly". I sånna fall borde ju processorbelastningen bli mycket lägre.
Det är ju ingen meningen, en ström som hackar är inte komplett och kommer hacka även på PS3. Meningen med att kopiera är att få den kompletta strömmen och om den tar 30 min eller 30 timmar att skapa beror på datorn och kvalitetsinställningarna i TVersity, men du kan inte "stressa" fram en ström på en viss tid utan att sänka kvaliten
Postad 30 December 2007 - 21:32
Frenetick
-
Frenetick
-
Användare
-
-
166 inlägg
Ny dator beställd. Hoppas den klarar MKV transcodingen på ett bättre sätt än förra. T7500 dualcore processor, 2 GB minne, Geforce 8600 M med 256 dedikerad minne.
Postad 30 December 2007 - 22:26
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
mkv2vob packar om mkv-filen till en vob-fil och behåller AC3-ljudet!
Sök på nätet och du skall finna den, tar inte mer än 5-15 minuter att packa om en timmas 720P-film med AC3-ljud.
Ingen transcoding behövs sedan utan låt PS3:an spela vob-filen rakt av.
Enda nackdelen är att du inte kan snabbspola i 10ggr hastigheten och uppåt!
Redigerat av junkan, 30 December 2007 - 22:27.
Postad 31 December 2007 - 08:00
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Det har förmodligen diskuterats i andra trådar förut...
Men vad är poängen med att streama över till PS3'an om datorn ändå måste vara igång och kraftig nog att kunna spela upp filmen direkt?
Enda fördelen jag själv kan komma på själv är att man vill slippa dra en kabel från datorn till teven och har väldigt mycket tid och energi över att lägga på omständiga alternativ...
Postad 31 December 2007 - 11:28
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Det har förmodligen diskuterats i andra trådar förut... Men vad är poängen med att streama över till PS3'an om datorn ändå måste vara igång och kraftig nog att kunna spela upp filmen direkt? Enda fördelen jag själv kan komma på själv är att man vill slippa dra en kabel från datorn till teven och har väldigt mycket tid och energi över att lägga på omständiga alternativ...
mkv2vob packar om mkv-filen till en vob-fil och behåller AC3-ljudet! Sök på nätet och du skall finna den, tar inte mer än 5-15 minuter att packa om en timmas 720P-film med AC3-ljud. Ingen transcoding behövs sedan utan låt PS3:an spela vob-filen rakt av. Enda nackdelen är att du inte kan snabbspola i 10ggr hastigheten och uppåt!
Jag instämmer. Har dragit en 7 meter HDMI (ja vet, onödigt) kabel runt alla håll och kanter men har dock en för slö dator att köra 1080p via (abstrakt gräns vid 3GHz). Fungerar detta program (mkv2vob) även för 1080p smärtfritt? Eventuella problem?
Postad 31 December 2007 - 11:34
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
mkv2vob kräver att det inte finns några fel i filen som konverteras för då avbryter den annars funkar det kanon.
Postad 31 December 2007 - 11:47
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Det har förmodligen diskuterats i andra trådar förut... Men vad är poängen med att streama över till PS3'an om datorn ändå måste vara igång och kraftig nog att kunna spela upp filmen direkt? Enda fördelen jag själv kan komma på själv är att man vill slippa dra en kabel från datorn till teven och har väldigt mycket tid och energi över att lägga på omständiga alternativ...
Men om man inte har en hdmiutgång på datorn så kan man väl inte få ut signalen till tvn på annat sätt?
Postad 31 December 2007 - 11:54
PlasmaNoob
-
PlasmaNoob
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Har fått allt att fungera nu =) Men det hackar en del i 1 av filmerna, tror att det beror på att den är uppe i runt 13Mbit/s, kanske går att laborera lite i TVersity. Programmen och i vilken följd jag installerade dom är följande: 1. TVersitySetup_0_9_11_3c.exe (Installerade INTE medföljande codecs) 2. ffdshow rev1734 (Bara standardinstallation: next-> next-> =) Ladda ner här 3. MatroskaSplitter (haali_mediasplitter) Samma där bara next -> next ->) Ladda ner här 4. ac3filter_1_46.exe (Vet inte om den behövdes men jag installerade den i afall =) Sen startade jag TVersity servern och ändrade i settings -> transcoder ENDAST upplösningen till 1280*720 och därefter delade jag ut mappen *.mkv filerna och allt fungerade som det skall. Har dock en för slö dator för dom riktigt tunga uplösningarna verkar det som, men det där MKV2VOB verkar ju vara en intressant lösning, ska ta o testa det nästa år =) Gott nytt år!!!!! /PlasmaNoob
Postad 31 December 2007 - 12:13
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Men om man inte har en hdmiutgång på datorn så kan man väl inte få ut signalen till tvn på annat sätt?
Jo då. Med DVI utgång kan du fixa DVI till HDMI kabel (fungerar fint). Då skickar du bara bild signal, ej ljud digitalt. Då får du skicka ljudet separat. Om du har en VGA utgång kan du även skicka signalen på detta sätt (VGA till DVI). Då skickas signalen analogt. Äldre tv apparater kan ha denna ingång. Oxå endast bildsignal och något sämre. Om du är riktigt desperat och har en s-komposit utgång (stor svart rund sak) på burken kan du skicka denna signalen via scart till tvn. Rekommenderas ej = ).
Postad 31 December 2007 - 14:48
Dalla
-
Dalla
-
Användare
-
-
135 inlägg
Kan ju finnas praktiska skäl också, man kanske inte har möjlighet att dra en DVI/HDMI-kabel från datorn till TVn. Maxgränsen är väl runt 10m tror jag, och det går åt många meter om man drar längst med lister, dörrkarmar osv... Men visst, jag tycker det fungerar kanon med att dra kabel :-)
Postad 31 December 2007 - 22:05
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Problemet med max-längden på dvi-kabeln kan ju vid behov lösas genom att placera en hdmi/switch-repeater på vägen. Men visst då pratar vi om 2 kablar och en extra pryl och inte lika enkelt som att bara dra en kabel.
Den dagen man kan ställa en skräpdator med nätverkskort i garderoben och låta ps3'an hämta filmerna och göra allt jobb själv så kommer jag förmodligen att se annorlunda på saken.
Men nu var det inte min avsikt att kidnappa tråden.
Ni som av valfri anledning faktiskt vill streama får gärna fortsätta diskutera det utan att jag lägger mej i ytterligare
Postad 01 January 2008 - 17:35
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Har fått allt att fungera nu =) Men det hackar en del i 1 av filmerna, tror att det beror på att den är uppe i runt 13Mbit/s, kanske går att laborera lite i TVersity. Programmen och i vilken följd jag installerade dom är följande:
1. TVersitySetup_0_9_11_3c.exe (Installerade INTE medföljande codecs)
2. ffdshow rev1734 (Bara standardinstallation: next-> next-> =) Ladda ner här
3. MatroskaSplitter (haali_mediasplitter) Samma där bara next -> next ->) Ladda ner här
4. ac3filter_1_46.exe (Vet inte om den behövdes men jag installerade den i afall =)
Sen startade jag TVersity servern och ändrade i settings -> transcoder ENDAST upplösningen till 1280*720 och därefter delade jag ut mappen *.mkv filerna och allt fungerade som det skall.
Har dock en för slö dator för dom riktigt tunga uplösningarna verkar det som, men det där MKV2VOB verkar ju vara en intressant lösning, ska ta o testa det nästa år =)
Gott nytt år!!!!!
/PlasmaNoob 
Men det du skriver här är ju nästan exakt vad nappy skriver i denna tråden. Att streama mkv är för det mesta inga problem, men att datorn ska palla med att ge en stabil ström till ps3 är en annan femma. Om datorn inte pallar så är det bästa, som tidigare nämts, att kopiera över filen till psa3 via tversity så att den trancodas utan stress på att spelas upp direkt.
Postad 01 January 2008 - 17:38
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Vad säger dom i affären där du har köpt filmerna? Kan inte de hjälpa dig att få ordning på det?
Postad 01 January 2008 - 17:41
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Jo då. Med DVI utgång kan du fixa DVI till HDMI kabel (fungerar fint). Då skickar du bara bild signal, ej ljud digitalt. Då får du skicka ljudet separat. Om du har en VGA utgång kan du även skicka signalen på detta sätt (VGA till DVI). Då skickas signalen analogt. Äldre tv apparater kan ha denna ingång. Oxå endast bildsignal och något sämre. Om du är riktigt desperat och har en s-komposit utgång (stor svart rund sak) på burken kan du skicka denna signalen via scart till tvn. Rekommenderas ej = ).
Jo, missade visst att skriva "en högupplöst signal". Självklart kan man få ut signalen från datorn. Men jag visste inte att DVI kunde överföra högupplöst. Men det känns ändå inte som ett alternativ att dra en hdmi-kabel typ 10 meter. För de pengarna den kostar köper jag heller en riktig mediaextender och skiter i att krångla med ps3.
Postad 01 January 2008 - 17:45
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
När jag spelar upp dom andra filmerna så dyker det upp ett felmeddelande, "Media Server.exe har stött på ett problem och måste avslutas". Fixat några nya filmer nu och 1 av dessa fungerar. På de filmer som fungerar är ena en "BlueRay" och den andra "HDDVD" båda har upplösningen 1280*528, har andra filmer i samma upplsning också men dom fungerar inte ? Vad säger dom i affären där du har köpt filmerna? Kan inte de hjälpa dig att få ordning på det?
Redigerat av henke007, 01 January 2008 - 21:55.
Postad 01 January 2008 - 17:59
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Jo, missade visst att skriva "en högupplöst signal". Självklart kan man få ut signalen från datorn. Men jag visste inte att DVI kunde överföra högupplöst. Men det känns ändå inte som ett alternativ att dra en hdmi-kabel typ 10 meter. För de pengarna den kostar köper jag heller en riktig mediaextender och skiter i att krångla med ps3.
Ja ok. Med DVI till datorn kör du kanske förmodligen en "vanlig" skärmupplösning på 1280*1024 vilket kan anses som högupplöst då 720 pixlar vertikalt anses som "HD ready", vilket är en sämre vertikal upplösning. Förstår dej.
Postad 07 January 2008 - 10:14
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Tja har ett litet problem för er som har rutinen.
Vill köra min Batman Begins 1080p på min ps3a.
Min dator är lite lite för slö för att köra filmen felfritt = ingen mening att streama via TVeristy(har även hdmi kabel till ps3). Försökte skicka via TVersity till ps3 (mkv format) och det fungerade ej som ovan har nämnt tidigare. Dålig bild och utan ljud (TVersity komprimerade och kodade om till 1 gb).
Försökte senare med programmet mkv2vob som rekommenderats. Kopierade över till ps3 och resultatet blev en fullständig fil (skiva 1 4 gb) med ljud fast jag får ingen bild. VLC kan inte heller visa bilden. (Har jordens alla codec).
Enligt programmet har omkodningen skett felfritt?
Någon som fått sitt att fungera?
Stödjer ps3 vob formatet? I ps3an står formatet som AVC... vilket är det vanliga i ps3 (jämfört med trailers osv.)
/W
Redigerat av Wilgot, 07 January 2008 - 10:17.
Postad 07 January 2008 - 10:47
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Försökte senare med programmet mkv2vob som rekommenderats. Kopierade över till ps3 och resultatet blev en fullständig fil (skiva 1 4 gb) med ljud fast jag får ingen bild. VLC kan inte heller visa bilden. (Har jordens alla codec). Enligt programmet har omkodningen skett felfritt?
MKV2VOB stöder inte 1080p. Jag får samma fel som du, ingen bild på 1080p material. Det står på deras hemsida/forum. Minns inte om det var forumet eller på själva sidan
Postad 07 January 2008 - 10:57
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Försökte senare med programmet mkv2vob som rekommenderats. Kopierade över till ps3 och resultatet blev en fullständig fil (skiva 1 4 gb) med ljud fast jag får ingen bild. VLC kan inte heller visa bilden. (Har jordens alla codec). Enligt programmet har omkodningen skett felfritt?
MKV2VOB stöder inte 1080p. Jag får samma fel som du, ingen bild på 1080p material. Det står på deras hemsida/forum. Minns inte om det var forumet eller på själva sidan 
Jaha där ser man. Tack för svaret. Någon som har något annat program som löser biffen?
Postad 07 January 2008 - 11:19
swebarb
-
swebarb
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
Testa konvertera filmen med ps3 video 9, sen kopiera filmen till ps3an det har jag gjort med några hd filmer och det funkat bra.
Postad 08 January 2008 - 13:08
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Testa konvertera filmen med ps3 video 9, sen kopiera filmen till ps3an det har jag gjort med några hd filmer och det funkat bra.
Tack för tipset men video 9 konverterade min 4gb (skiva 1) till 600 mb... så jag gav upp. Försökte sätta allt på högsta upplösning men den reagerade inte. Dessutom tog det nästan 3 timmar. /W
Postad 11 January 2008 - 23:34
Svaniz
-
Svaniz
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Men går bara att välja konvetera 480p med mkv2vob?? Då blir de väl inte hd kvalla eller?
Postad 11 January 2008 - 23:43
Lille_skutt
-
Lille_skutt
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Men går bara att välja konvetera 480p med mkv2vob?? Då blir de väl inte hd kvalla eller?
Tror inte man kan på något sätt just nu få en film från datorn att behålla sin HD kvalle. Kommer nog alltid förlora lite av kvallen på vägen genom konverteringen.
Postad 12 January 2008 - 20:46
robhol
-
robhol
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
http://www.playstati...orum/t4141.htmlför att kunna streama över x264 som ligger i en mkv container kan den guiden vara en lösning änsålänge fast man ska orka också tar dock bara ungefär 10 min totalt. Ni som undrar vad som är nyttan med PS3an. Fast vill att det i slutändan ska räcka med att sätta en dator i en garderob och låta PS3an hämta filerna därifrån då måste man ju kontra med, varför låta ps3an hämta filerna ha den som htpc istället =) Men de har kommit en bit på vägen med att få igång .mkv i Ubuntu. Kommer det igång där blir det till att låta PS3an koppla upp sig på FTP sen köpa extern hårddisk och låta den tanka ner x264 material direkt istället för att gå via någon dator.
Redigerat av robhol, 12 January 2008 - 20:56.
Postad 13 January 2008 - 12:34
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Kollade på de du länkat till och man kan ju läsa till dess förbannelse. Men de första tipset verkar fungera fast krångligt. Skall försöka på det andra sättet nu med ett program som kallas Gotsent. http://sentry23.googlepages.com/ , tackar barateau i playstation-3.se forum för de. Detta verkar kunna konvertera mkv kontainers i 720p till mp4 någorlunda felfritt. Läst runt lite och det verkar inte direkt finnas någon smidig lösning på 1080p konvertering. Möjligen ovan nämnda fall vilket jag ej testat.
Postad 13 January 2008 - 16:12
Lille_skutt
-
Lille_skutt
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Kollade på de du länkat till och man kan ju läsa till dess förbannelse. Men de första tipset verkar fungera fast krångligt. Skall försöka på det andra sättet nu med ett program som kallas Gotsent. http://sentry23.googlepages.com/ , tackar barateau i playstation-3.se forum för de. Detta verkar kunna konvertera mkv kontainers i 720p till mp4 någorlunda felfritt. Läst runt lite och det verkar inte direkt finnas någon smidig lösning på 1080p konvertering. Möjligen ovan nämnda fall vilket jag ej testat.
GOTsent funka skitbra! Ville bara tillägga att man behöver Ac3filter och Haali Media splitter för att det ska funka. Sök på dem på google. Vet inte hur det funkar med suround ljud. verkar vara problem med det.
Redigerat av Lille_skutt, 13 January 2008 - 21:02.
Postad 14 January 2008 - 21:24
Ledarn
-
Ledarn
-
Rookie
-
3 inlägg
Har problem med undertexterna på ps3an.
Från början har jag en .mkv-film och en .srt-text. Jag muxar (  ) ihop dom i mkvmerge GUI till en .mkv-film med text och när jag kollar den ligger texten där så fint. Sedan kör jag filmen i mkv2vob och nu plötsligt är texten inte kvar i .vob-filen. Är aningen less på det här nu
Postad 19 January 2008 - 23:31
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Har problem med undertexterna på ps3an. Från början har jag en .mkv-film och en .srt-text. Jag muxar ( ) ihop dom i mkvmerge GUI till en .mkv-film med text och när jag kollar den ligger texten där så fint. Sedan kör jag filmen i mkv2vob och nu plötsligt är texten inte kvar i .vob-filen. Är aningen less på det här nu
Lyckades du lösa det? Jag har samma problem
Postad 20 January 2008 - 03:01
PlasmaNoob
-
PlasmaNoob
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
GOTsent Fungerade bra!
Fick igång 2 av dom filmerna jag inte kunde streama innan genom det
/PlasmaNoob
Postad 01 February 2008 - 21:40
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Har problem med undertexterna på ps3an. Från början har jag en .mkv-film och en .srt-text. Jag muxar ( ) ihop dom i mkvmerge GUI till en .mkv-film med text och när jag kollar den ligger texten där så fint. Sedan kör jag filmen i mkv2vob och nu plötsligt är texten inte kvar i .vob-filen. Är aningen less på det här nu
Jag har med samma problem, oavsett om jag konverterar med ps3video9 eller muxar i mkv2vob så försvinner texten. Försökte att få in den genom att trycka append istället för add på undertexten (append betyder väll fästa??) Men då säger han ifrån och jag får upp error. Help-filen är ju inte så mycket till hjälp heller.. Ska prova med lite andra filmer och se om det blir någon skillnad. När vi ändå disskuterar mkv2vob,ställer programmet om upplösningen till 1240*550 lr nått för er med? Även om jag ändrar fps:en så ställer den tillbaka.
Postad 06 February 2008 - 08:37
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Provade mkv2vob för första gången igår. Blev helbra. Streamade sen till PS3an med Tversity. Klockrent.
Har för mig att jag läst att PS3an kan läsa .vob på egen hand men hade inga tomma DVD skivor att bränna till, får köpa.
Kommer ej ihåg om orginalfilen hade 5.1 ljud heller. Får testa lite mer ikväll, det tar ju lite tid att sitta å pula å man måste ju jobba oxå.
Postad 06 February 2008 - 12:35
swebarb
-
swebarb
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
Tack för tipset men video 9 konverterade min 4gb (skiva 1) till 600 mb... så jag gav upp. Försökte sätta allt på högsta upplösning men den reagerade inte. Dessutom tog det nästan 3 timmar. /W
Då måste du ha valt fel profil, är filmen 1080p eller 720p så måste du välja motsvarande profil innan du konverterat.. jag gjorde en 4,5gb mkv film till ungefär hälften det är vad som ska bli när den är klar.. 600mb är ju som en vanlig xvid.. fel.
Postad 06 February 2008 - 15:45
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Vilka divx filer o mkv filer kan ps3an spela upp egentligen efter uppdateringen?? ploppar in filer i mitt usb minne men när jag sätter i det i konsolen står det bara "inga titlar".. tröttsamt... tar den ej divx eller wdf??
Postad 07 February 2008 - 12:26
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Jag har med samma problem, oavsett om jag konverterar med ps3video9 eller muxar i mkv2vob så försvinner texten. Försökte att få in den genom att trycka append istället för add på undertexten (append betyder väll fästa??) Men då säger han ifrån och jag får upp error. Help-filen är ju inte så mycket till hjälp heller.. Ska prova med lite andra filmer och se om det blir någon skillnad.
När vi ändå disskuterar mkv2vob,ställer programmet om upplösningen till 1240*550 lr nått för er med? Även om jag ändrar fps:en så ställer den tillbaka.
Får heller inga undertexter. Varför inte? Jag får iaf 5.1 ljud så vilket är krav 1. Engelska fattar jag så det är lugnt. Och den ställer om upplösningen, verkar bli allt från 1280x528 till 1280x640. Fast det beror väl på orginalfilmens bildratio?
Postad 07 February 2008 - 21:46
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Jag har med samma problem, oavsett om jag konverterar med ps3video9 eller muxar i mkv2vob så försvinner texten. Försökte att få in den genom att trycka append istället för add på undertexten (append betyder väll fästa??) Men då säger han ifrån och jag får upp error. Help-filen är ju inte så mycket till hjälp heller.. Ska prova med lite andra filmer och se om det blir någon skillnad.
När vi ändå disskuterar mkv2vob,ställer programmet om upplösningen till 1240*550 lr nått för er med? Även om jag ändrar fps:en så ställer den tillbaka.
Får heller inga undertexter. Varför inte? Jag får iaf 5.1 ljud så vilket är krav 1. Engelska fattar jag så det är lugnt. Och den ställer om upplösningen, verkar bli allt från 1280x528 till 1280x640. Fast det beror väl på orginalfilmens bildratio?
Ja, jag tror att det gör det...lr på hur många fps den är kodad i verkar det som oxå. Vet inte om det stämmer men det verkar som det!
Postad 09 February 2008 - 16:36
gårdemyr
-
gårdemyr
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Har fått det att fungera helt utmärkt nu 
Enda negativa är att vi har för dåligt nätverk inom huset så att det hackar
en del.
Detta har jag använt:
-TVersity (senaste)
-Haali Media Splitter(senaste)
-FFDshow (senaste)
-AC3filter (vet ej ifall det är nödvändigt)
Sen är det bara att köra igång  .
Kom ihåg att starta TVersity i "mediaserver.exe -debug" mode.
Fråga ifall det är något
gårdemyr
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|