Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

högtalarelement vid självbygge

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 December 2007 - 18:03

sebastianboos
  • sebastianboos
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
om man har ett par gamla emit/infinity band diskanter som är för bil bruk kan man använda dessa i ett par frontare? är sugen på ett par hemma men kostnaden för ett par nya element är för hög orginal delningsfilter finns

tacksam för svar.

Postad 29 December 2007 - 19:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Går gör det väll alltid, se bara till att du har en förstärkare som klarar av att lastas ner till 4ohm

Postad 29 December 2007 - 19:53

sebastianboos
  • sebastianboos
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
jupp min nya onkyo är suvverän ;) hehe har för mig att den är ställbar mellan 4-8...

Postad 29 December 2007 - 21:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Banddiskanter brukar gå mycket lägre än 4 ohm, dom kan vanra ner tills att den är nästan kortslutning ;)

Men det varierar med olika märken/modeller, men det är av denna anledning som man brukar ha en traffo till band ellement för att få en bättre last till förstärkaren.

Postad 29 December 2007 - 21:40

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag trodde att banddiskanter brukar ha i det närmaste linjär impedanskurva!?

Postad 29 December 2007 - 23:10

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

jupp min nya onkyo är suvverän :blush: hehe har för mig att den är ställbar mellan 4-8...

Nix pix inte "ställbar mellan 4-8" ;) Den klara av att driva högtalare som har en nominell impedans mellan 4-8 ohm.

Postad 30 December 2007 - 02:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Professor_Kalkyl Postat Igår, 23:10
Nix pix inte "ställbar mellan 4-8" wink.gif Den klara av att driva högtalare som har en nominell impedans mellan 4-8 ohm.

Jo, så kan man ju säga, men den skulle palla en högtalare som ligger på 16 ohm också, grejen är den att en högtalare har ju som bekant inte en konstant lasst utan den varierar med frekvensen.
Den kan / brukar variera mellan ca 2,5 - 20 ohm för många högtalare så det är långtifrån att det är en onstant lasst utan det är en impedans.
Den mäter man fram och beäknar fram ett värde som är ett slagt genomsnitt, detta bli den nominella impedansen T.ex. 8 ohm.
Det som man kan avläsa med detta värde 4,6 eller 8 ohm är att en högtalare som har en högre nominell impedans är en högtalare som förmodligen mer sällan går ner till lika låga impedanser som en med ett lågr nominelt värde på.

Så att säga att den pallar att driva en högtalare på 4-8 ohm ät både rätt och fel, för det kan vara så att den högtalare du tängt använda har en nominell impedans på 8 ohm.
Men har mycket oroligheter i impedanskurvan runt dom lägre frekvenserna (30-150 Hz vilket är vanligt för portade högtalare)
och att det där finns en/ett antal riktigt jobbiga bitar med mycket varierade impedans och med låga impedanser långt nere i registret.
Detta gör så att din förstärkare måste lämna väldigt mycket effekt och ström för att hålla kontrol på konerna och för att orka driva dom ordentligt.

För att veta om din förstärkare palar att riva högtalarna ordentligt så skulle man vilja ha impedans diagram för högtalarna och en kubmätning för stärkaren, då kan man se om stärkaren pallar att lämna anständiga effekter i dom områden där högtatarna kräver det.

Lisa91 Postat Igår, 21:40
Jag trodde att banddiskanter brukar ha i det närmaste linjär impedanskurva!?

Nja, det har dom väll, Har jag för mig :blush:
men den brukar vara låg och har offta jobbig impedans långt upp i frekvens

Postad 30 December 2007 - 19:37

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
DVD-ai jag håller med dig till fullo, men jag orkar inte skriva så långa inlägg så ofta

Conclusion: I rest my case :)

Postad 01 January 2008 - 01:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Professor_Kalkyl Postat Dec 30 2007, 19:37
DVD-ai jag håller med dig till fullo, men jag orkar inte skriva så långa inlägg så ofta

Conclusion: I rest my case smile.gif

:)

Postad 15 March 2008 - 23:41

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
är det någon som vet något om högtalar element till hörlurar,var hittar man info om sånna tro ?

Postad 16 March 2008 - 11:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

är det någon som vet något om högtalar element till hörlurar,var hittar man info om sånna tro ?

Om du vill byta högtalare i dina lurar så pratar du med företages som tillverkat dom typ, AKG, Grado m.m.

Jag har ett antal AKG lurar och har bytt ellement på ett par av dom ( då dom är rätt gamla och inte mådde så bra ) det va mycket smidigt, jag pratade ( mejlade ) till dom och frågade om man kunde få köpa nya ellement och dom va mycket trevliga och tillmötesgående.
Jag fick sedan ( 7 dagar senare ) ett paket med 2 st ellement i till mina AKG K-501 or och betalade bara frakten på 100 kr ( skulle tydligen ha kostat några hundra för ellementen också, men jag behövde tydligen inte göra det :lol: )

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.