Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

5.1 till 6.1

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2007 - 11:25

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Hejsan!!

Ska koppla in THX på Marantzen till 6.1
Ska man köpa en vanlig center o läga längst bak eller två Surr högtalare till?

O tips på högtalare o lite info vore snällt. Inge dyrt :blush:
Hitta ingen riktigt bra info i dom befintliga trådarna om 6.1

Mvh Fredik

Redigerat av _FredriK_, 30 December 2007 - 11:26.

Postad 30 December 2007 - 14:22

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Jag upplever ingen dramatisk förbättring sedan jag uppgraderat från 5.1 till 7.1. Hade tur och lyckades byta till mig två extra surrar identiska med dom jag redan hade. Bytet kostade inte mig något mer än en hopplöst omodern crt-tv. :blush: Med facit i hand så skulle jag aldrig betalt speciellt mycket för den lilla uppgradering detta gav.

Om man ändå vill testa så kan jag tänka mig att man ska försöka klangmatcha så gott det går även bak. Dessutom så har ju en traditionell center (bas-diskant-bas) ganska dålig spridning i sidled vilket jag fått för mig är dåligt i bakkanalerna. I min setup så är inte centern speciellt klangmatchad med surrarna så i mitt fall var det nog bäst med fyra likadana surrar.

Postad 30 December 2007 - 16:29

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag håller med Tobyponken till 100% för mina erfarenheter är detsamma.
I ditt fall med soffan dikt mot bakre väggen så är det inte värt pengarna att utöka från 5.1 till 6.1 eller 7.1 om du frågar mig.

Kan lägga till att jag tycker det är bättre med 2 riktigt bra surroundhögtalare än 4 halvdanna om du förstår vad jag menar. Har man ett fullvuxet och bra sound från fronthögtalarna så är det inte roligt med små halvdanna surroundhögtalare, hur många de än är.

/Heron

Redigerat av Heron, 30 December 2007 - 16:31.

Postad 30 December 2007 - 16:37

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Okej

tack för era synpunkter vet att lägenheten vi bor i nu är ju inte direkt optimal.

För jag går i tankarna o Byta upp mig till någon modell i AV sortimentet. Nya s3 drar rätt bra i fingrarna.
O kanske behålla det jag har fast bara vända på allt.
Och köpa ny center o två golvare. Då kan det ju bli 7.1 bara så där :blush: är det bättre?

Redigerat av _FredriK_, 30 December 2007 - 16:44.

Postad 30 December 2007 - 23:26

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Okej

tack för era synpunkter vet att lägenheten vi bor i nu är ju inte direkt optimal.

För jag går i tankarna o Byta upp mig till någon modell i AV sortimentet. Nya s3 drar rätt bra i fingrarna.
O kanske behålla det jag har fast bara vända på allt.
Och köpa ny center o två golvare. Då kan det ju bli 7.1 bara så där :) är det bättre?

Om du ändå ska köpa nya frontar och center så kan du ju testa att flytta bak två surrar till men borra inga hål i väggen innan du lyssnat... :)

Ska tillägga en sak, de få spår jag jämfört mellan 5.1 och 7.1 (egentligen 6.1) så upplever jag att DTS ES vs DTS ger större skillnad än DD EX vs DD. Till det bättre då förståss men skillnaden är inte stor. Är det någon mer som upplever samma sak?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.