Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mentor 1, 2 eller B&W CM1?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2007 - 17:27

Unregistered1d493a62
  • Unregistered1d493a62
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Nu är det dags att byta ut mina B&W 604:or till några mindre. Dock så vill jag inte kompromissa för mycket i ljudkvalitet och registeromfång. Min plan är för dagen att välja en kompetent stativare, främst Dalis Mentor 1 eller 2 alternativt B&W:s CM1 eller XT2 och för att komplettera basen även skaffa en sub.
Jag har behovet att ställa stativarna nära väggen och optimalt är att slippa stativen, dvs placera på en bänk eller hylla. Kompromiss med nygifta frun... :blush:

Mentor-serien har ju fått bra omdömen men CM har jag inte läst så mycket om mer än i någon recension i Bild&Ljud.

Har någon ute i forumrymden ljuderfarenheter av dessa högtalare tillika placering? Rummet är rätt stort och öppet, lyssningsplatsen är ca 15m2 men hela rummet över 30 m2.

Elektroniken idag är Denon 3910 och 3805 så jag antar att detta funkar bra framöver rent kraftmässigt.

Postad 30 December 2007 - 18:05

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Aurum Cantus kanske?

http://www.blocket.s...m?ca=5_s&last=1

Annars skulle jag satsa på Mentor 2.. XTZ verkar OK men ja har aldrig sett en jämförelse mellan dem och Mentor 2, de har ju fått väldigt bra kritik annars...

Postad 30 December 2007 - 18:16

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Hmmm... min kommentar på dessa trådar är att det nog är bättre att göra något åt frugan än högtalarna. Men det rådet brukar inte tas emot särskilt väl. Hursomhelst är det väl inget bra tecken att det första man får göra när man gifter sig är att slänga ut favorithögtalarna. Det tyder på att maktbalansen i hemmet redan är klart vriden till frugans fördel. Som en erfaren man kan jag berätta att det bara kommer att bli värre ty kvinnor släpper inte sin makt i hemmet, snarare försöker de utöka den. Mitt bästa sambo ville själv dela upp ansvarsområdena så att jag ansvarade för bilen, hemelektroniken, ekonomin och trädgården. Hon ansvarade för heminredning, semesterbokningar och matlagning. Det låter väldigt bakåtsträvande men det funkade utmärkt.

Nu till frågan. Eftersom rummet är på 30 kvm så kan du nog inte ha hur små högtalare som helst. Kanske kan man föreslå att du testar något från Dynaudio eller Elac som ligger i din prisklass eftersom de ger relativt mycket ljud i ett litet skal. Om du vill ha en högtalare med ett mer WAF-igt utseende så kan du ju kika på Monitor Audio.

I alla fall tycker jag inte att man ska låsa sig vid Hifiklubbens sortiment eftersom det finns mycket bra prylar som inte säljs där.

Redigerat av Unregistered1197, 30 December 2007 - 18:22.

Postad 30 December 2007 - 18:22

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Ja elac har en stativare jag gärna skulle lyssna på, Elac BS 244..

https://www.prisjakt...kt.php?p=255592

Postad 30 December 2007 - 19:15

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Mentor 2 är mycket fina högtalare - men jag skulle råda dig att lyssna länge och väl på ett par Dynaudio Focus 140. När jag har lyssnat på stativare har dessa 2 varit mina favoriter - och av dem skulle jag välja Dynaudion direkt (de stämmer bättre med mitt ljudideal). Om jag minns rätt så hyllade Ljud och Bild dom som de bästa högtalarna under 20000:- de någonsin hört (hittar inte testet på deras sida just nu)....
XTZ 99.25/26 har fått bra omdömen - har inte hört dem själv..kolla med frun innan - alla gillar inte högblank svart lack som man får putsa stup i kvarten...

CM1 är riktigt trevliga, och för sin storlek spelar de helt fantastiskt, men de är inte i samma klass som Mentor eller Focus - om du gillar B&W så kan du kanske kolla på 705:orna?

Som vanligt är det dina öron (och frugans ögon kanske...? :) ) som ska leva med högtalarna...en rejäl provlyssning anbefalles.

/Andreas

Postad 30 December 2007 - 20:09

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Mitt tips är Ino Audio piP/s. I mitt öra betydligt bättre än tex B&W CM1. :)

Postad 30 December 2007 - 21:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Mitt tips är Ino Audio piP/s. I mitt öra betydligt bättre än tex B&W CM1. :)

Jaha. Då ska man ha tid att vänta, då. Och vänta... Dessutom ska man nog inte rekommendera piP till någon som inte är intresserad av den strömningen.

Postad 31 December 2007 - 16:19

Unregistered1d493a62
  • Unregistered1d493a62
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack för goda tips. Eftersom Hifi-Klubben nu gjort ett nytt försök i Umeå så ligger det nära till hands att handla där. Har inte lyckats finna Dynaudios Focus 140 för provlyssning i stan med omnejd. Har även lyssnat på Gamuts phi-stativare och de lät riktigt fint. Mentor 6:an gjorde mg lycklig tidigare i höstas och jag hoppas att även de små kan hålla samma kvalitet. B&W 705:ornas utseende gillades inte av hustrun. Kanske risk att CM1 blir för liten i rummet. Men priset på både den och Mentor 1 är lättförhandlat. Mentor 2 el Focus 140 kommer att kräva en motprestation...

Kan/bör man sätta spikes direkt under en stativare om man har den på en bänk eller i hylla?

Redigerat av prispelle, 31 December 2007 - 16:22.

Postad 31 December 2007 - 16:30

Unregistered1d493a62
  • Unregistered1d493a62
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Mentor 2 och Focus 140 bör dessutom placeras en bra bit från väggen. Mentor 1 och CM1 är nog inte lika känsliga för detta men troligtvis för klena för rummet. Huvudbry. Längtar till då all ledighet är över så ljudbutikerna kan ha öppet igen!!

Postad 31 December 2007 - 18:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

B&W 705:ornas utseende gillades inte av hustrun. Kanske risk att CM1 blir för liten i rummet. Men priset på både den och Mentor 1 är lättförhandlat. Mentor 2 el Focus 140 kommer att kräva en motprestation...

Lycka till med högtalarna du verkar ha en del uppslag att undersöka nu.

Låt mig dock avslöja en hemlighet om kvinnor för dig. Det finns ingen kvinna som kan låta bli att försöka styra och domdera över sin man. I hemlighet önskar hon sig dock inte att han ska ge efter utan att han ska säga ifrån, visa sig stark och vara en riktig karl. Alla kvinnor föraktar svaga män. Ju mer kvinnan styr och ju mer mannen ger efter desto mer kommer kvinnan att förakta mannen.

Jag förstår att du handlar med gott uppsåt för att bevara husfriden och ta hänsyn till din nya fru men i själva verket har du börjat så fröna till äktenskapets undergång. För ingen man kan leva som en toffel i alla sina dagar och ingen kvinna kommer att vara trogen mot en man som hon föraktar.

Postad 31 December 2007 - 23:02

Niemi9999
  • Niemi9999
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
För att göra dig lycklig. Skaffa dig ett par mentor 6 med en passande stärkare. Låt de gärna stå en halvmeter från väggen om det skulle behövas. Det är välljud som gäller. Din fru kommer att gilla ljudet så småningom och acceptera placeringen.

Postad 31 December 2007 - 23:30

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
De roliga a ju att med stativen så tar och ser stativare ut att ta lika mkt plats? varför byta då?

Postad 31 December 2007 - 23:46

Unregistered1392
  • Unregistered1392
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Låt mig dock avslöja en hemlighet om kvinnor för dig. Det finns ingen kvinna som kan låta bli att försöka styra och domdera över sin man. I hemlighet önskar hon sig dock inte att han ska ge efter utan att han ska säga ifrån, visa sig stark och vara en riktig karl. Alla kvinnor föraktar svaga män. Ju mer kvinnan styr och ju mer mannen ger efter desto mer kommer kvinnan att förakta mannen.

Jag förstår att du handlar med gott uppsåt för att bevara husfriden och ta hänsyn till din nya fru men i själva verket har du börjat så fröna till äktenskapets undergång. För ingen man kan leva som en toffel i alla sina dagar och ingen kvinna kommer att vara trogen mot en man som hon föraktar.

Jag kan inte hjälpa att höja på ögonbrynen här. Det är nästan lite löjeväckande när män ska lära sina medmän påstådda sanningar som denna, som om det fanns en bok i hur kvinnor fungerar. Men det kanske sorgligaste är att detta är slutsatsen du förmodligen dragit av dina egna erfarenheter, för nog finns det lite gömd bitterhet mellan raderna här.

Konsten ligger i att bevara sina mjuka sidor istället för att låta sig förhårdna eller bli någon anna då någon tjej eller kille behandlat en illa. Sanningen är att väldigt många tjejer/kvinnor är precis lika sviniga som män kan vara så några större skillnader i beteende ska man aldrig utgå ifrån. Ej heller när det gäller dominanta sidor, som i sig inte är något dåligt.

Ordvalen och att du får det till att bli "föraktad" för att man är en "toffel" eller för "svag" säger mer om din förmåga till självinsikt än om sanningen. Som om att man ska utgå från att det är en själv det är fel på när någon, kanske i synnerhet en kvinna, behandlar en som ett svin. Skulle det inte kunna bero på just det: att hon är ett svin? Det här s.k "manliga" perspektivet med att "shapea up" och stå på sig står mig upp i halsen. Jag är ivarjefall trött på det här skådespelet mellan tjur och ko. Vi är alla människor och vi skulle må bra av om de här stereotypa bilderna försvann för gott. Det får bli mina sista rader år 2007.

Gott nytt år!

Postad 01 January 2008 - 00:24

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Jag kan inte hjälpa att höja på ögonbrynen här. Det är nästan lite löjeväckande när män ska lära sina medmän påstådda sanningar som denna, som om det fanns en bok i hur kvinnor fungerar. Men det kanske sorgligaste är att detta är slutsatsen du förmodligen dragit av dina egna erfarenheter, för nog finns det lite gömd bitterhet mellan raderna här.

Konsten ligger i att bevara sina mjuka sidor istället för att låta sig förhårdna eller bli någon anna då någon tjej eller kille behandlat en illa. Sanningen är att väldigt många tjejer/kvinnor är precis lika sviniga som män kan vara så några större skillnader i beteende ska man aldrig utgå ifrån. Ej heller när det gäller dominanta sidor, som i sig inte är något dåligt.

Ordvalen och att du får det till att bli "föraktad" för att man är en "toffel" eller för "svag" säger mer om din förmåga till självinsikt än om sanningen. Som om att man ska utgå från att det är en själv det är fel på när någon, kanske i synnerhet en kvinna, behandlar en som ett svin. Skulle det inte kunna bero på just det: att hon är ett svin? Det här s.k "manliga" perspektivet med att "shapea up" och stå på sig står mig upp i halsen. Jag är ivarjefall trött på det här skådespelet mellan tjur och ko. Vi är alla människor och vi skulle må bra av om de här stereotypa bilderna försvann för gott. Det får bli mina sista rader år 2007.

Gott nytt år!

Men guuuuuuuuuuuud! Nu e ni på fel bana här... mera SE&HÖR snack el aftonblaet sexliv.. offtoppicvarning på hög nivå! :)

Postad 01 January 2008 - 10:47

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Eftersom du är i Umeå är ett besök på RC Ljud och Bild obligatoriskt. Lyssna på QRS Luna Audiofil -

jämför sedan med Dynaudio 52. Ska bli intressant om du gör samma tolkning som jag...

Postad 01 January 2008 - 12:23

Unregistered1d493a62
  • Unregistered1d493a62
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

De roliga a ju att med stativen så tar och ser stativare ut att ta lika mkt plats? varför byta då?

Visst har du helt rätt men idén är isåfall att få dem att harmonisera mer med den vägghängda px70:n och därför stå ganska nära väggen på förslagsvis en ny låång tv-bänk alternativt hylla även om stativ är en mer optimal lösning.

Imorrn onsdag = provlyssningar!

Postad 01 January 2008 - 16:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Men guuuuuuuuuuuud! Nu e ni på fel bana här... mera SE&HÖR snack el aftonblaet sexliv.. offtoppicvarning på hög nivå! ;)

Du har rätt; det är off-topic. Det är också en mycket viktigare fråga än valet av ett par högtalare, så jag har startat en egen tråd om saken här:
https://www.minhembi...howtopic=181603

Postad 02 January 2008 - 20:39

DumDum
  • DumDum
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Nu är det dags att byta ut mina B&W 604:or till några mindre. Dock så vill jag inte kompromissa för mycket i ljudkvalitet och registeromfång. Min plan är för dagen att välja en kompetent stativare, främst Dalis Mentor 1 eller 2 alternativt B&W:s CM1 eller XT2 och för att komplettera basen även skaffa en sub.
Jag har behovet att ställa stativarna nära väggen och optimalt är att slippa stativen, dvs placera på en bänk eller hylla. Kompromiss med nygifta frun... :)

Mentor-serien har ju fått bra omdömen men CM har jag inte läst så mycket om mer än i någon recension i Bild&Ljud.

Har någon ute i forumrymden ljuderfarenheter av dessa högtalare tillika placering? Rummet är rätt stort och öppet, lyssningsplatsen är ca 15m2 men hela rummet över 30 m2.

Elektroniken idag är Denon 3910 och 3805 så jag antar att detta funkar bra framöver rent kraftmässigt.

Ett tips! Mentor 1! Placerade så nära väggen som möjligt och med mycket kraft bakom. Vilket underbart ljud. Lyssnade på dom för inte så länge sen. När de flyttade ut högtalaren ca 20 cm försvann väldigt mycket av ljudet. Den ska nästan stå emot väggen. Gärna mitt på en längre vägg så du har lite rum vid kanterna. Åk och lyssna på den! Jag lovar dig att den är bra!

Postad 02 January 2008 - 20:51

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Vill bara påpeka att i väldigt många rum så kan Mentor 2:an oxå stå väldigt nära väggen, trots de bakåtriktade basportarna.

//Loofy

Postad 03 January 2008 - 12:46

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hej skulle rekomendera dessa till dig. Äger dessa själv och är super nöjd.

Mer info om Intelligentsound!

www.intelligentsound.se
www.svalander.se/anlag/anlag.htm
www.hifiborsen.se/produkter/is6pro.asp

Postad 03 January 2008 - 13:37

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Jag antar att det måste gå att köpa IS6:orna betydligt billigare än vad länken antyder? För 24600:- finns det MÅNGA högtalare som är bra...men efter vad som sagts tidigare i tråden är det hälften, eller lite mindre ändå som gäller....

Postad 03 January 2008 - 23:33

Unregistered1d493a62
  • Unregistered1d493a62
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack för många tips. Jag var iväg och lyssnade på hifiklubben i Umeå men då det är en helt ny butik så var ingen av högtalarna inspelade och gjorde inte någon av dem rättvisa. Mentor 2 är tyvärr lite för stor i formatet medan CM1 imponerade med sin basåtergivning, storebror CM7 var däremot för vassa och tunna i basen . Mentor 1 fanns inte inne. B&W XT2 kom precis in och varinte så tokiga men lite burkiga. Ska återvända dit om 2-3 veckor då de förhoppningsvis har spelat in allihopa. Om det inte blir köp av Gamutare eller Dynaudio Focus 140 om jag fångar några för provlyssning och rätt pris. Helt klart är risken att förlora mellanregistret med att byta från golvare till stativare. Men en tillräckligt bra stativare kanske kan rädda situationen ändå.

Postad 04 January 2008 - 17:45

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Som jag har förstått det har du glömt CM1 redan? Om inte så är det läge att göra det nu :unsure: I mina öron låter de väldigt instängda och burkiga när man jämför med främst Mentor 1 och andra stativare över 10000.-.

Min röst faller på Mentor 1 eller 2, för med ordentlig matchad drivning låter de ljuvligt, tex med Thule, IA100/150, Denons PMA-1500AE eller CX-3, eller kanske Primare I21. Min personliga favorit är Mentor 1 med CX-3! Så kompakt, men enormt ljud med spelglädje så det blir över!

Om den kombinationen blir för dyr, så tycker jag att Ikon 1/2 är ett bra alternativ, om man lägger lite extra energi och pengar på signalkälla och framförallt förstärkaren.

Lycka till!

EDIT: Pinsamt, missade att du redan har Denon-elektronik. Funkar säkert bra, men själv hade jag nog försökt hitta ett bra slutsteg, Denons tvåkanalare har ju slutstegsfunktion tex. Sat Amplifix eller Thule PA150 kanske?

Redigerat av Alexander_222, 04 January 2008 - 17:50.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.