Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga HTPC i 5kkr klassen

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 December 2007 - 09:14

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Har legat och lurat i forumet en liten tid nu, men känner att det är dags att börja ställa aktiva frågor. Jag håller på att plocka ihop min första HTPC (har dock byggt datorer förr). Budgeten är runt 5000 kr och då hoppas jag kunna återanvända en SATA disk jag har liggandes.

Vad jag satt upp på önskelistan är i turodning

1) Strömsnålt
2) Tyst
3) Litet
4) Skall agera filserver 24/7 när man inte ser film/lyssnar musik
5) Klarar både framtida och nuvarande TV

Den sista sätter käppar i hjulet tror jag. Just nu har jag en vanlig TV vars enda ingång är S-video (samt ljud in, RCA?). Jag kommer köpa ny TV men vet inte när. Önskemålet är att få tag i en burk som klarar framtida behov och den befintliga.

Jag inser dock att det kan vara klart begränsande att sikta på både okänd "framåtkompabilitet" och bakåtkompabilitet. Nu undrar jag lite vad folk som faktiskt vet vad de håller på med anser.

Har fluktat på ett Silverstone SST-19 chassi då det är litet, diskret och strömsnålt. Moderkortet jag föll för var ett Asus P5E-VM HDMI då jag gillar ASUS och det verkade vara ett kompetent kort som gör att jag slipper tänka på grafikkort på ett tag. Sen 2 GB minne på det och en Core 2 Duo så långt pengarna räcker (ja, en DVD också).

Med detta spräckte jag budgeten förvisso, men insåg sen att det där med S-video föll bort. Så nu är jag lite tillbaka till ruta ett, om jag inte helt enkelt skall vänta tills den dan jag har en ny(are) tv. Men det vore fint med en filserver så länge :)

Alternativet borde vara att ta ett billigare moderkort och ett extra grafikkort som räcker och dessutom har S-video.

Tips? Ideer? Tankar?

Mvh

Jens

Postad 31 December 2007 - 09:32

crazyivan
  • crazyivan
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
tror det är ganska svårt o hitta någon sånt i 5000kr klassen...
måste kanske gå upp lite mer i pris...

hade för mig behövs ganska bra o stark CPU för att klara av HD t.ex

Postad 31 December 2007 - 09:43

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag tittade på en 2.4 GHz Core 2 Duo. Och 5 tusen är ingen absolut gräns, bara ett mål. Ovanstående rigg hamnade på 6 tusen t.ex.

Redigerat av Moriarty, 31 December 2007 - 09:44.

Postad 02 January 2008 - 12:16

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Ok. Efter en del funderande kom jag fram till en tänkbar setup, men jag kommer nog inte ta denna (mer om det senare):

Chassi: Silverstone LC19 med 120W passivt nätagg:
https://www.prisjakt...kt.php?p=103090

Moderkort: Asus P5E-VM HDMI
https://www.prisjakt...kt.php?p=244556

+En Core2Duo på 2.2-2.4 Ghz samt 2 GB minne.

Problemet är, jag vet som sagt inte när det blir en TV/projektor så jag köper lite i blindo.Dock vill jag köpa dator redan nu, för den kommer gå som filserver/musikspelare så länge.

OCH... jag skulle gärna vilja kunna se på film på nuvarande TV som då har scart och S-video. Och detta gör väl att ovanstående inte är så smart - då det inte finns S-video.

Bättre är kanske att satsa på ett mindre flott moderkort som ändå är ok,och ett externt grafikkort (för att få S-video). Den dan jag sen köper TV så kan jag uppgradera grafiken om jag känner att den inte räcker till.

Eller borde jag helt dumpa tankar på att se på TV via s-video, köpa en burk som funkar som musikspelare/filserver och den dan det är dags skaffa grafik som behövs?

Postad 02 January 2008 - 16:06

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Kort med S-video kostar ju från ca 300 kr så jag skulle satsa på ett bra moderkort och separat grafikkort med S-video, som du sen kan byta ut (om det behövs) när du köpt din nya TV/Projektor.

Om budget är tight skulle jag sparat in på minnet tills vidare, 1 GB räcker långt i en HTPC.

Redigerat av qahwa, 02 January 2008 - 16:08.

Postad 02 January 2008 - 17:06

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Ja, men minne är så pass billigt, en femhundring för 2 Gb är inget. Men som du säger, ett schysst mobo och enklaste möjliga grafikkort som har S-video.

Så då är frågan, ett schyst moderkort som har vettigt ljud och i övrigt är stabilt, men där grafiken inte måste vara topp på nåt vis. Antar att m-ATX är storleken man vill satsa på för att få en låda som inte är för stor.

Postad 03 January 2008 - 02:03

Unregistered4e3a8fdc
  • Unregistered4e3a8fdc
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
kolla Abit I-N73HD moderkortet

jag har det själv och det funkar utmärk i min htpc. billigt och bra med grafikkrets från nvidia

Postad 03 January 2008 - 14:03

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jakten går vidare. Ett billigt moderkort och ett hyfsat grafikkort med S-video. Frågan är om jag ens skall bry mig om S-video - så himla bra bild blir det väl inte, speciellt inte som jag har en hyfsat blygsam TV.

Såg på en annan tråd här i forumet att man kan bygga en VGA-Scart kabel för nån hundring eller två. Dock förutsätter det att man har ett Radeon-kort och en massa tid. Kanske skall man överväga nåt sådant när man bygger datorn... Såg också att det finns färdiga lösningar men då kostar det lite mera och är inte nödvändigtvis bättre.

Allt detta strul för att kunna se på film tills dess att jag köpt en ny TV då...

Postad 05 January 2008 - 12:12

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Nu börjar det klarna. Så här tänker jag just nu:

För låda fastnar jag nog fören Antec Fusion eller Antec NSK24xx. Är lite osäker på om jag tycker det är värt det extra för flott front och en eventuellt fungerande display. Dessutom är det mindre nätagget frestande.

Låda:

Moderkort är svårt. Mitt önskemål att dels "framtidssäkra" och kunna få ut till nuvarande TV med SCART/S-video visar sig sätta begränsningar. Som jag förstått det finns det två lösningar: Bygga en VGA->Scart kontakt - vilket sätter kravet att grafiken skall vara Radeon. Andra alternativet är att se till att grafiken har S-video och hoppas det funkarbra med TV'n. Ja, så finns det en mellanlösning - köpa det jag vill ha och sen köpa en signalomvandlare på Kjell & Co som tar VGA -> S-video. Just nu lutar jag åt alternativ ett, och då skulle (nog) detta kort passa (som dessutom verkar prisvärt)

Moderkort

För att få ned ljudnivån blir det lite fläkt/kylarbyten, t.ex.:

CPU-kylning:

Chassi: 2 x

När det gäller processor vet jag inte riktigt. Moderkortet sätter ju viss begränsning men om man samtidigt vill hålla ned värmen och priset kanske en E4400 räcker. Verkar ganska prisvärt just nu. Frågan är om det är tillräckligt med kräm, tror det. Är det nåt som begränsar är det grafiken antar jag.

Processor:

Sen var det minnen, och jag tror 2 Gb räcker, t.ex. dessa

Minne:

Disk har jag sen tidigare:

På det en DVD-spelare, har inte ens orkat titta efter vettig kandidat.
Men jag är osäker på moderkortet och vilken lösning jag skall köra för att få ut signal till TV.

Summa hittills: ca 4000:- plus DVD-spelare.

EDIT: Glömde ju det viktigaste, tacka för all input - utan dessa hade jag inte alls kommit nån vart lika snabbt.
Och jag överväger också ett lite flottare moderkort samt ett superbilligt grafikkort med S-video. Budgeten tillåter ju det utan problem.

EDIT2: En annan sak, av de kort som nämnts hittills - vilka klarar Linux? Är lite frestad att köra MythTV-spåret, även om Vista känns lite frestande. Vet att Vista har sina begränsningar men det vore kul med lite ombyte.

EDIT3: Sen funderar jag på om "kylningspaketet" som rockar loss på närmre 800 kronor verkligen tystar datorn så mycket.

Redigerat av Moriarty, 05 January 2008 - 16:11.

Postad 05 January 2008 - 20:52

Unregistered4e3a8fdc
  • Unregistered4e3a8fdc
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

text

tveksamt om det systemet klarar HD, inte bluray eller hddvd då, utan mkv'er eller motsvarande. lägg hellre till nån hundralapp och få en processor av den nyare generationen som garanterat klarar HD, typ E6550 eller bättre.

Redigerat av Unregistered4e3a8fdc, 05 January 2008 - 20:53.

Postad 05 January 2008 - 22:30

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jepp, jag har konstaterat det med.
Dessutom tänker jag nog inte ta ABIT-kortet. Lådan är mer eller mindre spikad, men nu lutar det mer åt följande:

Moderkort:

Processor:

Minne:

För att sen kunna se på min nuvarande TV behöver jag så S-video. (Har lite släppt spåret radeon/bygga VGA->Scart). Som jag ser det finns två varianter, ett grafikkort som har S-video och helst passiv kylning för tystnadens skull, eller en dosa från Kjell & C/O för ungerfär samma peng.

EDIT: T.ex borde ett sådant här funka:
Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink (365:- på Komplett)

EDIT2: Testade med min laptop som har S-video. Är väl ok upplösning men det blir lite förlust. Kanske kan leva med det. Vad jag inte riktigt listat ut är vilken upplösning man skall skicka till TVn för att det skall rymmas lagom. Vad kan en 28" skit-TV som kör 60Hz ha i upplösning månne...

Redigerat av Moriarty, 05 January 2008 - 23:14.

Postad 06 January 2008 - 00:27

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
720x456 kanske? Om det är en vanlig 4:3 TV, alltså.

Om du inte är helt inställd på Intel-spåret så har Gigabyte ett trevligt AM2-baserat moderkort. Där får du såväl HDMI som S-video, Komponentvideo, Kompositvideo, DVI och VGA ut.

Har just byggt en HTPC runt ett sådant kort i en Antec Fusion V2 låda. Enda nackdelen är att det har SATA-kontakterna riktade mot kanten, och beroende på låda kan det bli lite trångt.

Postad 06 January 2008 - 01:07

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Jag tykcer att du ska överväga att köpa en blu eller hd spelare istället för en vanlig dvdspelare. Dock har jag ingen själv så jag kan inte ge något konkret tips.

Nu vet inte jag hur långt ifrån du ska sitta men är inte processorkylaren i högsta laget, 24 db när de finns de som är betyligt tystare till samma pris eller kanske man ska överväga en passiv.

Postad 06 January 2008 - 10:48

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Stefan, tack för tipset, helt klart värt att överväga. Spar ju en hel del pengar. Var ganska inställd på intel men jag vore korkad att inte överväga en lösning likt den du har om nu pengar är en begränsande faktor.

Danne, vilken kylning menar du? Stock eller Ninjan? Hur som helst, det var en sak jag tänkte fråga om. Som det känns nu verkar det vara en ganska högljudd historia. Vad rekommenderas egentligen för att få den tyst?

EDIT: Blir ju lite sugen på AMD-spåret faktiskt. vad skall jag kika på för olika processorer, vad finns att tänka på? I och med att det moderkortet är billigare, gör så jag slipper extern grafik så har jag ju lite "pengar över" att lägga på t.ex. tyst men bra kylning etc...

Redigerat av Moriarty, 06 January 2008 - 10:52.

Postad 06 January 2008 - 12:01

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
tex

(bytte till lägre kylare då den andra var för hög för ditt cassi, om socket 775, byter du till am2 funkar den inte)

För övrigt tror jag inte att din lösning kommer att låta särskilt mycket. Nu vet jag inte hur chassit är, kanske krävs någon hemagjord lösning för att få bort eventuella vibratinoer från hd, samt fläktbyten. Men är chassit bra så kommer den nog bara spinna som en katt :) sålänge du får bort den 24db processorkylaren du valt. (Detta är vad jag tror men ni andra får gärna rätta mig)

Redigerat av -Danne-, 06 January 2008 - 12:10.

Postad 06 January 2008 - 12:13

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Ser intressant ut! Om jag kör AMD-spåret med ovan föreslagna moderkort blir det pengar "över" som jag kan lägga på bra kylning. Och jag kan kosta på mig en sån här:

Får kylaren plats i chassit verkligen? Nåja, jag var inne på liknande lösningar, tex

Postad 06 January 2008 - 12:48

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jahaopp. För att sammanfatta läget just nu då:

Samt DVD-spelare. BluRay får komma senare. Jag har ändå inte råd att köpa några såna filmer nu :)
Hela paketet landar på 5000:- lite beroende på var jag beställer ifrån. Men jag satsar nog på komplett till stor del, och webhallen. Då kan jag hämta ut paketen själv.

Och ja, jag vet att jag sett folk köra den kylaren i det chassit, fanns tom bilder.

Så, vad tror ni? Den dan en ny tv köps och behovet uppstår så kommer jag köpa grafikkort. Tills dess funkar S-video bra och det finns ju direkt på kortet...

Postad 06 January 2008 - 13:08

pusst
  • pusst
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Bra köp med amd, jag siktar på ett liknande men tycker du ska satsa på en svalare cpu om det bara är video o surf som gäller.

Denna duger gott åt detta, myyyycket svalare än 6000+.

Som grafikkort kan jag varmt rekomendera ett Ati, detta du skrev duger gott. Ati har fina drivrutiner för tv-out under windows (bilden blir väldigt bra då dom har ett movie läge).

Bluray/hddvd kombo kostar ju 2000, kommer sjunka mycket under 2008 om du inte ska ha det direkt ser jag ingen anledning (spec inte om du kör tjocktv)

Postad 06 January 2008 - 13:38

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Ok, så den AMD jag valde kan få värmeproblem. Jag har inget emot att spara in några hundra, då kan jag köpa t.ex. en MCE fjärr eller nåt annat kul istället.

Men föreslagna CPU, är den tillräckligt för att spela upp HD material?

edit: hmm, visar sig inte helt självklart att hitta en trovärdig butik som levererar föreslagen processor. Den första jag hittade som verkade ok hade ett pris som översteg AMD 6000+ processorn.
Är 5200 en bra kompromiss värme/prestanda?

edit 2: jag hade nog tänkt att börja med det inbyggda grafikkortet då jag ändå bara kan ta emot s-video på nuvarande tv'n. Men det sitter ju ett Radeon på moderkortet också. Extra grafik blir det när jag köper ny tv gissar jag.

Redigerat av Moriarty, 06 January 2008 - 13:45.

Postad 06 January 2008 - 14:19

xotoy
  • xotoy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det här ser ju ut som en riktigt intressant kombination av komponenter. Blir sugen på att bygga själv... Några frågor bara:

Fungerar displayen med det aktuella moderkortet?

Skulle man få plats med ett trådlöst nätverkskort?

Tänkte du byta ut de två 120 mm TriCool-fläktarna mot två 120 mm Nocturna eller?

Har jag fattat rätt om jag tror att de saker som kommer att väsnsas är nätaggets fläkt, Nocturnafläktarna samt hårddisken och inget mer?

Postad 06 January 2008 - 14:31

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Det här ser ju ut som en riktigt intressant kombination av komponenter. Blir sugen på att bygga själv... Några frågor bara:

Fungerar displayen med det aktuella moderkortet?

Skulle man få plats med ett trådlöst nätverkskort?

Tänkte du byta ut de två 120 mm TriCool-fläktarna mot två 120 mm Nocturna eller?

Har jag fattat rätt om jag tror att de saker som kommer att väsnsas är nätaggets fläkt, Nocturnafläktarna samt hårddisken och inget mer?

Jag hoppas verkligen displayen funkar med moderkortet! Nån som vet mer får gärna säga nåt om det. Annars är det ingen mening att lägga +800:- på display och silverchassi, då duger en svart 2480 utmärkt istället.

Ja, de enda rörliga delarna blir två chassifläktar samt den i nätagget. Och min avsikt var att byta ut TriCool-fläktarna för att på så vis minimera ljudnivån. Skulle nätagget visa sig vara för högljutt får jag byta det. Annars kanske man får överväga ett likvärdigt chassi som inte kommer med nätagg och ta ett tyst till det. Men jag gillar Antecchassit så jag tror nog jag ger det ett försök, så får jag väl investera i annat nätagg efter behov senare.

En tanke kring CPU... 5600 är det den minsta med 2 x 1 Gb cache? Antar att det är en viss skillnad mod det och 2 x 512Mb som finns i de lite längre ned på stegen, om inte annat är det skillnad i pris. Exakt vilken processor det blir får bli beroende på tillgång också. När jag väl fryst setupen vill jag ha grejorna fort fortare fortast. :)

EDIT: de flesta vad jag sett verkar förr eller senare fått liv i sina displayer, det är väl USB den går på (om än på intern kontakt). Men frågan är hur mycket arbete det blir...

EDIT2: funderar kring remote, även om jag har trådlöst tgb så känns det inte vettigt att spela musik med det... tänker nog köra Vista 64 ultimate, vilken fjärr borde man kika på?

Redigerat av Moriarty, 06 January 2008 - 14:39.

Postad 06 January 2008 - 14:51

xotoy
  • xotoy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
OK, det låter bra! Personligen kan jag nog leva utan displayen.

Du som har kollat en hel del på det här, tror du att det finns plats att trycka dit ett trådlöst nätverkskort?

Postad 06 January 2008 - 15:05

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Det tror jag. Jag har inte kikat så mycket på trådlösa kort man kan inte tänka mig att de är så stora så det blir ett problem. Lova kan jag ju inte, men en snabb koll ger i hand att de kort som säljs verkar vara tillräckligt små. Kolla bara så att det är rätt kontakt och att den kontakt du avser sätta det i inte har begränsningar (t.ex. är den minsta PCI platsen på "mitt" kort precis ovanför nordbryggekylaren vilket kan sätta käppar i hjulet om det är den platsen kortet skall hamna på. I gengäld finns två "vanliga" pciplatser vid sidan om som borde duga åt ett PCI-nätverkskort.

Själv sitter jag nu och funderar på val av DVD. Om ingen skriker till kommer jag beställa snart.

EDIT: Bör jag ta SATA eller IDE på DVD-spelaren? Moderkortet har ju kontakter så det räcker och jag kommer inte slänga in fler diskar så det är helt och hållet upp till vad som är bäst m.a.p. DVD-spelaren...

Redigerat av Moriarty, 06 January 2008 - 15:17.

Postad 06 January 2008 - 15:36

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Lutar åt dessa med:

Jag har valt att köra enbart från Dustin, Komplett samt Webhallen. De senare två kan jag hämta grejerna själv och minimera fraktkostnader. Hade helst tagit allt från samma men då blir det faktiskt dyrare. Allt är sådant som finns i lager.

Räknar jag samman allt, med frakt och så landar jag på en summa av 5258 kronor allt som allt, och då utnyttjar jag en gammal sata-disk som jag har över.

Och jag har om jag förstått det rätt en hyfsat tyst burk, som klarar min gamla tv och en nyare när den kommer. Då är det bara att hala fram kortet och börja klicka sig fram...

Postad 06 January 2008 - 16:26

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Då var allt beställt.

Jag vill rikta ett stort tack till alla som varit vänliga nog att ta sig tid och ork att komma med tips och råd. Jag kanske återkommer när det är dags att plocka ihop grejerna (eller, erfarenheten säger att det lär jag nog göra).

Det är forum som dessa och och de hjälpsamma människor på dem som er som gör internet till nåt så fantastiskt och användbart!

Jag kommer självklart fylla på med bilder och info allterftersom jag plockar ihop grejerna.

mvh Jens

Och för att sammanfatta, detta är vad som beställts:

Givet de butiker jag beställde ifrån så hamnade jag på ett slutpris på 5258:-

Postad 07 January 2008 - 21:31

mr.dekker
  • mr.dekker
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
tack för tippset om denna tråd:)

tycker detta verkar mycket bra.

frågor:
1. klarar detta system av full hd?
2. kan man navigera htpc utan att ha tvn på genom att använda displayen/ typ som en i pod?
3. kan man göra denna htpcn till en bluerey spelare?
4. just det... finns det tv kort i den ???

:)

Postad 08 January 2008 - 12:23

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
"Svar":

1) Det hoppas jag, för det var tanken. Nån som faktiskt vet får gärna komma med mer info. Hur som helst kommer jag inte köra HD på det med min nuvarande TV och när ny TV blir aktuellt är jag beredd på att få köpa till ett ordentligt grafikkort. Men processormässigt borde det räcka.
2) Vet ej, men jag gissar att det är en mjukvarufråga. Tog med display mest på skoj och för att undersöka möjligheterna. Men jag hoppas och tror att det går, för det är då en display verkligen skulle komma till användning.
3) Ja, det är väl bara att peta in en adekvat spelare...?..
4) Inte i min. Men det skulle lätt gå att fixa då det finns kortplatser över. Själv har jag inte behov av ett TV-kort, än i alla fall.

Det var inte så faktarikt, jag köpte själv en del "på vinst och förlust" men tror ändå att systemet kommer stå sig ganska bra. Nån som faktiskt vet mer får gärna komma med ytterligare into.

edit: Lite mer info om Radeon X1250 och kretsarna som finns på kortet hittar du här:
http://www.sweclocke...en_styrkretsar/
Får man tro dem skall HD vara nemas problemas. Och här är ännu än tråd i ämnet:
https://www.minhembi...howtopic=176578

mvh Jens

Redigerat av Moriarty, 08 January 2008 - 13:41.

Postad 08 January 2008 - 14:15

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Som tidigare har påpekats blir det lite tajt mellan SATA-kontakterna o en mellanvägg i lådan. Själv upptäckte jag det inte förrän allt satt på plats, men ett tips kan ju vara att ta upp en liten öppning i plåten. Då kan du dra SATA-kabeln rakt in till disken. Jag tyckte först att Antec-fläktarna var väldigt tysta, men då stod lådan på skrivbordet i ett rum där det var två andra datorer igång. Inlyft i vardagsrummet visade den sig avge ett svagt susande, och jag kommer nog också att byta till Noctua-fläktar.

Postad 08 January 2008 - 14:35

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag köpte några SATA-sladdar med vinklade kontakter i hopp om att komma undan problematiken. Om det funkar får jag se när moderkortet dyker upp vilket borde vara senare idag eller i morgon. Men utan ditt tips Stefan hade det blivit en överraskning hur som helst så det tackar jag för!

Jag köpte som sagt tystare fläktar i hopp om att det skall vara tillräckligt bra för att ha i v-rummet. Det stora testet blir när datorn kommer stå på och man precis lagt barnen och ser på TV på låg volym för att inte störa... men jag gissar att är det nåt som hörs är det diskarna (en intern och en extern, den senare är tyvärr lite skränig). Hur det är med PSU-fläkten vet jag inte.

Postad 08 January 2008 - 16:14

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Det hade säkert funkat om SATA-kontakten varit vinklad åt "rätt" håll... (Gissa hur jag vet... :) )
Tyvärr är mellanväggen nitad i botten av lådan, och jag ville inte ha en massa metallspån i den när allt redan var monterat (borde naturligtvis ha insett detta mycket tidigare, men ivrig som man var...). Mellanväggen avskiljer moderkortsdelen från diskutrymmet och har en stor öppning lite högre upp. Det bör dock inte vara något större problem att ta upp en öppning nära botten på lådan.

Lycka till!

(Kan fixa ett par bilder om du verkligen vill se hur det ser ut)

Postad 08 January 2008 - 21:24

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Ah, jag misstänkte nästan det men det var så billigt att jag var beredd att chansa. Nä, skall nog inte behova bilder, men det blir lite pul att få till det misstänker jag :)

Postad 08 January 2008 - 21:29

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Byta ut antec fläktarna ser jag nästan som ett måste. Bytte själv ut mina mot ett par Everflow fläktar och kan i princip sova med datorn på om man inte är för kräsen. Dock vibrerar mina hårddiskar lite väl mycket.

Postad 09 January 2008 - 09:37

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jepp. Och nu står allt prydligt ouppackat i vardagsrummet - hämtade de sista delarna igår. Dessvärre ser det ut att bli ont med tid att bygga ihop nåt så det lär dröja innan helgen innan det blir nåt allvarligt försök. Kan försöka förbereda mig genom att förbereda skiva med OS, drivisar som kan tänkas behövas, läsa på lite etc. Men den som väntar på nåt gott...

Det skall bli intressant hur bra jag kan få kylaren att passa. Även om 350:- är en del så känns det skönt att ha en fallback i och med stock coolern.

Måste erkänna att jag redan packat upp chassit. Och det slår mig hur stort det är! Dimensionerna i sig var väl egentligen ingen nyhet men på nåt vis hade jag ändå inbillat mig att det skulle upplevas mindre. Tror det kan bero på att min hjärna felaktigt kopplat storleken till fläktarna i chassit till att vara 8 cm (hade 8 cm fläktar i gamla chassit). Tittar man på en bild av Fusionchassit med de två fläktarna och tänker sig att de är 8 cm så får man sig onekligen en överraskning. Inte så att jag faktiskt trodde det, men jag byggde intiutivt upp känslan för hur stort chassit skulle vara på det.

Hur som haver, det kommer antagligen gå åt lite handfast modifiering av TV-bänken då det är lite väl tajt på sidorna om datorn där den skall stå. Vi får se vad kylningsresultaten ger innan jag tar fram borren...

Postad 09 January 2008 - 10:48

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
När jag tänker efter Stefan får du gärna fixa nån bild eller två på SATA-dragningen. Jag inser att det kommer ta tid så det räcker för mig att plocka ihop och med min mängd fritid just nu är det inte fel att försöka spara in på lite av pillandet. Om du orkar/hinner. Kommer nog inte göra nåt seriöst innan helgen så det är ingen akut brådska och blir det inget är det ingen fara heller.

Postad 09 January 2008 - 11:53

Plåster
  • Plåster
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
För var det är värt kan jag säga att jag följer den här tråden mycket noga då jag själv är i köptagen och läser om småsaker man bör tänka på som man aldrig gör (typ det stefan påpekade om sladdarna). Så uppdatera gärna mycket och ofta hur det går för dig Moriarty ;)

Cheers
Plåseter

Postad 09 January 2008 - 12:49

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag kommer fota och dokumentera mina fram och eventuella motgångar. Förutom att det är kul ser jag det som ett bra sätt att ge tillbaka till andra efter all fin fhjälp jag själv fått.

Ja det är en del "finstilt" som man upptäcker när man väl börjar bygga. T.ex. passning SATA-sladdar/kontakter. Andra saker som dykt upp när jag byggt tidigare är: lurig kabeldragning, svårt få fast kylare på CPU utan att knäcka moderkort (har jag gjort!).

Till detta kommer allt strul som tyvärr otvivelsaktligen kommer i form av trilskande installationer, saknade drivisar och allmän instabilitet. Min förra burk skulle bli ett stabilt fartmonster. Fartmonster när det var nytt var det nog men stabilt blev det aldrig. Jag svor att aldrig mer bygga själv även fast jag med flit valt kvalitetskomponenter och känt fungerande kombination av hårdvara. Här står jag igen, man glömmer ;)

Jag utgår från att det kommer vara lite pill med kabeldragning nu med, speciellt med tanke på SATA-kontakterna. Sen vettefåglarna hur enkelt det blir med kylaren på CPU, men jag tycker det där är lite läskigt. Kanske har att göra med att jag knäckt ett moderkort. Sen har ju folk som sagt haft lite strul med VFD'n, men det ser jag som ett eventuellt lyxproblem.

Det värsta nu är att sitta och veta att prylarna står där hemma och väntar och att jag ändå inte har tid att pilla med dem.

Postad 09 January 2008 - 21:54

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp två bilder i "Mitt Galleri" under "Min HTPC" där iaf den ena visar hur trångt det är. Jag har en hårddisk och DVD-brännaren SATA-anslutna, men som kablarna sitter nu kommer jag inte åt de undre kontakterna på moderkortet ;)

Postad 10 January 2008 - 09:29

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jepp, jag ser. Och hur de vänt kontakterna så att vinklade sladdar inte passar övergår mitt förstånd. Men men, jag överväger att borra upp där innan men jag vet inte om jag har verktyg som funkar - slagborr är det enda jag har och den är lite stor... nåja. Hade jag haft pengar kvar hade jag sprungit och köpt en dremel tillsammans med en lödkolv. Saker man inte klarar sig utan märker jag ;)

Nu har prylarna fått flytta in i förrådet i väntan på mer fritid. Grrr... jag har inte ens hunnit ordna med operativsystem. Men snart är det helg *mys*.

Tack för bilderna Stefan, mycket hjälpsamt. Om jag skall såga/borra upp måste jag nog ändå lägga i moderkortet för att markera upp var hålet skall hamna. Men det underlättar enormt att veta på förhand vad som väntar.

Postad 10 January 2008 - 11:02

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Precis... De har ju ett annat kort i samma format (Gigabyte GA-MA69VM-S2) där kontakterna sitter på ungefär samma ställe, men är riktade rakt uppåt. Helt obegripligt varför man inte använder sig av samma sorts don. I mitt fall sitter ju kontakterna i den övre raden, men skulle jag vilja installera ytterligare en hårddisk måste jag flytta ner en av dem till den undre raden. Fast det kommer ju inte gå utan att våldföra sig på lådan, för kabeln från den undre raden kommer att göra utrymmet ännu mindre... En stor citron till Gigabyte för den här lösningen på ett i övrigt välutrustat moderkort ;)

Postad 13 January 2008 - 17:41

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag har nu monterat ihop grejerna och kan efter ett antal timmars labbande konstatera:

1) Kylaren passar inte alls till moderkortet. Om jag inte förstår helt fel är hållaren till CPU/kylare 90 grader fel. Finns säkert adaptrar/lösningar men jag valde att slänga på stock-kylaren och komma vidare. Sen ger jag kylaren en chans senare eller säljer den.

2) Som Stefan varnade för var det problem med SATA-kontakterna. Jag hade, varning till trots, inte möjlighet att såga/borra ur men tror jag hittade en fin liten "workaround" som duger för mig och utan risk för stukade kontakter/sladdar. Mer om det senare.

3) Vista vägrar installera (se separat tråd av mig). Så just nu är det stiltje medans jag söker lösning.

Har fotat rikligt, kommer lägga upp bilder och en berättelse på min framfart. Men just nu fokuserar jag på själva framfarten snarare än att lägga upp dokumentation.

Postad 14 January 2008 - 17:16

Unregisterede2af04a4
  • Unregisterede2af04a4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tråkigt och höra att du har problem med installationen av vista. Är själv i tankarna att köpa just dessa komponenter (dock kanske en starkare processor av slaget 6000+) för att bygga en htpc. Jag har följt denna tråd noggrant och tycker verkligen att du har lyckats hitta de bästa billiga komponenterna till en htpc av bra kaliber. Är dessvärre inte så väl insatt i vista och dess funktioner då jag väntat med att införskaffa detta tills dess det blivit mer stabilt. Följer även din tråd gällande installationsproblemen för att se ifall du lyckas avvärja detta. Vilket jag hoppas på. Felsökningen du gör tycker jag verkar bra, men det jag mest undrar över är om problemen är begränsade till just vista eller om man skulle råka ut för detta även vid en installation av xp? Kan man isf inte kringgå dessa genom att först installera xp och sedan fortsätta felsökningen genom att försöka installera vista därefter?

Lycka till med allt iaf och hoppas du löser detta utan allt för många svordomar

/Gustaf

Postad 15 January 2008 - 14:32

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Hej Sydos, och tack för uppmuntrade svar!

Ja, jag tror det är en prisvärd rigg. Och jag kan glädjande nog meddela att jag kommit vidare med Vistainstallationen. Dessvärre vet jag inte vad som egentligen gick fel, men den formatterade disken fick sin partition förstörd eller på annat sätt oönskat modifierad när jag satte in den i den nya datorn. När jag tog tillbaka disken till gamla datorn lyckades jag importera den, partitionera om den och formattera om den. Väl tillbaka i nya datorn så fungerade det som om inget hänt.

Frågan kvarstår vad som egentligen hände och om det kan hända igen. Jag har fotat en del under arbetets gång och kommer lägga upp en separat tråd med mina framsteg och motgångar så snart jag har tid. Kanske kan det hjälpa andra.

Kylaren är nedpackad i kartongen igen och jag får ta det i lugn och ro när allt annat funkar. Stock coolern hörs förvisso men inte så farligt, vilket jag passade på att kolla när jag körde moderkortet löst utanför lådan. Den och PSU-fläkten gör inte mycket oväsen av sig. Däremot låter Noctuafläktarna lite faktiskt, men så är det en del luft de skyfflar.

Apråpå Noctuafläktarna, det finns ju bara en System-fan kontakt. Vilken av de två fläktarna bör man sätta den på - om någon. Kan tänka mig att man kan få oönskat ljud av två fläktar som inte snurrar lika fort. Kanske lika bra att köra båda två på konstant ström från PSU?

Nej, det finns en svag länk i denna burk när det gäller ljudet och det är DVD-spelaren. När den varvar upp så stannar klockorna... Läste några omdömen som tyckte den var tyst men i h-e heller... Jag antar att man jämför med en DVD-spelare som bara spelar köp/hyr DVD så är allt högljutt. Men dessa kör väl i x1 och behover mao inte varva upp så mycket som en intern spelare som läser t.ex en data-skiva. Så ett rättvist test vore kanske att spela upp en DVD-film och se hur mycket den väsnas då. Men ändå, när DVDn avrvar ned efter kopiering är det så man pustar ut av tystnaden som infinner sig. Tror dock inte det är specifikt denna modell. Högt varv implöicerar ju högt ljud. Men nån som vet mer får gärna kommentera

Hur som helst kan det vara aktuellt att kolla lite extra på DVD-spelare om man önskar en tyst rigg. Själv sket jag helt i det och tog första bästa som verkade bra. Säkert inget fel på den jag valde - men jämfört med hur mycket tid jag lagt på att reka de andra delarna...

Jag skall ikväll försöka mig på att modifiera fusionlådan så att SATA-sladdarna inte behöver böjas. Tyvärr har jag som sagt inga bra verktyg, men det löser sig nog.

EDIT: det blir nog bra med en 6000 med, jag fick rekommendationen att ta en 5200+ för att slippa värmeproblem. Tittar man på specarna är 5200+ den "minsta" som ändå har 2 x 1 Gb cache. Mindre modeller har 2 x 512 Mb. Vidare så har 6000+ 125W effekt, till skillnad från 5200 som ligger på 65W. Och effekt har ju ett direkt samband med värme. Sen tror jag det får vara en personlig avvägning mellan önskad prestanda, pris, värme/effekt och smak.
Sen vet jag inte hur stor skillnad 1 mot 2 gb cache gör heller. Men för min del kändes 5200+ rätt även om jag var klart frestad av något biffigare.

Redigerat av Moriarty, 15 January 2008 - 14:41.

Postad 15 January 2008 - 15:31

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Fel av mig. Det är 5400+ som är den CPU som har 2 Gb cache men fortfarande bara 65W. Dock är den klart mer sällsynt än 5200+. Dessutom, ser jag, är 5200 otroligt prisvärd just nu. Har gått ned 100-150 på bara en vecka och är billigare per GHz än "storebror".

Äsch... en bild säger mer än tusen ord!

Bifogad fil  cpu.png   6.62K   0 Antal nerladdningar

EDIT: Värt att notera är att flera av 65W modellerna också finns i 89W versioner. Jag har inte riktigt förstått mig på skillnaden (annat än den uppenbara) och att de verkar vara dyrare. Det får nån initierad gärna berätta. Man skall inte stirra sig blind på siffror men ibland är de bra som beslutsunderlag. :)

Redigerat av Moriarty, 15 January 2008 - 15:33.

Postad 16 January 2008 - 16:30

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Första posten på nya datorn.
Efter Vista skickade jag igång moderkortsdrivisar. Sen drog jag igång VFD'n på chassit och det gick helt smärtfritt. Sen testade jag att plugga in fjärren och det funkade det med. Nu skall jag dra alla sladdar lite snyggare och börja installera program. Tjoho. Och börja fundera på att lägga upp lite bilder och sånt.

Postad 16 January 2008 - 19:13

Sleaze
  • Sleaze
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Då var allt beställt.

Jag vill rikta ett stort tack till alla som varit vänliga nog att ta sig tid och ork att komma med tips och råd. Jag kanske återkommer när det är dags att plocka ihop grejerna (eller, erfarenheten säger att det lär jag nog göra).

Det är forum som dessa och och de hjälpsamma människor på dem som er som gör internet till nåt så fantastiskt och användbart!

Jag kommer självklart fylla på med bilder och info allterftersom jag plockar ihop grejerna.

mvh Jens

Och för att sammanfatta, detta är vad som beställts:

Givet de butiker jag beställde ifrån så hamnade jag på ett slutpris på 5258:-

Kör exakt dessa grejjer :)

(Mobo/proc/ 2GB minne ej samma tror ja :) / låda)

Jag hade en gammal cpu kylare Från en amd 4400+. Den har heatpipes osv. Funkar kanon.

Har aldrig hört datorn öka fläktarna, det enda som hörs är hårddisken. Kör antec fläktarna på low.

Kör BD och 1080p 8Gb mkv´s utan problem.

Om du ska köra MediaPortal så är Vista bättre, strul med gfx drivisarna i XP.

Postad 17 January 2008 - 19:49

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Kul!

Det som hörs mest från min burk är 12 cm fläktarna. Fläktarna som sådana verkar inte väsnas så mycket. Det som hörs är luften som forsar, för det är rejält med luft som fläktarna skyfflar. Tror jag har mer än tillräckligt kylning. Skall kolla temp lite sen och se hur mycket sämre resultat man får med bara en fläkt. Just nu är ju inte burken direkt maxad, en processor och en hårddisk, that's it. Inget extra grafikkort, inga tv-kort, och som sagt, bara en disk.

Kör Vista, än så länge inga problem (annat än de jag hade initial då, men det var inte Vista-specifikt).

Håller just på att ordna om alla filmer och allt jag har utspridda på olika diskar. Hade en hårddiskkrasch ganska nyligen så det är lite meckigt att hålla reda på alla filer och vilka som är hela och trasiga. I helgen skall jag gå lös på TV-möbeln hoppas jag, så att lådan inte behöver stå på golvet...

Postad 18 January 2008 - 10:40

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Kul!

Det som hörs mest från min burk är 12 cm fläktarna. Fläktarna som sådana verkar inte väsnas så mycket. Det som hörs är luften som forsar, för det är rejält med luft som fläktarna skyfflar. Tror jag har mer än tillräckligt kylning. Skall kolla temp lite sen och se hur mycket sämre resultat man får med bara en fläkt. Just nu är ju inte burken direkt maxad, en processor och en hårddisk, that's it. Inget extra grafikkort, inga tv-kort, och som sagt, bara en disk.

Kör Vista, än så länge inga problem (annat än de jag hade initial då, men det var inte Vista-specifikt).

Håller just på att ordna om alla filmer och allt jag har utspridda på olika diskar. Hade en hårddiskkrasch ganska nyligen så det är lite meckigt att hålla reda på alla filer och vilka som är hela och trasiga. I helgen skall jag gå lös på TV-möbeln hoppas jag, så att lådan inte behöver stå på golvet...

Hej! Du vet väl att det följde med adaptrar till Noctua-fläktarna för att köra dem tillsammans med den "Ultra-Low-Noise Adaptor (U.L.N.A.)" kabel/adapter som de skickar med. Vilket gör att fläktarna går på halvfart och låter därför hälften så mycket och fraktar självklart hälften så mycket luft. Men det kanske räcker för dig som ändå inte har ett system som skapar så mycket värme. Värt att prova!

Själv har jag använt Noctuafläktar till ett system för att kyla min tv-bänk från Ikea..
Lite bilder http://bbbweb.mine.nu/coolfriel/
Här det färdiga resultatet tillsammans med fläktkontroller (där jag med hjälp av en mejsel steglöst kan justera hastigheten, fläktkontrollern har 3 olika lägen. 1 = Full hastighet 2 = Variabel hastighet (vad man nu ställt in..) 3 = AV..)) monterad.
http://bbbweb.mine.nu/fanfriel/

Har totalt 6 st noctuafläktar :-D av olika varianter.

Skulle vara skoj att se bilder på ditt system / låda!

/Hans

Postad 18 January 2008 - 12:28

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Nu är jag inte riktigt med. Det följde med lite olika kabeladaptrar med Noctuafläktarna ja. Så några av dessa gör så att de går ½ hastighet?

Dags å gräva i boxen med överblivna grejer när jag packade upp. Kanske också skall skaffa nån form av kontroll för att variera hastigheten...

edit:
Postad bild

det ser ut att vara nåt motstånd inbyggt i den. Får kolla när jag kommer hem helt enkelt. Bara jag inte råkade sätta den nån annastans i tron om att den funkade bra som en förlängningskabel, lol. Tror inte det, borde märkt det :)

Tusen tack för tipset, guld värt!!

Fint bygge! Skall rocka loss på min IKEA-bänk i helgen hoppas jag. Tyvärr råder det verktygsbrist. Skulle vilja ha 12 cm borr så jag kan få upp två snygga cirkulära hål i mellanväggen i möbeln. Annars har jag inte riktigt listat ut hur jag skall göra hål... sticksåg har jag inte heller och hade jag en måste jag antagligen demontera bänken helt för att kunna såga. Fast det riskerar jag väl att få göra ändå...

Redigerat av Moriarty, 18 January 2008 - 13:55.

Postad 18 January 2008 - 14:00

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Kanske ett par sådana här kan funka sen om man faktiskt vill variera flödet mer än mellan Ultra low och max?

edit: Inte går det att sätta nån form av grenkontakt på en fläktsladd? Då skulle man ju kunna sätta båda på SystemFan uttaget och styra från operativet. Men jag antar att det är orimligt, vilken fläkt skulle rapportera in varvtal? Bara en tanke... Franke....

Redigerat av Moriarty, 18 January 2008 - 14:21.

Postad 20 February 2008 - 12:07

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Som utlovat, om än något försenat... en sammanfattning av mina strapatser med denna HTPC. Och nåt säger mig att storyn inte är slut :)

Tråd: bygge av HTPC

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.