Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När kommer den perfekta LCD:n?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 December 2007 - 13:06

Unregisteredf9a203a1
  • Unregisteredf9a203a1
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har letat efter en TV i närmare ett år och inte kunnat hitta någon som passar mina behov fullt ut. Full HD är ett krav liksom 100hz och bra svärta. Ska använda TV:n med HTPC för spel och HD-film, samt digital-tv och en del uppskalad DVD och förmodligen en del Xbox 360-spelande. 46" är det minsta jag kan tänka mig.

Har en budget på 25k.

Samsung F86 brister i 100hz-teknologin som verkar vara mer eller mindre ett skämt på den här apparaten. Misstänker att detta är ett problem som inte kommer att gå att lösa med hjälp av framtida firmware-uppgraderingar.

Toshiba Z3030 verkar brista en del i svärta av vad jag förstått, annars verkar det ju vara mer eller mindre den perfekta LCD:n.

Plasma vill jag inte titta åt, då man aldrig kan vara helt avslappnad. Ungefär "lämnade jag skrivbordet i windows på utan att aktivera skärmsläckaren innan jag gick hemifrån" eller "Oj, nu har jag varit hemifrån för länge, jag pausade ju mitt xbox, måste hem och stänga av".

Någon som vet om det kommer en LCD inom en snar framtid som har perfekt 100hz-funktion, F86-klass på svärtan men ingen "crush", pixelmapping via HDMI, bra färgåtergivning, inga artefakter och fel i form av linjer som scrollar över skärmen (kommer inte ihåg den korrekta benämningen). Jag menar den som skapar den perfekta LCD:n till ett någorlunda vettigt pris kommer ju få fickorna fulla med pengar omgående, den lär ju sälja som smör.

Redigerat av Unregisteredf9a203a1, 31 December 2007 - 13:08.

Postad 31 December 2007 - 13:20

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag tror att du får vänta 2år och att det kommer att vara OLED och inte LCD som gör dig lycklig.

Postad 31 December 2007 - 13:20

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Den perfekta LCDn finns inte ännu skulle jag vilja påstå...

Den perfekta LCDn är den som kombinerar kantskärpan och ljusstyrkan från en traditionell LCD-panel med plasmapanelens svärta och rörelseskärpa.

Hold-time måste minskas, ljusinsläppen mellan pixlarna måste bort och det borde krävas en LED per pixel...
Då kan vi börja snacka kanontv om det görs rätt...

Idag är det väl X3500 som ger bäst bild totalt...

Postad 31 December 2007 - 17:05

danill
  • danill
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Vad ska du ha 100hz till? Helt fruktansvärt att ha den på vid filmtittande. Det ser ju bara konstigt ut, tittar man t.ex på Friends med 100hz så ser man solklart att det spelas in i en studio, utan 100hz får man ändå känslan av att de sitter i en lägenhet osv.

Postad 31 December 2007 - 21:17

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Vad ska du ha 100hz till? Helt fruktansvärt att ha den på vid filmtittande. Det ser ju bara konstigt ut, tittar man t.ex på Friends med 100hz så ser man solklart att det spelas in i en studio, utan 100hz får man ändå känslan av att de sitter i en lägenhet osv.

Men vänta lite här nu. Dom spelar ju uppenbarligen in i en studio. Du menar alltså att 100Hz ger FÖR bra bild när du skriver som du gör.

:)

Postad 01 January 2008 - 00:19

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Samsungs nya LED är ju rätt vass....

Postad 01 January 2008 - 01:48

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Skulle väl gissa att det kommer en hel del nya led apparater under nästa år.
Hade jag vart du skulle jag hållt i slantarna o väntat tills den nya tekniken blir "varm i kläderna"
och några fler aktörer än samsung kommer in,då lär även priserna droppa en aning.
Lcd blir nog inte så värst mycket bättre än va den är idag.
Finns givetvis lite att putsa på men mer spännande med led tycker jag.

Postad 01 January 2008 - 05:13

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Snälla läs rubriken...

Postad 01 January 2008 - 05:26

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Snälla läs rubriken...

LoL, det är nog en LCD han syftar på..
Det lär vara belysningen av LCD-panelerna som sköts av LED ist för traditionell belysning vilket ska ge bl.a snabbare responstid.

Postad 01 January 2008 - 05:41

Unregistered646e20b6
  • Unregistered646e20b6
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

+1

Enda användningen som jag kan hitta för 100/120hz är för egenfilmat material typ barnkalaset och eventuellt spel (har inte provat det senare).
Känns som ett säljargument som kommer försvinna...tills Hollywood bestämmer sig för att spela in i 60i.
24p däremot är fina grejer.

Postad 01 January 2008 - 12:13

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Snälla läs rubriken...

Och LED är ett korrekt svar eftersom man ersatt bakgrundsbelysningen med en array av LED:er istället för CCFL-rör, detta ger en möjlighet för LCD-skärmar att få en perfekt svärta om det görs på rätt sätt.
Som det är nu i första generationen med LED-bakgrundsbelysning så är det inte helt perfekt eftersom det inte är en LED för varje pixel och att färgspektrumet inte är helt uppfyllt.
LED är en revolution för dagens LCD-skärmar och med finslipning avseende färgspektrum och en LED per pixel så kan det bli riktigt riktigt bra.
Jag tror dock fortfarande att OLED (som är en helt annan teknik) kommer att ta över om 3-5år.

Postad 01 January 2008 - 12:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Perfekt tror jag aldrig det blir men jag gissar att en Sony toppmodell med LED kommer bli ruskigt bra - rent ut sagt. Lär väl dyka upp under 2008.

Postad 01 January 2008 - 13:40

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Vilka 100hz Tv har du sett?

Postad 01 January 2008 - 14:05

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Jag tycker heller inte att 100Hz ger bättre bild... PX70 tyckte jag fick bäst bild med tekniken avstängd...

Postad 01 January 2008 - 20:25

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Snälla läs rubriken...

Det lär vara belysningen av LCD-panelerna som sköts av LED ist för traditionell belysning vilket ska ge bl.a snabbare responstid.

Snälla läs rubriken...

Och LED är ett korrekt svar eftersom man ersatt bakgrundsbelysningen med en array av LED:er istället för CCFL-rör, detta ger en möjlighet för LCD-skärmar att få en perfekt svärta om det görs på rätt sätt.
Som det är nu i första generationen med LED-bakgrundsbelysning så är det inte helt perfekt eftersom det inte är en LED för varje pixel och att färgspektrumet inte är helt uppfyllt.
LED är en revolution för dagens LCD-skärmar och med finslipning avseende färgspektrum och en LED per pixel så kan det bli riktigt riktigt bra.
Jag tror dock fortfarande att OLED (som är en helt annan teknik) kommer att ta över om 3-5år.

Rubriken är "När kommer den perfekta LCD:n?" Så enligt er är Samsungen perfekt?

Postad 01 January 2008 - 20:41

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
sony w3000 har jag nu blivit wowad av vid 2 tillfällen, så möjligt att det är den bästa LCD än så länge i varje fall.
funderar skarpt på att köpa en själv om det inte blir en ny proj.

Postad 01 January 2008 - 21:01

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Snälla läs rubriken...

Snälla läs rubriken...

Rubriken är "När kommer den perfekta LCD:n?" Så enligt er är Samsungen perfekt?

NEJ!
Som du ser i mitt svar finns en massa om och men och framförallt finns det en akilleshäl som inte ens är säkert att de kan lösa och det är färgavvikelse och kontrastförändringar när man sitter i vinkel mot en LCD-skärm, men LED-bakbelysningen gör så att tekniken blir så bra den kan för tillfället.
Framtiden är nog som sagt däremot OLED-skärmarna, Samsung säger att de skall skeppa 40" 2010.

Postad 02 January 2008 - 11:13

Unregistered37352
  • Unregistered37352
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
har du titta på sharpen hd1???den tyckte jag var en glad överraskning...eller jvc lt47dv8...jvcs 100hz ska även jobba på diagonalen inte bara höjd och sidled....men ska jag vara ärlig så hittar jag inte heller den perfekta lcd....
100hz är lite konstig uppfinning, bra?dålig?nää inget av det tycker jag ibland vill jag ha det ibland stänger jag av det

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.