projektor eller platt tv ?
42 svar till detta ämne
Postad 01 January 2008 - 12:49
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
hej alla!!
jag är väldigt sugen på att köpa en projektor nu men fårgan ska man köpa en projektor eller en platt tv??
max pris 8500kr
har kollat runt på nätet men hittar inge bra svar.
gärn om ni tipsar om bra projektorer/platt-tv i dena pris klass.
jag kommer att se på film, köra mitt xbox 360 på det och se litte på tv (typ nyheter mm)
tack på för hand
mvh beeann
Postad 01 January 2008 - 12:55
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Tittar du väldigt lite på TV och kan ha det mörkt i rummet nära på dygnet runt, så hel klart en Projj..
Du får ju knappast större bild för pengarna och min personliga åsikt är att bilden är bättre än med LCD/Plasma teknikerna.. Inga eftersläpningar och inga inbränningsrisker...
Iof så får du nog lägga lite mer på proj och duk men jag tror du hade blivit mer nöjd om du har rätt förutsättningar..
Postad 01 January 2008 - 12:58
Unregistered6332cbbb
-
Unregistered6332cbbb
-
Forumräv
-
-
882 inlägg
En platt tv är det som gäller om du inte har någon tv eller projektor redan, har du en ljudanläggning, i så fall kan ju projektor vara ett alternativ, men jag tycker nog att du skall ha en vanlig tv, och komplettera med projektor för spel sportevenemang och filmtitttande, men jag har kört med endast projektor som tv innan men det kräver som sagt en ljudanläggning också
Redigerat av Unregistered6332cbbb, 01 January 2008 - 13:01.
Postad 01 January 2008 - 12:58
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
jo jag kan mörklägga tottalt det är inte mågot problem har bara att fönstar på 40x30 (bor i en källare ;P)
och ljudet hra jag redan så att det räker och blir över ;P (7.1+2 basar till bara om den första inte räker)
hur mycket mer tor du att man behöver lägga ut om man ska ha ne projj med duk?
Redigerat av beeann, 01 January 2008 - 13:02.
Postad 01 January 2008 - 13:01
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Projjen kan du ju få för 8500:-.. Sen är det ju duk som behövs, vilket inte behöver bli jätte dyrt, men beror på storlek, eventuellt om du är händig så gör den en själv.. Kablage och som Jocke79 nämner så krävs det ju att du har en ljudanläggning.
Postad 01 January 2008 - 13:04
fusione
-
fusione
-
Användare
-
-
132 inlägg
jo jag kan mörklägga tottalt det är inte mågot problem har bara att fönstar på 40x30 (bor i en källare ;P) och ljudet hra jag redan så att det räker och blir över ;P (7.1+2 basar till bara om den första inte räker) hur mycket mer tor du att man behöver lägga ut om man ska ha ne projj med duk?
Jag la ca 7500 för min proj (för 2,5 år sedan) och ca 2500 för min duk (1 år senare). Resultatet kan du se i mitt galleri
Postad 01 January 2008 - 13:05
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
händig är inte något problem är snickare:P
så bygga själv blir det  om man tar en projektor för 8500kr
Postad 01 January 2008 - 13:08
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Då kan jag tycka att det är ett solklart val.. Projarna har blivit sjukt bra i mina ögon.. Ser mycket hellre film på en proj än en tv i dagsläget eftersom bilden är sjukt mycket bättre.. Var inne på fusiones galleri och tittade.. Inte illa med den budgeten att få ut 113" som det står att duken är..
Postad 01 January 2008 - 13:09
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
fusione det såg ju trevligt
Postad 01 January 2008 - 13:23
fusione
-
fusione
-
Användare
-
-
132 inlägg
fusione det såg ju trevligt 
Det ÄR trevligt också Dock kan jag erkänna att jag saknar en liten skärm för en del tv-spel och "slötittande" på tv-serier som känns overkill på så stor duk.. (och som av snålhet inte känns så viktigt att bränna lampan för..)
Postad 01 January 2008 - 14:10
fusione
-
fusione
-
Användare
-
-
132 inlägg
Då kan jag tycka att det är ett solklart val.. Projarna har blivit sjukt bra i mina ögon.. Ser mycket hellre film på en proj än en tv i dagsläget eftersom bilden är sjukt mycket bättre..
Var inne på fusiones galleri och tittade.. Inte illa med den budgeten att få ut 113" som det står att duken är.. 
Hmm.. den är "bara" 93" men det räcker när man bor i en 1:a  Ja med tanke på att jag när det begav sig hade beslutsångest över om jag skulle välja Sonys då nya 17" LCD med x-black display för 5000 kr eller projektorn för 7500 kr så är jag fantastiskt nöjd med valet (En större platt-tv var inte att tänka på sommaren 2005 en 32" LCD låg på mellan 15-20tkr och bilden var bedrövlig och jag tycker att min proj står sig rätt bra mot den stora massan av platt-tvs än idag.)
Postad 01 January 2008 - 14:16
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Jaså..Bara 93"..
Inte illa.. Målet kommer själv att bli att lyckas få till 79" i vardagsrummet.. Har dåligt med avstånd, men på någor vis ska det gå.. Om projen så ska sitta i fönsterkarmen..
Men tror du gjorde helt rätt val.. 93" är ju aningen bättre än en 17" LCD..
Postad 01 January 2008 - 15:01
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Glöm inte bort att du måste ha någon form av tv-tuner också om du vill ha TV-bild på din projektor.
Annat att tänka på är vilka källor du vill använda och om du inte vill växla kabel blir det till att handla antingen en switch eller en receiver som klarar att växla bild. Det springer iväg om man vill ha det smidigt
Postad 01 January 2008 - 17:31
Unregistered03bafabb
-
Unregistered03bafabb
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Använd dator som källa då är det bara att surfa in på tv sändningarna eller om du vill få bättre bild lägg några hundringar på ett tv kort.
Duk? en matt målad gipsplatta funkar bra min 92 tummar snyggt upplistad kostade den ca 500:-
och duger gott för ungarna att titta på spöket laban
Redigerat av Unregistered03bafabb, 01 January 2008 - 17:32.
Postad 01 January 2008 - 18:02
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
ok nu ska vi se
en projektor är bra för utom till tv?
(har digetal box)
men det värkar ju som om det lutar mer mot en projektor
det ska bli skönt att slipa kolosen till tv:P
Redigerat av beeann, 01 January 2008 - 18:05.
Postad 01 January 2008 - 23:29
fusione
-
fusione
-
Användare
-
-
132 inlägg
ok nu ska vi se en projektor är bra för utom till tv? (har digetal box) men det värkar ju som om det lutar mer mot en projektor det ska bli skönt att slipa kolosen till tv:P
En projektor saknar tv-mottagare så det måste man skaffa separat (om man önskar att se på tv). Antingen en ren digitalbox eller en gammal video eller en inspelningsbar dvd-spelare.
Postad 02 January 2008 - 02:12
Unregistered49ec8352
-
Unregistered49ec8352
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Vart i landet bor du?
Det kan vara ganska intressant/roligt att kolla på några projektorer innan man bestämmer sig för vilken man skall köpa.
Kanske inte finns ett stort utbud för den budgeten men roligt att du bestämt dig för projektor.
Projektor är så mycket roligare än tv, du kommer inte ångra dig oavsett vilken du köper.
Kan tipsa om att lägga en 5:- i en "spargris" för varje uppspelad timme, det känns lättare att köpa ny lampa då när det behövs.
Låter vettigt att satsa på en hemmagjord duk först och sedan utvärdera om det är värt att köpa en riktig duk.
Lycka till med projektorn.
Postad 02 January 2008 - 17:17
Viliam
-
Viliam
-
Rookie
-
9 inlägg
Sitter själv i tankarna om att skaffa projektor och i sånna fall ser optoma hd720x riktigt lockande ut. Såg att den fanns för 7500 på netvaruhuset vågar man beställa från dem? fanns även för runt 6000 från tyskland, värt krånglet?
sista alternativet var att köpa en HD70 på hifiklubben här i uppsala, känns smidigast men då blir det ju ytterligare en tusenlapp..
tacksam får synpunkter.
Postad 02 January 2008 - 19:04
Unregistered96208dfb
-
Unregistered96208dfb
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag kör 106"på 4-5m, Är impad av hur bra min TW600 fortfarande presterar, visst lite rörelseoskärpa och några småskavanker men inte värre än många moderna LCD-tv:s. Det är faktiskt sanslöst vad mycket bild man får för pengarna med proj bara du har rätt förutsättningar, vilket du verkar ha.
Dock är det nästan nödvändigt med en "vanlig" TV på sidan om för allmänt TV-tittande. Min TV är på service så nu kör jag enbart proj i v-rummet och det funkar faktiskt riktigt bra det också trots att jag inte ids mörklägga för att spela lite COD4 :=)
När Tv-kanalerna sänder med hög bitrate är det faktiskt en helt ok bild som presenteras.
Lycka till
Postad 02 January 2008 - 21:59
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Oberg jag bor i stockholm (adels ö och det är en bit till den stora staden  )
jo det e sannt att jag skulle vilja se på några olika inam man köpar så tip på en bra afär där man kan titta på olika
är ju altid kul:D
har bil så att ta sig någon satnas är inga problem:D
takc allt för hjälpen så läng:D
och jag kan säja att det lutar 99.99% åt en projektor med en hemma snicrad dukD:
Postad 02 January 2008 - 22:25
mysen_
-
mysen_
-
Användare
-
-
196 inlägg
beeann du stavar verkligen bedrövligt
Postad 02 January 2008 - 22:29
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Snarare att han skriver för fort för sitt eget bästa.. Rätt bokstäver finns ju i orden.. Bara inte på rätt plats..  Även sista smilien är felvänd..  Men jag tycker det låter som en klokt beslut Beeann.. Hade jag varit händig hade jag också fixat egen duk när det blir dags för mig med proj..
Postad 02 January 2008 - 22:30
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
förlåt det är inte med mednig i alla fall!!
sen får ni ha lite tåla mod med min stavning är dyslektiker!
men mycket är slarv fel det vet jag.
Postad 02 January 2008 - 22:52
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Vill du ha tips på affärer i Stockholm så föreslår jag Hemmabiocenter på Lidingö (grymt bra) eller Hembiobutiken på Ynglingagatan (inte varit där själv dock, men personalen är iaf kunnig från tidigare Cinema Concept).
Lycka till! Det är kul med projektor!
Postad 02 January 2008 - 22:55
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
B8 tack för tipset
Postad 02 January 2008 - 23:00
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Ska själv gå från "TV" till projektor nu snart!
Postad 02 January 2008 - 23:11
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Projektor är onekligen skoj. Se bara till att välja rätt storlek på duken i förhållande till projektorn så du slipper missbruka zoomen.  Lär av mina misstag. Jag skaffade nämligen en duk på 92" INNAN jag köpt/valt projje. Nu är jag dömd till att vandra på jorden med den eviga skammen, eftersom jag måste tokzooma för att få bild på hela duken.
Redigerat av twebbas, 02 January 2008 - 23:41.
Postad 03 January 2008 - 13:25
musicloveringbg
-
musicloveringbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej!
Jag är en rookie när det gäller projektorer och undrar helt enkelt hur man gör.
1. Jag har en tvåkanalsanläggning med förstärkare utan digitala ingångar bara en digital utgång. För att få ljud måste man dra en kabel från ps3 respektive digitalbox till förstärkaren för att köra ljudet?
2. Hur kopplar man in en ps3a? HDMI från PS3 till projektorn eller?
3. Hur kopplar man in ex digitalbox? Scart från digitalbox till projektorn? Säker helt galen tanke hehe!
Tacksam för svar!
Postad 03 January 2008 - 13:31
Unregistered6332cbbb
-
Unregistered6332cbbb
-
Forumräv
-
-
882 inlägg
du tänker helt rätt, Hdmi mellan projj o ps3, ljudet tar du optiskt eller med coax till förstärkare, digitalbox med det bästa du kan ta går det med scart så kör med det, ljudet kör du samma som till ps3
Du säger att du inte har några digitala ingångar, då får du ta en scart delare som delar upp scarten i komposit eller s-video som tyvärr är sämsta tänkbara alternativ , och en höger och vänster kanal, då har du i alla fall så att du kan få in ljudet i förstärkaren, för du har väl analoga ingångar.
Ps3 har jag inte satt mig in i hur det fungerar med analogt ljud men har för mig att det följde med kablage till analog ljudkoppling
Redigerat av Unregistered6332cbbb, 03 January 2008 - 13:37.
Postad 03 January 2008 - 13:45
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Många kablar till projektorn blir det om man inte har någon form av bildväxel. Går att lösa snyggt men det är en kostnad man måste räkna in.
Tror säkert att flera på forumet skulle ställa upp på ett demo om det är någon modell du är ute efter att titta på. Brukar bli bättre demon hemma hos folk som lagt lite kärlek på sin projektor än hos en handlare (rena hembiobutiker inte inkluderade). Såg Hifiklubbens demo på projektorer och det var skrämmande vad dåliga förutsättningar de hade.
Själv har jag demat min projektor för ett tiotal när den var lite "hetare" än var den var idag - och jag tror som sagt att folk inte är negativt inställda till det. Bullar brukar mjuka upp de flesta
Postad 03 January 2008 - 13:59
musicloveringbg
-
musicloveringbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Tack för de snabba svaren!
Låter verkligen spännande det här då jag mest gillar att se på film, fotboll och ps3 spelande.
Efter att ha toksurfat rätt länge efter en LCD och Plasma så lutar det ju nu helt klart åt en projektor.
Det enda som kan konkurera är väl pioneer då men skärmkungen är ju dyr.
Postad 03 January 2008 - 14:06
Unregistered49ec8352
-
Unregistered49ec8352
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
musicloveringbg:
Att Pioneer har riktigt fina plasmor håller jag definitivt med om.
Bilden är riktigt bra, men oavsett hur bra den är så är den "för liten" för min biosmak om man säger så.
Om jag hade köpt en Pioneer plasma hade jag definitivt satt mig nära den så att bilden upplevdes stor men det känns inte helt rätt att göra så.
En projektor ger en helt annan känsla, det kan jag lova.
Postad 03 January 2008 - 22:11
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
jahap
då var det nästa fråga.
lcd projektor eller dlp???
har förståt att dlp har speglar.
men vilken e bäst för film/spel??
och som tidigar max pris 8500kr kan lägga till max 500 kr till alltså 9000kr?
det är ju en djungel det här
vad tor ni om en BenQ W500 ??
Redigerat av beeann, 03 January 2008 - 22:52.
Postad 03 January 2008 - 23:12
musicloveringbg
-
musicloveringbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Tror säkert att flera på forumet skulle ställa upp på ett demo om det är någon modell du är ute efter att titta på. Brukar bli bättre demon hemma hos folk som lagt lite kärlek på sin projektor än hos en handlare (rena hembiobutiker inte inkluderade). Såg Hifiklubbens demo på projektorer och det var skrämmande vad dåliga förutsättningar de hade.
Det hade ju varit trevligt med en visning hos en entusiast.I så fall bjuder jag gärna på bullar Jag funderar lite på Optoma HD70, Panasonic AX2000 eller Mitsubishi HC3100 helst Optoma då priset passar min budget. Duken blir väl runt 80-90 tum. Avståndet proj-duk 3.4-4.5 meter. Kan detta bli bra?
Postad 04 January 2008 - 11:39
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Jag kan också tänka mig dema om någon är intresserad. Har dock en Infocus in72.  jahap då var det nästa fråga. lcd projektor eller dlp???
Gällande det eviga valet mellan dlp och lcd. LCD-projektorer är många gånger steget efter DLP när det gäller svärta, kontraster och skuggor. Döda pixlar är en problematik bland LCD-projektorer. Likaså "gloria-effekter" kring enskilda pixlar. När det gäller DLP så använder man istället micro-speglar för att projicera bilden. DLP har generellt längre lamptid än LCD, går tyst och har färre problem med pixlar. Det som upplevs som döda pixlar på en DLP inträffar istället när damm kommer in i maskinen eller om speglarna "fastnar" (mycket ovanligt). Damm kan man givetvis få in i sin LCD-projektor också. I gengäld kan man när man tittar på en DLP drabbas av RBE, regnbågseffekten, dvs man ser färgskiftningar i regnbågens alla färger, vilket leder till rejäl huvudvärk. Allt beror på färghjulet i projektorn. Det är inte alla som ser detta fenomen, och således INTE alla som drabbas. Men har man det, så är det otroligt jobbigt, och kan vara avgörande i valet LCD eller DLP. Själv är jag otroligt känslig för RBE, trots det har jag en DLP.  Gå till ngn butik eller bekant och se om du drabbas av huvudvärk när du kollar DLP, och se några LCD också. Det finns inget rätt eller fel här. Bara olika smak och tycke. I slutändan är det ju ändå Du som ska vara nöjd med köpet. Tänk på att det skiljer sig från projektor och projektor, det här med RBE, även om det nu skulle visa sig att du är känslig.
Redigerat av twebbas, 04 January 2008 - 12:27.
Postad 04 January 2008 - 16:23
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
twebbas detta var intressnt
nu fick jag något mer att kila mig i huvudet för
det får bli ett besök hoss en säljar och titta runt.
men vad tor du om en BenQ W500 ??
Postad 04 January 2008 - 22:52
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
twebbas detta var intressnt nu fick jag något mer att kila mig i huvudet för det får bli ett besök hoss en säljar och titta runt. men vad tor du om en BenQ W500 ??
Jag har inte sett den live själv, men jag tror det är en väldigt kompetent projektor. Har läst en del positiv kritik om den. Är nog en helt ok projektor. Liite dyrare än 8500kr hittar du annars följande projektorer som kan vara värda en närmare titt: LCD: Sanyo PLV-Z5 Epson TW-700 Hitachi PJ-TX300 Sony VPL-HS60 BenQ W500 Panasonic PT-AX200 DLP: Infocus in72 (iaf innan prishöjningen) Optoma HD720X Mitsubishi HC1100 Mitsubishi HC3100 Flertalet utav dessa är kanske lite väl dyra i förhållande till 8500kr, men kan vara ett tips på begagnatmarknaden annars. Men jag tycker du först och främst åker och kollar på Benq W500 live, och har sedan något att jämföra med när du kollar andra projektorer. Tänk även på att vissa projektorer kräver mer mörkläggning i rummet än andra, för bästa bild. Även andra saker som ingångar, lamppris, ev. garantier såsom pixelgarantier osv kan vara av vikt att veta/jämföra.
Redigerat av twebbas, 04 January 2008 - 23:09.
Postad 05 January 2008 - 18:22
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
Sitter själv i tankarna om att skaffa projektor och i sånna fall ser optoma hd720x riktigt lockande ut. Såg att den fanns för 7500 på netvaruhuset vågar man beställa från dem? fanns även för runt 6000 från tyskland, värt krånglet?
Det behöver inte vara så krångligt. Finns ju många bra firmor som levererar till Sverige (undvik dock Zarsen). Betala i efterskott "nachname" så kan det inte hända så mycket! Titta gärna också på LG:s BN315 (DLP) som ska vara snäppet bättre än Optomas varianter enligt många. Ett kap för de 6700 kronorna man kan få tag på den i Tyskland inkl. frakt & pf-avg! Bra tips det där med att lägga 5 kr per timman som "lamp-peng"; men det räcker nog med drygt 1 kr i timman om lampan köps från projektorlampor.com.
Postad 05 January 2008 - 21:00
beeann
-
beeann
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
twebbas
BenQ W500
finnes på netonnet för 8390 kr
det är vell ett ganska bra pris?
tänkt att åka å titta på en i helgen 
och som sakt är mörklägning inte något problem:P
har bara att fönster på 40X30 i rumet  så det som man stör sig mäst på är alla lysnade knapar och saker på 360 och förstärkan , digetalboxen
Redigerat av beeann, 05 January 2008 - 21:13.
Postad 05 January 2008 - 23:22
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jämförande test med bl.a. W500 och HD70. Ljud & Bild HemmaHD720X är en HD70 i svart utförande, som kostar under 6000 i utlandet. Bästa köp!?
Postad 05 January 2008 - 23:46
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
LG:s BN315 vet jag tyvärr inte mycket om, men kan vara värd en titt.
Tycker dock 11000kr verkar lite dyrt.  Kanske om man köper från utlandet?
Kan man få tag i HD70 från tyskland under 6000kr är det onekligen ett bra bud.
Men åk och kolla på BenQ W500, och någon projektor till och återkom med dina intryck.
Redigerat av twebbas, 06 January 2008 - 00:07.
Postad 06 January 2008 - 03:40
akkibat
-
akkibat
-
Rookie
-
7 inlägg
B lev inte allt för impad av benq:en när jag kollade in den hos BRL, men det beror vad man jämför med, men dom säljer den för ca 9900 hade jag för mig men då ingick även duk och takfäste, 8900:- utan duk o takfäste
Postad 30 January 2008 - 23:44
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Hur har det gått med projektorkollandet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|