Jag gjorde ett inlägg i nån annan tråd för ett tag sen så jag citerar mig själv från den tråden och citatet nedan är från ett nummer av HemmaBio tidningen förra året...! Märk väl att det är upp till var och en om man gillar det eller inte... det varierar från person till person... en del tycker om det andra inte så kolla upp vad du tycker innan du bestämmer dig och se till att det går att stänga av utifall att...!!
"100 och 120hz för mjukare rörelser"
"Ett modeord är "rörelsekompensation" vilket innebär at tevens bildkretsar "interpolerar", alltså beräknar fram en extra bildruta mellan två riktiga bildrutor. Detta mjukar upp rörelser och ger ett distinkt flyt. Finessen ska inte för växlas med det 100hz som var i ropet hos tjocktv för många år sedan. Då handlade det om flimmer, nu är det karaktären på rörelser.
En del älskar dessa finesser. Andra avskyr dem och rätt många är kluvna. Mjukheten uppfattas som behagligare medan motargumenten är att framför allt filmer, som per definition (24 bilder i sekunden) har en särpräglad karaktär i flytet, plötsligt påminner om billiga studioproduktioner filmade med videokameror (50 eller 60 bilder i sekunden). Eftermiddagssåpor som Glamour och Hem till Gården och käcka programledare är kanske inte det man vill associera till när man ser 300 eller Die Hard. Fast kanske är precis det man vill ha. Vad vi observerar som en nackdel är att rörelsekompensation inverkar på andra sätt när kretsarna försöker beräkna fram en bildruta som egentligen inte finns. Det uppstår "auror" runt skådespelarnas huvuden och kroppar. Läppar och ansikten kan röra sig onaturligt, likt dubbad film och det kan oxkså uppstå ryck och flimmer. Kvaliteten på rörelsekompensationen skiljer sig även kraftigt mellan olika apparater.
OM RÖRELSEKOMPENSATION: Mycket är en smaksak huruvida finesser som ger mjukare rörelser är värda sitt pris. Det är upp till dig men se till att finessen kan stängas av."
Edit: Kan ju bara för den goda sakens skull tillägga att jag personligen INTE gillar det... medans ett par av polarna är starkt FÖR det...
Redigerat av Unregistered36883, 05 January 2008 - 01:10.