Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placera B&W 685?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2008 - 21:30

MakkeM
  • MakkeM
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
hejhej!
har sökt men inte hittat nåt om just detta på forumet..
det är så att jag har köpt mig ett par B&W DM 685 stativare som jag är jävligt nöjd med.
Dock så vill jag optimera placeringen av dessa för att få en bättre bas i mitten av mitt rum.

Högtalarna är placerade på en TV bänk (vilket tydligen inte är optimalt)

Postad bild
(svarta fyrkanterna är högtalarna)

basen är riktigt djup och skön vid sidan om högtalarna men mycket svagare framför t.ex i soffan..
hur bör man placera för att få en jämn bas i hela rumet? ska man använda sig av "muffarna" som man fick med högtalarna och stoppa i "bashålet"?

mycket tacksam för svar!
//Marcus

Postad 01 January 2008 - 23:26

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Flytta lyssningspositionen medelst ommöblering - antagligen har du en basutsläckning där. Rent allmänt borde du ha högtalarna längre isär (tänk dig ett T där avståndet mellan högtalarna är 1 och avståndet till dig är 1,18).

Postad 02 January 2008 - 08:28

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Utan pluggar i portarna så är basen generellt sett fylligare pga att basen inte börjar falla av lika tidigt som med pluggade portar.
Testa dig fram till vilket avstånd från bakre vägeen till högtalarna som låter bäst samt att ställa de på riktiga stativ, ca 50-60 cm höga.

/heron

Postad 02 January 2008 - 09:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Som tidigare talare sagt. Alla rum har olika akustik så det är svårt att säga hur du ska ha det i ditt rum. Men sätt högtalarna på bra stativ och sen prova att flytta ut högtalarna från väggen vad som är optimalt för just ditt rum.

Med muffar = rappare bas
utan muffar = djupare bas

Vad som passar dig bäst, prova.

//Micke

Postad 29 January 2008 - 16:02

Unregistered6d4f87f5
  • Unregistered6d4f87f5
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har lite utav ett problem med med att få jämnare bas runt om i rummet. Som när jag kollar på film så får jag sitta i min säng. Men när jag lutar mig bak mot väggen blir det alldeles för mkt "buller" som är extremt irriterande. Men när jag sitter på kanten av sängen så får jag en väldigt skön o djup bas. Nåt man kan göra åt det?

Postad 30 January 2008 - 19:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag har lite utav ett problem med med att få jämnare bas runt om i rummet. Som när jag kollar på film så får jag sitta i min säng. Men när jag lutar mig bak mot väggen blir det alldeles för mkt "buller" som är extremt irriterande. Men när jag sitter på kanten av sängen så får jag en väldigt skön o djup bas. Nåt man kan göra åt det?

För att få jämnare frekvensgång i hela rummet måste du pytsa upp rätt mycket pengar!
Om du tar kontakt med en akustikkonsult så kan den personen nog tala om hur mycket pengar du behöver lägga fram. Räkna med hicka.... :)

Postad 30 January 2008 - 19:30

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Ett enkelt sätt är att ha en sub

Postad 30 January 2008 - 19:34

Unregistered6d4f87f5
  • Unregistered6d4f87f5
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Beställde föra veckan hem en Sub Level 110 från Audio Pro och det är betydlig skillnad! Innan var det katastrof vid väggarna med ljudet men nu så låter det mkt bättre. Ritkig kalas sub var det. Rekomenderas starkt!

Postad 30 January 2008 - 19:36

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Beställde föra veckan hem en Sub Level 110 från Audio Pro och det är betydlig skillnad! Innan var det katastrof vid väggarna med ljudet men nu så låter det mkt bättre. Ritkig kalas sub var det. Rekomenderas starkt!

Kul

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.