Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch RF82

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2008 - 10:37

__micke__
  • __micke__
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Va påväg för att kolla lite prylar i stan o går förbi BRL, gled in när det endå va på vägen o fick syn på
Klipsch RF82 upprstälda o klara för att lyssna på o det lät ju bra, tror inte det va inspelat som det skulle
diskaten va vass, äfter lite läsning här så förstår jag att det försvinner.

frågan är ju om det här är ett bra val eller om man ska kolla på någon av dom lite dyrar högtalran Klipsch har,
såg ju Klipsch RF62 tex o udrar om man kan få lite tipps, ni ser ju i mitt galeri vad jag har för system nu.
ska ha stärkaren kvar ett tag till. när det blir en mera HD tittande

har en Marantz SR8500 o en dvd7600

Postad 02 January 2008 - 10:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Va påväg för att kolla lite prylar i stan o går förbi BRL, gled in när det endå va på vägen o fick syn på
Klipsch RF82 upprstälda o klara för att lyssna på o det lät ju bra, tror inte det va inspelat som det skulle

Jag tycker inte det. Tycker toppen är enerverande hela tiden. Är man tveksam när man är på g att köpa bör man lyssna flera gånger till (och även på annat åxå :) ).

frågan är ju om det här är ett bra val eller om man ska kolla på någon av dom lite dyrar högtalran Klipsch har,

Varför inte andra märken? ;)

By the way - liknadne frågor har tagits upp tidigare tex i Klischklubben.

Postad 02 January 2008 - 10:49

__micke__
  • __micke__
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag tycker inte det. Tycker toppen är enerverande hela tiden. Är man tveksam när man är på g att köpa bör man lyssna flera gånger till (och även på annat åxå :) ).

Varför inte andra märken? ;)

By the way - liknadne frågor har tagits upp tidigare tex i Klischklubben.

jo jag såg några trådar som liknadenna, men det kan ju va så att folk har ändrat sig med tiden o därför fåga jag igen :blink: kan du tipps om någe annat märke som skulle va fint till min förstärkare ?

Postad 02 January 2008 - 11:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag tycker inte man ska fokusera på att hitta et par högtalare som passar förstärkaren utan ett par högtalare som passar dina ljudideal. I synnerhet för dig som ändå har en hyfsad förstärkare. Skulle ditt val landa på ett par allt för tungdrivna högtalare får du väl hänga på ett beg slutsteg för ett par tusenlappar, så ska inte dte vara något problem.
Alltså - lyssna först på några märken i den prisklass du tänkt dig så du vet vilken typ av ljud du föredrar. Därefter är det lättare att ge alternativ. Du kanske kan tänka dig beg redan från början?

Postad 02 January 2008 - 13:05

__micke__
  • __micke__
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag tycker inte man ska fokusera på att hitta et par högtalare som passar förstärkaren utan ett par högtalare som passar dina ljudideal. I synnerhet för dig som ändå har en hyfsad förstärkare. Skulle ditt val landa på ett par allt för tungdrivna högtalare får du väl hänga på ett beg slutsteg för ett par tusenlappar, så ska inte dte vara något problem.
Alltså - lyssna först på några märken i den prisklass du tänkt dig så du vet vilken typ av ljud du föredrar. Därefter är det lättare att ge alternativ. Du kanske kan tänka dig beg redan från början?

nu har vi komit in på vad jag tycker är så svårt, vill ha en upplevelse när jag ser film o det är det jag gör mäst.
men det ska hälst va välljud oxå, inte bara högvolym, ska även låta bra o naturligt, vet att man kan lägga hur mycket pengar som hälst på det här men, det kan jag tyvär inte göra, audiovector värkar trevliga, men har ingen koll på hur det låter. funderar på att röra mig till lefflershifi o lyssna :)

Postad 02 January 2008 - 13:26

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Visst är det svårt, men det är ganska svårt för andra att säga vad du tycker är "välljud". Audiovector är ett bra alternativ att lyssna på eftersom de är väldigt olik Klipsch i ljudideal. Passa på att lyssna även på tex Monitor Audio som är ytterligare olika de andra två. Eller kanske Dynaudio som är ett fjärde ideal. Lyssnar du på dessa 4 så kommer du garanterat höra markanta skillnader och förstå varför det är svårt för andra att säga vad som passar dig bäst. :) De tre sista finns ju dessutom på samma ställe så du får lika förutsättni9ngar avseende rum och elektronik.

Postad 02 January 2008 - 13:31

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Marantz & Klipsch är en mkt bra kombo , troligtvis så kommer jag själv köpa Marantz elektronik till mina högtalare .

Nu vet jag inte vad det var för elektronik som var kopplad till klipscharna du lyssnade till men ser att BRL säljer bla YAMAHA & Pioneer & dessa specielt Pioneer är ljusa i sin karaktär & blir lätt skrikigt medans Marantz är varmare & funkar mkt bra . Så har du möjlighet att lyssna på Klipscharna med Marantz så bör du görat .

RF62 kan mkt väl vara ett bättre allternativ pga 82 behöver ett stort rum . Skulle det saknas bas i 62 så finns det alltid sublådor .

Men innan du bestämmer dig provlyssna på så många högtalare som möjligt & av olika karaktärer & stl .

Postad 02 January 2008 - 16:22

__micke__
  • __micke__
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
tackar för alla råd, ska ta mig mera tid att lyssna men blev helt klart inponerad för jag kommer
från butiken nu o lyssna på K3 Signature o det lät trevligt, fick även en liten titt på deras nya modell.
o den lät fint det lilla jag hörde, ska spändera mera tid o kolla runt lite till, tyvär så tror jag inte jag
får nöjet o höra Marantz & Klipsch. för Klipsch det finns inte på lefflers.

ska vell lägga mig på någe fint......men dom jag tror jag vill ha kosta ju 18 men då kan jag uppgradera när jag
vill ha nytt ljud o när jag byter förstärkare

Redigerat av __micke__, 02 January 2008 - 16:22.

Postad 07 January 2008 - 09:56

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Hur har det gått?

Postad 05 March 2008 - 07:40

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Klipsch låter verkligen BURK i min mening, och med ett framsusigt spelläge som absolut inte passar mig iaf!
Antingen hatar man dom nog, eller så älskar man väll dom.
Ta en kik på Audiovector, Monitor Audio, Focal osv osv .. lyssna runt endel innan du köper!
Finns så otroligt mycket bättre grejer än Klipsch där ute!

MVH

Postad 05 March 2008 - 12:00

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Klipsch låter verkligen BURK i min mening, och med ett framsusigt spelläge som absolut inte passar mig iaf

Finns så otroligt mycket bättre grejer än Klipsch där ute!

Framfusiga stämmer när man jämför emot annat, men burkiga :) Ett av dina alternativa märken som du rekomenderar har tex en model som skulle låta burkigt i ren jämförelse emot mycket annat.( K3Super)

Allt handlar om den personliga smaken, en del gillar Klipsch för deras framfusiga spelglädje, en del gillar det super duper neutrala högtalare som tex Ino Audio och andra vill ha lite extra värme och fyllighet och väljer tex Vienna Acoustics. Att så här generelt såga ett helt märke så här är inte trovärdigt det minsta då det blir alldeles för stora ord. Och om nu Klipsch är sååå dåligt som du säger lär de konka snart då de inte lär sälja något.

Postad 05 March 2008 - 13:11

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Bra där FBK, kunde inte sagt det bättre själv. Jag har ägt både Klipsch RF5 och Audiovector K3 Signature och kan konstatera att rummet gör mest för hur det låter (hemma hos mig).

Postad 05 March 2008 - 15:24

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Nej "burkiga" är inget bra ord vad gäller klipsch. De kunde dock vara lite åt det hållet precis när de var nya, men nu.. STOR dynamik ;)

Postad 06 March 2008 - 07:20

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Kanske var nästan helt oinspelade de jag lyssnade på isf... Kan förklara endel om varför det lät som det gjorde...
Faktum är att jag egentligen alltid varit väldigt possitiv till Klipsch efter all god kritik och fantastisk läsning här på forumet som lyfter dem till skyarna. Så jag gick glad i hågen till affären med alldeles för stora förväntningar och det slutade med att jag blev ganska besviken istället!
Så kan det va ibland, bättre att inte ha några förväntningar alls :)

MVH

Postad 06 March 2008 - 08:04

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Men dåliga lyssningsrum gör mycket bra högtalare att inte låta bättre eller kanske tom sämre en någon halv schysst högtalare i bra rum. Har precis fixat akustiken här hemma efter att ha flyttat till ny lägenhet.

dom högtalare jag har nu låt mycket bättre i mitt gamla rum fast det bara var runt 10 m2.

Men efter att ha inhandlat absorbenter från akustikmiljö i Falkenberg och fått upp det på väggarna ser läget helt annorlunda ut.

Klipsch "vassa"/ påträngande diskant blir bättre efterhand och bättre med lite akustiska förbättringar men det finns alltid där och jag tyckte det var jobbigt i längden. Det som dock var riktigt bra med Klipsch var att de lät bra på låg volym vilket många andra högtalare inte gör, inte sådanna jag lyssnat ialf. Sen att man kan spela nästan hur högt som helst gör det kul :)

Postad 06 March 2008 - 23:51

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Eftersom jag har lyssnat runt på lite olika Klipsch modeller senaste månaden så måste jag säga att det skiljer en del i HUR jag upplever diskanten de olika modellerna. Klipsch RF82 och RF52 har jag jämfört, och där så hade jag lite svårt för 52ornas ljusa och lite röriga intryck allmänt och då jämfört emot RF82 som spelade med en helt annan lugn kontroll. Men jag kan förstå om en del upplever diskanterna i denna serie som i ljusaste laget och akustiken lär vara än mer viktig med dessa så halvtoma rum med kala väggar/golv är inte direkt är optimalt.
Sedan så har jag även lyssnat på Klipsch F3 och F2 och där skiljer det en del i klangligt mellan dessa två modeller, mer än jag upplevde mellan modellerna i RF-serien. F3orna spelar en liten aning mindre ljust (mer neutral diskant återgivning)än högtalarna i RF-serien enligt mina öron och F2orna har ännu lite mindre ljust ljud än F3. Upplever man generellt att RF-serien har en för ljus diskantåtergivning så bör man ge F3 och F2orna en chans där framförallt F2ornas diskant knappast kan upplevas som ljus. Tex Canton GLE 409 har lite ljusare diskantåtergivning jämfört emot F2orna och GLE409 spelar mycket neutralt och öppet i mina öron och i jämförelse med annat.

Redigerat av Unregistered840e5864, 07 March 2008 - 00:09.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.