Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur stor betydelse har utseendet

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2008 - 00:03

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
När man står där i butiken och lyssnar hittar man ju ganska enkelt utrustning som låter bra, men hur är det med det estetiska?, köper vi hifi-komponenter med ögonen? eller med händerna? känner på vikten av "fjärren", snurrar på volymratten och känner efter den rätta känslan. Lyfter på maskinen och känner på vikten.

Hälsningar

Björn Hestner

Driver Improved Audio

Postad bild

Postad 03 January 2008 - 01:52

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Hejsan Björn!

Självklart är det olika för olika personer. Erfarna audiofiler skulle jag vilja säga sätter ljudet framför utseendet. Det viktiga är att det låter bra men att utseendet kommer sist.

Esteterna där emot sätter utseendet i första hand, de är inte heller så erfarna inom Hifi:n utan går helt enkelt på det som ser snyggt ut eftersom de inte vet hur de vill att det ska låta.

Själv är jag nog mer åt audiofilhållet även om jag inte har 30 års erfarenhet. Dock så är självklart utseendet lite viktigt, visst ska man ha apparaterna undanstoppade i ett annat rum så kvittar det ju hur det ser ut, då är det viktigare att det låter bättre.

Står det på stereobänken i vardagsrummet och är det första som man spanar in när man kommer in så är det klart att utseendet spelar roll. Det är ju inte kul att sitta och titta på något som verkligen är skitfult.

Obs! Detta är mina personliga åsikter.

Mvh
AlexanderE

Redigerat av AlexanderE, 03 January 2008 - 01:53.

Postad 03 January 2008 - 02:45

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hej

Utseendet är viktigt men ljudet är viktigare. Viktigast är dock helheten.
För tills bara ett par månader sedan så prioriterade jag enbart ljudet och ansåg
att hifiapparater och högtalare fick se ut hur som helst så länge dom lät bra. Dock
fick jag för ett tag sedan någon form av insikt och förstod att även andra sinnen än
hörseln påverkar vår (i alla fall min) upplevelse av ljud och musik.
Innan tyckte jag att den absolut bästa högtalaren i världen var en otroligt ful
och kantig skapelse från en källare i täby, men jag har helt ändrat uppfattning
den senaste tiden.
För tt man riktigt ska må bra och komma in i rätt stämning för att kunna segla
bort till hifinirvana så krävs det att man heltrivs med sin utrustning. Därför
måste helheten vara komplett. Ljudet är självklart den största komponenten
av upplevelsen och därmed viktigast men utan det visuella intrycket och känslan
av apparaterna när man tar i dom så blir inte upplevelsen vad den kan bli när allt
bara är så där perfekt, När man känner robustheten i cd-släden, ljudet när den
åker in i spelaren och parkerar sig på sin plats. Klicket när man slår på strömmen
på förstärkaren, ljuset av reglagen som tänds, det andra klicket som kommer en
liten stund efteråt när slutstegens strömförsörjning slås på.
Synen av de tjocka välisolerade kablarna som ringlar längs
golvet fram till högtalarna, den smakfullt valda och akustiskt perfekta akustikregleringen
som harmoniserar fullständigt med lyssningsrummet i övrigt, dom stora högtalarna som
utstrålar kraft och pondus genom sin bara uppenbarelse men samtidigt återspeglar den kvalite
och finess med vilken de skall återge musiken med i sin perfekta ytfinish och sitt fantastiska
möbelhantverk.
Känslan när man vrider upp volymen på metallvredet med lagom motstånd till alldeles rätt position,
när man slår sig ner i sweetspot och greppar den robusta och välavvägda fjärrkontrollen till
cd-spelaren och trycker ner den perfekt dämpade play-knappen.
När sedan skivan börjar spinna, då bärjar den verkliga njutningen här i livet.

//håkan

Ps. jag anser mig vara audiofil trots min ringa ålder.

Redigerat av snowspace, 03 January 2008 - 02:45.

Postad 03 January 2008 - 08:54

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

När man står där i butiken och lyssnar hittar man ju ganska enkelt utrustning som låter bra, men hur är det med det estetiska?, köper vi hifi-komponenter med ögonen? eller med händerna? känner på vikten av "fjärren", snurrar på volymratten och känner efter den rätta känslan. Lyfter på maskinen och känner på vikten.

Hälsningar

Björn Hestner

Driver Improved Audio

Postad bild

Du har en god poäng. Detta bland annat står ju för framkomsten av t.ex. blindtester. När man sätter det visuella åt sidan. Visst är det trevligt med vackra saker bara inte designen står för ett absurdum av priset. Kina är duktiga på att designa läcker utan att det kostar x-tra.

Postad 03 January 2008 - 21:07

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Jag tycker snarare att man lyssnar kritiskt med hjälp av ögonen, i alla fall när det gäller två likartade produkter ljudmässigt!

"ja, den där diskanten lät kanske liiiiite skrikigare än diskanten på högtalaren som var mycket snyggare" fast det egentligen är samma ljud som kommer ut... om ni hänger med.

Själv letar jag en surroundförstärkare till B&W 683+HTM61+686, det står mellan marantz 7002, denon 2808 och onkyo 805 ... onkyon kan jag inte provlyssna vad det verkar; den har dock fått bäst kritik av alla, så det lutar åt den.

Meeeen den är ju så ful på alla bilder :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.