Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

den bÀsta duken?

21 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2008 - 23:11

Zekq
  • Zekq
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
hej jag vill veta vilken duk som just DU anser vara den bÀsta

Postad 04 January 2008 - 09:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlĂ€gg
  • 0
För mina behöv skulle jag vÀlja en Screen Research TheaterCurve XMask som Àr en akustiskt transparant duk med 4-vÀgsmaskning.

För mig Àr ljudet lika viktigt som bilden och att ha perfekt placerade LCR tillsammans med en kurvad duk som Àr bland det bÀsta som finns skulle vara kanon.

MVH
/Chuck

Postad 06 January 2008 - 13:16

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • LĂ€rjunge

• 445 inlĂ€gg
  • 0
Dalite HP eller Vutec Silverstar..Vilken Bild!

Postad 06 January 2008 - 13:36

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlĂ€gg
  • 0

Fattar inte hur folk kan köpa dukar som förvrÀnger bilden och stÀller fÀrgerna helt off...

En duk Àr ju en lÄngtidsinvestering och att köpa skrÀp Àr ju ingen höjdare, varför inte köpa en duk som gör rÀtt direkt, kostar kanske lite extra men det mÀrks ju ocksÄ.

MVH
/Chuck

Postad 06 January 2008 - 14:38

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • LĂ€rjunge

• 445 inlĂ€gg
  • 0

Fattar inte hur folk kan köpa dukar som förvrÀnger bilden och stÀller fÀrgerna helt off...

En duk Àr ju en lÄngtidsinvestering och att köpa skrÀp Àr ju ingen höjdare, varför inte köpa en duk som gör rÀtt direkt, kostar kanske lite extra men det mÀrks ju ocksÄ.

MVH
/Chuck

Vad bra att vi har delade Äsikter hÀr pÄ forumet.
DÄ kan jag sÀga att Stewart studiotek 1.3 Àr skrÀp. Har bÀgge dukarna och har jÀmfört bÄda sida vid sida...Vad Àr det som Àr skrÀp med dom det fattar jag inte faktiskt ?...Och nej jag Àr inte en propaganda promoter Ät företag som dom flesta Àr hÀr pÄ forumet Àr som sÀger köp det eller det. Helt oberoende av ngt företeg

Postad 06 January 2008 - 16:00

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlĂ€gg
  • 0

Vad bra att vi har delade Äsikter hÀr pÄ forumet.

Det tar jag som en sjÀlvklarhet.

Min post var ett ironiskt inlĂ€gg som reaktion pĂ„ din post i en annan trĂ„d pĂ„ forumet:RAMSPÄND DUK ! Bra alternativ vs "akta dig...", En tĂ€nkvĂ€rd trĂ„d om mĂ€rken angĂ„ende ramspĂ€nda dukar..

Fattar inte varför folk köper billiga skrÀpdukar..en duk Àr ju en lÄngtids investering, sÄ varför inte köpa en bra duk pÄ en gÄng?Ok kostar kanske 2-3ggr sÄ mkt men det mÀrks ju ÄxÄ

Vad som Àr "skrÀp" för dig kanske Àr en noga avvÀgd investering för nÄgon annan, som har begrÀnsade medel att göra inköp för. Jag tycker det Àr respektlöst att antyda att nÄgot Àr skrÀp som nÄgon annna kanske finner vara en bra produkt. Alla har vi olika prioriteringar (uppenbarligen) sÄ en lite ödmjukare instÀllning kanske skulle vara bra, eller vad tycker du?

DÄ kan jag sÀga att Stewart studiotek 1.3 Àr skrÀp. Har bÀgge dukarna och har jÀmfört bÄda sida vid sida...Vad Àr det som Àr skrÀp med dom det fattar jag inte faktiskt ?...

Du ska sjÀlvklart vÀlja det Du finner bÀst, ingen tvekan. Jag har inte sett HP-dukarna med egna ögon, mitt inlÀgg vara ett rekation eftersom jag tyckte du var vÄrdslös i din post.

Att mÀnniksor vill ha sin egen twist pÄ saker Àr inget nytt. En StudioTek Àr objektivt det bÀsta man kan fÄ tag pÄ, under förutsÀttning att man har en omgivning som kan utnyttja den till fullo, och förutsatt att man giller en korrekt bild enligt standard. Alla har inte det och jag Àr inte ett dugg förvÄnad att man gillar höggaindukar ungefÀr som andra gillar loudness pÄ förstÀrkaren. Objektivitet Àr dock inte allt och vi har alla rÀtt att göra vÄra val utifrÄn egna erferenheter och prioriteringar.

Och nej jag Àr inte en propaganda promoter Ät företag som dom flesta Àr hÀr pÄ forumet Àr som sÀger köp det eller det. Helt oberoende av ngt företeg

Bra, det Ă€r jag ocksĂ„. Är en helt vanlig kund och har INGA ekonomiska intressen i att rekomendera X itsĂ€llet för Y. Om du antyder att jag skulle agera propagandamotor för nĂ„got företag sĂ„ har du fel och bör ta tillbaka det direkt. PĂ„ samma sĂ€tt som du rekomenderar DaLite och Vutec, sĂ„ gör jag rekomendationer efter mina egna vĂ€rderingar utan att behöva anklagas som promotor.

Eller har du andra Äsikter?

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 06 January 2008 - 16:03.

Postad 06 January 2008 - 18:28

dave19
  • dave19
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0

Att mÀnniksor vill ha sin egen twist pÄ saker Àr inget nytt. En StudioTek Àr objektivt det bÀsta man kan fÄ tag pÄ, under förutsÀttning att man har en omgivning som kan utnyttja den till fullo, och förutsatt att man giller en korrekt bild enligt standard. Alla har inte det och jag Àr inte ett dugg förvÄnad att man gillar höggaindukar ungefÀr som andra gillar loudness pÄ förstÀrkaren. Objektivitet Àr dock inte allt och vi har alla rÀtt att göra vÄra val utifrÄn egna erferenheter och prioriteringar.

MVH
/Chuck

Att studiotek objektivt skulle vara överlÀgsna Àr inte sant. Dom Àr dyrast sÄ mÄnga handlare kommer sÀga att dom Àr bÀst. Problemet som med alla dukar med gain som Àr angular reflective Àr att dom inte Àr ljusuniforma. Jag skulle hellre ta en Screen Reseach Solidpix Àven om dom kostade samma pengar.

Mvh David

Redigerat av dave19, 06 January 2008 - 18:30.

Postad 06 January 2008 - 18:59

bretep
  • bretep
  • Wannabe

• 36 inlĂ€gg
  • 0
Har njutit av min HP Dalite i ca en mÄnad. I mitt tycke ger den en mycket bra bild med ett hÀrligt tryck i. FörstÄr inte ett dugg pÄ vilket sÀtt bilden förvrÀngs? Kalla har har avnjutits utan att fÀlla ned nÄgra persienner. DÀremot kan jag inte uttala mig om andra dukar, men HP Àr en mycket bra duk den saken Àr helt klar.

Postad 06 January 2008 - 20:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlĂ€gg
  • 0

Att studiotek objektivt skulle vara överlÀgsna Àr inte sant.

Det har jag heller aldrig skrivit David.

MVH
/Chuck

Postad 06 January 2008 - 20:54

dave19
  • dave19
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0

Att studiotek objektivt skulle vara överlÀgsna Àr inte sant.

Det har jag heller aldrig skrivit David.

MVH
/Chuck

"En StudioTek Àr objektivt det bÀsta man kan fÄ tag pÄ, under förutsÀttning att man har en omgivning som kan utnyttja den till fullo, och förutsatt att man giller en korrekt bild enligt standard."

Jag menar att under de förutsÀttningar du nÀmner sÄ hÄller jag inte med om att studiotek Àr objektivt bÀst. Hur vill du att det ska tolkas dÄ Chuck?

Postad 06 January 2008 - 21:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlĂ€gg
  • 0

Jag menar att under de förutsÀttningar du nÀmner sÄ hÄller jag inte med om att studiotek Àr objektivt bÀst. Hur vill du att det ska tolkas dÄ Chuck?

Precis som du skrev, att du inte hÄller med.

Du anvÀnde ordet "objektivt skulle vara överlÀgsna" vilket jag aldrig skrivit. SjÀlv skulle jag inte heller vÀlja en StudioTek, precis som jag skrev i min första post. Utan just en Screenresearch, precis som du.

MVH
/Chuck

Postad 06 January 2008 - 21:30

dave19
  • dave19
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0

Precis som du skrev, att du inte hÄller med.

Du anvÀnde ordet "objektivt skulle vara överlÀgsna" vilket jag aldrig skrivit. SjÀlv skulle jag inte heller vÀlja en StudioTek, precis som jag skrev i min första post. Utan just en Screenresearch, precis som du.

MVH
/Chuck

Det var inte meningen att sÀga emot dig speciellt utan mer att jag trött pÄ den onyanserade debatten om dukar. NÀstan alla som skriver hÀr verkar tro att Stewart Àr överlÀgset bÀst vilket jag inte hÄller med om. DÀremot Àr dom i mitt tycke orimligt dyra.

Mvh David

Postad 06 January 2008 - 21:49

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlĂ€gg
  • 0

Det var inte meningen att sÀga emot dig speciellt utan mer att jag trött pÄ den onyanserade debatten om dukar.

Jag hÄller med dig pÄ den punkten, ibland kan man skönja en snudd pÄ religiös istÀllning till vissa saker.

NÀstan alla som skriver hÀr verkar tro att Stewart Àr överlÀgset bÀst vilket jag inte hÄller med om.

Jag aspirerar inte pÄ att vara nÄgon dukexpert, lÄngt dÀrifrÄn, men jag tycker att ordet "överlÀgset" nÀr det kommer till tex Stewart Àr fel nÀr det kommer till dukar precis som du. Visst, duken Àr viktig, men inte som det ibland antyds.

DÀremot Àr dom i mitt tycke orimligt dyra.

Det kan man nog tycka, och skulle man göra en undersökning sÄ tror jag inte mÄnga skulle vilja betala för den förbÀttring som blir jÀmfört med andra bra dukar. Namnet Stewart sÀljer och priset Àr vÀl sÄ högt som prestandan....

MVH
/Chuck

Postad 07 January 2008 - 11:14

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • LĂ€rjunge

• 445 inlĂ€gg
  • 0
Vilken tur att vi alla tycker olika dÄ :D Visst det finns mÄnga olika prisklasser pÄ dukar. Stewart har ju funnits lÀnge so dom lever ju pÄ namnet som levisjaeans eller coca cola. HÄller med om att dom Àr för dyra nÀr det finns billigare internationella dukltillverkare med minst lika bra bild & dukegenskaper-kvalite.

Och sen tillkommer ju alltid en kalibrering av PJ med alla egenskaper inrÀknade som duken -rummet -bla bla etc etc...
HP ger ett klart jÀmnljusspridning till dom flestas tittar/betraktning avstÄnd ev om du sitter lÄÄÄngt Àt nÄgon sida sÄ ser du ljus avikelser med blotta ögat. Men annars inte..du sitter pÄ din plats och det ser helt rent klart och bra ut.

JÀmför du ST med HP sÄ föredrar jag HP varför? för att det ger en ljusare bild utan att det blir nÄgra bieffekter och det ser helt enkelt bÀttre ut.

Redigerat av Unregistered665b7df5, 07 January 2008 - 11:27.

Postad 07 January 2008 - 11:30

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • LĂ€rjunge

• 445 inlĂ€gg
  • 0

Vilken tur att vi alla tycker olika dÄ :D Visst det finns mÄnga olika prisklasser pÄ dukar. Stewart har ju funnits lÀnge so dom lever ju pÄ namnet som levisjaeans eller coca cola. HÄller med om att dom Àr för dyra nÀr det finns billigare internationella dukltillverkare med minst lika bra bild & dukegenskaper-kvalite.

Och sen tillkommer ju alltid en kalibrering av PJ med alla egenskaper inrÀknade som duken -rummet -bla bla etc etc...
HP ger ett klart jÀmnljusspridning till dom flestas tittar/betraktning avstÄnd ev om du sitter lÄÄÄngt Àt nÄgon sida sÄ ser du ljus avikelser med blotta ögat. Men annars inte..du sitter pÄ din plats och det ser helt rent klart och bra ut.

JÀmför du ST med HP sÄ föredrar jag HP varför? för att det ger en ljusare bild utan att det blir nÄgra bieffekter och det ser helt enkelt bÀttre ut.

Och om det stör nÄgon att bilden blir för ljus sÄ kan du altid dra ner brightnessknappen sÄ den blir lika mörk som stewartduken :rolleyes:

Postad 07 January 2008 - 16:14

bretep
  • bretep
  • Wannabe

• 36 inlĂ€gg
  • 0
Det jag uppskattar med HP-Dalite Àr man kan ha mycket ljus parallellt med duken, vita tapeter och tak och ÀndÄ en mycket bra bild med ett hÀrligt tryck under förutsÀttning att du Àr rÀtt placerad till duken och att inte ljus direkt faller pÄ duken. Jag köpte min som en vild chansning efter att ha studerat den pÄ avs forum. Det var en bra chansning.

Postad 08 January 2008 - 18:42

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • LĂ€rjunge

• 445 inlĂ€gg
  • 0
Ja sÄ mÄnga personer kan ju inte ha helt fel pÄ AVS. Det finns som tur val att göra vilken bild man föredrar.
Gillar man att se detaljer nÀr det blir mörkare scener och inte har sÄ mkt ljuskrÀm i PJ sÄ Àr HP ÄxÄ ett bra val.
Ett bra val oavsett.

Postad 14 January 2008 - 10:50

Zekq
  • Zekq
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
kul att det blev en sÄdan diskusion mellan er ^^ lite lÀrolik :) dock har jag köpt en Frame Vision 4:3 98" (200x150) men det Àr vÀll ingen skit den heller? :lol: tog den med ett i gain för att utnutja min projektor hundra procent :D

Postad 16 January 2008 - 10:14

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • LĂ€rjunge

• 445 inlĂ€gg
  • 0

kul att det blev en sÄdan diskusion mellan er ^^ lite lÀrolik :) dock har jag köpt en Frame Vision 4:3 98" (200x150) men det Àr vÀll ingen skit den heller? ;) tog den med ett i gain för att utnutja min projektor hundra procent :D

Ja visst det Àr alltid kul med delade Äsikter. Kanske High Power Vs No Power Àr ett bra slogan nÀr det gÀller dukar ;-)

Postad 16 January 2008 - 10:37

Kapaneon
  • Kapaneon
  • Wannabe

• 10 inlĂ€gg
  • 0
lllllllllllllllllloooooooooooooooooooool

Postad 09 February 2009 - 13:24

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlĂ€gg
  • 0

För mina behöv skulle jag vÀlja en Screen Research TheaterCurve XMask som Àr en akustiskt transparant duk med 4-vÀgsmaskning.

För mig Àr ljudet lika viktigt som bilden och att ha perfekt placerade LCR tillsammans med en kurvad duk som Àr bland det bÀsta som finns skulle vara kanon.

MVH
/Chuck

InstÀmmer med Chuck! Detta Àr min absoluta drömduk. Synd att priset börjar en bra bit över 100 000 kr och dÄ Àr den bara pÄ 50", finns dock Ànda upp till 270".

Postad 09 February 2009 - 15:52

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlĂ€gg
  • 0
Vi har ett demoexemplar av den duken som Àr 3m bred - orginalpris Àr 209 756:- vi sÀljer dock demoexemplaret vÀsentligt billigare, hör av er om ni Àr intresserade :)

mvh

/PĂ€r

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.