Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det bara jag som hatar Vista?

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2008 - 23:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
För det första, vid alla applikationer jag startar så måste jag välja att tillåta den (UAC's fel...).
Idag installerade jag The Sims inkl alla expansions paket för att lilla syster ska kunna underhålla sig med, men till min lilla förvåning så startar ju naturligtvis inte det.
-> Jaha, högerklickar, väljer kompalibitetsläge, väljer W2K, trycker verkställ sedan OK.
-> Vad händer -> inte ett skit, öppnar egenskaperna igen och hittar till min stora förvåning att detta ------ OP't själv valt att inte längre använda kompalibitetsläget...

Detta är bara toppen av isberget med allt jag stör mig på, men jag blev bara så upprörd nu!

Postad 04 January 2008 - 00:19

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
En sak till! Det gör ju för tusan inte ens lyssna på musik med datorurslingen utan att det hackar! Och det med enbart Firefox och Foobar2000 igång

Vista är så sorgligt att jag blir tårögd . . .

Postad 04 January 2008 - 00:29

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
läste ett test någonstans där de jämförde xp och vista (kommer inte ihåg var dock...) och de kom fram till att vista inte har fullt stöd av allting ännu, precis som det alltid vart med nya windows när de släppts. däremot så har jag tänkt på att det är jäkligt segt, trots dubbelkärning processor, inga program igång m.m. men där märkte testarna ingen anledning eftersom vista inte kräver mycket mer av burken, mysko :unsure: säger bara en sak: ta tillbaks xp tills det att några uppdateringar kommit samt att program börjat stödja det

Postad 04 January 2008 - 00:45

svante58
  • svante58
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
För mig fungerar Vista (Premium) över förväntan, märker bara när jag startar Sidebar att min dator ej diggar detta.
Har en Pentium 4 Prescott 2,4 med 2gb ram och kör ibland många program samtidigt utan att jag märker någon prestandaförlust. Jag använder både Firefox och Foobar utan problem tillsammans med andra program samtidigt.

Vad har Ni för prestanda på Er dator?

Postad 04 January 2008 - 02:29

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jag läste i datormagazinet för något nummer sedan om SP3 till XP och att den skulle göra XP snabbare och även snabbare än VISTA (på samma dator). (kanske inte så förvånade :unsure: )

Varför krångla till det så mycket med VISTA...

SP3 till XP skall väl komma snart eller??

Postad 04 January 2008 - 12:47

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Det går att stänga av UAC på något sätt. Men jag kör ändå helst XP då det mesta funkar utan strul i XP. Ett tips är att ha dual boot så kan du välja vilket du vill köra när du startar datorn.

Postad 04 January 2008 - 12:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag läste i datormagazinet för något nummer sedan om SP3 till XP och att den skulle göra XP snabbare och även snabbare än VISTA (på samma dator). (kanske inte så förvånade ;) )

finns

Postad 04 January 2008 - 12:52

ottis
  • ottis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
UAC stänger du av under användarkonton.
Kör själv vista tycker det fungerar perfekt efter att jag skaffade 2gb i ramminne. ;)

Postad 04 January 2008 - 13:29

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Tycker det är segt att det dröjer tills SP1 final är ute till Vistan, fick göra lite tweaks för att det rullar på, för att köra Vista med allting igång kräver mycket resurser. Körde lite Premiere Elements igår och fick för första gången Low memory trots man har 2gb ;)

Postad 04 January 2008 - 13:47

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Slog av indexeringstjänsten på min lap å jisses vilken skillnad i fart...

MIcke

Postad 04 January 2008 - 16:59

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Ohh här sitter man och är jäkligt nöjd över vista.
Fösta dagen funkade det inte nå vidare för mig då ljudet hackade som bara den.
Men det var fel på drivrutinerna från asus inte ljud drivisar då utan till SATA/RAID biten.
Kunde verkligen inte tro det när jag läste att man kunde lösa problemet med ljud genom att byta dessa drivrutiner men nog fan funkade det efteråt.

Det ska verkligen mycket till om jag ska byta tillbaka. Jag kan inte komma på någonting som inte funkar för mig.

2gig ram är nog minimum, jag hade det i början och tyckte inte att det var segt på något sätt.
Tycker dock att 2gig ram i xp är minimum där med.

Sen de flesta funktioner går faktiskt att ändra och stänga av. tex UAC som är rätt irriterande.

Postad 04 January 2008 - 17:07

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Jag har kört med Vista i drygt ett halvår utan några egentliga problem överhuvudtaget.

Postad 04 January 2008 - 18:12

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ang. stänga av UAC så har jag testat det användarkonto-vägen flera gånger. Men jag har "den envistaste datorn" som finns. OP:t köper inte ett skit som jag kryssar i/ur, jag fick av aktivera språkfältet krångligaste vägen möjligt för att den skulle sluta dyka upp hela tiden...

Postad 04 January 2008 - 18:19

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Vart och hur stänger man av UAC?? Hittar inget om det inne på användar konton...

Postad 04 January 2008 - 19:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Kontrollpanelen/Andänvadkonton/Aktivera eller inaktivera...

Postad 04 January 2008 - 20:53

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Låter som om trådskaparen skulle behöva en ominstall?
Jag har en 3 år gammal P4 på 3 Ghz med 2 gb ram och ATI X800/256mb och Vista rullar på så otroligt fint, känns mkt rappare än när jag körde XP på burken tom.
(Indexering och superfetch tar nån vecka på sig för att nå optimalt läge)

Sims är väl kanske inte bästa måttstocken.. hur många med XP har man inte hjälpt som inte får igång nån förbaskad relase av Sims man köpt till ungarna??

start -> msconfig [enter]
flik tools -> Disable UAC [launch]
boota om.

Själv föredrar jag att ha UAC på, jag vill veta när saker händer iom att jag kör på ett adminkonto. Så himla ofta är det inte som UAC promptar om man kör på ett konto som är med i administrators.
Däremot är det en välgärning att göra disable på "secure desktop" så man slipper lagget när man promptas:

Start -> secpol.msc [enter]
local Policies -> security Options
User Account Control: Switch to the secure desktop when prompting for elevation

IMHO..

Postad 04 January 2008 - 23:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Vista var förinstallerat när jag skaffade datorn, så jag utgår ifrån att det ska fungera. :S Men det är en HP...

Postad 05 January 2008 - 00:22

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Det behöver inte vara Vistas fel att datorn är slö. Nya datorer med förinstallerat Windows är ofta till bredden fyllda med bloatware som segar ner. Ett tips är att avinstallera alla program du kan hitta som inte verkar höra till Windows och se om det hjälper.

Postad 05 January 2008 - 00:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Inaktiverat indexieringtjosan + kör nu mera selektiv boot med mindre tjänster och program i autostarten.

Är hittils dag och natt det skiljer, men det dröjer nog innan jag är nöjd

Postad 05 January 2008 - 00:48

Unregistered03456088
  • Unregistered03456088
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vista var förinstallerat när jag skaffade datorn, så jag utgår ifrån att det ska fungera. :S Men det är en HP...

vad är det för fel på hp då? mitt ex jobbade på siba, folk som handlade där hade minst problem med just hp, fujutsi siemens kom folk nästan jämt och lämnade in.

Min hp med vista funkar bra tycker jag sällan problem, och det lär ju inte bli sämre med tiden, med nya uppdateringar och kompabilitet.

Postad 05 January 2008 - 00:50

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har själv kört med vista ultimate ett par månader och är över förväntan nöjd!
Tycker det är både snyggare och snabbare än xp inga jobbiga väntetider när man ska öppna filmappar osv
Visst var det en hel del joxande dem första veckorna innan man fått ordning på drivisar,och stängt ner alla säkerhets program osv men nu är jag super nöjd.
Kräver väl dock att man har minst 2g ram för att flyta ordentligt men det är väl inte många som har mindre i burken nuförtiden.
/Vigge75

Postad 05 January 2008 - 23:37

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Är väl som när xp kom tog typ 2 år innan det gick att andvända bra med allt...

Postad 08 January 2008 - 22:46

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Jag läste i datormagazinet för något nummer sedan om SP3 till XP och att den skulle göra XP snabbare och även snabbare än VISTA (på samma dator). (kanske inte så förvånade ;) )

finns

rc

Postad 08 January 2008 - 22:56

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Prova att använda readyboost med ett usb-minne. Har själv ett 2gb usb och program/inloggningar & dylikt går 3-5 sekunder snabbare. Inte mycket men har man väl vant sig så är det svårt att gå tillbaka.

Tanken är att man använder ett USB minne med minst lika mycket RAM minne som i burken.

Redigerat av Unregistered76636631, 08 January 2008 - 22:57.

Postad 09 January 2008 - 00:30

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Om det är HP 9020 datorn du kör med så blir jag inte förvånad. Vista ska ha misnt 2GB ram för att det ska kunna flyta på bra. D.V.S 1,7GB för lite i din burk. Kanske kan man "tweaka" systemet så det inte tar så lång tid. Men som sagt har man under 2GB så är det ju Xp att föredra.

Har själv provat Xp Ultimate 2 gånger och det stod sig max 1 vecka sen gick jag tillbaka till Xp..

Postad 09 January 2008 - 13:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
HP/Compaq 6715s är det som jag använder, med 2GB RAM (pulade in 1GB extra innan jag ens startat datorn för första gången) Vista var förinstallerat som sagt.

Postad 09 January 2008 - 19:50

Unregistered59e1f178
  • Unregistered59e1f178
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Tycker Vista är helt underbart, fungerar klockrent. Snyggt och lätt att arbeta med.

Kommer inte byta till XP nånsin mer. ;)

Postad 09 January 2008 - 20:40

Smeebt
  • Smeebt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Vart och hur stänger man av UAC?? Hittar inget om det inne på användar konton...

Bara en sådan här sak är ju huuuuur enkelt som helst i Vista även om man inte vet något om datorer.
Öppna kontrollpanelen och skriv UAC! Kan det bli enklare? ;)

Postad 09 January 2008 - 20:46

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

För det första, vid alla applikationer jag startar så måste jag välja att tillåta den (UAC's fel...).
Idag installerade jag The Sims inkl alla expansions paket för att lilla syster ska kunna underhålla sig med, men till min lilla förvåning så startar ju naturligtvis inte det.
-> Jaha, högerklickar, väljer kompalibitetsläge, väljer W2K, trycker verkställ sedan OK.
-> Vad händer -> inte ett skit, öppnar egenskaperna igen och hittar till min stora förvåning att detta ------ OP't själv valt att inte längre använda kompalibitetsläget...

Detta är bara toppen av isberget med allt jag stör mig på, men jag blev bara så upprörd nu!

Jag har inga som helst problem med vista. Det är nog mycket en vanesak ;) Är hur nöjd som helst med vista i övrigt!
Allt är även så mycket snyggare i Vista, passar perfekt till en som mig som jobbar mycket med Grafik/3d etc :wub: Ser väldigt proffsigt ut haha =P

Redigerat av Mr_nygren, 09 January 2008 - 20:49.

Postad 09 January 2008 - 20:56

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Tycker Vista är helt underbart, fungerar klockrent. Snyggt och lätt att arbeta med.

Kommer inte byta till XP nånsin mer. ;)

Håller med dig. Skulle inte kunna byta tillbaka till XP.

Detta påminner mycket om när Win XP kom och alla kastade galla åt alla håll. Då var det bara WinME som gällde för hela slanten.

Hmmmz. Man kanske skulle dra in WinME igen.

Redigerat av Yggdrasill, 09 January 2008 - 20:56.

Postad 09 January 2008 - 21:15

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Kommer inte byta till XP nånsin mer. :wub:

Håller med dig. Skulle inte kunna byta tillbaka till XP.

Detta påminner mycket om när Win XP kom och alla kastade galla åt alla håll. Då var det bara WinME som gällde för hela slanten.

Hmmmz. Man kanske skulle dra in WinME igen.

WinME?
Det är väl det mest utskällda (med rätta) OS:et som Microsoft har släppt?

W2K däremot, det var grejer. ;)

Postad 09 January 2008 - 21:46

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Jag körde oxå W2K men den stora massan använde sig utav ME.

Redigerat av Yggdrasill, 09 January 2008 - 22:03.

Postad 12 January 2008 - 21:17

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
När kommer SP1 till vista?

Postad 13 January 2008 - 01:16

joeghurt
  • joeghurt
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Köpte ny dator med Vista till den. Har inte upplevt att något laggar, inga buggar men möjligtvis att det är FÖR säkert.
Använder mig av 4GB 800mhz CL5 RAM och en Q6600 på 2.85ghz, samt 8800GT. Får 5,9 i betyg på alla punkter i Vistas prestandatestare med 5,9 som tak. Använde XP innan, men jag måste säga att jag gillar bannemig Vista mer... Och mer kommer jag älska det då SP'arna börjar rulla in.

Postad 14 January 2008 - 22:45

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Jag körde oxå W2K men den stora massan använde sig utav ME.

Tyckte att de som testade Win ME snabbt som tusan la in Win 98 SE igen om de skulle spela, eller gick upp till W2K om de behövde en stabil dator.

Postad 14 January 2008 - 22:58

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

När kommer SP1 till vista?

http://www.sweclocke...dows_vista_sp1/

Första kvartalet står det i länken..
Får hoppas det blir mycket bättre med SP1..
Vista känns ju sjukt mycket segare än XP i dagsläget, vilket är synd med tanke på att det mycket väl skulle kunna bli riktigt bra.. :)

Postad 14 January 2008 - 23:05

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
nej då inte alls ....jag gillar inte den versionen heller.....och använder den inte heller, kommer aldrig att göra heller.....min XP home edition med IE6 funkar kanon....

//CG-47

Postad 14 January 2008 - 23:53

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
XP kan jag hålla med om.. IE6? :)
Själv stört gillar jag det hela med att arbeta med flikar somman gör i IE7 och FF..
Har svårt här på jobb att klara av att ständigt öppna nya fönster..

Minns inte var jag läste eller hörde det, men till och med Gates själv har nu erkännt att en av de största tabbarna de gjort var att släppa Vista så tidigt som de gjorde.. :blink:

Postad 15 January 2008 - 00:01

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Funderar på Vista 64bits snart, tänkte köpa 2gb ram minne till. Använder min dator mest till fotoredigering och videoredigering än till spel. Men som sagt blir nog inte förrän servicepacken har kommit :) Kör i dagsläget Vista 32.

Postad 06 February 2008 - 21:23

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om att Vista är värdelöst. Har köpt en ny über-HTPC och den har strulat från dag 1.

Bilden hackar, media center går slött, hela vista hänger sig ibland utan anledning, har kommit hem från jobbet flera gånger och har då upptäckt att datorn startat om pga bluescreen, nätverksstrul osv osv osv. Kan inte se en hel film utan att hela skiten hänger sig.

Ger upp inom kort.

Postad 06 February 2008 - 21:32

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med mitt 64 bit vista home premium. Kör det i min HTPC utan några som helst problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.