Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svårt att bestämma mig / Högtalare med djupbas.

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2008 - 14:03

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!

Det är så att jag till ett 2.0 system vill ha tag på ett par bra högtalare som spelar djupt, så som fjortisar brukar ha i bilar med 2x 12" typ. jag vill alltså ha ljudtrycket men utan baslåda i ett 2.0 system.. hoppas ni förstår?

svårt att förklara ;)

tacksam för svar.

Postad 04 January 2008 - 14:20

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Vad har du för budget? Ett par CV dc-1515 borde räck med ett par Denon poa-6600a och ett försteg med då blir pengen ca 15kkr.

Postad 04 January 2008 - 14:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
han har ett par pyramid det är riktigt fjortis ljud i

Postad 04 January 2008 - 14:43

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

han har ett par pyramid det är riktigt fjortis ljud i

Hehe. Det är hög standard på dessa! ;) Förstår att du vill byta upp dig. :lol:

Postad 04 January 2008 - 15:25

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Vad har du för budget att röra dig inom ? Proson har ett par större modeller som nyligen släppts på den svenska marknaden om det skulle vara något. 212sa och 215sa heter modellerna. Para ihop dessa med t.ex HK eller Nad så tror jag man har en hyffsad stereo. Nyare modeller har pre-outs vilka du kan hänga på ett pa-slutsteg till basarna senare. alternativt finns såklart CW som en stark aktör inom denna inriktning. Glöm inte bort två högtalare som heter Qln artech 12 och Dynavoice finale 10 tower då dessa ska vara något ovanligt välljudande dunka-dunka högtalare. Det finns en uppsjö av märken som tillverkar liknande högtalare som t.ex. Klipsch, JBL, Acoustic, Zachry m.fl. Mvh

Postad 04 January 2008 - 17:07

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Var det inte djupbas han i första hand betonade?
I så fall råder jag inte att gå vare sig på Cerwin eller Klipsch. ja Dc1515 i såfall men då är det ju begagnat som gäller.
Billigaste alternativet är väl kanske Proson 212, ett dyrare men betydligt bättre alternativ är Canton RCL.

Postad 05 January 2008 - 10:27

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Mina dc-15 spelar också djupt,sätter lägenheten i svajning med en 20 hz ton(skakar överallt),testat en mängd olika högtalare med den tonen här inne ock det är bara med dc-15 lådorna man får den effekten.Mvh.

Postad 05 January 2008 - 11:09

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
proson eller CW är väl att rekomendera, annars kan du försöka bygga en sub som inte syns, dold bakom någonting...

Postad 05 January 2008 - 15:07

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

proson eller CW är väl att rekomendera, annars kan du försöka bygga en sub som inte syns, dold bakom någonting...

Om han kan stå ut med ett par skrymmande högtalare i första hand varför skulla han vilja/ behöva gömma undan en ev. subwoofer?? verkar ju inte va första prioritering som direkt..

Sen är det nästan omöjligt att få samma typ av ljudtryck från enbart ett par golvare hur stora de än må vara. Det är först när man kommer upp i volym som trycket kommer på alvar. Om du kör med sub till får du mer tryck och tyngd redan från låg volym.

Postad 05 January 2008 - 19:17

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,dessa jag har har tryck ock tyngd redan vid låg volym,ock ja ,har haft flera olika subbar också bla en jbl sub med ett 300w slutsteg ilag med ett par andra högtalare.Bästa sättet om man vill ha mycket tryck ock bas är att skaffa sig en intergrerad fläskförstärkare(springer åttor runt surroundrecivrarna)ock ett par stora högtalare med en känslighet på runt 100db.Mvh.

Postad 06 January 2008 - 02:32

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Om han kan stå ut med ett par skrymmande högtalare i första hand varför skulla han vilja/ behöva gömma undan en ev. subwoofer?? verkar ju inte va första prioritering som direkt..

han har inte sagt något om storleken på frontarna, dock att han vill ha ett par som låter som om det fanns en sub.... sub basar är ju inte det snyggaste i vissa hem om man tänker mycket på utsendet, då kanske han får gömma undan en helt enkelt.. efter som att det är svårt att få djup bas ur de flesta front högtalare, till och med CW har i de flesta fall ur usel "djup bas" alltså 15-30 hz...

att rekomendra är väll ett par kraftiga frontar och räcker inte det till så måste man ha en subwoofer till djupbasen!

Redigerat av dac83, 06 January 2008 - 02:36.

Postad 06 January 2008 - 14:57

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

han har inte sagt något om storleken på frontarna, dock att han vill ha ett par som låter som om det fanns en sub.... sub basar är ju inte det snyggaste i vissa hem om man tänker mycket på utsendet, då kanske han får gömma undan en helt enkelt.. efter som att det är svårt att få djup bas ur de flesta front högtalare, till och med CW har i de flesta fall ur usel "djup bas" alltså 15-30 hz...

att rekomendra är väll ett par kraftiga frontar och räcker inte det till så måste man ha en subwoofer till djupbasen!

De flesta subbar är snyggare än de flesta Cerwin högtalarna, milt sagt.. vad gäller djupbasen klara han nog sig väldigt bra med just modellan Dc15 dock.

Postad 06 January 2008 - 15:15

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Hej,dessa jag har har tryck ock tyngd redan vid låg volym,ock ja ,har haft flera olika subbar också bla en jbl sub med ett 300w slutsteg ilag med ett par andra högtalare.Bästa sättet om man vill ha mycket tryck ock bas är att skaffa sig en intergrerad fläskförstärkare(springer åttor runt surroundrecivrarna)ock ett par stora högtalare med en känslighet på runt 100db.Mvh.

Kan inte vart en vidare bra JBL sub det där. Skulle ju vilja påstå att det i stort sett blir lika mycket bas med en billig Sonyförstärkare och även djupbas givetvis. Dock så gäller väl "desto mer desto kraftigare" framförallt Cerwin Vega. Visst man får ju mer tryck och kan spela på högrre volymer med en kraftigare förstärkare, men det man mest tjänar på med mer kraft är ju ett bättre, renare och mer kontrollerat ljud i det stora hela, och det var ju inte den främsta avsikten från början?

Sen kan man nästan aldrig jämföra vanliga högalare med en subwoofer på grund av att de ger två olika typer av ljud tycker jag.

Postad 08 January 2008 - 16:35

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Pyramiderna som någon så snällt anmärkte på har åkt ut för mkt längesedan.

Utseendet spelar absolut ingen roll bara det går att få bra djupbas som sagt. Som vissa sagt så kan man ju alltid komplettera med en sub, visst går det, men hela saken va ju den att jag ville ha ett 2.0 system :(
Men det går ju även att göra så att man smäller dit två st sub-steg i vardera högtalarlåda om man vill komma ner lite lägre.. hmm hmm..

Proson 212SA : dom ser inte direkt ut som nåt annat än en dyrare version av mina gamla pyramider. Har säkert fel eftersom ja inte sett dom i verkligheten. Men kan dom högtalarna/elementen det där med djupbas? Har inte hittat nån information om dom direkt.

CV DC 15 / CV DC 1515: vad är den egentliga skillnaden? såg hos nån här på mhb.com att dc15 är enkel bas och 1515 e dubbel 15"? eller har jag fel.. vad klarar dom, och med vilka stärkare? ge mig gärna era reflektioner av dom olika högtalarna..

tack för alla svar btw.

resumé:
utseendet: spelar INGEN ROLL
budget: 12kkr kan vi säga på ett ungefär.
gärna lite info på vad ni driver era likn. högtalare med för leksaker :)

tacksam för svar..

Redigerat av feffe85, 08 January 2008 - 16:54.

Postad 08 January 2008 - 18:53

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
DC1515 är väl typ den grövsta modellen Cerwin gjort för hemmabruk. Eller finns det en modell till över som heter DC1815..

För de runt 12 000 kan du ju annars fixa ett par Audio pro Blue Diamond. Riktigt riktigt Snygga, med inbyggda subbasar och inbyggda förstärkare till de båda vilket betyder att din egna stärkare bara behöver driva mid/basen på 6,5 tum samt diskanten. Tror inte du kommer ångra dig i framtiden heller vad gäller det estetiska. Frågan är väl bara hur djupt de klarar att gå. Du lär inte få brist vad gäller bas i övrigt iallafall.

Postad 08 January 2008 - 19:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
The Mans förslag tycker jag är ett mycket bra alternativ om man vill ha djupbas. Går nog ner till iaf 25 hz -3db skulle jag tro, vilket räcker gott och väl för musik såväl film.

Dock kommer du nog inte kunna spela lika extremt högt som med tidigare nämnda Cerwin Vega, Klipsch mm.

Postad 08 January 2008 - 19:17

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Har du en budget runt 12000kr så köp en pioneer a-858 eller 878,intergerat monster på 25 kg,brukar ligga runt 2500-3000 beg.Sen köper du ett par beg cerwin vega dc-1515 .Då har du ett system som fullständigt kör över det mesta i ljudtryck ock djupbas.Det fina med dc-serien är ju att dom låter bra i mellan ock diskant också.

Postad 08 January 2008 - 19:34

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Kan det vara något typ att fel vad gäller tolkningen av vad killen vill? Jag tror inte det är rent bara djupbas eftersom den kan du få med en stativare med. Många bättre små högtalre idag klarar utan vidare 30hZ vilket är mer än många Vega och andra poppiga golvare mer stora element. Men SPL är något annat. Mänden tryck i bröstet. Är det inte det du vill åt. Denna knuff kommer så högt som 50-80hZ det vi kallar discobas. Det kräver dock lite större membranarea för att kunna flytta lite luft.

Postad 08 January 2008 - 19:51

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Kan det vara något typ att fel vad gäller tolkningen av vad killen vill? Jag tror inte det är rent bara djupbas eftersom den kan du få med en stativare med. Många bättre små högtalre idag klarar utan vidare 30hZ vilket är mer än många Vega och andra poppiga golvare mer stora element. Men SPL är något annat. Mänden tryck i bröstet. Är det inte det du vill åt. Denna knuff kommer så högt som 50-80hZ det vi kallar discobas. Det kräver dock lite större membranarea för att kunna flytta lite luft.

Från första början iallafall, så var det ju just djupbasen han ville åt och inte någon disco midbas på 70hz.. undrar vem som misstolkar här egentligen.. (givetvis så är det ju en fördel om båda delar kan inrymmas på bästa sätt, det förstår ju jag med, och det är förmodligen det han vill).

Postad 08 January 2008 - 20:12

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Från första början iallafall, så var det ju just djupbasen han ville åt och inte någon disco midbas på 70hz.. undrar vem som misstolkar här egentligen.. (givetvis så är det ju en fördel om båda delar kan inrymmas på bästa sätt, det förstår ju jag med, och det är förmodligen det han vill).

Nja de vette kattan! Djupa bastoner skiljer sig väldeliga från rent ljudtryck. Ofta misstolkar man detta och menar att man är älskare av djupbas. Mendan om man lyssnar på en stativare som rent spelar en ton i 30Hz typ lilla Ino pIP som har en bestyckning av ett 5,1/4" bas så får man korrekt info från spåret men inte någon knuff i bröstet. Då kan flera av dessa entusiastiska basälskare förkasta den fina djupa basen för den låter lite "pluttigt". Jag ville bara utröna vad det är trådskaparen vill.

Postad 08 January 2008 - 20:25

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,vill inte på nåt sätt framhålla cv-dc serien som världens bästa högtalare,men vill man ha en allroundhögtalare som låter helt ok ock kan spela skaplig djupbas i kombination med ett jä ljudtryck så rekommenderar jag dom varmt.Är man bara ute efter bara djupbas finns det ju faktiskt stativare som är mkt kompetenta på det området också.En kompis har ett par ino audio pi60,ock där åker mina cv högtalare dit ganska säkert i fråga om djupbas,men som sagt,går ju att tokspela ock sätta inredningen i gungning på ett annat sätt med mina,om man nu känner för det.Mvh.

Postad 08 January 2008 - 20:32

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Hej,vill inte på nåt sätt framhålla cv-dc serien som världens bästa högtalare,men vill man ha en allroundhögtalare som låter helt ok ock kan spela skaplig djupbas i kombination med ett jä ljudtryck så rekommenderar jag dom varmt.Är man bara ute efter bara djupbas finns det ju faktiskt stativare som är mkt kompetenta på det området också.En kompis har ett par ino audio pi60,ock där åker mina cv högtalare dit ganska säkert i fråga om djupbas,men som sagt,går ju att tokspela ock sätta inredningen i gungning på ett annat sätt med mina,om man nu känner för det.Mvh.

Eftersom det handlar om matte så brukar det ena uttaga det andra. En vettig komplromiss. Djupa avgrundstoner betyder so regel att man får stå tillbaka lite på mängden SPL och tvärt om.

Postad 09 January 2008 - 00:22

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Tyvärr så har du både rätt och fel med det du skriver.. jag var lite otydlig det kan jag erkänna på rak arm. förlåt så mkt!

Det jag var ute efter var just det du skriver om här, ljudtrycket alltså. att man just behöver en sub för att komma ner riktigt djupt vet jag oxå, tänkte dock inte riktigt på vad jag skrev. men samtidigt så är jag väldigt tacksam om det finns nån högtalar lösning som kan erbjuda både tryck och djupbas. vet att det är svårt men skulle uppskattas om det är någon som har nåt bra förslag. ;) ber än en gång om ursäkt.

just ljudtrycket är nåt som jag saknar både i mina GAS Alpha 10":or och i mina gamla Pyramid 12":or. dock går GAS rätt så mkt lägre än vad Pyramid gör enligt mitt tycke, när det gället djupbasen. Sen en annan sak: jag är en "stolt" (misstolka inte, jag är nöjd men vet att det inte är nåt bra B)) ägare av en Andersson R2, är det någon som vet om en R2:a klarar av att driva nåt som kan ge mig det trycket jag är ute efter?

Tacksam för svar.. och förlåt för missförståndet :/

EDIT: SPL = Vad eg? är inte så insatt på alla dom där dumma förkortningarna när det gäller element och sådant tyvärr :D

Redigerat av feffe85, 09 January 2008 - 00:24.

Postad 09 January 2008 - 00:27

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

EDIT: SPL = Vad eg? är inte så insatt på alla dom där dumma förkortningarna när det gäller element och sådant tyvärr ;)

Sound Pressure Level, alltså något så enkelt som ljudtryck

Postad 09 January 2008 - 00:47

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

EDIT: SPL = Vad eg? är inte så insatt på alla dom där dumma förkortningarna när det gäller element och sådant tyvärr ;)

Sound Pressure Level, alltså något så enkelt som ljudtryck

hehe läste mig till det nyss.. kände igen det men kunde inte sätta fingret på det.. :D
antar att högt SPL = bättre tryck?

"SPL dB 1W/1m: 92,5dB" översatt till svenska blir det, för en som inte håller på med detta varje dag? B)

Redigerat av feffe85, 09 January 2008 - 00:57.

Postad 09 January 2008 - 01:05

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
92,5 dB ljudtryck uppmätt en meter ifrån högtalaren vid en watts ineffekt till högtalaren.

Postad 09 January 2008 - 01:13

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

92,5 dB ljudtryck uppmätt en meter ifrån högtalaren vid en watts ineffekt till högtalaren.

okej... säger mig inte allt för mkt egentligen.. finns det nåt lätt / bra sätt att översätta 92,5dB till själva kraften man känner? antar att det inte går? utan man får ist förlita sig på att högre dB-värde är = en j*vla knuff i bröstkorgen? ;)

Postad 09 January 2008 - 01:22

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Helt rätt att det inte går att översätta. Det är ett mätvärde som du kan jämföra olika högtalare inbördes med, men inte ens det är lätt att göra då olika tillverkare ofta mäter upp det på olika sätt. Tyvärr...
Sedan tappar man även väldigt mycket i ljudtryck vid lyssningsplats jämfört med 1 m ifrån högtalaren

Vill du uppnå knuff i bröstet så är det summan av ljudkälla, förstärkare, högtalare, rum och även din egen placering som avgör resultatet.

Postad 09 January 2008 - 01:29

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
okej.. tack så mkt för din tid och din hjälp.. man lärde sig iaf lite mer ;)

En liten allmän fråga på toppen av allt detta nu då, till alla som orkar bry sig :D

Äger en Andersson R2, som jag skrivit tidigare, och undrar om den ens är i närheten av vad som kan behövas om man vill få till bra ljudtryck? Äger just nu ett komplett Crosswood 5.0 system som snart skall bytas ut, men har fått lite olika högtalare att fundera över, där proson och CV är några av dom, men vilka spelar bäst med en R2:a TROR ni? Ska bara ha R2 + CrossWood tills dess att jag får tag på pengar. Efter det så blir det uppdaterat :D Crosswood:arna är ju inte världens bästa som ja redan vet, men eftersom jag har 2 par Pyramid 12":or ståendes i källaren så borde det väl gå att få till nåt med hjälp av dom?

Men men... Ja tack för all hjälp iaf B)

Edit: Nån som har nåt bra "paket" man kan fundera över när det gäller att få bra ljudtryck? för runt 12k i detta fallet. all hjälp uppskattas. för jag tror många där ute har provat olika sammansättningar så att säga :lol:

Redigerat av feffe85, 09 January 2008 - 01:30.

Postad 09 January 2008 - 10:01

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Vill slå ett slag för Canton RC-L som The Man nämnde i förbifarten i början av tråden. Tycker det är underbara högtalare och - med en fantastisk djupbas som jag aldrig hört från någon golvare i samma storlek/prisklass. Jag har aldrig saknat en sub med dessa, du kan få riktigt "biomuller" med dem. De spelar ordentligt djupt. Vad gäller ljudtryck och dunka-dunka -bas tror jag CW slår dem rätt rejält, även om de inte är dåliga på det heller.

Dessutom är de lättdrivna så det borde inte vara något problem att driva dem med din nuvarande förstärkare. Många menar dock att de behöver "watt" för att basen inte ska bli slö...

Stora nackdelen med dessa är dock den box som följer med, som är ett aktivt filter som du ska koppla mellan för- och slutsteg. Det krävs alltså att du har pre-out + main in på förstärkaren för att det ska funka. De låter i mitt tycke inte alls lika bra utan boxen, framför allt får du inte alls samma djupbas.

Du får dem nya från Tyskland för ca 7000 inkl frakt och begagnat ungefär samma pris, något mindre kanske. Kostade 20k i Sverige för 10 år sedan och betraktades då som grymt prisvärda.

Redigerat av svanbo, 09 January 2008 - 10:04.

Postad 09 January 2008 - 10:04

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej, om vi jämför 2 par högtalare,ena paret har 93db känslighet ock det andra 100 db känslighet.då behöver du för att uppnå samma ljudtryck med båda paren en 3 ggr så kraftig förstärkare till paret som har 93 db spl.Jämförde brorsans proson stratego 212 som har en spl på 94db mot mina dc-15 som har en spl på 100db.Dc-15 spelade högre ock med mera ljudtryck med samma förstärkare.Hoppas du förstår nu va som menas med spl,inte så lätt om man inte är insatt.Mvh.

Postad 09 January 2008 - 16:26

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej, om vi jämför 2 par högtalare,ena paret har 93db känslighet ock det andra 100 db känslighet.då behöver du för att uppnå samma ljudtryck med båda paren en 3 ggr så kraftig förstärkare till paret som har 93 db spl.Jämförde brorsans proson stratego 212 som har en spl på 94db mot mina dc-15 som har en spl på 100db.Dc-15 spelade högre ock med mera ljudtryck med samma förstärkare.Hoppas du förstår nu va som menas med spl,inte så lätt om man inte är insatt.Mvh.

tackar för all hjälp.. ska kolla runt lite på dom högtalarna som ni har föreslagit, så får vi se sen vad det blir för några.. nu vet jag iaf att ja ska kolla på SPL när ja kikar hädanefter ;) TACKAR!! ha en bra dag!

Postad 09 January 2008 - 17:07

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Nja de vette kattan! Djupa bastoner skiljer sig väldeliga från rent ljudtryck. Ofta misstolkar man detta och menar att man är älskare av djupbas. Mendan om man lyssnar på en stativare som rent spelar en ton i 30Hz typ lilla Ino pIP som har en bestyckning av ett 5,1/4" bas så får man korrekt info från spåret men inte någon knuff i bröstet. Då kan flera av dessa entusiastiska basälskare förkasta den fina djupa basen för den låter lite "pluttigt". Jag ville bara utröna vad det är trådskaparen vill.

Ja jag förstår vad du menar. Han vill säkerligen också åt "knuffen". Men i övrigt, är det någonting som känns så är det ju djupbas. Djupbas kan ju vara ett både rent och fint, men också oerhört brutalt och fysiskt.

Postad 09 January 2008 - 17:25

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

okej.. tack så mkt för din tid och din hjälp.. man lärde sig iaf lite mer ;)

En liten allmän fråga på toppen av allt detta nu då, till alla som orkar bry sig :D

Äger en Andersson R2, som jag skrivit tidigare, och undrar om den ens är i närheten av vad som kan behövas om man vill få till bra ljudtryck? Äger just nu ett komplett Crosswood 5.0 system som snart skall bytas ut, men har fått lite olika högtalare att fundera över, där proson och CV är några av dom, men vilka spelar bäst med en R2:a TROR ni? Ska bara ha R2 + CrossWood tills dess att jag får tag på pengar. Efter det så blir det uppdaterat B) Crosswood:arna är ju inte världens bästa som ja redan vet, men eftersom jag har 2 par Pyramid 12":or ståendes i källaren så borde det väl gå att få till nåt med hjälp av dom?

Men men... Ja tack för all hjälp iaf :D

Edit: Nån som har nåt bra "paket" man kan fundera över när det gäller att få bra ljudtryck? för runt 12k i detta fallet. all hjälp uppskattas. för jag tror många där ute har provat olika sammansättningar så att säga :P

Jag skulle inte på något sätt tro att den nuvarande stärkaren du har klarar av ett par Canton RCL på ett vidare bra sätt, tyvärr. De är lite väl "tunga" ändå, och då menar jag inte att de är trögdrivna på nåt sätt, utan bara att de helt enkelt är lite väl kraftiga/stora och kräver ordentigt med effekt för att leverera tryck bl.a. Strömstyrka lär de framförallt behöva och det har inte Andresson jätte mycket av.

Jag säger det igen, den bästa lösningen är nog ändå AP Blue Diamond. Dom kommer Andesson förstärkaren klara hyffsat bra ändå eftersom den bara behöver driva toppen. Du får ju 2 extra förstärkare skulle man kunna säga, en till varje bas. + din egen då också vilket borde resultera i både djup, kraft/tryck och dessutom ett riktigt välljud. och så är de ju även väldigt snygga att titta på! att lyckas på alla dessa punkter med andra nämnda kombinationer blir nog mycket svårt, för mig hade det varit ett givet val iallafall.

Postad 09 January 2008 - 19:11

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Jag skulle inte på något sätt tro att den nuvarande stärkaren du har klarar av ett par Canton RCL på ett vidare bra sätt, tyvärr. De är lite väl "tunga" ändå, och då menar jag inte att de är trögdrivna på nåt sätt, utan bara att de helt enkelt är lite väl kraftiga/stora och kräver ordentigt med effekt för att leverera tryck bl.a. Strömstyrka lär de framförallt behöva och det har inte Andresson jätte mycket av.

Jag säger det igen, den bästa lösningen är nog ändå AP Blue Diamond. Dom kommer Andesson förstärkaren klara hyffsat bra ändå eftersom den bara behöver driva toppen. Du får ju 2 extra förstärkare skulle man kunna säga, en till varje bas. + din egen då också vilket borde resultera i både djup, kraft/tryck och dessutom ett riktigt välljud. och så är de ju även väldigt snygga att titta på! att lyckas på alla dessa punkter med andra nämnda kombinationer blir nog mycket svårt, för mig hade det varit ett givet val iallafall.

Jag håller med om att Blue Diamond torde vara ett attraktivt alternativ. Men kan de köpas nya fortfarande, eller är det beggat som gäller då?

Postad 09 January 2008 - 19:27

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Har du 12000 att röra dig med så är mitt alternativ jag skrev förut helt överlägset om du vill ha tryck som känns.pioneer a-878 ock ett par dc-1515. Har man ett par högtalare som är extremt lättdrivna som innehåller dubbla 15 tummare+en kraftig 2 kanalsförstärkare så vill det mycket till innan nån spelar värre än dig,det lovar jag.Jag har kört ett antal olika högtalare mot mina enkel dc också,bla canton rcl.Helt bortblåsta blev dom kan jag säga i fråga om att spela högt så det känns.Brorsan har ett par infinity sm-255 ock hans kompis har canton,inget snack om saken vem som kan spela högst,trots att han har en subb kompisen också.Det håller kompisen med om också utan att invända.mvh.

Redigerat av sollerön, 09 January 2008 - 19:33.

Postad 10 January 2008 - 00:17

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Har du 12000 att röra dig med så är mitt alternativ jag skrev förut helt överlägset om du vill ha tryck som känns.pioneer a-878 ock ett par dc-1515. Har man ett par högtalare som är extremt lättdrivna som innehåller dubbla 15 tummare+en kraftig 2 kanalsförstärkare så vill det mycket till innan nån spelar värre än dig,det lovar jag.Jag har kört ett antal olika högtalare mot mina enkel dc också,bla canton rcl.Helt bortblåsta blev dom kan jag säga i fråga om att spela högt så det känns.Brorsan har ett par infinity sm-255 ock hans kompis har canton,inget snack om saken vem som kan spela högst,trots att han har en subb kompisen också.Det håller kompisen med om också utan att invända.mvh.

Jo vad gäller ljudtryck visst är det ju så, mycket mycket konstigt vore det ju annars. Jag tor på Darwin och naturens lagar en hel del jag med...
Men.. man kan ju tänka ett steg längre också. Varför lägga ut 12 till 15 papp för att bara kunna spela högt? Det kommer bli så mycket overkill att det förmodligen inte kommer låta bra alls i så pass små rum. Mina tidigare synpunkter och fördelar vad gäller AP står kvar och de lär också kunna leverera att tryck som både räcker och blir över ändå.
15 tums basar funkar normalt sett inte bra i mindre rum heller. Ställer jag min Magnat i ett rum på 10-15 kvm låter det och känns som man i stort sitter inne i bas lådan, sjukt overkill, på ett mycket dåligt sätt. Basens djup kommer heller inte till sin rätt förrän i större rum.

Postad 10 January 2008 - 08:51

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Finns ett par beggade Ino Audio pi60 anno 2005 ute på hifimagasinet.com
Tror de kostar 15 papp.

Där har du en högtalare som levererar djup bas med rejält tryck, men som dessutom låter sjukt bra (låg distorsion,
verklighetstrogen ljudbildsprojecering och extremt naturtrogna).

Postad 10 January 2008 - 09:07

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag har iofs bara testat v1 ordentligt, men toppen och framförallt mellanregister tycker jag är rätt dåligt och det skorrar ganska fort med en för klen stärkare. Å andra sidan, för de 3-4' som de kostar beg så får man onekligen en hel del bas. Ska man däremot satsa på lite mer välljud och mer lättdrivet skulle jag hellre gå på beg m65or + 2x sub Nova (som motsvarar basarna i Blue om jag fått rätt info). Det hamnar på samma peng.... och sedan finns det ju fler subalternativ ...

I stort sett vilken högtalare som än väljs så kommer förstärkaren att vara det som sätter begränsningen för ljudtryck i detta fall.

Postad 10 January 2008 - 10:14

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
http://www.faktiskt....o...opic&t=6651 .W201 skriver om cerwin vega dc-serien,läs länken ni som tvivlar på dessa vegor.Mvh.

Redigerat av sollerön, 10 January 2008 - 18:23.

Postad 10 January 2008 - 22:12

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Finns ett par beggade Ino Audio pi60 anno 2005 ute på hifimagasinet.com
Tror de kostar 15 papp.

Där har du en högtalare som levererar djup bas med rejält tryck, men som dessutom låter sjukt bra (låg distorsion,
verklighetstrogen ljudbildsprojecering och extremt naturtrogna).

Jo men sen var det ju det där med förstärkarn också då..

Postad 11 January 2008 - 00:37

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Känner en som har ett par ino audio pi60,onekligen en mkt bra högtalare som spelar rent ock djupt.ljudmässigt givetvis bättre än mina vegor,men i fråga om att flytta luft ock skaka om lyssnaren är dom chanslösa,ock det var väl det trådskaparen efterfrågade?Tycker det är synd också om man skulle köpa ett par pi60 ock försöka använda dom som jordbävnings simulator,dom är nog inte byggda för det.Det finns det andra högtalare som klarar bättre.mvh

Postad 11 January 2008 - 08:48

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
jo min stärkare e ju inte allt för stark direkt... men som sagt, tack för alla svar, nu vet man lite mer om vad som behövs för det som jag vill :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.