Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny TV? Plasma VS LCD;Ljust vs Mörkt mm.

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2008 - 22:05

Plundberg
  • Plundberg
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej allihopa.
Har ögnat igenom ett antal trådar nu några veckor.
Är så att jag går i funderingar att ev byta "upp mig" till en större TV (Har en Philips 32 CRT 100Hz)
Har tidigare varit helt inriktad på plasma, men med en del nya LCD som kommit sista tiden har jag börjat fundera....(Samsung 46F86BD, Sony46 W3000,Sharp LC46 XL2E och ev Philips 47PFL9732 eller Sony x3500)
Att jag har börjat överge tankarna på plasma är mest pga av att vardagsrummet är väldigt ljust.
Vi har många fönster i rummet, öppen spis som reflekterar mm.
Är plasman så reflextionsmässig som man får höra ibland. Svår att kolla på i tänt rum, dagsljus osv.
Har tidigare varit inne på PZ700 eller PZ70, ev en 4280 också. Finns SX4280 för 18999 hos PCcity i Linköping.

Vi kommer använda TV dygnet runt till:
40% SD tv via Boxer.
60% film, mest DVD men även XVID via dator.
Har även planer på ev PS3 senare för HD o spelande.

Hur ska jag välja, velar som fan..... Kanske ska man vänta ännu ett tag, eller anser ni att de LCD jag nämnt är ifatt plasmorna eller tom om????
Hur står sig modellerna inbördes, då framförallt i SD tv, vill ej ha eftersläp eller ryckningar vid ex sport.
Är LCD ryckfri nu???
Skiter i inbränningar o pixelfel på de olika typerna, finns garanti för det........

"Kanske ska köpa en av varje :-) dagtid LCD o kväller Plasma"
Hjälp mig kompromissa!!!!!

Postad 04 January 2008 - 22:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Välj efter bildkvalitet. Jag vet, det är svårt att välja, men gå ut i butikerna och välj efter hjärtat. Framför allt; när du står i en butik, ta fjärren och kör skiten ur plattTV:n. Gå igenom hela bildmenyn och kolla så det finns tillräckligt med kontroller.

Men frågar du mig så säger jag plasma. Framför allt av en orsak. Man slipper problem med tittningsvinkeln. Svärtan är alltid likadan, oavsett vinkeln.

Postad 05 January 2008 - 10:58

Plundberg
  • Plundberg
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har knappat o kollat rätt många TV.
Inte hittat någon perfekt men en hel del bra.
Men som sagt, var inne på plasma förut.
Då framförallt PZ700 eller PZ70, vill ha fullHD för ev kommande "datorsurfande" på TV.
Var i Linköping igår där jag då testade F86,W3000,PZ70 och SX4280.
Var väldigt nära att köpa 4280, men är velig angående bla fullHD och reflextioner i skärm.
I ett anpassat "hemmabio rum" hadde jag tveklöst valt en plasma före LCD.
Men nu sitter jag här i ett ljust vardagsrum men många fönster.
Fungerar plasman då, eller är den för ljussvag????

W3000,F86 vs SX4280 o PZ700 ??????????????

Min CRT 32 är väl fungerande fortfarande, ska man kanske vänta en generation till.... hmmm beslutsångest....

Postad 05 January 2008 - 12:13

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Plasma är att rekommendera i alla lägen utom där TVn skall användas som primär datorskärm (surfande, ordbehandling etc).
För film och tv är plasman oftast överlägsen.

Postad 05 January 2008 - 13:12

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Har själv ett stort ljust vardagsrum och tittar mycket på TV dagtid, har även lite ljus på kvällarna och hade olika LCD som inte var till belåtenhet, testade därför med Plasma LG PC1 men detta funkade mestadels inte särskilt bra. Inte på grund av reflektioner på just PC1, men för dåligt tryck i bilden i ljust rum, grå, matt och tråkig.

Köpte då återigen en LCD ( som förövrigt blivit betydligt bättre av dom senare mod) till vardasrummet och resultatet är jag helnöjd med. Plasman åkte in i sovrummet, där den funkar bättre i dämpad belysning.
Men kan ändå säga att jag personligen gillar bäst att titta på LCDn och så även min sambo.
Men smaken är ju så klart olika.

Postad 05 January 2008 - 14:39

Plundberg
  • Plundberg
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Vad köpte du för LCD?

Postad 05 January 2008 - 16:15

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
I vardagsrummet har jag nu en 42 LG LB2R med 100-120Hz, fast det skulle vara minst 52, som jag fortfarande letar efter och har för närvarande då fastnat för Sony X3000 eller Toshiba Z3030 som billigare alt.Tycker t.ex. F96 som du nämde inte är något alt.mest då på grund av reflektioner m.m. Dessutom har jag fastnat för 100-120Hz som jag tycker gör underverk på både bilkvalite och rörelseskärpa. Kan förstås tycka att dessa är lite känsligare med inst. och insignaler på grund av högre upplevd upplösning och skärpa.
Man hör en del som inte gillar 100-120Hz på grund av studiokänsla och ibland lite aura runt rörelser, men enl. min erf. beror detta oftast på felaktiga inställningar, dåliga insignaler, t.ex butiksinställningar. Efter en del pillande och TV signal via Viasat parabol, DVD via Toshiba HDE1 har jag en helt underbar bild på allt, inte minst på vanlig SD TV, nära HD kvalite. Den har även en knivskarp rörelseskärpa i t.ex. sport som slår min Plasma. Det ända man kunde önska mer var lite bättre svärta i helt möklagt rum, såklart.
Om du väljer Plasma finns bara ett alternativ enligt min mening, Pio G8.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.