Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket är det bästa mediacenter?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2008 - 12:10

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Jag har kört med FireDTV-T sedan det var nytt i princip och har hunnit testa flera olika mediacenters. Bl.a. MCE, MediaPortal, ShowShifter, MyTheatre och DVBViewer.

Av dessa har DVBViewer funkat bäst, men inte felfritt. På andra plats kommer MyTheatre. De andra tre har inte funkat alls för mig.

Jag använder datorn mestadels för att titta på DVD och TV/spela in. På måndag eller tisdag kommer jag få min nya subwoofer till mitt hemmabiosystem som är mer musikanpassad. Därför kommer jag nog mer och mer börja använda HTPC:n till att spela MP3 också. Vilket mc hanterar musikuppspelning och webradio bäst?

Vilket mediacenter föredrar ni, och varför? Motivera gärna så mycket ni kan. Jag är nämligen inte helt nöjd med de mediacenters som jag provat. Det är alltid någon funktion som saknas, eller har dåligt gränssnitt.

En annan fråga...

Finns det något mediacenter som inte är windowsberoende? Finns det något mc som fungerar som ett eget operativsystem, typ de som finns i mediaextenders? Eller finns det rentav något linux-baserat? Jag tycker nämligen att det inte finns något system som är tillräckligt stabilt, och snabbt framförallt. Som det är idag måste jag ha HTPC:n på dygnet runt eftersom det är så drygt att starta upp den varje gång man ska se på film eller TV. Men det drar ju också onödigt med ström, och dessutom inte direkt ljudlöst.

Ytterliggare en fråga...min NEC DVD-brännare är väldigt slö när det gäller att läsa DVD-skivor. Tar ibland 30-40 sekunder kanske mer, innan filmen går igång. Den är visserligen flitigt använd. Det var den första DVD-brännaren som kunde bränna både + och - :)
Kan det vara så enkelt att den är utsliten? Vad använder ni för DVD-enheter? Vill ha en med så snabb åtkomst som möjligt. Behöver inte ens vara en brännare då jag aldrig bränner skivor i HTPC:n.

Kom gärna med synpunkter och förlsag på vad jag bör prova, och reflektera gärna över ämnet i övrigt.

Redigerat av Sardaukar, 05 January 2008 - 12:15.

Postad 05 January 2008 - 12:35

pusst
  • pusst
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det finns en del fina mediacenters under linux. Det främst är väl mythtv vilket ska vara hyffsat lätt att installera under ubuntu (Mythbuntu).
Annat som ännu är beta men verkar mycket bra är Linux Media Center, det går att ladda hem och installera men eftersom det är beta gäller det att ha rätt hårdvara då stöd för annat är dåligt.

Din dvd låter lite trött, normalt är ju en dvdbrännare bättre på och läsa skivor än en dvd-läsare (iaf enligt personliga erfarenheter).
En ny kostar 200-400 spänn typ så kan ju va värt o byta, mina halvgamla grejor tar det kanske 3-4sek och få upp menyn. Dock bör du leta efter någon som går tyst kanske, mina låter en del när dom spinner upp vilket är irriterande.

Postad 05 January 2008 - 17:49

MGU
  • MGU
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

mina låter en del när dom spinner upp vilket är irriterande.

Finns program som fixar ljudnivån på läsaren, bland annat nero. Alltså hur snabbt den ska spinna och sådant. Har inte testat själv då min dvd-brännare (pioneer) är väldigt tyst.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.