Först en liten varning: Som alltid när det gäller spänning och ström, är du inte säker på vad du gör, låt bli eller be om hjälp!
Alltså, samla ihop några Nexa-brytare, några reläer, en manuell högtalarswitch och en trasig julstjärna.

Man vill ju inte så gärna ha 240V i sina projekt, så första steget blir att modifiera Nexa-brytaren så att den går på lägre matningsspänning. Det står 24V på reläet, så den jobbar alltså på en lägre spänning internt. De fyra dioderna i likriktarbryggan sitter under den gula kondingen.

Mätt över diodbryggan är det ca 30V DC. Trafon till den trasiga julstjärnan ger 24V AC, så det borde gå att få till. Likriktar man 24V AC blir det väl ca 35V DC om jag minns rätt, det var ju det där med roten ur två... Några mätningar och överslagsberäkningar ger att 100 Ohm i serie med diodbryggan borde ge rätt resultat. Lustigt nog sitter det en 100 Ohms resistor i serie med en 0.22 MOhm efter diodbryggan, så det är bara att koppla den parallellt istället.

Sådär, ja. På med 24V AC och se, det blev 30,5V över bryggan!
Nästa steg blir att isolera reläets sekundärkrets från matningen. Bara att skrapa lite på kortet för att bryta banan och löda dit en ny anslutningskabel för spänningsmatningen. Slutligen löder jag in koden C1 genom att kortsluta på lämpliga ställen på kontaktytan.

Originalreläet har bara NO-kontakt, ingen NC, så jag byter till ett vanligt 1-poligt relä från Kjell&Co.
Så där, nu har jag en fjärrstyrd 24V switch. Kopplar in den i serie med en av brytarna i högtalswitchen och testar. Jodå, det funkar utmärkt!

Slutresultatet:

Då är det bara att skaffa tre två-poliga reläer, modifiera två Nexa-brytare till (med koderna C2 och C3) och klämma in hela klabbet i lådan.
På samma sätt har jag byggt en 5.1 switch så att jag kan koppla både min DVD och min HTPC analogt till min förstärkares enda 5.1-ingång. Lägger in Nexa-koderna i makron i Pronto-fjärren och det hela blir hur smidigt som helst.
Genom att använda reläer med fler poler kan man bygga mer avancerade switchar. Koppla dessa till andra kretsar, t ex timers etc och du kan fjärrstyra nästan vad som helst. Om man inte vill "hårdkoda" in styrkoderna kan man ju alltid löda dit en dip-switch. Man kan så klart välja en annan matningsspänning, t ex 12V och har man redan likriktad spänning kopplar man så klart förbi diodbryggan. Som sagt, möjligheterna är många.
Lycka till!
/Micke
Redigerat av Unregistered2d0b50b3, 06 januari 2008 - 16:00.