Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla dator mot popcorn hour

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2008 - 21:53

moriax
  • moriax
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har en stationär dator men är lite kluven på bästa sättet att få ut min media till min tv i vardagsrummet. Jag har sneglat på en mediaextender av typen popcorn hour men eftersom jag inte har någon erfarenhet av nätverk etc vet jag inte riktigt hur jag ska använda grejerna tillsammans.

Ska jag koppla mitt internet till en router så att både min dator och min mediamaskin kan få internet? Är då samtidigt min dator kopplad till mediaextendern, eller? Ska jag skicka film och musik genom nätverkskabeln från min dator till min extender, eller finns det bättre sätt? En kamrat som skaffade en mediaextender tyckte den trådlösa överföringen och då framför allt streaming funkade så uselt så nu går han sonika och bär över mediaextendern till datorn och kopplar in den och drar över materialet från datorn.

Kan man läsa sig till på t ex popcorn hour att den går att koppla in i t ex datorns USB så man kan dra över film och musik?

Kan någon reda ut begreppen och ge en hint om bästa ihopkoppling och nyttjande av ett sådant system?

Postad 07 January 2008 - 08:53

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Min Popcorn Hour är på väg nu äntligen så förhoppningsvis kommer jag kunna leka med den snart. Men jag har haft en del andra extenders (Tviw, Xbox 360, Apple TV) så jag kan svara lite generellt.

Det finns flera sätt du kan få material från en stationär dator till en Media Extender som Popcorn Hour.

1/ Lagra internt. Genom att sätta in en hårddisk i extendern (om den stöder det) så kan du lagra allt du vill se där. Dettakan ske genom att du kopplar ihop extendern via USB till datorn (om den stöder det) och för över material eller genom att du använder ett internt nätverk och t ex FTP'ar upp material till extendern (de flesta har en enklare inbyggt ftp-server i sig).

2/ Lagra på extern HD. Många extenders (bland annat PH) stöder att man kopplar in en extern USB-hårddisk. Så du kan alltså ta disken till din stationära dator, lägga in saker där och sedan ta det till din extender.

3/ Strema från en server/dator. Via nätverk kan du hämta film etc. och titta direkt på din extender utan att lagra på den.

När det gäller nätverk så ska jag först och främst säga att jag tycker du oavsett om du vill använda det för detta syfte eller inte ska sätta en router mellan dig och internet. Det ger ett visst skydd i-o-med att ingen längre kan komma åt din dator direkt. Dessutom kan du använda många fler enheter på ditt interna nätverk som kan dela på internet-uppkopplingen (t ex nätverksskrivare).

Naturligtvis är trådat nätverk att föredra, särskilt om man ska strema högupplöst material. Jag har använt mig av s.k. Homeplugs (nätverk över elnätet) också (främst testat Netgears olika) och har man tur funkar det också bra men jag märkte att vissa uttag gav mkt dålig hastighet så jag struntade i det.

Trådlöst nätverk fungerar helt ok så länge man får bra signal. Vissa extenders har inbyggd trådlöst nätverk men det är knappast .n-nätverk vilket är vad jag skulle föredra. Jag vet inte om det finns några -n-bryggor än men jag har för mig att du kan ta t ex en Dlink-635 eller 655 router och konfigurera om den tilla tt agera brygga så att du kan sätta upp ett .n-nätverk. Kom bara ihåg att så snart man ansluter en klient som kör .g eller .b till ett sådant nätverk så går hastigheten ner för alla klienter.

Det finns flera sätt att streama från en stationär dator. Tvix kräver t ex att man använder ett speciellt program för att dela ut material men jag har för mig PH stöder uPNP och att man kan sätta upp en programvara som TVersity etc. som agerar mediaserver och delar ut material över nätverket. Den fungerar även med PS3 och Xbox 360.

Jag tycker definitivt att du ska fundera på att skapa ett internt nätverk eftersom du kommer ha nytta av det if ramtiden. Se om du inte kan dra en tråd från din router till rummet där media-extendern ska stå. Jag drog t ex från mitt datorum övervinden och ner till tv-rummet. Sen kan du lagra allt på din dator (eller t om skaffa en NAS där allt lagras) och komma åt det från vilken enhet som helst på nätverket.

/B

Postad 08 January 2008 - 00:23

moriax
  • moriax
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tack swedbear för ett mycket givande svar. Det blev genast mycket lättare att få tummen ur, och fick samtidigt en klarare bild av vad jag behöver!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.