Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer 2008

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2008 - 22:53

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Jahapp då kommer här lite färsk info om vad som händer på Pioneer fronten i år.

Från deras presskonferens på CES 2008:
Postad bild

Postad bild
"Pioneer has developed a technological breakthrough that will end the discussion on contrast ratios."
Pioneer verkar ha tröttnat på alla kontrast värden som oftast inte säger något. :)

Extreme Contrast Concept Model
- "At this moment you can stop measuring contrast ratio - it's officially irrelevant."
- eliminates all idling luminance (no glow in blacks)
Postad bild
Det verkar som vi kan sluta bråka om vad som är svart framöver :)

Concept Model of Advanced Design- 50" plasma
- nine millimeters thin
- zero bezel?
- "thinner than last month's issue of Wired magazine"
Postad bild
Ehh 9 mm tjock, oändlig kontrast, svart är svart, ingen ram???!! iiiih!!! (skriker som en liten flicka :() :lol::P :) :D

Postad bild

Jahapp, vad finns det mer att önska? B)

Med vänlig hälsning
Infernoo B)

Redigerat av Infernoo, 06 January 2008 - 23:00.

Postad 06 January 2008 - 22:55

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Att dom inte vore bara koncept som inte kommer säljas under 2008 :) Vem vet när sådana tv'n börjar säljas.

Postad 06 January 2008 - 22:59

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Att dom inte vore bara koncept som inte kommer säljas under 2008 :) Vem vet när sådana tv'n börjar säljas.

Hösten 2008? :P

Skulle de verkligen få ut den här panelen i år, då vette 17 vad de andra tillverkarna ska göra för att hinna ikapp och då menar jag samtliga tekniker.

Med vänlig hälsning
Infernoo B)

Postad 06 January 2008 - 23:02

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Nej dom är bara koncept som inte kommer säljas 2008. Har pratats om dessa hela helgen på nätet.

Postad 06 January 2008 - 23:06

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Nej dom är bara koncept som inte kommer säljas 2008. Har pratats om dessa hela helgen på nätet.

Japp det har spekulerats vilt. Men det jag menade var att OM de skulle få ut dem i år då.....:)

Lite mer bilder:
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Med vänlig hälsning
Infernoo :P

Redigerat av Infernoo, 07 January 2008 - 04:13.

Postad 06 January 2008 - 23:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Från koncept-modell till färdig produkt det här året? Jag tippar 2010.
Hur de har lyckats med fullständig svärta i plasma övergår mitt förstånd. Hoppas det stämmer och inte bara är skryt!

Men visst är den snygg! Släpper de denna detta år så vet jag i vilket företag jag lägga pengarna i.

Så ska en platt-TV se ut!!

Postad 06 January 2008 - 23:12

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Kan det här verkligen vara sant?! Ser nästan för bra ut så att säga... :)

Det här är ju definitivt något att se fram emot!

Postad 06 January 2008 - 23:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Från avsforum lyckades jag låna lite mer information om denna läckra skapelse:

http://www.avforums....amp;postcount=1

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 07 January 2008 - 00:23.

Postad 07 January 2008 - 03:15

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Det verkar som att Pioneer har 2 stycken olika modeller med "extreme contrast". Dels 9mm modellen men också en lite vanligare modell som möjligen kan vara Pios 2008 9G modell.

Saxat från avforums:
"From my reading of a post on the US AVSFORUM from someone I trust, Pioneer are displaying 2 new concept Kuro models at CES, the headline grabbing 9mm thick Extreme Contrast models you've already posted on, but apparently there is also a conventionally sized concept model which also uses the Extreme Contrast tech. The 9mm model won't be available apparently due to the factories not being able to mass produce such a design yet, but the normal sized Extreme Contrast contrast model could well turn out to be a glimspe of what to expect from 2008 9G Kuro."

Med vänlig hälsning
Infernoo :)

Postad 07 January 2008 - 07:03

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Lite fler bilder.

Apple Iphone vs Pioneer
Postad bild
Postad bild

Infernoo :D

Postad 07 January 2008 - 07:46

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Sen är det väl troligt att man behöver vara miljonär för att har råd att köpa en när den väl dyker upp i handeln.... :D

Postad 07 January 2008 - 09:23

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Kommer la gå på 70-80k för en 50" skulle jag kunna tänka mig. Fina TV-apparater och bra jobbat av Pioneer.

MEN!

Kul att betala så mycket för en teknik som är så utdaterad... och fortfarande riskera en inbränning (!) – ja, fortfarande chans för inbränningar på dagens plasmor. Hur försiktig man än är och även om man måste vara klant så händer det ändå, speciellt om man spelar mycket tv-spel med statisk grafik (var det inte någon som fick inbränningar av subs också? lolz)

Inte nog med det. De drar mer ström så de är inte heller enliga med vad västvärlden håller på och röra sig mot och det är energisnålare apparater och därmed även skonsammare mot miljön.

Och allt detta... för lite extra svärta?

...

Hade det inte varit för Pioneers extrema satsningar så skulle plasman snart se sitt slut. Och då har vi inte ens kommit fram till LED eller SED i massproduktion heller.

Postad 07 January 2008 - 09:30

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
BTW, är 1080p LX508D (vänster) verkligen kalibrerad på dessa foton?

http://www.engadget....lasma-1/562623/

Postad 07 January 2008 - 09:40

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Ska bli mycket intressant att se hur dessa presterar, verkar minst sagt lovande. :D

Postad 07 January 2008 - 09:50

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Inte nog med det. De drar mer ström så de är inte heller enliga med vad västvärlden håller på och röra sig mot och det är energisnålare apparater och därmed även skonsammare mot miljön.

Vanlig missupfattning.
Plasma och LCD drar pretty much lika mycket ström i vanligt bruk.

Postad 07 January 2008 - 09:56

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

:D

Postad 07 January 2008 - 10:03

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Jäklar så smal... och snygg....! Det får bli till att spela lite Lotto framöver och hoppas på storvinst...!!

Postad 07 January 2008 - 11:25

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Now we´re talking. :D

Pioneer put on an evening pre-CES demo for Engadget, showing off two concepts focusing on advanced design (the 9mm-thick Kuro) and extreme contrast. Bringing everyone into a darkened room, Pioneer VP of Marketing and Product Planning Paul Meyhoefer reiterated Pioneer's target audience of the high-end home theater enthusiast, and what better place could there be to demo a home theater display than in a darkened room? Once the lights went down, we were treated to a short film on contrast, and the challenges of producing a wide range of values. As anyone who has watched a display in a dark room knows, you can see the edges of the display from the faint glow of the backlight that always seems to be present, even in the darkest of scenes.
That's when another image appeared literally out of the blackness, with a second plasma display turned on and showing a pitch-black background for the duration of the demo. Pioneer demoed their concept set directly next to the current 8th-generation PDP-5010FD 1080p plasma Kuro plasma, and utterly destroyed even its vaunted performance. The Kuro line dropped idle luminance by over 80% compared to the 7th gen plasmas, and this demo was intended to show just how far the technology can continue to go under Pioneer's guidance. Color us very impressed, and saddened by the realization that this concept could go a generation or more before it becomes fully integrated into the Pioneer plasma lineup.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

EDIT: Såg att en länk till denna site redan var postad... oh well.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 07 January 2008 - 11:29.

Postad 07 January 2008 - 11:48

rightnow
  • rightnow
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Hmm.. sådär ljus är inte mi skärm iaf :D

Postad 07 January 2008 - 12:00

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Vanlig missupfattning.

Mjo, vid närmare undersökning enligt prisjakts spec-listningar så är det väl ungefär lika mycket... sorry. Fel på den punkten...

Men de andra punkterna då? :D

Postad 07 January 2008 - 12:08

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Vanlig missupfattning.

Mjo, vid närmare undersökning enligt prisjakts spec-listningar så är det väl ungefär lika mycket... sorry. Fel på den punkten...

Men de andra punkterna då? :D

Vill inte starta en ny LCD vs Plasma tråd då det finns massor av såna redan.
Men jag tycker definitivt att plasma är att föredra för all användning utom möjligtvis om man ska köra 95% dator till den. Inbränning är inte så jättevanligt längre.

Postad 07 January 2008 - 16:18

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Kommer la gå på 70-80k för en 50" skulle jag kunna tänka mig. Fina TV-apparater och bra jobbat av Pioneer.

MEN!

Kul att betala så mycket för en teknik som är så utdaterad... och fortfarande riskera en inbränning (!) – ja, fortfarande chans för inbränningar på dagens plasmor. Hur försiktig man än är och även om man måste vara klant så händer det ändå, speciellt om man spelar mycket tv-spel med statisk grafik (var det inte någon som fick inbränningar av subs också? lolz)

Och allt detta... för lite extra svärta?

...

Hade det inte varit för Pioneers extrema satsningar så skulle plasman snart se sitt slut. Och då har vi inte ens kommit fram till LED eller SED i massproduktion heller.

Hur vore det om du läste på lite innan du gör såna här inlägg?

Hur kommer man fram till att en teknik är utdaterad när den är världsledande? Pioneer utvecklar inte plasmatekniken bara för att göra det utan med utgångspunkt från att de tycker att plasma är den teknik som är bäst för HDTV. Det är upp till övriga tekniker att bevisa att så inte är fallet för att plasma ska kunna sägas vara utdaterad eller överflödig och än så länge finns det inte någon sådan teknik.

Lite extra svärta? 10 lumen/Watt vlket är det som möjliggör en 9 mm plasma panel är teknik som minskar energiförbrukning både vid tillverkning och användning, ännu mindre upplösningsförlust vid rörlig bild, mycket lättare TV-apparater, möjlighet till högre panelupplösning, minskad kostnad vid tillverkning <=> minskat konsumentpris, ännu mindre "risk" för inbränning, ghosting. Finns säkert mer att tillägga, men det visar kanske att det handlar om avsevärt mer än svärta även om svärta är nog så viktigt eftersom ju bättre svärta, ju bättre färger och då menar jag inte bara svärta som i svart är svart utan detaljer i svärta oberoende av sceninnehåll, dvs mörka scener, mörka scener med ljusa inslag, ljusa scener med mörka inslag, osv.

Vore det inte för Pioneers satsningar vore HDTV inte i närheten av vad den är idag. Folk intresserade av TV-bild borde fasiken kyssa Pioneers fötter eftersom de också driver på utveckligen av annan teknik genom att kontinuerligt överbevisa alla om plasmans vara eller icke vara. Hur var det han sa "the news of my death have been greatly exaggerated" :D

Redigerat av Wolfy, 07 January 2008 - 16:19.

Postad 07 January 2008 - 16:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hmm.. sådär ljus är inte mi skärm iaf :D

Alla bör komma ihåg att man ser på komprimerade foton via en skärm. Foton är värdelösa på att visa verkligheten. Kanske folk kommer ihåg bilderna som visade skillnaden mellan G8 och G7 förra året :rolleyes:

Postad 07 January 2008 - 17:44

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Konceptmodellen där ser ju inte dålig ut alls. När den då sen kommer ut på marknaden så känns det nästan som att tv:n som apparat är färdigutvecklad. Ungefär som det är med mobiltelefoner nu. Alla gör ju samma sak i stort sett lika bra, sen är det allting runt omkring telefonen som säljer.

...men bara nästan.

Postad 07 January 2008 - 18:38

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Fädigtuveckald?!? inte en chans. Som jag skrev tidigare i tråden så är den nya tv'n troligtvis resultat av de nya 5lm/watt-teknologin (idag 2,5lm/watt). Om 2-3 år så kommer 10lm/watt teknologin som ger än grymmare bild.

M

Var får du det ifrån? Mig veterligen var Pioneer G6 >2.2 lumen/Watt (2006) vilket borde tala för att Pioneer G8 redan borde vara närmare 5 lumen/Watt och att de nya 9 mm project Kuro som kanske kommer under 2009 är just 10 lumen/Watt.

Håller med helt och fullt att platt-TV trots detta ännu är långt ifrån färdigutvecklad :)

Postad 07 January 2008 - 18:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Pioneer kunde gärna implementera den nya tekniken på nuvarande skärmar. För mig behöver de inte göra en 9mm chassi, bara jag fick svärtan detta år. Min gissning att 9mm-skärmen kommer runt år 2010 kanske inte är så tokig.

Postad 07 January 2008 - 19:35

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

- "We believe a doubling of luminous efficacy to 5.0 lm/W will happen this decade"
Från en artikel daterad i december http://www.hdtvmagaz...improvement.php
Finns ingen artikel som bekräftar att det skulle vara 5lm/watt redan idag

M

Hehe, använder samma källa som dig, men kommer fram till annorlunda slutsats :)

Postad bild(tog mig friheten att lägga in 2006, 2007)

källa: Future looks bright for plasma TVs

D-Nice, AVS forum, som är ordentligt insatt i Pioneer plasma skrev också att enligt hans anteckningar var Pioneer G6, 2006 vid >2.2 lumen/Watt.

Postad 07 January 2008 - 20:01

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hade Pio haft 5lm/watt så hade de inte varit ljusvagast som dom är idag, eller hur?

M

Jag vet inte det, har aldrig jämfört. Har endast uppmätt min 428 vid 100 IRE fönster, men då jag inte mätte storleken på fönstret eller kollade vid fullbild så är det svårt att räkna på. Ska försöka att komma ihåg att kolla upp det nästa gång jag kollar (inväntar en beställnig av DVE Pro). Då borde det gå att i alla fall göra en uppskattning av lm/W hos min TV.

Edit: Såg inte din ändring först. Deras linje är bara en uppskattad trend, de kan mycket väl ha underskattat utveckligstakten, men jag vet inte om det är så. Jag hoppas faktiskt att du har helt rätt. Om 5 lm/W ger oss den där koncept-Pion vad kommer då inte 10-15 lm/W att medföra :)

Redigerat av Wolfy, 07 January 2008 - 20:06.

Postad 08 January 2008 - 10:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Enl D-Nice är ju 9-mm en 10 lm/w display. Tror på han. 5 lm/w redan iår (tror inte G8 är det dock) känns givet. I vilket fall som helst hoppas jag slipper ord som "utdaterad" i trådar om plasma...man måste vara bra blind för verkligheten om man tror nått sånt... :)

Wolfy>> Tror det blir knivigt att mäta eftersom ljusflöde ut beror på en rad olika saker (filter etc) så det kommer nog inte gå att dra några slutsatser av det.

Postad 08 January 2008 - 11:55

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Fast nu får ni inte missförstå, det jag försökte säga var att det alltid kommer att finnas risk för inbränning på Plasmor, och det är väl egentligen inget som anses som retur-skäl. Självklart finns det alltid risk för att något ska gå fel med en LCD också (clouding, bleeding), däremot har man ju inte alls betalat lika mycket pengar och prestandan är inte så mycket lägre än vad priserna indikerar, imo. Ordet utdaterat var väl fel, får väl be om ursäkt så att pacman inte blir ledsen.

Min synvinkel var som så att när man betalar 40,000-50,000 kr och uppåt för en Pioneer, med all extra färgdjup, otrolig svärta och egenskaper att prestera bra i mörka scener överlag... så finns det fortfarande en downside och det är att man riskerar inbränning, och då känns det helt plötsligt ganska meningslöst med 10,000-20,000 kr extra, det bleknar ju i jämförelse. Och då speciellt om man spelar mycket TV-spel.

Hade jag bara velat titta på film och aldrig koppla in TV-spel eller HTPC så hade jag inte oroat mig och köpt en Pio plasma direkt, om jag hade haft stålarna. T.ex LX508D eller 508XD ... men jag spelar TV-spel för ofta så det är en onödig risk, risken överväger de sweeta stunderna, för plötsligt så händer det.

Samtidigt måste man spela lite devil's advocate också.... är det verkligen såååå mycket bättre än exempelvis Pio 508XD som ligger på 35,000, att det är värt att kanske betala dubbla? Tror inte att dessa som presenterades på CES kommer vara något billigare än 60k....

Postad 08 January 2008 - 12:19

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Wolfy>> Tror det blir knivigt att mäta eftersom ljusflöde ut beror på en rad olika saker (filter etc) så det kommer nog inte gå att dra några slutsatser av det.

Jo, tänkte det också, även om det eventuellt skulle ge en liten fingervisning. I slutändan är det också bara siffror. Vad de anger som 5-10 lm/W etc är med stor sannolikhet teoretiska siffror, har svårt att tro att det verkligen skulle ge det i praktiken. Jag baserar också mitt påstående att 9 mm TVn är 10 lm/W från vad D-Nice skrivit, han brukar ha god koll på Pioneer. Utgår man då från hans anteckningar att G6 var >2.2 lm/W känns det ändå som om G8 borde vara en bra bit mer, men jag har bara sett en G6 en gång så det är svårt att säga... kanske lm/W blir nästa modegrej :)

Redigerat av Wolfy, 08 January 2008 - 12:20.

Postad 08 January 2008 - 12:20

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Tja inbränning händer väl ibland (sällan) om man har otur.

Brorsan har en gammal philips plasma som han köpte för 49000:- för ca 5+ år sen eller ngt.
Den har det gått tvpsel på konstant sedan dess, dels har han 2 ungarsom spelar ps2 och numer wii.
Själv spelar han enormt mycket online poker med, japp ni gissade rätt enormt mycke statiska bilder...

Och på den urgamla (får man väl kalla det) plasman finns det INGA tendenser till inbränningar och den är definitivt inte inkörd på ngt sätt utan alla inställningar är på standard.

Ingen av mina polare har heller aldrig gnällt på inbrännningar så JAG känner mig iaf enormt konfident att köpa en plasma utan att oroa mig.

Nedan citat från IDG lät trevligt också..

Demonstrationen utfördes i ett helt svart rum där vi fick se en demoslinga rulla på tre bildskärmar (nuvarande Pioneermodeller). Eftersom det var kolsvart i rummet syntes apparaterna även när bilden var helsvart, inget konstigt med det. Men helt plötsligt framträdde bilden på ytterligare en tv i rummet som ingen kunnat se tidigare. Det var som om bilden flöt omkring i luften, svarta partier var totalt osynliga. Hur vi än försökte kunde vi inte se gränsen mellan skärm och omgivning när bildens ytterkanter visade svart. Noll ljusläckage helt enkelt precis som Pioneer skröt med på söndagens presskonferens. Imponerande!

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 08 January 2008 - 13:23.

Postad 08 January 2008 - 13:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

så JAG känner mig iaf enormt konfident att köpa en plasma utan att oroa mig.

Same here. Spelar mkt tv-spel och har aldrig haft ett spår av inbränning. Det är överlag rätt kul att de som INTE äger en G8 har större problem/oro med inbränningar än de som har en... :D

Iövrigt är det väl inget svårt att betala liknande pengar för en LCD som en Pio plasma - de enda LCD:erna jag kan tänka mig ligger i Pios prisklass. Dyrt å va kräsen, oavsett vilka fobier man har. :)

Dessutom, hur denna tråds topic, Pio G9/G10 blir på denna punkt har ingen av oss nån aning om. Verkar iaf som oändig icke-dynamisk onoff-kontrast är uppnått - cooool.

Postad 08 January 2008 - 14:17

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Hmm.
Om det nu är så att det inte kommer en typ av "mellanprodukt", innan de nya supertunna plasmorna kommer, känns det som att det kan bli ett väl stort glapp tidsmässigt. På LCD sidan släpper företagen nya serier med 3 månaders mellanrum, där man "hittar på" en ny superviktig detalj att sända köpsignaler med.
Pioneer har varit överlägsna med G8:an, men fasen vet om inte Panasnic kommer att nosa dem i nacken med sina nya modeller. Rent logiskt borde väl då Pioneer släppa en "facelift" med finslipade detaljer...eller kande överraska med snabb leverans a´la G8:an? Knappast troligt.. och då känns 1,5 år med samma modeller på marknaden som en evighet. Låter helt enkelt inte troligt... men vi får väl se...

Postad 08 January 2008 - 14:38

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Ska man spekulera lite/mycket(?) utifrån de hintar som D-Nice släppt på AVS forum så finns det nog stor chans att G9 kommer att ha denna 0 ftL teknik samt lägre energiförbrukning, säkert mm och att då G10 nästa år kommer att vara fullfjädrad 10 lm/W teknik med tunnare/lättare paneler, etc.

Så, Panasonic får det nog tufft att komma ikapp :) Skämt åsido, precis som du säger, vi får vänta och se. Pioneer brukar inte lansera på CES utan det kommer väl mer info om G9 i februari...

Postad 08 January 2008 - 14:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Varför har ni fått för er att Pio inte släpper några nya modeller iår?

Postad 08 January 2008 - 14:49

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Demonstrationen utfördes i ett helt svart rum där vi fick se en demoslinga rulla på tre bildskärmar (nuvarande Pioneermodeller). Eftersom det var kolsvart i rummet syntes apparaterna även när bilden var helsvart, inget konstigt med det. Men helt plötsligt framträdde bilden på ytterligare en tv i rummet som ingen kunnat se tidigare. Det var som om bilden flöt omkring i luften, svarta partier var totalt osynliga. Hur vi än försökte kunde vi inte se gränsen mellan skärm och omgivning när bildens ytterkanter visade svart. Noll ljusläckage helt enkelt precis som Pioneer skröt med på söndagens presskonferens. Imponerande!

Det är så jäkla coolt, trodde faktiskt aldrig att de skulle lyckas med detta! :D

Och det känns som argumenten för LCD som dras upp var aktuella för 2-3 år sedan, inte nu. :)

Det ryktas om att till och med stormarknads försäljare(!) börjar erkänna att Plasma har bättre bild!

Postad 08 January 2008 - 14:56

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Tja inbränning händer väl ibland (sällan) om man har otur.

Brorsan har en gammal philips plasma som han köpte för 49000:- för ca 5+ år sen eller ngt.
Den har det gått tvpsel på konstant sedan dess, dels har han 2 ungarsom spelar ps2 och numer wii.
Själv spelar han enormt mycket online poker med, japp ni gissade rätt enormt mycke statiska bilder...

Och på den urgamla (får man väl kalla det) plasman finns det INGA tendenser till inbränningar och den är definitivt inte inkörd på ngt sätt utan alla inställningar är på standard.

Ingen av mina polare har heller aldrig gnällt på inbrännningar så JAG känner mig iaf enormt konfident att köpa en plasma utan att oroa mig.

Nedan citat från IDG lät trevligt också..

Riktigt gamla plasmor hade rätt kass kontrast, och det är hög kontrast på statiska bilder som ger problem.
Nu har dock panelerna längre livslängd på fosforn, därför är högre kontrast inget som ger mer inbränningar.
Det går på ett ut... Men det finns dåliga exempel...

Postad 08 January 2008 - 18:18

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Ja jag skulle då hellre ha en Pio G8 med inbränningar än vilken LCD som helst på marknaden!

Postad 08 January 2008 - 22:09

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
http://www.prylporta..._MKF377.dbp.asp

Limited Edition !!

Postad 08 January 2008 - 23:42

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

http://www.prylporta..._MKF377.dbp.asp

Limited Edition !!

LITE OT.. men ..

"- En vit ram lyfter helt klart fram tv:ns roll som designföremål i hemmet även när den inte används. En rimlig gissning är nog att färgen i högre grad tilltalar kvinnor som gärna ser att apparaten smälter in mot exempelvis en vit tapet, förklarar Johan Holm som är Pioneers nordenchef för tv."

"Tilltalar kvinnor som gärna ser att apparaten smälter in mot exempelvis en vit tapet"
.. jaha.

"Även Pioneer måste alltså anpassa sig efter det faktum att kvinnor har mer att säga till om idag när det gäller inköp av teknik till hemmet. Även andra tillverkare som exempelvis Samsung och LG hårdsatsar på design för att tilltala även dem som inte bara går på specifikationen."

Jaha igen. De har dom väl alltid haft? Tror knappast att halva gänget av hembio-grabbarna har sagt nej och bu till deras partners förslag?

Jösses att såna här stereotyper fortfarande existerar. Kvinnor inreder hemmet och mannen kan bara tekniken? Vi män kan inte inredning, därför anpassar sig Pioneer så att kvinnorna också blir glada. Och killen ska ha blå på sig, tjejen rosa.

Idiotisk ###### journalistik och ännu värre kommentar av Pioneers mongolida nordenchef.

Ok, /end rant.

Redigerat av shuriken, 08 January 2008 - 23:43.

Postad 09 January 2008 - 10:59

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Jag har läst på ett par siter att det skulle handla om 3-4 år innan project Kuro, extreme contrast & 10 lm/W skulle nå konsumenten så jag tänkte att det kunde vara på sin plats med en uppgift från mannen bakom Kuro som motsäger dessa påståenden (förvisso är orden på slutet inte ett direkt citat, men det känns logiskt att det kommer från Sato):

Thanks to the self emitting principle of plasma, we were able to crack the code on plasma luminance. Pioneer technology has advanced to the point where we have achieved virtually zero idling luminance in more than six million cells, previously thought to be impossible. The result is, in essence, absolute black with no measurable light coming from the television. For consumers, this creates the experience that the image is floating in space, with a picture that has exceptional detail and vivid color. Ultimately, our goal is focused on bringing to market a new KURO that unifies the extreme contrast and advanced design concepts to transcend anything currently possible in home entertainment. We feel that this will not only surpass our previous best, it will completely change the playing field,

explained Yoichi Sato, senior executive officer and chief technology executive at Pioneer Corporation. You can expect to see in stores plasma TVs based on Pioneer’s new concept no later than 2009.

källa

PS Tilläggas bör kanske också att denna 9 mm panel är just det, endast en panel, dvs ingen tuner, inga högtalare, etc. Så, om vi verkligen kommer att få se en 9 mm tunn TV är nog osäkert om nu inte Pioneer återgår till en interface-box för tuner, mm och endast fristående högtalare... DS

Redigerat av Wolfy, 09 January 2008 - 11:06.

Postad 09 January 2008 - 11:09

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Får börja spara med en gång... börjar bli svårt att hitta fler saker jag vill ha i en tv på väggen än denna nya tekniken kan ge.

Helt svart... upplösning som är bättre än vad ögat upplöser på det betraktningsavstånd man kommer att sitta på (menar 1080 nu alltså)...

jo, en sak kommer jag på... det vore ju om inbränningsrisken var helt noll, så man inte hade den avstängd när man inte tittade - utan hade en bild uppe som "tavla"... och då vore kanske något ökad livslängd vore önskvärt också...

Postad 09 January 2008 - 14:55

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

PS Tilläggas bör kanske också att denna 9 mm panel är just det, endast en panel, dvs ingen tuner, inga högtalare, etc. Så, om vi verkligen kommer att få se en 9 mm tunn TV är nog osäkert om nu inte Pioneer återgår till en interface-box för tuner, mm och endast fristående högtalare... DS

Hoppas de återvänder till interface box som man kan ha i ett annat rum eller i tv bänken tex.

Postad 10 January 2008 - 00:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag tror att denna plasma är den som kommer döda CRT, en gång för alla. Jag trodde inte de kunde stänga av cellerna helt, men jag fick fel, så underbart fel. Det bästa av allt är att andra plasmatillverkare nu kommer att börja gasa på för att uppnå samma resultat. Hursomhelst, förr eller senare får vi absolut svärta.... ;)

Hej då CRT, du blev en god kamrat under mörka kvällar.

Postad 10 January 2008 - 02:42

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hoppas de återvänder till interface box som man kan ha i ett annat rum eller i tv bänken tex.

Det verkar bli så, i alla fall för G9 (hoppas att det håller i sig). Enligt denna uppgift kommer man att kunna välja antingen eller:

Ytterligare en nyhet under 2008 är att breakout-boxen återkommer. För ett par år sedan placerade Pioneer tv-mottagaren och mycket annan funtionalitet i en låda som kunde placeras i samma rack som exempelvis recievern. När Pioneer blev mainstream och byggde in funktionerna i tv:n som alla andra rasade hardcore-fansen som ville ha snygga vägginstallationer med bara en systemkabel ner till golvet.

- Vi har lyssnat på kunderna och kommer att erbjuda bägge alternativen under 2008. Men nu kommer systemkabeln att använda fiberoptik vilket medger både tunnare och längre varianter, avslutar Johan Holm.

källa

Postad 10 January 2008 - 06:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

LITE OT.. men ..

[massa vettigt]

Ok, /end rant.

Väl talat!

Tur att man har en sambo som förvisso är galen i vit inredning (vilket jag inte har nått emot - tills biorum byggs iaf...) men inte gillar vita tv-apparater... ;)

Postad 10 January 2008 - 13:15

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

En liten videosnutt från mässan... http://tv.mediaprovi...d=1199895106937

M

Designtomtar var ett bättre uttryck ;)

Men herregud vilken svärta. Det var visst inte lite extra svärta... det var en del :) .. men Pio 8G ser, åtminstone på klippet, att klara sig väldigt bra den med...

Kan tänka mig slå till på en sån när 9G kommer ut då 8G antagligen kommer att sjunka i pris.

Postad 10 January 2008 - 17:25

svensson5000
  • svensson5000
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som vet när kommer Pioneer´s nya plasmor till Sverige?

/Sven

Postad 10 January 2008 - 17:39

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Gissningsvis någon gång i höst.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.