Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz service!?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2008 - 14:36

Joffo
  • Joffo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tänkte höra efter om någon vet hur lång tid det är skäligt att jag skall behöva vänta på att få min Marantz SR6001 reparerad. Den har iochmed denna vecka varit inne i 9 veckor!.

Återförsäljaren säger att han ringt till Marantz men då fått prata med någon som inte visste vad som hände eller vem som visste det (typiskt).

Borde väl finnas nån sorts regler för ersättning för sådant här...

Hade haft maskinen i en månad innan den började krångla, först gick den in i protect mode sedan blev det pow5 error och den gick inte att få igång utan att man väntade i en halvtimme.

Vore kul å höra om någon annan haft problem med Marantz service eller liknande problem på sina förstärkare.

Postad 07 January 2008 - 17:14

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Ja, surt att vara utan förstärkare. Aldrig ägt en Marantz eller haft något inne på service. Kan du inte häva köpet eller kräva ersättningsförstärkare sålänge av återförsäljaren??

Postad 07 January 2008 - 19:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har en SA7001 ki signature Cd spelare, den fungerar jätte bra och alla Marantz produkter jag ägt ( 4st ) har fungerat bra och jag tycker att det är ett jätte bra märke.
Du har fått ett dåligt exemplar och det händer tyvär :)

Köppte du den på referenceaudio ?
dom brukar vara ganska sega på ett transportera grejor till reparationerna och skyller på verkstan ( har jag fått som uppfattning i alla fall )
så det kan va att dom har segat, eller att det har blivit ett fel någonstans påväget.

Postad 07 January 2008 - 20:11

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Det finns ett antal trådar kring det här (sök på konsumentköplagen), alternativt kolla via www.konsumentverket.se (konsument).
Grundregeln är att de ska reparera den inom skälig tid, och jag tror inte att 9 veckor får betraktas som skälig tid...
Jag antar att stärkaren är under garantiåtagande? Det blir lättare då...(det är en viss skillnad mellan reklamationsrätten på 3 år och en tillverkares garanti). Om det är så att du lidit ekonomisk skada på grund av att det varit fel på varan så har du enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för dina merkostnader (du kan inte köpa en ny stärkare och begära att Ref/Marantz ska betala den, men du borde kunna begära att de ska kunna stå för en ersättningsvara under tiden din är på reparation...).
Om vi gör liknelsen med att du köpt en fabriksny bil, det är samma lag som reglerar dina rättigheter som konsument, så tycker alla att det är självklart att bilfirman låter dig ha en hyrbil/lånebil under tiden som din bil är på verkstaden (det har du rätt till - även om du bara ska skjutsa barnen till dagis, handla på Maxi på lördan eller fara ut och finåka med sambon på söndagen...). Man skulle kunna argumentera på samma sätt att du behöver stärkaren för att kunna se på film med frun/barnen etc.
Tipset - ring till kommunen där du bor och be att få prata med konsumentvägledaren (om det finns en i kommunen...alla kommuner har inte den servicen), en vägledare i en annan kommun kommer inte att hjälpa dig...tyvärr.

Lycka till!
Efter 9 veckor skulle jag också bli lätt irriterad...

Redigerat av hultin, 07 January 2008 - 20:12.

Postad 07 January 2008 - 22:34

Joffo
  • Joffo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Får tacka er och dig Hultin för rådgivningen ska ta å kolla upp detta.

Postad 07 January 2008 - 22:42

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Jag hade problem med min Pioneer AX4 första versionen, den vägrade att starta. Skickade in den på lagning och efter TRE månader hade det inte hänt något. Jag ringde då till service verkstaden som skyllde på att Pioneer inte kunde leverara reservdelar. Då ringde jag till Pioneer och pratade med chefen där, efter mycket om och men så fick jag den nya AX4an.

Mitt tips är att ligga på som bara fan när det dröjer, ring över allt prata med Marantz med service verkstaden. Man ska inte behöva vänta mer än 4 veckor tycker jag. Strunta i om du känner att du är jobbig det ska dom fan ta alltså. tjata tjata tjata så kommer det att gå fortare, be också om kompensation av Marantz för att det har tagit så lång tid.

Postad 10 January 2008 - 14:40

itkroppen
  • itkroppen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Begär att få en lånemaskin under reparationstiden, från affären där du köpte den. 9 veckor är som tidigare sagts inte skäligt. Du har rätt att ställa krav och du behöver inte strula med att blanda in konsumentvägledare osv om de inte vägrar ställa upp när du ställer rimliga krav. De har säkert nån annan reciever du kan få låna tills du får tillbaks din och även om du måste lära dig en ny apparat så får du ju också nöjet att leka med en annan apparat ett litet tag... :)

Det är också viktigt att du begär att få en tidsgräns för när de ska ha lagat din reciever, t ex inom ytterligare 4 veckor. Efter den tiden får de komma med något annat erbjudande som att du får en ersättningsmaskin eller kontant ersättning om det drar ut på tiden ännu mer. I värsta fall får du häva köpet och begära pengarna tillbaks och köpa en annan maskin istället. Du ska också kräva att de redan nu talar om vilken tidsgräns som ska gälla och vad du ska få för ersättning om de inte håller den - som alternativ till att du häver köpet.

Ge dem chansen att få hjälpa dig bli nöjd nu, men tala också om att det är inte acceptabelt med luddiga undanflykter längre, om det redan har gått 9 veckor. Lycka till och kom ihåg att de är också bara människor och oftast i samma situation mot leverantören som du mot dem...

Postad 10 January 2008 - 16:37

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Och dela gärna med dig av dina erfarenheter från leverenatören här på forumets betyg/rapporterings-sida... det hjälper andra att fatta kloka beslut =)

Postad 13 January 2008 - 16:54

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
30 dagar är max om det inte är så att man kan visa att man behöver produkten tidigare (tex bil för att ta sig till jobbet). I dessa fall gäller låneprodukt. Efter nio veckor ska man häva köpet. De finns inger anledning att det ska ta så lång tid. Kan inte apparaten lagas på rimlig tid får Marantz-importören fixa fram en ny.

Postad 13 January 2008 - 21:31

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Lite OT kanske men när vi talar om bilar så är det inte ett objektivt, faktiskt behov som styr om du ska få en ersättningsbil under tiden. Bara det faktum att produkten gått sönder och du inte kan nyttja den på det sätt som var tänkt räcker som anledning för att få hyrbil/ersättningsfordon. T.ex. för att köra till dagis (även om du bor 50m från förskolan) eller handla på lördagen (även om du bor 100m från affären)... Se gärna på http://www.fragorsva...howQ.asp?id=676
Eftersom det är samma lag som reglerar köpet av bil eller PC eller, i det här fallet, bioreciever så bör det vara samma regler som gäller...

Vad gäller dina rättigheter så titta på http://www.konsument...ngArticleId=133

Men som jag skrev tidigare är konsumentvägledaren i din kommun ett starkt tips - de har koll på vad du kan begära och vilka regler som gäller. Rekommenderas varmt att du tar kontakt med dom.
Mvh
Andreas

Postad 09 February 2008 - 20:03

Joffo
  • Joffo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej

Tänkte följa upp med vad som hänt i ärendet. Jag har pratat med de inblandade reparationsfirman AV-teknik i frölunda och återförsäljaren Hemmabio & Hifi i Ludvika.

När jag frågar AV-Teknik varför det tatt så lång tid svarar de att de inte fått maskinen förrän alldeles nyss (tre veckor sedan) och att reservdelarna är restnoterade hos leverantören. Hemmabio & Hifi säger att de skickat maskinen direkt ungefär 5 veckor innan AV-teknik säger att de fått den.

Iaf så ringer jag och förklarar hur länge jag fått vänta på att få min Marantz reparerad till AV-teknik. De svarar med att de skall ringa till Septon (importör av Marantz) och se vad de kan göra, antar att jag låter aningen irriterad över telefonen...

Ringer tillbaka och får som svar att jag skall få en ny Marantz sr-6001, OK! bra.

Väntar just nu på den nya maskinen som skall komma på måndag den 11 Februari.

Postad 24 February 2008 - 23:02

Joffo
  • Joffo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nu har jag min nya maskin hemma, kommer också att få en Marantz DVD-spelare som konpensation för min långa väntan.

Postad 25 February 2008 - 09:03

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Har en SA7001 ki signature Cd spelare, den fungerar jätte bra och alla Marantz produkter jag ägt ( 4st ) har fungerat bra och jag tycker att det är ett jätte bra märke.
Du har fått ett dåligt exemplar och det händer tyvär :blink:

Köppte du den på referenceaudio ?
dom brukar vara ganska sega på ett transportera grejor till reparationerna och skyller på verkstan ( har jag fått som uppfattning i alla fall )
så det kan va att dom har segat, eller att det har blivit ett fel någonstans påväget.

Hej!

Problematiken är inte att vi på något sätt är sega, utan att i många fall har kunden inte sparat orginalkartongen och då måste vi packa om den korrekt. Detta kan ta några dagar extra då vi inte alltid har rätt kartonger hemma.
Dessutom har vi nästan alltid erbjudit lånemaskiner vid långa väntetider.

/Erik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.