Det finns ett antal trådar kring det här (sök på konsumentköplagen), alternativt kolla via www.konsumentverket.se (konsument).
Grundregeln är att de ska reparera den inom skälig tid, och jag tror inte att 9 veckor får betraktas som skälig tid...
Jag antar att stärkaren är under garantiåtagande? Det blir lättare då...(det är en viss skillnad mellan reklamationsrätten på 3 år och en tillverkares garanti). Om det är så att du lidit ekonomisk skada på grund av att det varit fel på varan så har du enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för dina merkostnader (du kan inte köpa en ny stärkare och begära att Ref/Marantz ska betala den, men du borde kunna begära att de ska kunna stå för en ersättningsvara under tiden din är på reparation...).
Om vi gör liknelsen med att du köpt en fabriksny bil,
det är samma lag som reglerar dina rättigheter som konsument, så tycker alla att det är självklart att bilfirman låter dig ha en hyrbil/lånebil under tiden som din bil är på verkstaden (det har du rätt till - även om du bara ska skjutsa barnen till dagis, handla på Maxi på lördan eller fara ut och finåka med sambon på söndagen...). Man skulle kunna argumentera på samma sätt att du behöver stärkaren för att kunna se på film med frun/barnen etc.
Tipset - ring till kommunen där du bor och be att få prata med konsumentvägledaren (om det finns en i kommunen...alla kommuner har inte den servicen), en vägledare i en annan kommun kommer inte att hjälpa dig...tyvärr.
Lycka till!
Efter 9 veckor skulle jag också bli lätt irriterad...
Redigerat av hultin, 07 January 2008 - 20:12.