Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FloppyDTV T/CI

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2008 - 15:17

maxiie91
  • maxiie91
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
hej! jag har några frågor gällande FloppyDTV T/CI, det är så här att vi nu ska skrota den gamla vhspelaren och skaffa en HTPC. problemet är att vi bor i ett hus där vi får kanalerna via boxer, och när vi har lånat en dvd med inbyggd HDD för att spela in på har vi alltid vart tvungna att sätta dvdn på en viss kanal för att spela in. jag kan tänka mig att detta är fult normalt när man använder en digitalbox. men vi vill skaffa en HTPC men då vill vi att den själv förstår vilken kanal det ska spelas in ifrån, så säger jag åt den att spela in från kanal 5 så fixar den det själv. då fick jag syn på en FloppyDTV T/CI. vad jag undrar över är ifall denna funkar som tv kort med? eller behövs ett tv kort också? sedan undra jag ifall jag köper en sådan här kan jag då titta på ett program och spela in ett annat?

Redigerat av maxiie91, 07 January 2008 - 15:17.

Postad 07 January 2008 - 15:22

maxiie91
  • maxiie91
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
skit också, denna tråden hamnade fel, den ska vara i allmänt om HTPC?

Postad 07 January 2008 - 15:48

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Vad gäller tråden så behöver du ju ett program på datorn för att få den till en HTPC, varför inte Windows MCE? :D

Du kopplar din antenn till ditt FloppyDTV-kort (eller FireDTV), ditt FloppyDFTV-kort till datorn och datorn till TVn. I FloppyDTV stoppar du en CA-modul och i den ditt programkort från Boxer. Datorn blir alltså, med hjälp från FloppyDTV, din Digitalbox. Du kan givetvis ha en programguide (EPG) i datorn där du kan se vilka program som sänds, schemalägga inspelaningar etc. En FloppyDTV kan bara ta emot en kanal åt gången (sanning med reservation, se t.ex. Media Portals TV-server) så vill du kunna se en kanal och spela in en annan behöver du två FloppyDTV, två CA-moduler och två programkort kopplade till din dator.

HTPC är ingen stabil, färdig produkt som du köper från hyllan på Siba (även om det finns försök åt det hållet) så mycket pluggande, en god portion datorkunskap, en förstående familj och gott om tid underlättar när man kastar sig in i det hela. Nämnde jag god ekonomi?

Lycka till!

Postad 07 January 2008 - 17:30

maxiie91
  • maxiie91
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
nej, jag vet att en HTPC inte är något färdig du köper, det vi har funderat på är att köpa någon billig dator, typ siba eller egen bygge, med en stor HDD och sedan sätta in ett tv kort, men det låter ju som det alltså inte behövs när man har ett FloppyDTV? men jag kan tänka mig att vi överlever att kunna spela in och titta på samma kanal samtidigt, bara windows mce funkar och den fixar själv att spela in från olika kanaler så är jag super nöjd!några frågor till, kan man säga åt mce att spela in tex lost varje onsdag kl 9 och den fixar det varje vecka? sedan behövs det en kraftig dator för att spela in i bra kvalitet? eller räcker:

MSI USB 2.0 multikortläsare
Cooler Master Cavalier 4 case Silver Desktop
Samsung DVD-brännare SH-S202J
Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz
AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz
TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB
Msi K9AGM3-FIH(enligt Komplett har detta moderkort HDMI vilket borde betyda att grafikkort är överflödigt, vi ska inte spela med daton så) ljudkort valde jag till för att koppla ljudet till vår reciver(finns det något jag borde tänka på när det gäller ljud kort?).

valde även en HDD på 400gb och lite annat men som troligtvis inte påverkar prestandan nämnvärt.

vad jag gjorde var att jag tog denna här datorn Komplett Media Center a10 HDMIoch har ändrat några saker.
datorn gick på 4766kr vilket är ett okej pris tycker jag, då är det bara FloppyDTV som fattas sedan att köpa till. det borde inte vara några problem att sätta in en sådan ifall det finns en ledig pci port?

stort tack för all hjälp!

Postad 07 January 2008 - 21:30

DLux
  • DLux
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

det borde inte vara några problem att sätta in en sådan ifall det finns en ledig pci port?

OBS! Bara så att det inte blir fel här - FloppyDTV ansluts via firewire och inte PCI.
Det kan installeras på en kortplats, men använder inte kortplatsens anslutningskontakter.

Citerat från tystpc.nu:
"FloppyDTV kan monteras i en vanlig plats för diskettenhet, internt i en hårddiskplats eller som ett vanligt kort. Monteringsmaterial medföljer för alla varianterna inklusive både vit och svart front för diskettenhetsplatsmontering."

Postad 07 January 2008 - 21:50

maxiie91
  • maxiie91
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
ok! tack.

Postad 08 January 2008 - 13:46

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag är supernöjd med min floppydtv för boxer. Har kört den i ca 1 år nu i vista media center... funkar klockrent. Inte något att anmärka på faktiskt. Är väldigt petig av mej annars.

/Henrik

Postad 09 January 2008 - 05:20

Unregisteredc2ea24f4
  • Unregisteredc2ea24f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej!
Vill bara klargöra en sak om floppy-dtv, för att se på de fria digitala kanalerna behöver du inte någon CA-modul eller programkort från boxer. Jag kör själv med två floppyDTV-T, en med CA-modul och kort från boxer och en utan och med detta kan jag följaktligen spela in två program samtidigt, dock inte från betalkanalerna. Använt Vista MCE med två floppy utan problem i snart 1 år och är helnöjd, startar om burken kanske någon gång i veckan, släcker ner den till S3 med fjärren vid dagens slut så startar den snabbt när man ska titta på tv igen (tom min fyraåring fixar detta ;) )
Jag tycker dock du ska byta moderkort till tex Gigabyte GA-MA69GM-S2H för jag tror att det är ett kanon kort för HTPC ändamål, äger ett motsvarande kort till Intel sockel och är helnöjd. MSI kortet har bara en firewire port vilket i sig inte har så stor betydelse även om du skaffar fler FloppyDTV-T då de nya korten är förberedda så du kan seriekoppla ihop dom. Vill du koppla in annan utrustning så kan det vara bra att ha någon extra firewire uttag. Gigabyte och MSI korten är nästan identiska men Gigabyte kortet sticker ut lite bl.a vad gäller det integrerade ljudet vilket har dts och SPDIF utgång(TOSLINK) vilket skulle göra ett ljudkort överflödigt om du vill koppla ihop den med en reciever, sen har den också "vunnit" en del tester.
Slutligen vill jag tipsa om det suveräna forumet på tystpc.se och önska lycka till med HTPC bygget!
/Magnus

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.