Men det jag tänkte köra är en projektor kopplad till en HTPC/dator. Sen vill jag ha ut ljudet ifrån datorn till förstärkaren, bör jag då köra hdmi eller optisk? Hur skiljer sig kvaliteten? Är det någon skillnad? Är det bara ifall man skulle vilja köra hd-ljud senare man har nytta av hdmin eller är det skillnad redan vid DTS och DD? Jag skulle uppskatta ifall någon berättade om fördelarna med ljudet via hdmi jämfört med optiskt. Förlorar jag något på ifall jag kollar på en 720p film på datorn ifall jag kör ut ljudet via optiskt?
Problemet som 461an hade med att den endast skickade vidare ljudet via hdmi, har jag det problemet ifall jag kör en htpc med ett hdmi-ljudkort? Eller är det är väl bara ifall jag har en dvdspelare eller dylikt med hdmi? Då måste jag ta ljudet via optiskt istället? Går det att få in ljud som den kan spela upp via hdmi alls?
Så som jag uppfattat det är det ingen direkt skillnad i kvalitet mellan optisk och hdmi, det är ju en digital ljudsignal i båda fallen och jag ser ingen begränsning varför den ena skulle vara bättre än den andra. Det som spelar roll är vilken codec den använder, desto högre upplösning på ljudet desto bättre antar jag så är det med allt digitalt ljud.
Jag skulle dessutom gissa att ljud via hdmi kan ha barnsjukdomar som gör att det kan bli inkompatibiletsproblem. Jag tror att v661 endast kan ta emot PCM-ljud via HDMI, vilket innebär att dvdspelaren måste koda om ljudet från DTS/DD. Det är nog ett tryggt val att köra på det säkra före det osäkra och köra med beprövad optisk som kan ta emot DTS/DD-ljudet direkt. Om det inte är värt c:a 1600kr extra att inte ha en extra sladd emellan. Jag har en v461 och är nöjd med den även om v661:s extra ingångar säkert skulle komma till nytta i framtiden.
V461an ska inte spela någon form av ljud via hdmi om jag har läst rätt i manualen.
Redigerat av BosseTheMan, 13 February 2008 - 01:14.