Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha RX-V461 - HDMI-problem

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2008 - 23:34

back
  • back
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har lite problem med min förstärkare. DVD:n är kopplad till HDMI-ingången på förstärkaren och förstärkaren är kopplad via HDMI till TV:n. Problemet är att inget ljud kommer från förstärkaren men jag får både ljud och bild i TV:n.

Vad kan felet vara?

Postad 08 January 2008 - 00:02

ooze_21
  • ooze_21
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Felet är inget fel utan det är helt enkelt så att den modellen inte tar emot ljudet via HDMI. Den skickar bara vidare signalen till tv:n.. Du måste koppla ljudet med optiskt eller koax kabel från dvd:n till stärkaren.

Postad 09 January 2008 - 16:28

sa1me
  • sa1me
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det är så...

Fick sätta DVD:n åt sidan till förmån för CanalDigital-boxen som jag nu kör som "DVD" på recievern, jag är väl antagligen korkad, men det verkar inte finnas fler ingångar för digitalljudet

Men den är ju billig!

Postad 09 January 2008 - 18:26

inji
  • inji
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

...men det verkar inte finnas fler ingångar för digitalljudet

Finns ju 2 optiska ingångar också...

Själv kommer jag nog köra såhär:
Digitalbox -> TV (ljud och bild via hdmi)
DvdSpelare -> TV (även där via hdmi)
TV -> Reciver (har optisk ljudutgång på TV'n)

då har jag 1 coax och en optisk ledig, som man kan använda till annat roligt, kräver ju dock att TV'n har en ljud-utgång som stöder 5.1.

nackdelen kan ju bli att eftersom ljudet tar en extra väg så kanske det kommer efter några millisekunder, vad vet jag?

lösningen för dig sa1me kan vara att köra med en Coax till optisk adapter för typ 200 spänn.

Postad 10 January 2008 - 09:41

sa1me
  • sa1me
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Får försöka finna tiden att rota med det någon helg, tyvärr vill man i sin lättja numera att det "bara" ska funka.
(Precis det som man ALLTID stört sig på hos sina päron när man växte upp:)

En liten detalj bara, menade du att du ska ta ut 5.1 signal från tv:n (då den är ändstation på HD-signalen ljud/bild) och köra typ "rundgång" tillbaka genom förstärkaren?

Ingen dum omvandlare det där förövrigt, tackar ödmjukast för tipset.
Hoppas samtidigt att CanalDigitals HD-box får sig en ansiktslyftning rätt omgående, och lite fler anslutningsmöjligheter =)

Postad 10 January 2008 - 14:39

inji
  • inji
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

En liten detalj bara, menade du att du ska ta ut 5.1 signal från tv:n (då den är ändstation på HD-signalen ljud/bild) och köra typ "rundgång" tillbaka genom förstärkaren?

vad jag förstår så ska det gå att skicka ut 5.1 via en optisk kabel från TV'n till recivern.
kommer antagligen inte använda hdmi-switchen i förstärkaren, utan köra direkt från CD-box/DVD till TV'n.

Postad 19 January 2008 - 10:32

mahack
  • mahack
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Vad är vitsen med att köra in hdmi i förstärkaren om den ändå inte plockar ljudet därifrån? Får min rx-v461 på måndag och går och lurar på vilka kablar jag ska köpa. Finns det någon mening med att dra in hdmi i den ändå, typ att man får upp receiverns display på tvn, eller nåt sånt. Kommer köra coax mellan min Sony RDR-HXD970 och Yamahan.

Tacksam för svar under helgen.

Postad 19 January 2008 - 15:31

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag gick precis i samma tanke Mahack.. vad är vitsen?

Postad 19 January 2008 - 18:16

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag får inte ut någon bild överhuvudtaget från förstärkaren. Varken vidaresänd signal eller inställningarna...

Postad 22 January 2008 - 19:02

Unregisteredb68c47a0
  • Unregisteredb68c47a0
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag får inte ut någon bild överhuvudtaget från förstärkaren. Varken vidaresänd signal eller inställningarna...

Samma här. Inhandlade nyss en CA DVD86 men får inte igång den till projektorn genom v461. Kopplat DVD > Hdmi+coaxial > v461 > hdmi-till-dvi > projektor.

Saken är den att jag inte får ngn bild/ljud om jag kör den rakt från dvd > hdmi > tv så det kanske inte är förstärkaren det är fel på :'(

Postad 23 January 2008 - 07:01

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0

Vad är vitsen med att köra in hdmi i förstärkaren om den ändå inte plockar ljudet därifrån? Får min rx-v461 på måndag och går och lurar på vilka kablar jag ska köpa. Finns det någon mening med att dra in hdmi i den ändå, typ att man får upp receiverns display på tvn, eller nåt sånt. Kommer köra coax mellan min Sony RDR-HXD970 och Yamahan.

Tacksam för svar under helgen.

Missade helgen, men vitsen är att få in två eller flera sladdar till recievern som sedan bara behöver vara en kabel ut till en bildvisare.

Samma här. Inhandlade nyss en CA DVD86 men får inte igång den till projektorn genom v461. Kopplat DVD > Hdmi+coaxial > v461 > hdmi-till-dvi > projektor.

Saken är den att jag inte får ngn bild/ljud om jag kör den rakt från dvd > hdmi > tv så det kanske inte är förstärkaren det är fel på :'(

Använd vanliga kablar först och kolla i menyerna på dvdspelaren om HDMI-signalen är nåt du måste slå på.

Postad 07 February 2008 - 20:24

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag funderar själv på att köpa denna förstärkare. Det är redan i överkant för vad jag tänkte betala men nu börjar man ju titta på en 661 också... typiskt.

Men det jag tänkte köra är en projektor kopplad till en HTPC/dator. Sen vill jag ha ut ljudet ifrån datorn till förstärkaren, bör jag då köra hdmi eller optisk? Hur skiljer sig kvaliteten? Är det någon skillnad? Är det bara ifall man skulle vilja köra hd-ljud senare man har nytta av hdmin eller är det skillnad redan vid DTS och DD? Jag skulle uppskatta ifall någon berättade om fördelarna med ljudet via hdmi jämfört med optiskt. Förlorar jag något på ifall jag kollar på en 720p film på datorn ifall jag kör ut ljudet via optiskt?

Problemet som 461an hade med att den endast skickade vidare ljudet via hdmi, har jag det problemet ifall jag kör en htpc med ett hdmi-ljudkort? Eller är det är väl bara ifall jag har en dvdspelare eller dylikt med hdmi? Då måste jag ta ljudet via optiskt istället? Går det att få in ljud som den kan spela upp via hdmi alls?

Redigerat av muchcup, 07 February 2008 - 20:26.

Postad 09 February 2008 - 09:26

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
bump, någon måste ju ha svar på mina frågor? Detta är väl en ganska populär förstärkare.

Postad 13 February 2008 - 00:40

BosseTheMan
  • BosseTheMan
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Men det jag tänkte köra är en projektor kopplad till en HTPC/dator. Sen vill jag ha ut ljudet ifrån datorn till förstärkaren, bör jag då köra hdmi eller optisk? Hur skiljer sig kvaliteten? Är det någon skillnad? Är det bara ifall man skulle vilja köra hd-ljud senare man har nytta av hdmin eller är det skillnad redan vid DTS och DD? Jag skulle uppskatta ifall någon berättade om fördelarna med ljudet via hdmi jämfört med optiskt. Förlorar jag något på ifall jag kollar på en 720p film på datorn ifall jag kör ut ljudet via optiskt?

Problemet som 461an hade med att den endast skickade vidare ljudet via hdmi, har jag det problemet ifall jag kör en htpc med ett hdmi-ljudkort? Eller är det är väl bara ifall jag har en dvdspelare eller dylikt med hdmi? Då måste jag ta ljudet via optiskt istället? Går det att få in ljud som den kan spela upp via hdmi alls?

Så som jag uppfattat det är det ingen direkt skillnad i kvalitet mellan optisk och hdmi, det är ju en digital ljudsignal i båda fallen och jag ser ingen begränsning varför den ena skulle vara bättre än den andra. Det som spelar roll är vilken codec den använder, desto högre upplösning på ljudet desto bättre antar jag så är det med allt digitalt ljud.

Jag skulle dessutom gissa att ljud via hdmi kan ha barnsjukdomar som gör att det kan bli inkompatibiletsproblem. Jag tror att v661 endast kan ta emot PCM-ljud via HDMI, vilket innebär att dvdspelaren måste koda om ljudet från DTS/DD. Det är nog ett tryggt val att köra på det säkra före det osäkra och köra med beprövad optisk som kan ta emot DTS/DD-ljudet direkt. Om det inte är värt c:a 1600kr extra att inte ha en extra sladd emellan. Jag har en v461 och är nöjd med den även om v661:s extra ingångar säkert skulle komma till nytta i framtiden.

V461an ska inte spela någon form av ljud via hdmi om jag har läst rätt i manualen.

Redigerat av BosseTheMan, 13 February 2008 - 01:14.

Postad 18 February 2008 - 21:38

Frulvolaya
  • Frulvolaya
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Har en fråga om 461:an.
I användarmanualen står det att d ska va typ 20 cm fritt utrymme runt om stärkaren..
Hur hårt ska man ta på d? Går det inte ha den inne i en tv bänk utan att den bränner direkt då lr? =)

Postad 18 February 2008 - 22:18

BosseTheMan
  • BosseTheMan
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Har en fråga om 461:an.
I användarmanualen står det att d ska va typ 20 cm fritt utrymme runt om stärkaren..
Hur hårt ska man ta på d? Går det inte ha den inne i en tv bänk utan att den bränner direkt då lr? =)

Det viktiga är nog att den har några centimeters luftutrymme ovan och gärna att luften kan passera så att den inte är stillastående ovan. Om du skulle köra den väldigt hårt, typ hög volym och DTS-dekodning hela dagarna skulle det kanske behövas mer utrymme. Min står just nu fritt och den blir inte särskult varm.

När jag spelar musik via MultiKanals-inputen (analog) så drar den 35w när volymen är låg så det behövs inte så mycket kylning.

Postad 27 February 2009 - 10:56

Unregisteredc0527959
  • Unregisteredc0527959
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Även jag har en sådan förstärkare och blev ganska besviken när jag häromdagen investerade i en Blu-Ray spelare från Pioneer och 2 HDMI kablar från AudioQuest.
Vad är poängen att koppla in Blue-Ray spelaren till Yamahan när den inte kan ta hand om ljudsignalen?
Det hela slutade med att jag kopplade Blue-Ray spelaren direkt till tv:n och på det sättet sparar en HDMI kabel.

Den Yamahan ska nu bytas ut så fort som möjligt... :)

Postad 27 February 2009 - 11:07

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Kort och gott kan man säga att HDMI-anslutningarna på denna är endast en bild växel. Den kan ta emot ljud via HDMI men ENDAST skicka det vidare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.