Hej,
Jag har en gillestuga (se mitt galleri) där besiktningsmannen sa att vi hade förhöjd fukthalt i träpanelen. Jag tror han sa 13% och att 12,5% var gränsen!? Skit samma, vi köpte huset för två år sen. Har forskat i det här tillsammans med min byggledare som håller i renoveringen (svärfar som har 40 år som snickare bakom sig). Och vi skall göra så här:
*Kan jag sätta gips direkt på panel eller måste jag regla
Nej, inte rekommenderat. Riv allt trä, regla upp med stålreglar på väggarna, sätt gips och ventilera uppe och nere.
*Finns det risker med att sätta gips på panel ?
Ja, när panelen är öppen ut mot rummet torkar den snabbare. Instängt trä mot källarvägg kan börja lukta.
*Kan man undersöka bakom panelen utan att riva hela
Borra och använd en fuktmätare. Bör göras vid olika tillfällen på året. (Vid hög luftfuktighet, vid riklig nederbörd etc)
*Vilket bör man göra först ? Lägga golv/klinkers eller sätta upp väggar eller spelar det ingen roll ?
Lägg golvet sist, smidigast om du exempelvis vill måla taket innan.
Övriga tips (mina åsikter):
Sätt inte platon på golv eller väggar. Fuktspärren skall sitta på utsidan vägg. Även om man sätter in mekanisk ventilation kan det bildas fukt under platonmattan. Har hört vidriga exempel där man byggt efter alla konstens regler, men ändå fått riva ut allt.
Bästa sättet att få en bebolig gillestuga - klimat. Vi har satt in en luftavfuktare och en luft/luft värmepump i källaren.
Om du inte vill lägga klinker på golvet utan måste ha nåt som inte kan andas. Testa först om det kommer upp fukt. Jag har rivit upp en bit av heltäckningsmattan och tejpat fast en stor bit byggplast mot betongen. Under ett par veckor har det inte kommit ens lite imma på plasten.
Lycka till,
Gattbo