Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Innertak i källare

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2008 - 14:15

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har precis flyttat in i vårt nya hus och bion skall planeras , i ett lagom stort rum mm .. kommer at skapa en byggtråd på detta när det kommer igång masssa annat som skall göras först. Men lite planering skadar ju inte , så jag sitter å funderar på vad man skall ha för innertak ? Är inte säker på hur seriöst allt kommer att bli jag vill det skall bli det men ja man vet ju aldrig vad som kan komma emellan mm mm men i alla fall lite krav ..

* Skall vara ljud dämpande då 2 sovrum ligger precis ovanför

* Inte bygga för lågt ´

* Möjlighet för stjärn himmel eller kanske bara spottar.

Då till problemet som jag än så länge har hittat, eller vad jag tror kan vara ett problem . Huset är ett lättbetong hus eller blåbetong eller vad man nu kallar det och det känns som innertaket är nåt liknande , se bilden.

Bifogad fil  0801134.jpg   19.12K   6 Antal nerladdningar

Det känns som det är väldigt poröst att fästa i och inget man direkt reglar upp å sätter gips på, men vad vet jag .. inte så mycket i detta fallet i alla fall :) så gärna tips ideer mm ..

Postad 08 January 2008 - 14:51

erik_83
  • erik_83
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Hej!

Har tyvär inga direkta tips men är i samma situation som du, så kommer följa den här här tråden med spänning.

har du tänkt göra nåt åt väggarna? och isf vad?

MVH Erik

Postad 08 January 2008 - 15:56

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag har inte bestämt allt än men jag kommer i alla fall att regla upp väggarna och göra något åt dom med antagligen en platon matta eller dyligt på golv och på väggen. Och golvet blir som sagt med nån slags fuktspärr och kanske klinkers å värme slingor eller nåt annat inte klar på just den biten än :)

Postad 08 January 2008 - 16:18

erik_83
  • erik_83
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
själv la jag nivell golv,kan rekommenderas,väldigt enkelt och smidigt att lägga.

Redigerat av erik_83, 08 January 2008 - 16:20.

Postad 09 January 2008 - 09:00

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Har precis flyttat in i vårt nya hus och bion skall planeras , i ett lagom stort rum mm .. kommer at skapa en byggtråd på detta när det kommer igång masssa annat som skall göras först. Men lite planering skadar ju inte , så jag sitter å funderar på vad man skall ha för innertak ? Är inte säker på hur seriöst allt kommer att bli jag vill det skall bli det men ja man vet ju aldrig vad som kan komma emellan mm mm men i alla fall lite krav ..

* Skall vara ljud dämpande då 2 sovrum ligger precis ovanför

* Inte bygga för lågt ´

* Möjlighet för stjärn himmel eller kanske bara spottar.

Det känns som det är väldigt poröst att fästa i och inget man direkt reglar upp å sätter gips på, men vad vet jag .. inte så mycket i detta fallet i alla fall ;) så gärna tips ideer mm ..

Jag skulle tro det går bra att regla ner och sätta dubbelgips, vilket ger en rejäl förbättring. Gör bara en ordentlig "ram" som fästes i väggarna och se till att "balkarna" mellan dessa fästes ordentligt i ramen. Sedan måste det gå att fästa "balkarna" i befitligt tak. Trots allt är taket (troligtvis?) golv i våningen ovanför och Ni ramlar inte genom om jag förstå rätt? I poröst stenmaterial brukar det gå att fästa saker med nylonplugg. Testa.

Postad 09 January 2008 - 09:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag har inte bestämt allt än men jag kommer i alla fall att regla upp väggarna och göra något åt dom med antagligen en platon matta eller dyligt på golv och på väggen. Och golvet blir som sagt med nån slags fuktspärr och kanske klinkers å värme slingor eller nåt annat inte klar på just den biten än ;)

1. Det finns en del risker med platon på INSIDAN av vägg.
2. Om du lägger klinker och värmeslingor så får du en enkel och säker lösning. Dock ska du då strunta i fuktspärr. Däremot bör du lägga in isolering under slingorna.

Har du fuktproblem idag?

Postad 09 January 2008 - 09:46

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har inte bestämt allt än men jag kommer i alla fall att regla upp väggarna och göra något åt dom med antagligen en platon matta eller dyligt på golv och på väggen. Och golvet blir som sagt med nån slags fuktspärr och kanske klinkers å värme slingor eller nåt annat inte klar på just den biten än ;)

1. Det finns en del risker med platon på INSIDAN av vägg.
2. Om du lägger klinker och värmeslingor så får du en enkel och säker lösning. Dock ska du då strunta i fuktspärr. Däremot bör du lägga in isolering under slingorna.

Har du fuktproblem idag?

Problem och problem, när vi köpte huset så var det besiktigat och dom hade upptäckt förhöjda fuktvärden i väggarna nere. Men folk som tror sig veta nåt har påpekat att det kan bero på den heltäckande plast mattan som ligger på golvet stänger ute fukten i golvet och drar upp den i väggarna i stället, ja jag vet inte men man märker inget specielt och det luktar inte "fuktig källare" eller så men tänkte om man gör nåt lika bra göra det ordentligt nu i stället för att göra om sen :D

Angående taket så har jag fått samma tips om att det borde gå på det sättet B) så får väll ta å testa på en bit eller på en anan del av källaren där man inte går så mycket ovanpå så man inte trillar igenom hehe.

Tack än så länge :lol:

Postad 26 January 2008 - 21:03

Paraglider
  • Paraglider
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tjena,

Vi har exakt samma typ av blåbetong/lättbetong i taket i vår källare. Jag reglade upp med träreglar och nylonplugg, se mitt galleri. Det sänkte ca 7centimeter i taket inkl enkelgips och installerade 12V-spottar. Det gick faktiskt bättre än väntat. Jag kunde tom hänga i reglarna utan att det släppte. Regla gärna upp för 90cm gips mycket enklare att hantera.

Här kommer lite tankar som jag brottades med och hur jag löste det.
För att vara på den säkra sidan mot fukt reglade jag inte upp innerväggar utan spacklade betongen som en galning och målade sen med genomsläpplig färg (bioröd såklart) på väggarna. Då vårt hus hade ca 30 år på nacken och också hade förhöjda fuktvärden ville jag inte ta några risker. Angående akustiken så satte jag dit draperier i framändan av rummet och med en Denonreciever som har Audyssey rumskorrigering så blir ljudet suveränt. På betonggolvet däremot blev det platon + isolering sen 22mm golvspån och sen heltäckningsmatta på det. Det fungerar, hade vi däremot haft vattenburet system i huset hade vi nog dragit in golvvärme men med direktverkande el kändes inte det motiverat pga höga elpriser, men smaken är som baken och storleken på plånboken.... :-D

//P

Postad 28 January 2008 - 14:00

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tack för tipset Paraglider såg precis ut som mitt tak, och det blir nog något liknande som jag gör hemma .. :blush:
Nu var det så att jag tänkte ta tag i att börja plocka bort panel mm på väggen för att undersöka hur det såg ut, och efter första brädan upptäckte jag vilket jobb det skulle bli hehe
Det var ordentligt uppreglat med isolering mm och vad jag kunde se inga fuktskador eller annat skräp. Så det jag funderade på var om man på nåt sätt kunde kolla om resten var ok utan att plocka ner det och sen om allt ok bara sätta upp gips på panelen eller kanske regla upp så det blir riktigt jämt. Ja jag vet inte om detta är rätt sätt byggtekniskt för min egen del skulle det innebära att jag kan börja med min bio direkt annars får det nog vänta tills frammåt sommaren eller liknande när mer tid finnes för att slutföra ett större projekt med rivingin och allt vad som gäller.
Så frågorna (om nån kan svara)

*Kan jag sätta gips direkt på panel eller måste jag regla

*Finns det risker med att sätta gips på panel ?

*Kan man undersöka bakom panelen utan att riva hela

*Vilket bör man göra först ? Lägga golv/klinkers eller sätta upp väggar eller spelar det ingen roll ?

JA det var nog frågorna denna gången har lite ventilations funderingar mm .. men det tar jag i nästa steg hehe
Tack så länge för alla som hjälper till (vi är några som håller på med våra källare har jag märkt :P )

Och till er andra som också kämpar med tankar å funderingar mm mm ge inte upp Vi får ta en "Vi som byggde bio i källare 2008 träff" eller motsv i sommar eller nästa sommar om vi kommer så lång ...

Postad 28 January 2008 - 17:00

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Normalt (om det är jämn panel) går det att sätta direkt utanpå.

Beror på vilken gips du sätter, men blir det kartonggips kan det vara bra att tänka på att den är MYCKET mer fuktkänslig än panelen (och reglarna).

Ta bort nedersta panelen och kolla där. Är det ok där runt hela rummet så är det stor chans att det inte är några problem. (Nästan alla fuktskador märks först vid golvet.)

*Vilket bör man göra först ? Lägga golv/klinkers eller sätta upp väggar eller spelar det ingen roll ?

Beror på dig. Jag tycker det är skönt att kunna söla lite med spackel och målarfärg utan att behöva vara så noga med att täcka in golvet, men många andra tycker det är skönt att ha golvet klart först. Tänk på att hålla upp gipset från plattan om du sätter gips först.

Postad 04 February 2008 - 23:19

Gattbo
  • Gattbo
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en gillestuga (se mitt galleri) där besiktningsmannen sa att vi hade förhöjd fukthalt i träpanelen. Jag tror han sa 13% och att 12,5% var gränsen!? Skit samma, vi köpte huset för två år sen. Har forskat i det här tillsammans med min byggledare som håller i renoveringen (svärfar som har 40 år som snickare bakom sig). Och vi skall göra så här:

Nej, inte rekommenderat. Riv allt trä, regla upp med stålreglar på väggarna, sätt gips och ventilera uppe och nere.

Ja, när panelen är öppen ut mot rummet torkar den snabbare. Instängt trä mot källarvägg kan börja lukta.

Borra och använd en fuktmätare. Bör göras vid olika tillfällen på året. (Vid hög luftfuktighet, vid riklig nederbörd etc)

Lägg golvet sist, smidigast om du exempelvis vill måla taket innan.

Övriga tips (mina åsikter):

Sätt inte platon på golv eller väggar. Fuktspärren skall sitta på utsidan vägg. Även om man sätter in mekanisk ventilation kan det bildas fukt under platonmattan. Har hört vidriga exempel där man byggt efter alla konstens regler, men ändå fått riva ut allt.

Bästa sättet att få en bebolig gillestuga - klimat. Vi har satt in en luftavfuktare och en luft/luft värmepump i källaren.

Om du inte vill lägga klinker på golvet utan måste ha nåt som inte kan andas. Testa först om det kommer upp fukt. Jag har rivit upp en bit av heltäckningsmattan och tejpat fast en stor bit byggplast mot betongen. Under ett par veckor har det inte kommit ens lite imma på plasten.

Lycka till,
Gattbo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.