Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken HD-videokamera rekommenderar ni?

100 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Handycam HDR-CX6 (Videokameror) 1 8.333332 (2) Inga priser
Panasonic Camcorder HDC-SD5 (Videokameror) 1 (0) Inga priser
Canon Camcorder Legria HG10 (Videokameror) 1 6.5 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 08 January 2008 - 16:09

hakansthlm
  • hakansthlm
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej,

Jag funderar på att köpa en videokamera nästa vecka i USA som stödjer 1080. Har försökt att samla så mycket information som möjligt i tidningar och forum om vilken kamera som är "bäst". Men har inte lyckats lista ut vilken jag ska välja.

Detta är vad jag skulle vilja ha:
En videokamera som stödjer 1080(i eller p) och som möjliggör enkel flytt av filmerna till datorn. Helst siktar jag in mig på en videokamera som spelar in på minneskort eftersom man då kan byta mellan kort på semestern så man inte blir av med hela resan om videokameran skulle bli stulen. Den ska helst även spela in i ett format som går att spela upp med VLC eller andra mediaspelare utan konvertering (kanske inte är ett problem?). Naturligtvis är bilden viktig men jag är glad amatör och kommer inte arbeta aktivt med materialet efter inspelning.

Videokameror jag fastnat för:

Mina frågor är:
1. Något som har ett tips på en videokamera som verkar passa mitt behov?
2. Är det rätt att inte satsa på inbyggt hårddisk eller Mini DV?
3. Är det något mer jag bör tänka på?
4. Något märke där garantin gäller även i Sverige fast videokameran är köpt utomlands (USA)?
5. Har jag fel om jag antar att med inspelning i HD så är det samma format i Europa som USA?

Stort tack till alla som tar sig tid att svara!

Redigerat av hakansthlm, 08 January 2008 - 16:10.

Postad 09 January 2008 - 13:12

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jag har också tänkt beställa från USA, men lite osäker på NTSC/PAL på vissa står det "global" andra NTSC, tänkte du beställa från Amazon, Ebay eller var?

Jag tänkte mig HG10, har läst mycket och tror den är bäst innomhus...motför de andra...vill ha hårddisk...annars HV20...

Garantier vette tusan...samt hur det gäller med sin egen hemförsäkring om man har köpt varan utomlands, kan det spela roll? tänkte om man skulle tappa den eller "glömma den på bil taket"

(sen är ju den äldre SD1:an bättre än SD5)

Redigerat av beachboy72, 09 January 2008 - 13:21.

Postad 10 January 2008 - 11:27

hakansthlm
  • hakansthlm
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Jag ska åka över ett par dagar med jobbet och hoppas få tid att springa förbi en butik då. Så jag har möjlighet att fråga dom om garanti då men det vet man inte riktigt om man kan lite på (med tanke på att dom kanske inte vet själva). Jag köpte en Canon IXUS där i våras och enligt dom så gäller inte garantin här i Europa. Håller med om att hemförsäkringen borde täcka stöld och liknande men den täcker väl inte om videokameran går sönder (föreutom om man tappar den i vatten etc). Är lite för ärlig för att "tappa den" om den skulle vara något problem med kameran ;) Därför vore det intressant om de andra företagen har världsgaranti eller om Canon har det på sina videokameror.

Jag gillar verkligen Canons produkter och har också varit inne på HG-10. Kanske ingen nackdel om det även finns en hårddisk. Jag antar att det går lika bra att använda minneskortet om man vill sprida risken att bli av med hela resans videofilm vid stöld eller liknande.

På vilket sätt är SD1 bättre än SD5?

Finns HDR-CX6 i USA? Hittar bara HDR-CX7. Någon som vet skillnaden mellan de modellerna? Tyckte HDR-CX6 verkade klumpigare är SD5 när jag tittade på dom i butik.

Vet att jag ställer mycket frågor men jag hoppas fler än mig får nytta av den här tråden och hoppas ni som har lite bättre koll än mig har tid och ork att hjälpa till :)

Postad 10 January 2008 - 14:12

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Pratade just med Canon Sverige...Garantin om man köper i USA gäller inte i Europa, det är Canon Usa som gäller. Dvs man måste skicka den till USA om den går sönder, antagligen frakt fram och tillbaka vilket kan bli 500-1500sek kanske mer fram och tillbaka.... OM inte butiken i usa lämnar världsgaranti på eget bevåg.

"Sen ska alla Canon (hg10 iaf) ha både NTSC och PAL enligt Canon Sverige" stämmer ej...... Så det enda som skulle skilja var Manualen (en antar man kanske måste köpa en strömadapter för någon krona på Claes-ohlsson från 110 -> 220 volt? men sånt burkar ju också följa med ibland har jag sett.

ang SD5 vs SD1 så kommer jag inte ihåg..om det var hur stor linsen var eller liknande...jämför sida vid sida... :)

Ntsc usa modellen har 24p och 60i, europamodellen har 25p och 50i

Redigerat av beachboy72, 04 February 2008 - 23:31.

Postad 10 January 2008 - 20:31

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Sen ska alla Canon (hg10 iaf) ha både NTSC och PAL enligt Canon Sverige. Så det enda som skulle skilja var Manualen

Hur funkar det då med 24p NTSC alt. 25p PAL? har svårt att tro att man kan växla eller?

Postad 11 January 2008 - 08:53

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Sen ska alla Canon (hg10 iaf) ha både NTSC och PAL enligt Canon Sverige. Så det enda som skulle skilja var Manualen

Hur funkar det då med 24p NTSC alt. 25p PAL? har svårt att tro att man kan växla eller?

Verkar nästan som att det finns en Global och en NTSC variant.....kanske t.o.m är global som ger världsgaranti??? lite svårt om canon olika länder lämnar ut olika källor...antar att de bara känner igen sitt lands egen? säger en att det är världsgaranti och en annan säger att garantin bara gäller i usa om man beställt från usa....ja då tror man ju den som säger att det inte gäller..

Postad 11 January 2008 - 10:55

hakansthlm
  • hakansthlm
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tja,

Pratade just med Panasonic angående HDC-SD5. Där gäller världsgaranti i ett år efter köpet. Och kameran ska vara identisk förutom strömadaptern som möjligtvis bara klarar 110V. I så fall går det att beställa en svensk för ungefär 400 kronor. Med andra ord så ska kameran spela in i samma format oavsett vart man köpt den.

Postad 11 January 2008 - 11:05

hakansthlm
  • hakansthlm
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har även pratat med Sony. Det är ingen skillnad på HDR-CX6 och HDR-CX7 (som den heter i USA). Och dom ska båda spela in i samma format. Tyvärr har Sony slutat med världsgaranti om produkten är köpt just i USA.

Postad 11 January 2008 - 13:07

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
någon som vet om hemförsäkringen, typ allriskförsäkring gäller på USA köpta grejer, om lillgrabben skulle leka båt med den i badkaret? eller Europaköpt för den delen (det borde väl iaf inte vara något problem? har man kvitto eller?)

Postad 11 January 2008 - 13:17

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

någon som vet om hemförsäkringen, typ allriskförsäkring gäller på USA köpta grejer, om lillgrabben skulle leka båt med den i badkaret? eller Europaköpt för den delen (det borde väl iaf inte vara något problem? har man kvitto eller?)

Ja det kan JAG svara på...äru dum i huvvu LR? (observera jag svarar till mig själv :P pratade med Länsförsäkringar och med en allriskförsäkring så spelar det ingen roll om den är köpt i Sverige, Europa eller USA bara man kan visa upp kvitto så undersöker de billigaste sätt, ev en ny. Så det lät ju bra...tror faktiskt att är den hel när den kommer så håller den så länge man inte tappar den... :)

Postad 22 January 2008 - 16:55

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Vad kostar Panasonic SD5 i USA?

Postad 23 January 2008 - 14:57

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Ang SD5 och SD1...

CCDs (1/4'' vs 1/6'' for the SD5). dvs sämre på SD5, ljusinsläpp osv..samt 5.1 ljud på SD1 och det är borttaget på SD5, vet inte om SD5 har mic zoom heller, samt SD1 är ju billigare nu än SD5 tror jag? nackdelen är väl att den är större...

HG10...fick min i förrgår..USA köpt...Ebay...gick fint köpet. Stod att det var en PAL/NTSC Global model, när jag nu packar upp den så står det bara NTSC på kartongen??!! en Strömadapter som klarar input på 110/220v men 110v sladden földe bara med, dock var det en vanlig "universell" liten kontakt som ser ut som en 8 dvs 2 hål...som sitter i alla bergsprängare, dvdspelare osv, så det gick bra att koppla in en sån.

har 1080i och 24p på kameran, ingen annan inställning ang PAL/NTSC, kan ställa 4:3 eller wide på tv out.

När jag tar in filmen till datorn så kan jag välja i ULEAD programmet som följer med vad jag vill ha för format, PAL/DVD, PAL/SVCD, NTSC/DVD osv 1440*1080, även i olika fpsstandarder, 1080i i 29.97 eller 59,97, kan även skala upp det till 1920*1080 (vilket jag antar att hv20 gör i kameran?) för den spelar väl in i 1440*1080 också?!

Blev inte så impad när jag provade efter kl 10 innomhus i inte så starkt ljus, den lyste upp bättre än väntat men blev grynig...(sen visade det sig att SP inte var SP av hd modellen utan var 720*500pixlar ungefär med 5mbps :)
I 1080i så blev det bättre...fullt dugligt.

Följde med en componentkabel från kameran till röd,blå,grön komponent och det blev "bra" (hade höga förväntningar, det ser otroligt bra ut på kamerans lcdskärm. Component är ju "analog" överföring och det blev mycket bättre när jag förde över filerna till datorn och fick se dem digitalt på lcd skärmen.(ang tidigare diskution om backup så går det med usb2.0 fart, typ 2gb under 2minuter iaf, men backupprogramet som följer med tar alla filer varje gång, inte bara de nya, och lägger det i en ny mapp, dvs blir dubbletter i backupmappen på datorn, var kanske det någon tidigare trodde, filma en snutt och det tar 2minuter att föra över via backupprog?)

Har inte testat fullt ut än...men några grejer...
Det här med "lagg" och ghostning och interlaced artifacts, är nog till 99% dator och codec, när man spelar upp det på kameran så ser jag inget problem alls på den fronten, ska inte säga att det är perfekt, men enligt mig så om jag panorerar 180grader fram och tillbaka med en tavla i mitten så är den skarp! inte som "fontänbilderna" som Mike någonting lagt upp...iofs nu när jag tänker på det så var det i SP läge dvs DVD läge, men även 1080i är fint, samt autofocusen är extremt bra.

Vet inte om det finns någon här som har läst eller kan svara på det här...
Spelar kameran alltid in i samma format och gör en egen pulldown när man kör 24p, det känns som det smidigaste är att alltid filma i 1080i och sen med redigeringsprogram göra om till 24p på datorn...eller spela upp 1080i, om 20 år :lol: när vi har 60p istället för 24p måste det ju vara bättre att göra om 1080i med 30 fields än 24p med 24 fields? eller? bästa raw materialet å sen göra om.

Sen har väl alla tvapparater även crt som är nyare än 5 år ntsc stöd också? och pal/ntsc är väl bara i den lägre upplösningen eller finns 1080i i pal och ntsc också...att det är olika 60&50hz? men om alla tvapparater har stöd för båda spelar det någon roll då? det är som att man inte bryr sig om vhs upplösning och DVD för tv klarar av båda formaten, om ni förstår min liknelse.

Ingen speciell skillnad på att skala upp materialet från 1440 till 1080p kanske i dagsljus ute möjligen?

Fick global garanti enligt försäljaren i USA, (men det var via Ebay.UK) men det känns som om jag köpt en annan som inte var "global" så hade det inte spelat någon roll.

Jag hörde ett surr från hårddisken när jag spelade in...detta var kl 2 på natten och jag smög runt i en helt tyst lägenhet, märkte det dock först på 12:e testfilmen så det är inget som man reagerar på, kommer inte höras om man filmar tyst ute sommar vindstilla typ, men tänkte nämna det.

Är nöjd hittils, är lite skeptisk och vågar inte hoppa pga att det bara stod NTSC på kartongen :D
Men 60i funkar nog sport också...såg bra ut när tjejen simulerade lite karateslag osv innomhus kolsvart ute men någorlunda bra belysning inne. Dock inte 24p men det var på "night mode" så slutartiden var väl långsam..mörker å snabba rörelser går aldrig ihop.

Sen gäller det bara att ha bra mjukvara och codec läste att CoreAVC 1,5 var bästa just nu, inte 1,6 de var något med deinterlaceningen som var borta.

/skrivkramp :D
kommer mera kan lägga ut någon testfilm om någon vill ha, om någon skickar någon bra länk att kunna lägga upp material på (å säg för faaan inte youtube :D hur tänkte de som la upp testmaterial där egentligen?)

Kan nog inte få bättre hårddiskkamera till det priset, nästa steg blir nog mer än dubbelt så dyrt tror jag för märkbar skillnad.

Postad 24 January 2008 - 16:08

Azator
  • Azator
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
@beachboy72

Hur upplever du redigering och konvertering till andra filformat?
Är lite sugen på kameran men har blivit lite nojjig över att ha läst att man måste ha en über-dator för att få redigering att flyta på, och att formatet AVCHD inte stöds av många program.
Dessutom (om du har prövat) hur fungerar det att bränna film till DVD-skivor, är det en pain in the ass eller går det smidigt?

Postad 24 January 2008 - 16:29

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

@beachboy72

Hur upplever du redigering och konvertering till andra filformat?
Är lite sugen på kameran men har blivit lite nojjig över att ha läst att man måste ha en über-dator för att få redigering att flyta på, och att formatet AVCHD inte stöds av många program.
Dessutom (om du har prövat) hur fungerar det att bränna film till DVD-skivor, är det en pain in the ass eller går det smidigt?

Satt ju å var skitnervös iom att det bara stod NTSC i hörnet på kartongen, men installerade medföljande programvara Corel "cinema" eller något..och första steget väljer man om man vill ha DVD eller AVCHD, jag har alltid valt AVCHD, men där kan jag växla mellan alla format, det kommer upp en standard 1440*1024@25fps och 15mbps, men sen kan jag välja PAL ELLER! NTSC i formaten DVD, SVCD samt 4:3 eller 16:9, men med lite hoppande fram och tillbaka så kunde jag välja upplösning från lågt..vet inte riktigt hur lågt, till 1920*1080@60fps (och det är P alltså fields inte frames) för det finns även 29,97. 59,97 och 60,00 fps + en massa mer...så jag känner mig inte så speciellt nervös över det. DÄREMOT så blir det ju en bildförsämring om man gör om "orginalet" så det vill jag ju undvika så mycket som möjligt.

Men annars var det bara att markera en del av filmen man filmat sen bränna...tror det tar tid när man ska flytta om klipp i samma film dock... men det tog tid att göra om, vågar inte säga hur lång tid, kanske 2-3ggr orginaltiden? på en core2duo 2,2ghz men körde snuttar så det är svårt att veta tog runt minuten för snuttarna att bli klara i max.

men PAL är väl bara lägre upplösning? som sagt tvapparater nyare än 5 år har väl ntsc stöd också, men jag antar att "alla" platt-tv apparater klarar både ntsc och pal, samt är det skillnad på 1080i i usa och 1080i i europa? pga 50/60hz jag antar det? OM det är så borde ju NTSC 1080i vara bättre iom det 60hz som råmaterial menar jag i kameran för att göra om till 60p när min bäbis gifter sig :)

Åsikter mottages om någon hunnit läsa om det?

Får en Mini-hdmi kabel imorgon så på lördag ska det kollas direkt från kameran digitalt, ser DET bra ut så är det problem med överföringen till dator eller decoder/encoder, så då känns det lungt

Såg ett blindtest mellan HV20 och HG10, var INTE stor skillnad, ser du på en tv från soffan är det nog väldigt få som ser skillnad mellan just dem 2 iaf.

Ska kolla mer med Vegas och Pinnacle samt finns visst Neo HDV och Cinaform HDlink som kostar 250$-500$ som ska vara "gudomligt" men det kostar ju nästan som kameran....om man bara hitta en trial på piratebay :P

Postad 24 January 2008 - 17:19

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
När vi talar om högupplösta tv bilder så spelar inte PAL eller NTSC någon roll
Det var gamla DV kameror med NTSC 480linjer mot PALS 576 (synliga linjer) Så där är PAL bättre upplöst.

Däremot är 50i/60i en skillnad.
Men 60i är interlaced och blir inte 60P utan snarare 30P (interlaced är halva bilden åt gångendärav dubbla Hz).

Därav problemet med 24P inte är en multipel av 60Hz vilket medför 3:2 pulldown skitet!!

25P däremot behöver ingen 3:2 pulldown för det är en multipel av 50Hz.

Så om man nu måste köra P mode funkar nog PAL kamerorna bäst iaf minst jobb med konvertering.

Svårt att hitta råklipp (*.MTS) från Canon HG10 bara mikes fontän och dem "hackar" vid panorering inget att jämföra med direkt.. fler länkar... någon?

Postad 25 January 2008 - 09:08

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

När vi talar om högupplösta tv bilder så spelar inte PAL eller NTSC någon roll
Det var gamla DV kameror med NTSC 480linjer mot PALS 576 (synliga linjer) Så där är PAL bättre upplöst.

Däremot är 50i/60i en skillnad.
Men 60i är interlaced och blir inte 60P utan snarare 30P (interlaced är halva bilden åt gångendärav dubbla Hz).

Därav problemet med 24P inte är en multipel av 60Hz vilket medför 3:2 pulldown skitet!!

25P däremot behöver ingen 3:2 pulldown för det är en multipel av 50Hz.

Så om man nu måste köra P mode funkar nog PAL kamerorna bäst iaf minst jobb med konvertering.

Svårt att hitta råklipp (*.MTS) från Canon HG10 bara mikes fontän och dem "hackar" vid panorering inget att jämföra med direkt.. fler länkar... någon?

Jo precis, men menade att i framtiden när det finns 60p förmodligen, så borde det vara lättare att göra om en 1080i som har 60 interlaced än en 24/25p, men jag har ju gjort någon 60p nu, men iom att datorn gör om det till p automatiskt så syns ju ingen skillnad.

Vad betyder då det här? Jag har 24p och 1080i på min "Global PAL/NTSC" kamera som det bara står NTSC på, har en PAL kamera 25p och 1080i? det verkar nästan så? dags att få den utbytt?

Pratade med en försäljare via mail som säljer HG10 han hade aldrig hört talas om en "global" modell.

så 2 frågor...
1. Ser man skillnad på 24p och 25p måste 24p göras om på tvn i Sverige? vilket är bättre?
2. Vad är skillnaden på 1080i i USA och Europa, är det skillnad på inspelningen eller uppspelningen?
3. Har jag fått fel kamera? Ska jag få den utbytt? kommer nog aldrig att filma lågupplöst (dvs pal antar jag) kanske om kameran inte hänger med i sport vissa gånger?
4. Nu kör jag htpc så det är 1080p@60hz blir det då bättre om jag ändrar till 1080p@50hz och kör 25p(om jag nu hade det?)
5. Vad är IVIS? finns HG10 IVIS modeller?

Sökte på P25 och HG10 den kostade det dubbla på Ebay...och fanns typ 3 motför 22 andra..

/orolig....

Postad 25 January 2008 - 09:20

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Det är inte så stor idé att titta på filmklipp på internet för att avgöra vilken kvalitet kameran håller. Div. konverteringar och renderingar har redan gjort sitt med orginalfilen. Om man vill ha minneskort som lagringskälla är det vanligt med AVCHD-format på komprimering. Detta är ett något hårdare komprimeringsformat än HDV som lite dyrare kameror har. Det är dessutom lite jobbigare för redigeringsprogram att ta itu med. Detta gör att en del av de filmklipp man ser på internet lider av dåliga konverteringar och renderingar.. Ska man inte redigera så mycket så blir bilden oftast utmärkt. Så gå på vad folk skriver om kamerorna istället för på de filmklipp du ser...

NTSC mot PAL brukar inte vara något problem längre då nya apparater i regel stöder alla format. Dessutom kan man göra om detta i enkla redigeringsprogram.

www.voodoofilm.org = bra forum för film..

Redigerat av Master j3n5, 25 January 2008 - 09:30.

Postad 25 January 2008 - 18:22

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jag blir inte klok på det här som jag förstått så spelar min kamera (HG10) in 1080i@60i iom att det är ntsc och det är 60hz? samt 24p, och en svensk kamera spelar in 25p och 1080i@50i? rätta mig om jag har fel....

Och "PAL" är 50hz dvs 50i eller 25p (hälften) och alla tvapparater klarar väl inte 24p? Datorn gör väl om automatiskt antar jag och skickar bara signalen till LCD men en blurayspelare? Är det skillnad på USA bluray och Europeiska Bluray? 24p och 25p?

Annars borde väl min kamera klara av snabbare rörelser i 1080i och i P så vinner Svenska modellen...
Kommer Bluray att funka när jag bränner direkt till bluray (har ingen brännare än)

Postad 25 January 2008 - 18:47

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Vad betyder då det här? Jag har 24p och 1080i på min "Global PAL/NTSC" kamera som det bara står NTSC på, har en PAL kamera 25p och 1080i? det verkar nästan så? dags att få den utbytt?

Pratade med en försäljare via mail som säljer HG10 han hade aldrig hört talas om en "global" modell.

så 2 frågor...
1. Ser man skillnad på 24p och 25p måste 24p göras om på tvn i Sverige? vilket är bättre?
2. Vad är skillnaden på 1080i i USA och Europa, är det skillnad på inspelningen eller uppspelningen?
3. Har jag fått fel kamera? Ska jag få den utbytt? kommer nog aldrig att filma lågupplöst (dvs pal antar jag) kanske om kameran inte hänger med i sport vissa gånger?
4. Nu kör jag htpc så det är 1080p@60hz blir det då bättre om jag ändrar till 1080p@50hz och kör 25p(om jag nu hade det?)
5. Vad är IVIS? finns HG10 IVIS modeller?

Sökte på P25 och HG10 den kostade det dubbla på Ebay...och fanns typ 3 motför 22 andra..

/orolig....

1. Man får bättre flyt i 25P viss ryckighet uppstår i 24P pga 3:2 pulldown.
2. Bara olika frekvenser 50/60
3. Det finns 2 varianter (24p/60i_USA) och (25P/50i_EUROPA) Filma skall du göra i det bästa läget1080i@ 15mbps
(I lågupplöst läge så är PAL högre upplösning än NTSC)
4.filma du i 60i ....blir ju bra med dina 60hz på upplösningen. Men du har rätt i det du skriver 25P bättre med 50Hz.
5.________

Som jag ser det så väljer jag hellre en 25P/50i kamera om priset hade varit det samma för dem båda, men det lägre priset är ju det enda som lockar att köpa en 24P/60i

Postad 25 January 2008 - 18:55

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Det är inte så stor idé att titta på filmklipp på internet för att avgöra vilken kvalitet kameran håller. Div. konverteringar och renderingar har redan gjort sitt med orginalfilen. Om man vill ha minneskort som lagringskälla är det vanligt med AVCHD-format på komprimering. Detta är ett något hårdare komprimeringsformat än HDV som lite dyrare kameror har. Det är dessutom lite jobbigare för redigeringsprogram att ta itu med. Detta gör att en del av de filmklipp man ser på internet lider av dåliga konverteringar och renderingar.. Ska man inte redigera så mycket så blir bilden oftast utmärkt. Så gå på vad folk skriver om kamerorna istället för på de filmklipp du ser...

NTSC mot PAL brukar inte vara något problem längre då nya apparater i regel stöder alla format. Dessutom kan man göra om detta i enkla redigeringsprogram.

www.voodoofilm.org = bra forum för film..

JApp det stämmer att det är svårt att jämföra kameror med hjälp av klippen på nätet.
Men skall man få någon som helst uppfattning om kameran så skall det vara RÅklipp från kameran utan redigering eller konvertering allt annat är inte relevant, man skaffar sig då ett hum om vad kameran kan prestera alt vad man kan förvänta sig.
Samt att man kan testa dessa råklipp i olika redigeringsprogram och få en uppfattning om vilket som funkar osv.

Postad 25 January 2008 - 19:07

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på det här som jag förstått så spelar min kamera (HG10) in 1080i@60i iom att det är ntsc och det är 60hz? samt 24p, och en svensk kamera spelar in 25p och 1080i@50i? rätta mig om jag har fel....

Och "PAL" är 50hz dvs 50i eller 25p (hälften) och alla tvapparater klarar väl inte 24p? Datorn gör väl om automatiskt antar jag och skickar bara signalen till LCD men en blurayspelare? Är det skillnad på USA bluray och Europeiska Bluray? 24p och 25p?

Annars borde väl min kamera klara av snabbare rörelser i 1080i och i P så vinner Svenska modellen...
Kommer Bluray att funka när jag bränner direkt till bluray (har ingen brännare än)

Det är bara 24P som är lite besvärligt att din kamera spelar in i 60i eller 50i spelar inte så stor roll.
Blueray och HDDVD sänder ut 24P om dem kan det, gäller både usa och europa.Det finns många trådar på forum som tar upp problem med 24P och att det rycker vid uppspelning.

Some video cameras and consumer camcorders are able to record in 24fps (NTSC), 30fps (NTSC) or 25fps (PAL) mode. Such a video has cinema-like motion characteristics and is the major component of so-called "film look" or "movie look". While some video cameras record true 24, 25 or 30 full frames per second, other cameras produce telecined-style video. This video can be easily reproduced on consumer television equipment, which usually does not support 24fps/25fps/30fps directly.

Cameras that record telecined 24fps for North-American and Japanese markets usually embed "pulldown flags" or "repeat flags" into the video stream, so an editing application could properly recognize 24fps footage. Some cameras like Canon HV20 do not provide pulldown flags, causing issues with some editing tools that rely on flags.

Cameras that record 25fps (PAL) or 30fps (NTSC) do not need to encode pulldown flags, since every progressive frame occupies two video fields. In video industry this type of encoding is called Progressive Segmented Frame (PsF). PsF is conceptually identical to 2:2 pulldown, only there is no film original to transfer from.

HÄR kan du läsa mer om detta.

Redigerat av Biggles2002, 25 January 2008 - 23:40.

Postad 27 January 2008 - 00:08

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Ang lagg och panoreringar, har testat från kameran via HDMI direkt till tvn nu med min hg10 (ntsc så jag har väl 60i) det är NOLL lagg även i snabba panoreringar, hitta någon som säger att HG10 är dålig i snabba rörelser och fråga om de har kopplat den till tvn med Mini hdmi (typ c) till hdmi (vanlig typ a) och att det laggar i 1080i (inte cinemamode) tror inte det är så stor skillnade mellan 50i/60i

Sen att det laggar på datorn...har just nu dubbelkollat mellan kameran och samma filer på datorn, det är "ghostning" på datorn i 1080i...när jag ser samma RAW file .m2ts, provade ställa om grafikkortet från 1080p till 1080i@60 men den stödde bara "1080i@30fps" NTSC sen var 1080i@25fps PAL, (där då fps står för fields och inte frames antar jag)det spelade ingen roll såg inte "bra" ut ändå..men från kameran så ställer tvn in sig på 1920*1080@60i automagiskt...kör jag 24p så är det mörkt ett tag sen kommer samma upp...dvs 24p görs om till 1080i verkar det som...inte 25p (men min tv har inte stöd för 24p ska kolla det imorgon hos en kompis)

Ni som har Bluraybrännare...det borde ju se bra ut tycker man? från bluray?
Bränn ut m2ts filerna direkt till bluray och prova så...istället för från dator...
(jag testade på en core2duo 2,16ghz, med ett X1950XTX 512mb, med 2gb ram, så tror inte datorn spelar någon roll i sammanhanget. Bättre än digitaltv kvalla iaf kan jag säga utan att ljuga, från kameran direkt till tvn alltså...

Postad 03 February 2008 - 18:45

Unregistered14d13a87
  • Unregistered14d13a87
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej.

Har köpt en Panasonic SD-5.
Valde mellan den & Sonys cx6 sony har fler tillbehör men dom föll på för dyra memorystick & en lite dålig recension i tidningen Foto.
Är helnöjd med kvalitè, utomhus är den underbar.
Innomhus är den bra mycket bättre än min gamla fina Panasonic DX-100 DV kamera.
Köpte ett 16G minneskort får plats med 168min i full kvalitè.
Har testat lite redigering i datorn, min burk pallar inte riktigt att spela upp i full kvalitè A3000+ 1Gminne 6600GT grafik.
Verkar fungera bra att bränna i blurayformat på en DVD skiva man får in ca 45 min (har inte kunnat testa än på en PS3 eller Blurayspelare)
Har även testat att packa om till divx 1280x720 8000kb/s & det ser bra ut i datorn kopplade datorn till min 42" plasma & gämförde med orginalet från kameran.
Det vart dålig kontrast & matta färger från datorn så jag kommer använda kameran som uppspelare.
Jag får köpa på mig ett 32G minneskort när dom kommer.

/Tommy

Postad 04 February 2008 - 06:49

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
There are three main frame rate standards in the TV and movie-making business.

* 60i (actually 59.94, or 60 x 1000/1001 to be more precise; 60 interlaced fields = 29.97 frames) is the standard video field rate per second that has been used for NTSC television for decades, whether from a broadcast signal, rented DVD, or home camcorder. (When NTSC color was introduced, the older rate of 60 fields per second was reduced by a factor of 1000/1001 to avoid interference between the chroma subcarrier and the broadcast sound carrier.)

* 50i (50 interlaced fields = 25 frames) is the standard video field rate per second for PAL and SECAM television.

* 30p, or 30-frame progressive, is a noninterlaced format and produces video at 30 frames per second. Progressive (noninterlaced) scanning mimics a film camera's frame-by-frame image capture and gives clarity for high speed subjects and a cinematic-like appearance. Shooting in 30p mode offers video with no interlace artifacts. This frame rate originated in the 1980s in the music video industry.

* The 24p frame rate is also a noninterlaced format, and is now widely adopted by those planning on transferring a video signal to film. But film- and video-makers turn to 24p for the "cine"-look even if their productions are not going to be transferred to film, simply because of the "look" of the frame rate. When transferred to NTSC television, the rate is effectively slowed to 23.976 fps, and when transferred to PAL or SECAM it is sped up to 25 fps.

35 mm movie cameras use a standard exposure rate of 24 frames per second, though many cameras offer rates of 23.976 fps for NTSC television and 25 fps for PAL/SECAM.

* 25p is a video format which runs twenty-five progressive (hence the "P") frames per second. This framerate is derived from the PAL television standard of 50i (or 25 interlaced frames per second). While 25p captures only half the motion that normal 50i PAL registers, it yields a higher vertical resolution on moving subjects. It is also better suited to progressive-scan output (e.g. on LCD displays, computer monitors and projectors) because the interlacing is absent. Like 24p, 25p is often used to achieve "cine"-look.

* 60p is a progressive format used in high-end HDTV systems. While it is not technically part of the ATSC or DVB broadcast standards, it is rapidly gaining ground in the areas of set-top boxes and video recordings.

Postad 04 February 2008 - 08:50

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

There are three main frame rate standards in the TV and movie-making business.

* 60i (actually 59.94, or 60 x 1000/1001 to be more precise; 60 interlaced fields = 29.97 frames) is the standard video field rate per second that has been used for NTSC television for decades, whether from a broadcast signal, rented DVD, or home camcorder. (When NTSC color was introduced, the older rate of 60 fields per second was reduced by a factor of 1000/1001 to avoid interference between the chroma subcarrier and the broadcast sound carrier.)

* 50i (50 interlaced fields = 25 frames) is the standard video field rate per second for PAL and SECAM television.

* 30p, or 30-frame progressive, is a noninterlaced format and produces video at 30 frames per second. Progressive (noninterlaced) scanning mimics a film camera's frame-by-frame image capture and gives clarity for high speed subjects and a cinematic-like appearance. Shooting in 30p mode offers video with no interlace artifacts. This frame rate originated in the 1980s in the music video industry.

* The 24p frame rate is also a noninterlaced format, and is now widely adopted by those planning on transferring a video signal to film. But film- and video-makers turn to 24p for the "cine"-look even if their productions are not going to be transferred to film, simply because of the "look" of the frame rate. When transferred to NTSC television, the rate is effectively slowed to 23.976 fps, and when transferred to PAL or SECAM it is sped up to 25 fps.

35 mm movie cameras use a standard exposure rate of 24 frames per second, though many cameras offer rates of 23.976 fps for NTSC television and 25 fps for PAL/SECAM.

* 25p is a video format which runs twenty-five progressive (hence the "P") frames per second. This framerate is derived from the PAL television standard of 50i (or 25 interlaced frames per second). While 25p captures only half the motion that normal 50i PAL registers, it yields a higher vertical resolution on moving subjects. It is also better suited to progressive-scan output (e.g. on LCD displays, computer monitors and projectors) because the interlacing is absent. Like 24p, 25p is often used to achieve "cine"-look.

* 60p is a progressive format used in high-end HDTV systems. While it is not technically part of the ATSC or DVB broadcast standards, it is rapidly gaining ground in the areas of set-top boxes and video recordings.

Bra inlägg för att reda ut begreppen för många, men det som kan vara värt att ta upp är att PAL och NTSC när det gäller "dvd och tv" upplösning att PAL har fler linjer och sämre antal fields vare sig p eller i så där vinner inte NTSC trots fler fields per sekund pga den sämre upplösningen.

Men...när vi går upp på 1080i, 720p och högre så är antalet linjer lika mellan Pal och Ntsc, men då "vinner" ntsc iom de har 60hz istället för Europa som har 50hz och då kan de få 30field mot t.ex Sverige som då har 25...

Tror kort sagt jag vill ha så mycket "rådata" bilder per sekund för att kunna göra om det till det bästa som möjligt, tror i mitt fall (har en HG10 NTSC) att 1080i@29,97 är rätt väg för mig att gå. Sen kan jag väl lägga på "cine" mode efteråt iom min kamera som har 24pf (eller svenska 25pf) bara är en Progressive i en interlacedström, så det blir ungefär som 48i?

Jag har inte fått till 24pf på min kamera än iaf, panoreringar blir inte bra, men cinemode i 1080i fungerar fint, men är väl egentligen bara ett litet filter som lika gärna kan läggas på i ett videoredigeringsprogram.

Skulle gärna köpa Cineform Neo Hd om någon har det till salu förresten, skicka ett PM isf

Postad 04 February 2008 - 21:25

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Men...när vi går upp på 1080i, 720p och högre så är antalet linjer lika mellan Pal och Ntsc, men då "vinner" ntsc iom de har 60hz istället för Europa som har 50hz och då kan de få 30field mot t.ex Sverige som då har 25...

Tror kort sagt jag vill ha så mycket "rådata" bilder per sekund för att kunna göra om det till det bästa som möjligt, tror i mitt fall (har en HG10 NTSC) att 1080i@29,97 är rätt väg för mig att gå. Sen kan jag väl lägga på "cine" mode efteråt iom min kamera som har 24pf (eller svenska 25pf) bara är en Progressive i en interlacedström, så det blir ungefär som 48i?

1080/50i (PAL) offers a resolution advantage over 1080/60i due to lesser compression of 10 interlaced frames per second

Lite mindre arbete för AVCHD komprimeringen

Postad 04 February 2008 - 21:30

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

1080/50i (PAL) offers a resolution advantage over 1080/60i due to lesser compression of 10 interlaced frames per second

okej...visste jag inte...men är det inte bilden som blir "bättre" än upplösningen? borde ju fortfarande vara 1080 linjer...annnars borde det ju inte heta 1080? kanske den andra axeln som skiljer?

Ellerär det att kameran "inte hänger med" för det låter lite som 30i skulle vara bättre än 50i? var går gränsen?

Har du länken där du hittade det där?

/Nyfiken :P

Postad 04 February 2008 - 23:12

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

okej...visste jag inte...men är det inte bilden som blir "bättre" än upplösningen? borde ju fortfarande vara 1080 linjer...annnars borde det ju inte heta 1080? kanske den andra axeln som skiljer?

Ellerär det att kameran "inte hänger med" för det låter lite som 30i skulle vara bättre än 50i? var går gränsen?

Har du länken där du hittade det där?

/Nyfiken :P

Det är bara fakta men det säger ju inget om att 60i inte funkar fint.

Postad 05 February 2008 - 10:12

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Här finns ett ställe att lägga upp filmsnuttar på

Postad 05 February 2008 - 19:14

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Kollade upp lite om NTSC och PAL misstänker att han som skrev att upplösningen skillde mellan 1080i PAL och 1080i NTSC inte riktigt formulerade sig rätt...(menar då inte starndardupplösningen 720x576 för PAL och 720x480 för NTSC) utan att hz skiljer...dvs framerate....

Här är inlägget "1080/50i (PAL) offers a resolution advantage over 1080/60i due to lesser compression of 10 interlaced frames per second" som verkar vara ett foruminlägg.
http://www.sonyhdvin...read.php?t=1204

Här är en annan...
http://hometheater.a...scpalframes.htm

Men kan ju fortfarande vara så att kameran inte hänger med och blir bättre bild för att den komprimerar färre bilder per sekund, men tycker det låter otroligt, då borde sämre upplösning även bli bättre bild....
Försöker bara klargöra så vi inte tror allt vi läser inklusive detta :wacko:

Är personligen av den uppfattningen att fler bilder per sekund är bättre, ge mig 1080p :)

Postad 05 February 2008 - 20:26

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
har du testat att lägga upp en filmsnutt på stället jag länkade innan?

Posta gärna länken här isåfall

Gärna 1080/60i @15mbps

Redigerat av Biggles2002, 05 February 2008 - 20:29.

Postad 06 February 2008 - 00:24

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Här finns ett ställe att lägga upp filmsnuttar på

HG10 NTSC 60i
Har lagt upp 3 filmsnuttar...
1an är normal panning 1440*1080i@29,97 är ju ren 60i alltså..men den visar "frames" antar jag.
2an samma fast pannin och 3an very fast panning.

Måste påpeka att detta är råfilerna, och de ser HUR BRA UT SOMHELST direkt från kameran med minihdmi-hdmi kabel, spelar lixom ingen roll vilken av dem man kör..är skarpt ändå...

Jag Hoppas att någon kan konvertera dessa till något bra format och tipsa om vilken codec ni använder så att det går se på dator också. Det är STOR skillnad kan säga att det är lika stor skillnad mellan stegen 24pf, 60i och 60i direkt till tv.

http://www.wikiuploa...nt.php?id=32798 Normal panning

http://www.wikiuploa...nt.php?id=32799 Snabb panorering

http://www.wikiuploa...nt.php?id=32803 väldigt snabb panorering

har även en ännu snabbare panorering samt ett bildkvalitetest som jag tänkte lägga upp senare.
Rekomenderar att ta in det i ett redigeringsprogram och lägga in några snuttar efter varandra så man hinner "se"

Vassego, konvertera på :( hojta om ni vill ha något annat...

Postad 06 February 2008 - 08:52

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
copy /b 00057.mts+00058.mts+00059.mts joined.mts går också fint om man inte har nåt redigeringsprogram än.

Lägg gärna upp en snutt på en inzoomning av ett föremål som ligger avlägset.

Ser fram emot ett eller flera "kvalitets klipp"

Redigerat av Biggles2002, 06 February 2008 - 12:06.

Postad 06 February 2008 - 14:42

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
sökord...hg10, panning, ntsc, volkswagen

VÄLDIGT kraftigt motljus, gick inte se något själv men kameran klarade av det, om ni ser hur klart väder det är och att solen är helt ur moln en "perfekt vårdag" så är det otroligt vad den klarar av.

HG10 extreamly fast panning...60i version 4 av 3 :)
http://www.wikiuploa...nt.php?id=32858

Hg10 zoom and OIS test at free hand Quality test. 60i
http://www.wikiuploa...nt.php?id=32861

Hg10 extreme zoom (also digital) and OIS test at free hand (1500meters). 60i
http://www.wikiuploa...nt.php?id=32860

Kom igen nu, vill sen någon enkel komprimering så att man kan se att det inte hackar, är övertygad att det är datorerna som inte har nog bra "avkodare" än, för ny "teknik" med AVCHD

lägg gärna upp på samma ställe när ni provad något :(

Postad 06 February 2008 - 15:30

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

sökord...hg10, panning, ntsc, volkswagen

VÄLDIGT kraftigt motljus, gick inte se något själv men kameran klarade av det, om ni ser hur klart väder det är och att solen är helt ur moln en "perfekt vårdag" så är det otroligt vad den klarar av.

HG10 extreamly fast panning...60i version 4 av 3 :)
http://www.wikiuploa...nt.php?id=32858

Hg10 zoom and OIS test at free hand Quality test. 60i
http://www.wikiuploa...nt.php?id=32861

Hg10 extreme zoom (also digital) and OIS test at free hand (1500meters). 60i
http://www.wikiuploa...nt.php?id=32860

Kom igen nu, vill sen någon enkel komprimering så att man kan se att det inte hackar, är övertygad att det är datorerna som inte har nog bra "avkodare" än, för ny "teknik" med AVCHD

lägg gärna upp på samma ställe när ni provad något :(

Har använt mig av MainConcept Reference v1.1.1
och gjort om h264.MTS 15mbps filerna
till
mpeg2.ts HDV1080i 25mbps

Uppspelning >>> TVIX5000 -->>1080P LCDTV får inga hack

Bifogad fil  mainconcept.JPG   65.24K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Biggles2002, 07 February 2008 - 17:06.

Postad 06 February 2008 - 16:29

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Extreme panning från beachboy72 converterad till HDV1080i 25mbps
00060

Redigerat av Biggles2002, 06 February 2008 - 17:40.

Postad 06 February 2008 - 17:24

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Hg10 extreme zoom konverterat till HDV 1080i 25mbps
00055

Redigerat av Biggles2002, 06 February 2008 - 18:09.

Postad 08 February 2008 - 20:40

zetec
  • zetec
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag har så gott som bestämt mig för Canon HG10.
Har jag valt rätt!? Jag filmar mycket extremsport såväl inne som ute.
Jag vill ha riktigt bra kvalitet på mina klipp då jag är ganska kräsen. Vill även redigera en hel del och göra filmer.

Det jag är orolig för är att jag har läst en hel del om att det ska vara problem med formatet som det spelas in i.
Kan någon reda ut hur det ligger till?
Det har pratats en hel del om PAL / NTSC och USA men detta antar jag inte är något problem för mig då jag kommer köpa min kamera utav en handlare i sverige.
Måste jag konvertera videoklippen för att kunna spela upp dem på datorn? För att redigera?
Har det med vilken kvalitet jag spelar in i? Jag vill ju ha bästa kvalitet... eller?
Hur fungerar det? På en kompis, något enklare, kamera som jag lånat blir det helt enkelt vanliga .avi-filer.
Vad är för och nackdelen med det? För mig fungerar det fint än så länge, använder Windows Movie maker men har även provat vegas och Premiere men har inte lärt mig dem ritkgit än.
Vad behöver jag tänka på!?

Postad 08 February 2008 - 22:16

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Jag har så gott som bestämt mig för Canon HG10.
Har jag valt rätt!? Jag filmar mycket extremsport såväl inne som ute.
Jag vill ha riktigt bra kvalitet på mina klipp då jag är ganska kräsen. Vill även redigera en hel del och göra filmer.

Det jag är orolig för är att jag har läst en hel del om att det ska vara problem med formatet som det spelas in i.
Kan någon reda ut hur det ligger till?
Det har pratats en hel del om PAL / NTSC och USA men detta antar jag inte är något problem för mig då jag kommer köpa min kamera utav en handlare i sverige.
Måste jag konvertera videoklippen för att kunna spela upp dem på datorn? För att redigera?
Har det med vilken kvalitet jag spelar in i? Jag vill ju ha bästa kvalitet... eller?
Hur fungerar det? På en kompis, något enklare, kamera som jag lånat blir det helt enkelt vanliga .avi-filer.
Vad är för och nackdelen med det? För mig fungerar det fint än så länge, använder Windows Movie maker men har även provat vegas och Premiere men har inte lärt mig dem ritkgit än.
Vad behöver jag tänka på!?

* Det du behöver tänka på är om du vill ha hårddisk baserad kamera eller band kamera ...band ger bättre kvalitet men är otympligare enligt mig.

* om du väljer AVCHD: Har du en dator som är relativt kraftig? (core2duo eller AMDx2 är minimum).

* Ladda ner någon av klippen på denna sidan (de som beachboy72 lagt upp)och se om du kan öppna dem i ditt redigeringsprogram samt att du kan spela upp dem via datorn.

FFDShow kan du testa som codecs.

En tanke vid lagring kan vara.

Råfilerna från AVCHD kameror är *.MTS eller *.M2TS H.264@15mbps ger ca7GB/h i utrymme
Råfilerna från HDV kameror är *.M2T mpeg2@25mbps ger ca 12GB/h i utrymme.

USA eller EUROPA där vinner nog EUROPA med funktionen 25p som inte har 3:2 pulldown tillagt som USA versionens 24p har.
Däremot stoltserar USA med låga priser ca 650-800$ vilket är Ca 4300-5200kr en redig bit från europa.

Redigerat av Biggles2002, 08 February 2008 - 22:18.

Postad 08 February 2008 - 22:46

zetec
  • zetec
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

* Det du behöver tänka på är om du vill ha hårddisk baserad kamera eller band kamera ...band ger bättre kvalitet men är otympligare enligt mig.

* om du väljer AVCHD: Har du en dator som är relativt kraftig? (core2duo eller AMDx2 är minimum).

* Ladda ner någon av klippen på denna sidan (de som beachboy72 lagt upp)och se om du kan öppna dem i ditt redigeringsprogram samt att du kan spela upp dem via datorn.

FFDShow kan du testa som codecs.

En tanke vid lagring kan vara.

Råfilerna från AVCHD kameror är *.MTS eller *.M2TS H.264@15mbps ger ca7GB/h i utrymme
Råfilerna från HDV kameror är *.M2T mpeg2@25mbps ger ca 12GB/h i utrymme.

USA eller EUROPA där vinner nog EUROPA med funktionen 25p som inte har 3:2 pulldown tillagt som USA versionens 24p har.
Däremot stoltserar USA med låga priser ca 650-800$ vilket är Ca 4300-5200kr en redig bit från europa.

Då resonerar jag lika dant kring band vs hårddisk. Frågan är hur storskillnad i kvalitet det är!?
-Synligt med mitt halvmänskliga amatöröga? Synligt med ett tränat proffsöga?

Om jag förstått det rätt så är AVCHD formatet på hårddiskkameror och HDV formatatet på bandkameror (Rätta mig om jag har fel)

Till sist förstod jag inte riktigt vilka klipp jag skulle ladda ner och prova. En länk vore super!
Idag har jag en vanlig bärbar dator, Intel Pentium Mobile processor (1,73GHz) och 1GB RAM. Räcker troligen inte eller?

Postad 08 February 2008 - 23:55

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Canon HG10

Canon HV20

om du vill jämföra

AVCHD= HDD eller minneskort
HDV= DV- eller HDV-band

Angående datorn så tror jag inte din klarar AVCHD uppspelning men testa iafall
Jag har en
* AMD 3200+ vilket ger 100% på processorn när jag spelar upp AVCHD
* AMD X2 4800+ vilken ger ca 65% på processorn när jag spelar upp AVCHD
då har jag ingen acceleration via grafiken utan bara processorn som driver.

Uppspelning sker med:
Media spelare= Media player classic 6.4.9.1
Codec = CoreAvc 1.65

Klarar din dator inte av Originalfilen från HG10 så ta ner denna filen den den är konverterad till HDV så kan du se nästan originalkvalitet.

Postad 09 February 2008 - 18:03

zetec
  • zetec
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Det visar sig att min bärbara dator klarar knappt ens HV20-klippet, det hackar väldigt.
På mamma och pappas dator, en Pentium 4 CPU 3,4GHz och 1GB RAM, fungerar HV20-klippetklockrent.
HG10-klippet får jag inte igång på någon utav datorerna med någon spelare.
Lyckas inte hitta codecet "CoreAvc" någonstans. Jag har "Combined Community Codec Pack" installerat och aldrig tidogare haft problem med något saknat codec.

Kanske någon kan komma med en nerladdningslänk till "CoreAVC" så jag kan prova om det är där problemet ligger!?

Mitt redigeringsprogram klarar HDV men inte AVCHD.
Alltså, om jag köper t ex HG10 så måste jag konvertera allt till HDV format för att kunna redigera!? (och då får jag inte 100% kvalitet?)

Om jag ändå väljer en bandkamera, är det värt att vänta på HV30? Kommer den ligga i ungefär samma prisklass som HV20 tro?

MVH

Postad 09 February 2008 - 22:30

Megapolaren
  • Megapolaren
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

HG10-klippet får jag inte igång på någon utav datorerna med någon spelare.

Kanske någon kan komma med en nerladdningslänk till "CoreAVC" så jag kan prova om det är där problemet ligger!?

Mitt redigeringsprogram klarar HDV men inte AVCHD.

HG10 klippet kräver avchd-codec, tex coreavc som man hittar på http://www.coreavc.com/
Dock lär ingen av dina datorer kunna spela upp avchd helt flytande, det krävs en riktigt kraftfull processor för att det skall fungera smidigt.

Så vitt jag kunnat förstå så är det väl bara redigeringsprogrammet sony vegas pro 8 som klarar av avchd fullt ut. Där kan man både redigera i avchd och rendera ut i avchd.
Sen finns det även ett antal program som klarar av att redigera avchd, men inte rendera ut i samma format.

En viktigt grej att tänka på är hur man tänkt spela upp sina hd-filmer. För avchd-kameror är väl den smidigaste lösningen idag att redigera i sony vegas, rendera till avchd och sedan spela upp på videokameran eller genom en blu-ray spelare (t.ex en ps3)

//

Postad 09 February 2008 - 22:44

zetec
  • zetec
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Låter ju inte så kul, går det smidigt att konvertera från avchd formaten och vad rekomenderas att konvertera till för format för bästa användarvänlighet. Riktigt så seriöst som att spela i BluRay-spelare hade jag väl inte tänkt mig.
Rekomenderar ni mig hårddisk eller band?

Postad 10 February 2008 - 01:35

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Låter ju inte så kul, går det smidigt att konvertera från avchd formaten och vad rekomenderas att konvertera till för format för bästa användarvänlighet. Riktigt så seriöst som att spela i BluRay-spelare hade jag väl inte tänkt mig.

Det finns 2 läger band och hårddisk...för som det verkar så är rankningen "enligt mig" vad jag läst..i "normal prisklass" i bildkvalité ej räknat de modeller som kommer i vår hv30, hg20 osv
HV20, HG10, SD1 (mycket tanke på filmning innomhus stor cmos är bra :wacko:

Men skillnaden mellan dess är inte "extrem" klart om en "camcorder recencent jämför sida vid sida kan man se bättre och sämre" men tror det är få som kan se ett klipp på nätet och säga att det där är HG10 eller HV20...t.ex.

Band...fördelar..annan komprimering...ser bättre ut..å "lätt att bära band om man haikar" men vill man ha med sig en sopsäck med band? verkar som man måste ha strömförsörning till HG10 för att föra över data dock

Här är en jämförelse...som visar skillnad mellan HV20 och HG10 (tycker båda ser ganska dåliga ut...be biggles lägga upp lite mer han har koll på Vegas :lol:

http://dvinfo.net/co...p/t-107463.html

Här är direktlänk till nerladdning av jämförelse..
http://plasticmagonline.com/HVHGTEST/

sen vet jag inte om NTSC eller PAL är att föredra...har du tänkt filma P så köp en pal...men har inte märkt några problem att spela upp 1080i@60hz på någon plattv iaf...med min NTSC som då har 60i istället för 50i, men min 24p är värdelös...så det är i som gäller för mig...och jag tar glatt emot 10i extra...tycker den har noll lagg i interlaced läge iaf...kolla tidigare länkar jag lagt upp...betala 5900sek för min HG10 från usa...Ebay..

Hade en Sony SR32 40gb hårddiskkamera och sålde den för 4000:- köpte den för 5500 i somras när hdkameror var för dyra.. värt 1900 HELT klart.. B)

Postad 10 February 2008 - 01:49

Unregistered2743ab77
  • Unregistered2743ab77
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
För mig överstiger inte cpu användningen 15-20%

Har ni några klipp i 720p/1080p?

tycker de klipp jag har sett här som är interlaced ser ju helt klart bra ut dock man linjerna när ni panorerar-

Postad 10 February 2008 - 01:52

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

tycker de klipp jag har sett här som är interlaced ser ju helt klart bra ut dock man linjerna när ni panorerar-

ladda hem några av mina klipp och ladda hem t.ex Windvd (finns säker mycket bättre)
annars prova vegas och gör om :lol:

Postad 10 February 2008 - 10:20

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

slå på deinterlace i din media spelare (då kommer även din cpu belastning att stiga).

Postad 10 February 2008 - 10:59

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Tack för bra kommentarer!

Just slutformatet verkar vara stökigt just nu. Jag funderar också på en HG10, och är inte så oroad över redigeringen, har en iMac Core2Extreme 2.8 GHz med 3GB RAM och Final Cut Express som hanterar AVCHD. Kan man inte spara resultatet som en Quicktime fil i 1080?

Jag har också en PS3, kan man spara ner i ett HD format som den klarar?

Nån som vet när HG20 kommer? Vilka skilnader är det mellan 10 och 20?

Hälsn B

Postad 10 February 2008 - 12:20

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Ja svaret på den frågan är väl inte lätt.

Om man tar ordet "smidigt" och sätter det = snabbt så är det inte smidigt att redigera AVCHD.
men om Smidigt betyder lättarbetad; mjuk, följsam, anpasslig så är det inte nån skillnad på band eller AVCHD det är bara datorn som plågas mer eller mindre och tiden som varierar för färdig film.

Men en ny dator verkar du ju ändå behöva för att kunna spela upp band varianten.
Då bör ju den bli såpass kraftfull att den klarar AVCHD formatet med.

Uppspelningsalternativ AVCHD:
* Kan ju brännas till DVD skiva mellan 20-30min. på singellayer och se dem i en Blueray spelare
* Spela upp dem i datorns DVD läsare/brännare eller direkt från hdd
* Annan media spelare exempelvis Tvix 4100/5100/6500/7000
att flytta filerna till kameran igen för att se det redigerade resultatet tror jag inte man gör eller funkar nåt vidare.

Uppspelningsalternativ MPEG2 (Band):
* Spela upp dem i datorn om det är lagrat på hdd
* Annan media spelare exempelvis Tvix 4000/5000/4100/5100/6500/7000 om det är lagrat på hdd
* Föra över till band och se via kameran.det är väl här som det billigaste lösningen är

Utan att tänka på bildkvaliteten så tycker jag så här:

Band:
+ Bandet utgör ju redan backup
+ Bra programvarustöd
+ De flesta datorer spelar upp formatet utan problem
- bandmekanism ljud kommer med på filmen
- spola fram och tillbaka när man skall hitta nåt speciellt moment

AVCHD:
+ Överföring till dator
+ utrymme/inspelad timme
+ kan brännas på DVD och spelas upp i Bluerayspelare
+ Lång inspelningstid (hårddiskkameror)
- Backup hårddisk eller utspridd på flertalet dvdskivor( blir bättre när blueraybrännarna kommer ner i pris)
- Dåligt programvarustöd
- Tungt att redigera och spela upp för datorn

För min del så orkar jag inte hålla på med band. även om det är en väldig fördel med bandet som backup.

Det finns säkert många olika åsikter om detta men jag har skrivit ner några av mina.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.