Tänkte mig något i denna stil>

/Rob
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stora och högupplösta bilder som tavlor.
Startad av
robber
, Jan 09 2008 15:01
8 svar till detta ämne
Postad 09 January 2008 - 15:01
Håller på och donar i vardagsrummet och fick en rolig idé. Det vore nice med en stor bild på väggen från tex sensation. En 3x1,5m stor panoramabild från ett stort event. Någon som har några tips hur jag kan få tag på något liknande eller vilka som kan ha högupplösta bilder mm?
Tänkte mig något i denna stil> ![]() /Rob Postad 09 January 2008 - 15:20
Jag skulle också kunna tänka mig en najsig tavla med Sensationmotiv. Tyvärr vet jag inga sidor med högupplösta bilder på det partyt.
Postad 09 January 2008 - 15:33
"Högupplösta" dock påtok för lågupplösta för att förstora till något brukbart i den sizen jag vill ha http://www.fotografe...-wallpapers.htm Postad 09 January 2008 - 17:24
http://homokaasu.org/rasterbator/
Inte riktigt vad du söker men det funkar. Ser bra ut bara man kommer en bit ifrån väggen. Dessutom kan du skriva ut själv. Se dock till isf att ha en skrivare som skriver ända ut på sidorna annars blir det vita kanter som man får klippa bort vilket kan bli jobbigt i längden Postad 09 January 2008 - 17:36
Lägger man lite jobb på det så kan man skala upp bilder rätt okej, en bild i upplösning 1600x1200 kan ofta bli bra (beror på hur petig man är, personligt) i uppskalad utskrift på 100x130cm.
Kan skiva ut en så bild åt dig på en canvas med de måtten för 1000kr om det är intressant. Då är den färdig med kilram o allt, bara att hänga upp. Dock så tillkommer ev frakt som kan kosta lite. Fast du kanske var intresserad av ännu större grejor... EDIT: Gjorde den här tavlan igår, 100x150cm, efter att ha skalat upp den och mixtrat lite (orginalstorlek 598x900 pixlar). Blev väldans bra:
Redigerat av Unregisterede94bb78b, 10 January 2008 - 12:02. Postad 10 January 2008 - 11:01
Finns faktiskt en funktion i Photoshop som jag tycker fungerar bättre. Då slipper man även punkterna som blir i rasterbator. Kan nog fixa nån bild i kväll... gjorde själv en bild som blev 150x100 cm. Postad 10 January 2008 - 11:57
Det finns en hel del sidor där man kan köpa fotografier. Vet inte exakt vilka, men det är lätt att hitta genom att google.
Själv brukar jag använda http://www.sxc.hu/ som är gratis och väldigt bra. Det är privatpersoner som lägger upp bilderna i de flesta fallen, men kvalitén är ganska hög. Postad 09 May 2008 - 00:28 Nu bygger ju iofs Rasterbator på att du får just en bild uppbyggd med raster. Fördelen är att dessa ofta är väldigt bra för skrivare och sparar en hel del bläck jämför med om du kör ut helfärger. Och ska du se bilden på håll så spelar inte rastret någon roll då varje enskild punkt är för liten för att se med ögat. Detsamma gäller även upplösningen som krävs för att skriva ut foton. Vid bilder som du ska se på nära håll är 300dpi i princip ett måste. Ska du ha det på väggen och ses lite på håll kan du lätt stega ner till under 150 dpi. Finns en egen genre av program som används enbart för interpolation av bilder med olika typer av algoritmer. Photoshops CS3's egna Bicubic har ju blivit klart bra. Annars har du ju både SplineS och Genuice Fractals plugins som ger väldigt bra resultat. Finns gud vet hur många plugins/applikationer för det. Blow Up. SmartScale, Genuine Fractals, Spline S, de flesta editors som Gimp, Photoshop, Elements, etc har såklart också funktioner för att interpolera bilder. Det viktiga oavsett är att du företrädesvis har bilder av bra kvalite och med rena linjer. Dessa ger ett mycket bättre resultat vid interpolering än om det är för mycket detaljer. Små detaljer förväntar sig ögat ska vara skarpa och framförallt detaljtrika. Linjer blir skarpa, men du kan aldrig skapa mer detaljer än vad som finns i ursprungsbilden. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |